2015-12-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du skrev förut att det handlade om följande ord: "gör mot andra det ni vill de ska göra mot er".

Jag mindes fel, men det är väl ganska snarlikt.
Citera
2015-12-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Gamaliel hette han.
För att få Lukas till att ha fel i sin referens till Gamaliels tal måste man anta att det inte fanns någon annan upprorsmakare benämnd Theudas än den Josefus skriver om. Av beskriviningen att döma kan det mycket väl ha varit två olika upprorsmakare med samma namn åtskilda med mer än 40 år det är frågan om. Att kalla det "bevisligt förväxlade" som du gjorde är verkligen att ta i.
Citera
2015-12-26, 08:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Som jag förstod svarare alltså användaren Milmerokin på argumentet att Paulus ej talar något om Jesus i mänsklig skepnad, som en fysisk person som har vandrat på jorden, med ett antal citat från Nya Testamentet där man kan hävda att Jesus talas om som en fysisk person (man skulle dock kunna invända att första Timotheosbrevets upphovsman är debatterad). I detta sammanhang (men givetvis kan godtyckligt resonemang göras ogiltigt genom att flytta till ett sammanhang där man istället diskuterar det som används som premiss i resonemanget), skulle du ändå säga att det är ett "cirkelargument" (jag vet inte om något som bygger på "egna ad hoc premisser" gör något till ett cirkelresonemang), eller skulle du acceptera att det är en god invändning?

FYI: Eventuellt kan alla ad hoc premissade resonemanger demonstreras vara cirkelargument.

Till skillnad från strikta axiomatik-baserade resonemanger (i en logisk/epistemisk metafysik).
Citera
2015-12-26, 08:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Paulus var ingen drömmare.

Citat:
Han byggde sitt liv på denne historiske Jesus.

Och tänka sig ... jag som alltid har fått intrycket att Paulus byggde sitt liv på sina (sannoliken) hallucinationer.

Alltid trevligt när nån bibel-"expert" från én av kristendomens 34.000 mer eller mindre olika versioner belärer mig.
Citera
2015-12-26, 08:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
För att få Lukas till att ha fel i sin referens till Gamaliels tal måste man anta att det inte fanns någon annan upprorsmakare benämnd Theudas än den Josefus skriver om. Av beskriviningen att döma kan det mycket väl ha varit två olika upprorsmakare med samma namn åtskilda med mer än 40 år det är frågan om. Att kalla det "bevisligt förväxlade" som du gjorde är verkligen att ta i.

Japp, och nu är du nere på Spiderman-bevisförings-nivån. (Om du förstår vad detta är, annars kan jag förklara det för dig).
Citera
2015-12-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, och nu är du nere på Spiderman-bevisförings-nivån. (Om du förstår vad detta är, annars kan jag förklara det för dig).
Ditt svar måste ha varit riktat till grelin1999. Det var nämligen hen som hävdade bevis.
Citera
2015-12-26, 11:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Japp, och nu är du nere på Spiderman-bevisförings-nivån.

Citat:
Ditt svar måste ha varit riktat till grelin1999.

Nej, det var riktat till dig. Jag hänvisar t.ex. till ditt "bevis-för-Spiderman"-liknande resonemang i inlägg # 841.

(Om grelin1999 OCKSÅ är inne på sånt ändrar inte på min kritik av ditt resonemang.)
Citera
2015-12-26, 12:16
Medlem
Citat:
Nej, det var riktat till dig. Jag hänvisar t.ex. till ditt "bevis-för-Spiderman"-liknande resonemang i inlägg # 841.

(Om grelin1999 OCKSÅ är inne på sånt ändrar inte på min kritik av ditt resonemang.)
Ojdå, är du tillbaka till #841. Det du kommenterade var ju #861. Hur ska du ha det?
Men för att komma vidare får du gärna precisera var du menar att jag använder "Spiderman-bevisföring" i det jag skrivit.
Citera
2015-12-26, 12:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ojdå, är du tillbaka till #841. Det du kommenterade var ju #861. Hur ska du ha det?

Jag "skall ha det" så, att jag ser ett samband mellan dina olika inlägg. Men du kanske bytar position efterhand som det är debatt-taktisk lämpligt.

Citat:
Men för att komma vidare får du gärna precisera var du menar att jag använder "Spiderman-bevisföring" i det jag skrivit.

New York existerar bevisligen. --> Pseudo-konklusion: Detta ger pseudo-kredibilitet till Spiderman-mytologin.
Citera
2015-12-26, 13:36
Medlem
Xploits avatar
Citat:
FYI: Eventuellt kan alla ad hoc premissade resonemanger demonstreras vara cirkelargument.

Till skillnad från strikta axiomatik-baserade resonemanger (i en logisk/epistemisk metafysik).
Låt A vara en mängd axiom/premisser/postulat/annat lämpligt ord. Låt B vara mängden teorem som följer från A. Vi kallar då cirkelargument alla argument som använder sig av någon kombination element från A för att härleda ett teorem som redan är ett element i A.

Låt C nu vara ett sökt teorem. Om vi finner att C ej tillhör B kan vi lägga till ett element D i A på så sätt att C nu tillhör B. Om D=C har vi ett cirkelargument, men om D≠C, hur kan vi demonstrera att vi har ett cirkelargument? Vidare, Eftersom ad hoc i sig inte är ett begrepp som är väldefinierat i formell logik (om än dock kanske i s.k. informell logik) utan snarare beskriver ett typ av resonemang vi inte känner oss övertygade av vet jag inte om jag känner mig bekväm med ordet "demonstrera", annat än vi redan innan har formaliserats dess innebörd. Accepterar du exempelvis sättet jag försökte approximera det ovan på, alltså att C finns i B om vi lägger till D i A, varvid vi skulle kalla D för ad hoc-premiss?

Vidare undrar jag också om engelskan spökar ovan. Eventuellt på svenska används i regel som synonym till ord som "kanske", "möjligen". Ville du alltså säga att man kanske kan visa att alla "ad hoc premissade resonemanger" är cirkelargument, eller önskade du engelska eventuallys något mer deterministiska innebörd?

Slutligen, skulle du säga att användaren Milmerokins invändning mot en Paulus som är tyst om Jesu jordiska liv vara en god sådan (alltså inte ett cirkelresonemang)?
Citera
2015-12-26, 13:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Låt A vara en mängd axiom/premisser/postulat/annat lämpligt ord. Låt B vara mängden teorem som följer från A. Vi kallar då cirkelargument alla argument som använder sig av någon kombination element från A för att härleda ett teorem som redan är ett element i A.

Låt C nu vara ett sökt teorem. Om vi finner att C ej tillhör B kan vi lägga till ett element D i A på så sätt att C nu tillhör B. Om D=C har vi ett cirkelargument, men om D≠C, hur kan vi demonstrera att vi har ett cirkelargument? Vidare, Eftersom ad hoc i sig inte är ett begrepp som är väldefinierat i formell logik (om än dock kanske i s.k. informell logik) utan snarare beskriver ett typ av resonemang vi inte känner oss övertygade av vet jag inte om jag känner mig bekväm med ordet "demonstrera", annat än vi redan innan har formaliserats dess innebörd. Accepterar du exempelvis sättet jag försökte approximera det ovan på, alltså att C finns i B om vi lägger till D i A, varvid vi skulle kalla D för ad hoc-premiss?

Jag ser inte denna problematik, annat än i "absoluta metafysiska" filosofier. I relativismen räcker det med mycket stora sannolikheter, och där blir skillnaden mellan axiomatik och ad hoc premissande båda tydlig och funktionell.

Citat:
Vidare undrar jag också om engelskan spökar ovan. Eventuellt på svenska används i regel som synonym till ord som "kanske", "möjligen".

Ja, det finns en VISS lutning åt engelskan i mitt användande av ordet "eventuellt", men denna har inte någon deterministisk innebörd ... snarare en sannolikhets-innebörd.

Citat:
Ville du alltså säga att man kanske kan visa att alla "ad hoc premissade resonemanger" är cirkelargument,

Ja, men man KAN ju vara "right for the wrong reasons".

Citat:
Slutligen, skulle du säga att användaren Milmerokins invändning mot en Paulus som är tyst om Jesu jordiska liv vara en god sådan (alltså inte ett cirkelresonemang)?

Om vi talar om en historisk Jesus blir det svårt att utelämna det historiska i resonemanget. SEN kan man ta itu med hur synonym en historisk Jesus är med bibelns Jesus (d.v.s. en Jesus som också är "övernaturlig").
Citera
2015-12-26, 14:39
Medlem
Citat:
Jag "skall ha det" så, att jag ser ett samband mellan dina olika inlägg. Men du kanske bytar position efterhand som det är debatt-taktisk lämpligt.

New York existerar bevisligen. --> Pseudo-konklusion: Detta ger pseudo-kredibilitet till Spiderman-mytologin.
Var menar du att jag byter position efterhand? Vilket samband är det du ser mellan mina två inlägg som besvarar olika påståenden, om du ser ett samband kan du väl förklara hur du ser detta samband och inte bara uttrycka dig i gåtor.

Eftersom detta hänt tidigare i annan diskussion börjar jag tro att du helt enkelt inte är kapabel att förklara dina lösa anklagelser med egna ord.
Du kan ju börja med att förklara vilken koppling du ser mellan din Spiderman-mytologi och det jag skrivit som svar på andras så kallade bevisföring eller påståenden istället för att försöka få mig att förklara det för dig.
Är nu detta något du inte kan förklara närmare ger jag upp om dig och ser det som slöseri med tid att svara på dina grundlösa påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in