Citat:
Ursprungligen postat av
pn222jw
John Banville ?
Nej, men här är lite mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kundalini
"En mager karl av medellängd men med så rak hållning att han verkade lång. Det smala trekantiga ansiktet var fullständigt blottat på uttryck. Det verkade som om ingenting var överflödigt i det hårda, smala käkpartiet, de magra fasta kinderna och den raka, korta näsan. De iskalla ögonen var tydligt blå…han var effektiv och stark och vanligen känslolöst tom, och hans inställning till nästan alla andra dominerades av ett överlägset förakt. Han hatade svaghet och älskade praktiskt taget ingenting. Han hade ett outformat och rått själsliv, men han var sällan medveten om det."
Vi fortsätter med vår "Pierre Schori", som inte alls heter så, utan Croft.
“Ja, men varför är Croft sån?
Det finns så många svar. Han är sån därför att samhället är genomruttet. Han är sån därför att djävulen har anammat honom så som en av sina egna. Det beror på att han är från Texas, därför att han förnekat Gud.”
“I två timmar smyger han i skogen, ser sig för innan han sätter ner foten, klacken först, så sulan och sedan fram med kroppstyngden. När de torra, taggiga grenarna fastnar i kläderna hakar han tyst loss dem, en efter en.
I en liten glänta får han syn på hjorten och ryser. Vinden fläktar svagt mot ansiktet, och han tycker nästan han kan känna vittringen av djuret. Satan, viskar han. Vicken stor gammal djävel. Bocken vänder sig sakta om på hundra meters håll och tittar bort mot honom. Det aset ser mej inte.
Pojken hjäper bössan och darrar så kornet svajar. Han sänker bössan och svär. Precis som en gammal kärring. Han höjer den igen, håller den stadigt och och riktar in den så att kornet pekar mot en punkt en decimeter under bogmuskeln. Nu ska jag ha hjärtskott.
BAA - OUNG
Det var en annan bössa, och hjorten sjunker ihop. Han springer fram med gråten i halsen. Vem sköt den? Det var min hjort! Jag ska slå ihjäl den djäveln som sköt’en.
Jesse Croft skrattar. Jag sa dej ju att du skulle sitta kvar där jag satte dej.
Det var jag som spårade den hjorten.
Du skrämde den mot mej. Jag hörde dig klampa kring på en kilometers håll.
Du ljuger. Du är en djävla ljusare. Pojken rusar på fadern och försöker slå honom.
Jesse Croft slår till honom på munnen så han sätter sig. Din gamla skitgubbe, skriker han och rusar på fadern igen.
Jesse håller honom ifrån sig och flinar. Din lilla vildkatt. Du får allt vänta tie år innan du kan spöa far din.
Den där hjorten var min.
Den som tar han får.
Tårarna fryser i pojkens ögon. Om han inte hade darrat skulle han ha skjutit först, tänker han.”