Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-26, 14:51
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Fattar ingenting av det här Varför ska vi söka igenom tråden utifrån kryptiska antydningar när du redan vet svaret?
Nä, kläm fram med det nu så vi kommer vidare.
Kanske trådens ädling anfäktats av selektiv skrivkramp. Dock har han rätt.
Jag återanvände Jane Kramers Européer och von der Wettet tar över
Citera
2025-03-26, 18:11
Medlem
von-der-Wettets avatar
Alright då kör vi det här citatet:

Madelene tyckte om att föreställa sig att hon levde i en ny tideräkning som inleddes av två, ungefär samtida händelser som tillsammans hade dragit ett streck över det förflutna: hennes bröllop och hennes upptäckt av B-vitaminerna.
Citera
2025-03-26, 20:52
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet

Madelene tyckte om att föreställa sig att hon levde i en ny tideräkning som inleddes av två, ungefär samtida händelser som tillsammans hade dragit ett streck över det förflutna: hennes bröllop och hennes upptäckt av B-vitaminerna.

Lite Milan Kundera-vibbar på den där.
Citera
2025-03-27, 00:18
Medlem
pn222jws avatar
Citat:

Erica Jong ?
Citera
2025-03-27, 07:44
Medlem
von-der-Wettets avatar
Ledtråd: Dansk författare.
Citera
2025-03-27, 11:30
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ledtråd: Dansk författare.

Suzanne Brøgger?
Känns helt klart som en kvinnlig författare.
Citera
2025-03-27, 17:30
Medlem
von-der-Wettets avatar
Nja, kvinnlig författare är det inte. Dansk, som sagt, och lite i samma kändisförfattarklass som Jong och Kundera. Inte hans mest kända titel dock.
Citera
2025-03-27, 17:33
Medlem
Kundalinis avatar
Peter Höeg?

Den där med nån apa i titeln?
Citera
2025-03-27, 17:39
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Peter Höeg?

Den där med nån apa i titeln?

Ingen kunde vara bättre lämpad att ta hem det här än Kundalini!

Nu har tråden bitit sig själv i svansen, som Ouroboros!

Ursa startade tråden med denna gåta #1.

Över till Kundalini.
Citera
2025-03-27, 17:45
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ingen kunde vara bättre lämpad att ta hem det här än Kundalini!

Nu har tråden bitit sig själv i svansen, som Ouroboros!

Ursa startade tråden med denna gåta #1.

Över till Kundalini.

Cirkeln är sluten! Återkommer när jag släppt svansen och fått resning!
Citera
2025-03-28, 22:51
Medlem
Kundalinis avatar
Boken jag för tillfället läser och som jag tänkte använda mig av är tyvärr försvunnen, så det får bli en annan modern klassiker:

"En mager karl av medellängd men med så rak hållning att han verkade lång. Det smala trekantiga ansiktet var fullständigt blottat på uttryck. Det verkade som om ingenting var överflödigt i det hårda, smala käkpartiet, de magra fasta kinderna och den raka, korta näsan. De iskalla ögonen var tydligt blå…han var effektiv och stark och vanligen känslolöst tom, och hans inställning till nästan alla andra dominerades av ett överlägset förakt. Han hatade svaghet och älskade praktiskt taget ingenting. Han hade ett outformat och rått själsliv, men han var sällan medveten om det."
Citera
2025-03-29, 17:24
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Boken jag för tillfället läser och som jag tänkte använda mig av är tyvärr försvunnen, så det får bli en annan modern klassiker:

"En mager karl av medellängd men med så rak hållning att han verkade lång. Det smala trekantiga ansiktet var fullständigt blottat på uttryck. Det verkade som om ingenting var överflödigt i det hårda, smala käkpartiet, de magra fasta kinderna och den raka, korta näsan. De iskalla ögonen var tydligt blå…han var effektiv och stark och vanligen känslolöst tom, och hans inställning till nästan alla andra dominerades av ett överlägset förakt. Han hatade svaghet och älskade praktiskt taget ingenting. Han hade ett outformat och rått själsliv, men han var sällan medveten om det."

Kan inte hitta boken på nätet nu, men det måste vara
Mina historiskt avgörande åsikter, ett försök till självbiografi av Pierre Schori

Nu hittade jag den: Minnet och Elden, är titeln.

I KORTHET: En världspolitikens bildningsroman - Pierre Schori delar sina erfarenheter och möten med politiska ledare i denna memoar.

Senast redigerad av von-der-Wettet 2025-03-29 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in