Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
En svensk poet möjligen? Jag får väl gå ur först och väcka löje.
Det opretentiösa anslaget påminner om Tranströmer. Liksom hänvisningar till psykoanalys. Det får bli min gissning även om språket känns lite äldre.
Du är på rätt spår. Svensk poet är det, minst lika känd som Tranströmer.
"Att viljans herravälde över diktningen är starkt begränsat, vet alla diktare av erfarenhet. Den mystiska föreställningen om ett främmande väsen, en gudom, som talar genom skalden och som denne har att inviga sig åt och följa, är ur diktarens synpunkt långt fruktbarare än en hantverksmässig uppfattning. Vad man med vilja och disciplin kan åstadkomma, är bara att söka underlätta kontakten med detta främmande väsen och skärpa hörseln, finna vägen till sitt eget underjordiska språk, med andra ord sträva till allt större äkthet som diktare.
Däremot kan man aldrig sträva efter att bli en stor författare, det avhänger inte av vår vilja. Utan att ha funnit vägen till sitt omedvetnas språk blir man inte en stor diktare, men man blir det inte nödvändigt för att man har funnit den heller. Ty storhet betyder, att samma strängar som hos mig ljuder starkast också är de starkaste, ger den starkaste genklangen i vida kretsar och genom tiderna. Men det råder jag inte över."