2025-03-26, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemoncraft
Jag anser ingenting. Jag skrev bara att det enda nyheterna tar upp om Trump är negativa saker och tog upp Aftonbladet på måfå. Och till den andra snubben som frågade om jag anser att lilla Sverige har påverkat så menade jag inte enbart Svensk media.
Ta upp nästan vilken stor nyhetssida i väst som helst så skriver dom på samma sätt som Aftonbladet.

Till och med nyheterna i deras egna land beter sig likadant med undantag för Fox news som snarare är värre åt det andra hållet och ignorerar dåliga saker. Men jag vet att det är för mycket begärt med nyhetssidor som klarar av att hålla sig till mitten och rapportera båda negativa och positiva saker.

Folk har blivit helt rabiata. Två personer i mitt liv har öppet önskat livet ur Trump och sagt att det var synd att kulan missade hans huvud, den ena var min sjukgymnast som jag hade träffat 2 gånger och jag nämnde att jag skulle åka till USA i sommar. Då började hon prata om Trump. Eftersom jag vet att dom flesta i Sverige är helt rabiata när det kommer till Trump så låtsades jag vara på hennes nivå för att se vad hon skulle säga och det tog 1 minut för henne att säga till mig att hon ville att någon skulle skjuta han. Men det är Trump som är psykopaten enligt dessa människor.

Just nu är det tyvärr inte så mycket positivt. Även om jag anser att du har rätt att rapporteringen kan vara ensidig.
Citera
2025-03-26, 07:04
Medlem
Citat:
Jag anser ingenting. Jag skrev bara att det enda nyheterna tar upp om Trump är negativa saker och tog upp Aftonbladet på måfå. Och till den andra snubben som frågade om jag anser att lilla Sverige har påverkat så menade jag inte enbart Svensk media.
Ta upp nästan vilken stor nyhetssida i väst som helst så skriver dom på samma sätt som Aftonbladet.

Till och med nyheterna i deras egna land beter sig likadant med undantag för Fox news som snarare är värre åt det andra hållet och ignorerar dåliga saker. Men jag vet att det är för mycket begärt med nyhetssidor som klarar av att hålla sig till mitten och rapportera båda negativa och positiva saker.

Folk har blivit helt rabiata. Två personer i mitt liv har öppet önskat livet ur Trump och sagt att det var synd att kulan missade hans huvud, den ena var min sjukgymnast som jag hade träffat 2 gånger och jag nämnde att jag skulle åka till USA i sommar. Då började hon prata om Trump. Eftersom jag vet att dom flesta i Sverige är helt rabiata när det kommer till Trump så låtsades jag vara på hennes nivå för att se vad hon skulle säga och det tog 1 minut för henne att säga till mig att hon ville att någon skulle skjuta han. Men det är Trump som är psykopaten enligt dessa människor.
Det är inte på något sätt konstigt om folk är stressade. Ser du inte vad som är på väg att hända i USA? Landet håller på att förvandlas till diktatur.
Citera
2025-03-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det är inte på något sätt konstigt om folk är stressade. Ser du inte vad som är på väg att hända i USA? Landet håller på att förvandlas till diktatur.

Det är just sånt här panikbeteende jag inte orkar med. Nej USA håller inte på att bli en diktatur, herregud. Man kan ogilla republikanernas politik. Men 90% av alla som hatar Trump slänger ur sig slagord som du istället för att diskutera sakfrågor. Istället för att säga att USA är på väg att bli en diktatur som är ett otroligt påstående och som går emot vad hela USA är grundat i så borde man säga varför dom håller på att bli en diktatur, det är inte lika lätt.

Men jag tycker politik är jävligt tråkigt rent generellt och diskussioner som dessa ger ingen av oss någonting.
Citera
2025-03-26, 18:55
Medlem
Citat:
Det är just sånt här panikbeteende jag inte orkar med. Nej USA håller inte på att bli en diktatur, herregud. Man kan ogilla republikanernas politik. Men 90% av alla som hatar Trump slänger ur sig slagord som du istället för att diskutera sakfrågor. Istället för att säga att USA är på väg att bli en diktatur som är ett otroligt påstående och som går emot vad hela USA är grundat i så borde man säga varför dom håller på att bli en diktatur, det är inte lika lätt.

Men jag tycker politik är jävligt tråkigt rent generellt och diskussioner som dessa ger ingen av oss någonting.
Kan rada upp massa exempel, men egentligen räcker det med att man har återkallat säkerhetsklassningen för hela oppositionen. Detta har aldrig hänt innan.
Citera
2025-03-26, 19:57
Medlem
Citat:
Kan rada upp massa exempel, men egentligen räcker det med att man har återkallat säkerhetsklassningen för hela oppositionen. Detta har aldrig hänt innan.

Han har inte återkallat säkerhetsklassningen för hela oppositionen. Han har återkallat det från enskilda personer även republikaner. Att förlora en säkerhetsklassificering innebär att man inte längre kan ta del av hemligstämplad information. Inte ett dåligt beslut om man anser att dessa personer inte är pålitliga nog att ha det.
Det roliga är att du säger att detta inte har hänt innan. Joe Biden gjorde exakt samma sak mot Trump.
Det finns även fall där andra Presidenter har återkallat säkerhetsklassningen från enskilda personer.

Enligt Artikel II i den amerikanska konstitutionen har presidenten omfattande befogenheter som den verkställande maktens chef, inklusive ansvar för nationens säkerhet och utrikespolitik. Detta innefattar kontroll över hemligstämplad information och rätten att besluta vem som får tillgång till den.

Så med andra ord antingen är du inte påläst eller så ljuger du. Om detta är ditt exempel på varför USA är på väg att bli en diktatur så borde du känna dig väldigt löjlig just nu.
Citera
2025-03-26, 21:41
Medlem
Citat:
Han har inte återkallat säkerhetsklassningen för hela oppositionen. Han har återkallat det från enskilda personer även republikaner. Att förlora en säkerhetsklassificering innebär att man inte längre kan ta del av hemligstämplad information. Inte ett dåligt beslut om man anser att dessa personer inte är pålitliga nog att ha det.
Det roliga är att du säger att detta inte har hänt innan. Joe Biden gjorde exakt samma sak mot Trump.
Det finns även fall där andra Presidenter har återkallat säkerhetsklassningen från enskilda personer.

Enligt Artikel II i den amerikanska konstitutionen har presidenten omfattande befogenheter som den verkställande maktens chef, inklusive ansvar för nationens säkerhet och utrikespolitik. Detta innefattar kontroll över hemligstämplad information och rätten att besluta vem som får tillgång till den.

Så med andra ord antingen är du inte påläst eller så ljuger du. Om detta är ditt exempel på varför USA är på väg att bli en diktatur så borde du känna dig väldigt löjlig just nu.
Enskilda personer?

Nej, han har återkallat säkerhetsklassningen för oppositionsledaren tillsammans med alla andra i oppositionen som hade samma behörighet. Och nej, Biden gjorde inte samma sak.
Citera
2025-03-27, 01:55
Medlem
Citat:
Enskilda personer?

Nej, han har återkallat säkerhetsklassningen för oppositionsledaren tillsammans med alla andra i oppositionen som hade samma behörighet. Och nej, Biden gjorde inte samma sak.

Oppositionsledaren säger du?
Typ som när Joe Biden tog bort Donald Trumps tillgång till säkerhetsklassificerad information kort efter att han tillträdde som president i januari 2021. Specifikt beslutade Biden i februari 2021 att Trump inte längre skulle få de regelbundna underrättelsegenomgångar som traditionellt erbjuds tidigare presidenter efter att de lämnat ämbetet. Detta rapporterades av bland annat New York Times och CNN vid tidpunkten.
Både Biden och Trump hade lagen på sin sida att göra så mot varandra.

Du tror på fullaste allvar att USA håller på att bli en diktatur. För att han inte vill dela med sig av säkerhetsklassificerad information till vissa personer? Det är ett otroligt starkt uttalande och jag undrar om du ens vet hur en diktatur ser ut. Jag tycker det är en sån sjuk låg nivå på såna här diskussioner.
Det bor 340 miljoner människor i USA.
Befolkningen i USA har mest vapen per kapita i hela världen tack vare deras konstitution som ger dom rätten att kunna försvara sig mot ett förtryckande styre.
Trump fick runt 77 miljoner röster.
263 miljoner röstade inte på honom.
Om han på något magiskt vis skulle göra om USA till en diktatur tror du att dessa 77 miljoner skulle fortsätta stödja honom?
Jag skulle våga säga att mer eller mindre ingen i USA vill ha diktatur. Speciellt inte republikanerna som runkar till deras konstitution.
Glömmer vi bort att han har varit President tidigare i 4 år?
Glömmer vi bort att han nystar fram objektiv korruption?
Glömmer vi bort att han vill göra röstningsprocessen mer säker och införa att man måste ha ett röst id exakt som vi har i Sverige för att kunna rösta? Något dom inte har idag och gissa vilka som är emot detta? Just det, hans opposition.
Märkligt beteende om man tänker att hans mål är att bli diktator.
Citera
2025-03-29, 16:49
Medlem
upplaenningens avatar
Inga alls.
Citera
2025-03-29, 18:18
Medlem
Swingexpertens avatar
Hedgefonden 🐲 v13

Nytt ATH (+32,2% i år) 🤩

Min egen hedgefond har gått om årets bästa fond ”Franklin Gold & Precious Metals” som stigit med +27,3%.

Det har varit en svår utmaning att spara i passiva fonder i år. Min bas i portföljen har varit ”BGF World Gold” som stigit med +19,4%. Men det är den aktiva ”daytradingen”, med 10% av kapitalet, som varit nödvändig för min succé. OMXS30GI är bara upp med +3,45%.
Citera
2025-03-29, 19:31
Medlem
Har satt upp ett fondsparande till mitt barn. Just nu är fördelningen :

Avanza zero 30%
Avanza global 30%
Spiltan invest 40%

Tidshorisont är 20 år
Citera
2025-03-29, 20:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Har satt upp ett fondsparande till mitt barn. Just nu är fördelningen :

Avanza zero 30%
Avanza global 30%
Spiltan invest 40%

Tidshorisont är 20 år

Ditt barn kommer att tacka dig.
Citera
2025-03-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ditt barn kommer att tacka dig.

Hela barnbidraget går in varje månad.

Förutsättningen till att hon får pengarna är att hon är en vettig person. Hon kommer inte få veta att hon har några pengar hos mig. Växer hon upp och blir en mupp så blir det inte en krona till henne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in