2025-03-24, 14:00
Avslutad
Tycker ni Länsförsäkringar Sverige index,dnb Europa och finserve global security räcker? Om man siktar på 10 års sparande
Citera
2025-03-24, 14:21
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123
Tycker ni Länsförsäkringar Sverige index,dnb Europa och finserve global security räcker? Om man siktar på 10 års sparande

Finserve kostar 2,38 % i årsavgift hos Avanza. Även om avkastningen alltid är viktigast är det alldeles för dyrt för ett långsiktigt sparande, i mitt tycke. Bättre då att satsa på en ETF med försvarsinriktning (VanEck Defence, HANetf Future of Defence, Global X Defence) för en bråkdel av den kostnaden (dock tillkommer köp- och säljavgifter).

På tio års sparande borde en bredare globalfond ingå (USA kommer för överskådlig framtid vara navet i världsekonomin). Om du väljer indexfonder spelar det ytterst liten roll vilket fondbolag du väljer.
Citera
2025-03-24, 14:56
Medlem
Citat:

Har Finaerve Global S själv men har fundrsg lite över innehavet som är över 40% USA. trensen skulle väl vara att USA rustar ned och Europa upp sant handlar från europeisk försvarsindustri ?
Citera
2025-03-24, 20:14
Medlem
Citat:
Om du har Avanza hade jag lagt till Avanza Auto 6.
Citera
2025-03-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Om du har Avanza hade jag lagt till Avanza Auto 6.

Avanza auto6 har mycket USA och detta ville ta undvika.
Citera
2025-03-25, 10:56
Medlem
Är det köpläge på Tesla nu tror ni?
Citera
2025-03-25, 17:34
Medlem
Köpte nyligen in mig i USA fonder. Blir det handelskrig mellan EU och USA så bettar jag på USA. Men endast framtiden avgör om det var rätt beslut eller inte. Droppet i många USA fonder har mer eller mindre vart fearmongering och masshysteri. Det räcker ju med att ta upp nästan vilken nyhetssida som helst så står det något negativt om USA.
Men, that's just like my opinion dude.

bara för skojs skull så öppnade jag Aftonbladet enbart för denna kommentarens skull och låt oss se några rubriker från enbart idag.

"Musks dotter: ”Det där var en nazihälsning”
"Kaos kring Musk efter läcka – Trumps utbrott"
"Kristersson om läckan: ”Recenserar inte USA”
"Huvuden kommer rulla i Trumps innersta krets"
"Slår till – för att Europa är svagt, PODD Erdogan ser att Trump inte bryr sig längre"
"JD Vance kritiserade Trump i hemlig chatt"
"Topparnas Europakritik avslöjas i hemlig chatt
Trumps medarbetare kan tvingas bort: ”Idiot”

Åter igen, jag tog upp Aftonbladet helt jävla random, jag hade inte en tanke på att öppna Aftonbladet idag förrens jag började skriva denna kommentar.
Dessa rubriker kanske är befogade idag. Bara märkligt att jag aldrig ser dom skriva något positivt. USA hatet går att ta på.
Citera
2025-03-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemoncraft
Köpte nyligen in mig i USA fonder. Blir det handelskrig mellan EU och USA så bettar jag på USA. Men endast framtiden avgör om det var rätt beslut eller inte. Droppet i många USA fonder har mer eller mindre vart fearmongering och masshysteri. Det räcker ju med att ta upp nästan vilken nyhetssida som helst så står det något negativt om USA.

bara för skojs skull så öppnade jag Aftonbladet enbart för denna kommentarens skull och låt oss se några rubriker från enbart idag.

"Slår till – för att Europa är svagt, PODD Erdogan ser att Trump inte bryr sig längre"

Åter igen, jag tog upp Aftonbladet helt jävla random, jag hade inte en tanke på att öppna Aftonbladet idag förrens jag började skriva denna kommentar.
Dessa rubriker kanske är befogade idag. Bara märkligt att jag aldrig ser dom skriva något positivt. USA hatet går att ta på.

Så du menar lilla Sverige har påverkat?
Citera
2025-03-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemoncraft

Anser du att artiklarna är rena falsarier, eller tror du att det kan finnas någon relevans? Oavsett om man var för eller emot Trump innan valet måste man väl förstå att det som sker i USA just nu inte är bra för varken USA eller Europa? Gubben är psykopat och har sparkat alla som har vågat säga emot honom.
Citera
2025-03-25, 22:23
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Är det köpläge på Tesla nu tror ni?

Tror faktiskt BYD kommer ta över det intresset från Tesla. Från vara lite av Apples version för bilar, så har andra tillverkare hunnit i kapp. Sedan gör musk för knepiga utspel. Jobs hade aldrig viftat med högernäven, hade sänkt Apple på en månad.

Så, avvakta Tesla.
Citera
2025-03-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tror faktiskt BYD kommer ta över det intresset från Tesla. Från vara lite av Apples version för bilar, så har andra tillverkare hunnit i kapp. Sedan gör musk för knepiga utspel. Jobs hade aldrig viftat med högernäven, hade sänkt Apple på en månad.

Så, avvakta Tesla.

Det har du rätt i. Fortfarande ganska osäkert kring Musks utspel ja. Tack.
Citera
2025-03-26, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Anser du att artiklarna är rena falsarier, eller tror du att det kan finnas någon relevans? Oavsett om man var för eller emot Trump innan valet måste man väl förstå att det som sker i USA just nu inte är bra för varken USA eller Europa? Gubben är psykopat och har sparkat alla som har vågat säga emot honom.

Jag anser ingenting. Jag skrev bara att det enda nyheterna tar upp om Trump är negativa saker och tog upp Aftonbladet på måfå. Och till den andra snubben som frågade om jag anser att lilla Sverige har påverkat så menade jag inte enbart Svensk media.
Ta upp nästan vilken stor nyhetssida i väst som helst så skriver dom på samma sätt som Aftonbladet.

Till och med nyheterna i deras egna land beter sig likadant med undantag för Fox news som snarare är värre åt det andra hållet och ignorerar dåliga saker. Men jag vet att det är för mycket begärt med nyhetssidor som klarar av att hålla sig till mitten och rapportera båda negativa och positiva saker.

Folk har blivit helt rabiata. Två personer i mitt liv har öppet önskat livet ur Trump och sagt att det var synd att kulan missade hans huvud, den ena var min sjukgymnast som jag hade träffat 2 gånger och jag nämnde att jag skulle åka till USA i sommar. Då började hon prata om Trump. Eftersom jag vet att dom flesta i Sverige är helt rabiata när det kommer till Trump så låtsades jag vara på hennes nivå för att se vad hon skulle säga och det tog 1 minut för henne att säga till mig att hon ville att någon skulle skjuta han. Men det är Trump som är psykopaten enligt dessa människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in