2025-03-29, 20:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hela barnbidraget går in varje månad.

Förutsättningen till att hon får pengarna är att hon är en vettig person. Hon kommer inte få veta att hon har några pengar hos mig. Växer hon upp och blir en mupp så blir det inte en krona till henne

Haha, ja det är kanske lika bra. Jag har en bekant som säger likadant.
Citera
2025-03-29, 23:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Har satt upp ett fondsparande till mitt barn. Just nu är fördelningen :

Avanza zero 30%
Avanza global 30%
Spiltan invest 40%

Tidshorisont är 20 år
Se bra ut. Lycka till!
Citera
2025-04-03, 21:57
Medlem
Freebops avatar
Någon som har tips på en fond som är inriktad mot vapen och försvar? Enda jag hitta är Finserve Global Security Fund I SEK R hos avanza men avgiften är 2,38%
Citera
2025-04-03, 22:08
Medlem
Avanza Zero
Citera
2025-04-04, 23:17
Medlem
Avanza Global 50%
Avanza Emerging Markets 25%
Avanza Europa 25%

Räcker det eller rekommenderas det att ha någon mer fond? Vill ha så brett som möjligt. Anledningen till att jag inte har en Sverige fond är för att jag enbart köper svenska aktier och har där med byggt min egna Sverige fond.
Citera
2025-04-05, 00:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Avanza Global 50%
Avanza Emerging Markets 25%
Avanza Europa 25%

Räcker det eller rekommenderas det att ha någon mer fond? Vill ha så brett som möjligt. Anledningen till att jag inte har en Sverige fond är för att jag enbart köper svenska aktier och har där med byggt min egna Sverige fond.

Tillväxtmarknader anses väl generellt vara mer volatilt och större risk, men kan också ge större avkastning under goda tider. De flesta brukar rekommendera 10-15 % i det tillgångsslaget, och det är väl där jag själv har tänkt mig att vara. Nu är det kanske 5 % inkl. pensionssparande eftersom jag sålde av Indien för nån månad sen.

Mer Europa än tillväxtmarknader, skulle jag råda dig till. Kanske 50 % globalt, 35 % Europa och 15 % EM.
Citera
2025-04-05, 00:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Någon som har tips på en fond som är inriktad mot vapen och försvar? Enda jag hitta är Finserve Global Security Fund I SEK R hos avanza men avgiften är 2,38%

Det finns flera ETF:er (börshandlade fonder) i Avanzas utbud med betydligt lägre avgift. De skiljer sig lite åt i fråga om vilka länder de investerar i, Europa vs USA t.ex. Jag kan tipsa om att norska DNB planerar att lansera två olika fonder med försvarsinriktning, exakt när det blir vet jag inte.
Citera
2025-04-05, 12:27
Medlem
Tänkte låna 10% av mitt innehav för att köpa värdepapper hos Avanza. Man gör det till 1.99% ränta. Vill dock vänta på att börsen går ner lite till innan jag kliver in på ett par breda indexfonder, typ Avanza Global och Dnb global Indeks. Någon som gjort detta och ser några pros and cons?
2% ränta är väldigt billigt så säg att man har 500 000 på Avanza kan man låna 50 000 och årlig ränta blir då 1000kr per år? Missar jag något? Dolda avgifter? Hur dras räntan, görs det på fondinnehavet automatiskt eller får man minus på det tillgångliga saldot?
Citera
2025-04-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tillväxtmarknader anses väl generellt vara mer volatilt och större risk, men kan också ge större avkastning under goda tider. De flesta brukar rekommendera 10-15 % i det tillgångsslaget, och det är väl där jag själv har tänkt mig att vara. Nu är det kanske 5 % inkl. pensionssparande eftersom jag sålde av Indien för nån månad sen.

Mer Europa än tillväxtmarknader, skulle jag råda dig till. Kanske 50 % globalt, 35 % Europa och 15 % EM.

Tack för tips, någon Fond du skulle rekommendera mig för att bredda mig mer eller räcker upplägget jag har?
Citera
2025-04-05, 13:20
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropovic
Tänkte låna 10% av mitt innehav för att köpa värdepapper hos Avanza. Man gör det till 1.99% ränta. Vill dock vänta på att börsen går ner lite till innan jag kliver in på ett par breda indexfonder, typ Avanza Global och Dnb global Indeks. Någon som gjort detta och ser några pros and cons?
2% ränta är väldigt billigt så säg att man har 500 000 på Avanza kan man låna 50 000 och årlig ränta blir då 1000kr per år? Missar jag något? Dolda avgifter? Hur dras räntan, görs det på fondinnehavet automatiskt eller får man minus på det tillgångliga saldot?

Inga dolda avgifter. Räntan dras från kontot, inte från fonden, och om du inte har pengar på kontot när räntan ska dras (i månadsskiftet) så ökar belåningen i motsvarande grad. Tänk på att den lägsta räntan 1,99 % bara gäller för max 10 % belåningsgrad, går du över 10 % (t.ex. om fondvärdet sjunker i ditt exempel) så får du den högre räntan på hela lånebeloppet, inte bara den överskjutande delen. Du har rätt till avdrag i deklarationen (förifyllt) för räntekostnaden.
Citera
2025-04-05, 13:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Tack för tips, någon Fond du skulle rekommendera mig för att bredda mig mer eller räcker upplägget jag har?

Det räcker definitivt eftersom du har svenska aktier redan. För ett långsiktigt sparande passar indexfonder bra med sina låga avgifter och det blir försumbar skillnad över tid mellan olika indexfonder, så det spelar ingen roll vilken du väljer.
Citera
2025-04-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Inga dolda avgifter. Räntan dras från kontot, inte från fonden, och om du inte har pengar på kontot när räntan ska dras (i månadsskiftet) så ökar belåningen i motsvarande grad. Tänk på att den lägsta räntan 1,99 % bara gäller för max 10 % belåningsgrad, går du över 10 % (t.ex. om fondvärdet sjunker i ditt exempel) så får du den högre räntan på hela lånebeloppet, inte bara den överskjutande delen. Du har rätt till avdrag i deklarationen (förifyllt) för räntekostnaden.
Stort tack för förtydligandet. Dels att pengarna dras från kontot och att man kan snabbt hamna på högre ränta , som du säger när värdet går ner, gör att jag backar här.

Jag har buffert. Lite för stor idag. Bättre att använda den än att sätta sig i den här sitsen 😬🥲
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in