2024-12-18, 05:41
Medlem
alienfins avatar
Går också med 60% av innehaven i tjänstepension och PPM i räntefonder nu. Alldeles för upp pumpad börs, vi ser nog en redig sättning nästa år.
Blir en del Europa som kanske kan återhämta sig en stund kortsiktigt.
Grymt bra år har det varit iaf hehe
Citera
2024-12-18, 14:38
Medlem
Lassekkongos avatar
Om man vill lägga in 150k nästa år när det blir skattefritt och sedan lägga in 5k månadsvis i en fond, vilken fond rekommenderar ni? Dnb global in deks? Länsförsäkringar Global?

10års sparande
Citera
2024-12-18, 14:58
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Om man vill lägga in 150k nästa år när det blir skattefritt och sedan lägga in 5k månadsvis i en fond, vilken fond rekommenderar ni? Dnb global in deks? Länsförsäkringar Global?

10års sparande

Är det en global indexfond du vill ha är det sak samma, bara den handlas i SEK så du slipper valutaväxlingsavgift vid varje köp.
Citera
2024-12-18, 18:05
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Är det en global indexfond du vill ha är det sak samma, bara den handlas i SEK så du slipper valutaväxlingsavgift vid varje köp.

Ja precis, en global indexfond som jag tänkte spara i månadsvis utöver dessa 150k. Det spelar ingen roll om jag väljer Länsförsäkringar Global index eller type dnb Global indeks?
Citera
2024-12-18, 19:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ja precis, en global indexfond som jag tänkte spara i månadsvis utöver dessa 150k. Det spelar ingen roll om jag väljer Länsförsäkringar Global index eller type dnb Global indeks?

Över tid ger de i stort sett samma avkastning, det kan handla om nån enstaka procent hit eller dit beroende på vilket index de följer. Själv har jag Länsförsäkringar Global Index (+ några aktivt förvaltade fonder). Både LF och DNB handlas i SEK.
Senast redigerad av ingetbranick 2024-12-18 kl. 19:12.
Citera
2024-12-18, 19:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

10års sparande
DNB Global skulle jag satsat på, deras index är bredare än LF och AG. Jag skulle även investera en del i en Sverigefond, förslagsvis AZ.
Citera
2024-12-19, 06:06
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Går också med 60% av innehaven i tjänstepension och PPM i räntefonder nu. Alldeles för upp pumpad börs, vi ser nog en redig sättning nästa år.
Blir en del Europa som kanske kan återhämta sig en stund kortsiktigt.
Grymt bra år har det varit iaf hehe

Se där, kanske var en bra tajming efter sjukt dystra utsikter inför 2025 från Fed 😁
Blir nog att vikta ännu mer till räntefonder
Citera
2024-12-19, 10:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Se där, kanske var en bra tajming efter sjukt dystra utsikter inför 2025 från Fed 😁
Blir nog att vikta ännu mer till räntefonder

Sjukt dystra? FED-chefen Powell andades tvärtom optimism, sa att ekonomin var stark och att han såg ljust på 2025 MEN också att de skulle vara flexibla och inte låsa sig vid ett visst antal räntesänkningar vid vissa bestämda tidpunkter utan hellre se utvecklingen an. Det, tillsammans med att styrelsen varit oenig, räckte för att den kroniskt överspända marknaden skulle få stora skälvan. Min gissning är att det snart går över, även denna gång.
Citera
2024-12-19, 16:48
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Sjukt dystra? FED-chefen Powell andades tvärtom optimism, sa att ekonomin var stark och att han såg ljust på 2025 MEN också att de skulle vara flexibla och inte låsa sig vid ett visst antal räntesänkningar vid vissa bestämda tidpunkter utan hellre se utvecklingen an. Det, tillsammans med att styrelsen varit oenig, räckte för att den kroniskt överspända marknaden skulle få stora skälvan. Min gissning är att det snart går över, även denna gång.

Kommer säkert mer uppgångar men på skör lina kan jag läsa till mig, vi är farligt nära en bubbla och jag tänker inte sitta med hela innehavet i en ev jordborr.
Citera
2024-12-20, 23:54
Medlem
Swingexpertens avatar
Nya fonder inför 2025 (PPM)

Superrea nu 🥳 Senast aktier var så här billiga var på 1970-talet. Jag går ”all-in” 🎰

Sverige och OMXS30 är ett sjunkande skepp. Så skippar att satsa på hemmaplan. Tror att nedanstående fonder blir en bra mix att hålla under hela 2025:

BGF China A2 (+17,2%/3 mån)
[Världens snabbast växande ekonomi!]

BGF India A2 (+2,27%/1 mån)
[Världens mest stabila tillväxtmarknad!]

BGF World Energy A2 (+84,1%/3 år)
[Efterfrågan på olja förväntas öka till 2030!]

BGF World Financials A2 (+41,2%/1 år)
[Trumps seger förväntas gynna banker!]

BGF World Technology A2 (+164%/5 år)
[US Teknik förväntas bli nästa års vinnare!]
Citera
2024-12-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Nya fonder inför 2025 (PPM)

Superrea nu 🥳 Senast aktier var så här billiga var på 1970-talet. Jag går ”all-in” 🎰

Sverige och OMXS30 är ett sjunkande skepp. Så skippar att satsa på hemmaplan. Tror att nedanstående fonder blir en bra mix att hålla under hela 2025:

BGF China A2 (+17,2%/3 mån)
[Världens snabbast växande ekonomi!]

BGF India A2 (+2,27%/1 mån)
[Världens mest stabila tillväxtmarknad!]

BGF World Energy A2 (+84,1%/3 år)
[Efterfrågan på olja förväntas öka till 2030!]

BGF World Financials A2 (+41,2%/1 år)
[Trumps seger förväntas gynna banker!]

BGF World Technology A2 (+164%/5 år)
[US Teknik förväntas bli nästa års vinnare!]

Försöker hänga med i dina byten i dina olika postningar, du lägger dig i räntefonder då och då under ett par dagar bara?

Hur har 2024 sett ut i procent för dina portföljer? Nyfiken om du slår index med allt dribblande.

Själv följer jag index när det gäller fondportföljerna:

PPM 29,5% (AP7)
ISK 29,5 (Avanza Global)
KP 35% (DNB USA Indeks)
Citera
2024-12-22, 01:18
Medlem
Swingexpertens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Försöker hänga med i dina byten i dina olika postningar, du lägger dig i räntefonder då och då under ett par dagar bara?

Hur har 2024 sett ut i procent för dina portföljer? Nyfiken om du slår index med allt dribblande.

Själv följer jag index när det gäller fondportföljerna:

PPM 29,5% (AP7)
ISK 29,5 (Avanza Global)
KP 35% (DNB USA Indeks)

Bra jobbat där! Du gör helt rätt som ligger still i globala index-fonder. Jag har stor spridning i mina portföljer. Vissa ligger jag still i och i andra byter jag fonder varje vecka. Hälften har slagit index och andra hälften har underpresterat index. Det har inte lönat sig att byta ofta i år. Jag lyckades inte förutse och undvika Tokyo-kraschen i augusti, men som tur var blev det som vanligt en snabb återhämtning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in