2025-03-28, 20:31
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det du pratar är uppenbarligen din personliga upplevelse av en eller max två, kvinnor med borderline.

Jag talar ur ett objektivt, medicinskt perspektiv, på vad en borderline diagnos innebär.

Låt oss förtydliga det, så kan du fortsätta dela dina personliga åsikter om kvinnor med denna diagnos.
Nu verkar i princip alla instämma i att förhållanden med borderline tjejer är nästan identiska. Då verkar det ganska uppenbart hur sjukdomen uttrycker sig?

Själv kan jag bara hålla med TS et al. Borderlinare är som demonen succubus. De kommer suga ut varenda droppe av din livskraft efter att de har lyckats förföra dig.
Citera
2025-03-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Det är så lätt att skapa trådar där män misshandlar kvinnor i relationer...

Men när män beskriver kvinnor som misshandlar psykiskt så kommer ofta kvinnor som avskyr misshandel i relation till försvar...

Jag fick genast den känslan om dig...

Lite ville märka ord och påstå att renodlade borderline minsann inte är rovdjur osv osv...

Sen läste jag några trådar du startat och vad läser jag ?

Jo män som gör kvinnor illa i relationer...

Man blir illamående

Du är alltså totalt emot misshandel i relationer men kommer in i denna tråd och försvarar borderline trots att män beskriver sina upplevelser med kvinnor som blivit diagnoserade borderline ( EIPS)

Känner du någon med denna diagnos ?

Men kära du. Hur läser du det jag har skrivit?

Jag skriver om personer med borderline. Och personer med narcissism.
Finns både män och kvinnor som har dessa diagnoser.

De män som beskriver gaslightande kvinnor, kvinnor som psykar sina män, misshandlar sina män psykiskt, manipulerar sina män, utnyttjar sina män och använder sina män. Dessa kvinnor har förmodligen snarare narcissistiska drag än borderline.

Eller du kanske tror att det bara är män som har narcissism och bara kvinnor som har borderline? Så är det givetvis inte.

Finns både manliga och kvinnliga narcissister.

Sedan, som jag har skrivit. Kan det givetvis vara sjukt jobbigt för närstående till en person med borderline. Som växlar oreglerat i känsloläget och är en bergodalbana i känslor och relationer. kanske rentav skadar sig själv etc. Riktigt jobbigt för de närmaste. Men svårast är det givetvis för den som har borderline. Den lider otroligt svårt.

Ja, jag har känt en person med borderline. Denna tog sitt liv. Hon var en mycket fin människa och vän och partner (till de hon hade förhållanden med). Empatisk, kärleksfull, snäll, ödmjuk. Men hade otroligt svårt med sitt känsloliv och skadade sig själv svårt upprepade gånger. Dålig självkänsla, dåligt självförtroende. Ätstörning. Givetvis var det jobbigt för oss i omgivningen att hon mådde så dåligt. I perioder kunde hon vara "klängig" för att hon var rädd att bli övergiven och för att hon mådde skit.

Och jag har även mött på kvinnor och män med misstänkta narcissistiska drag. Dessa har misshandlat sina partners psykiskt (ibland tom. fysiskt), ställt till det för sina vänner, manipulerat folk på löpande band, utnyttjat andra för egen vinning. Spelad empati, som man till slut genomskådar är ett spel. Dessa personer med misstänkta narcissistiska drag, har verkligen sugit musten ur sina offer/partners. Fått sina partners att må dåligt både fysiskt och psykiskt.

Skillnaden mellan personer som har borderline och personer som är narcissister är glasklar för min del. Skillnaden är stor.
Citera
2025-03-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

De män som beskriver gaslightande kvinnor, kvinnor som psykar sina män, misshandlar sina män psykiskt, manipulerar sina män, utnyttjar sina män och använder sina män. Dessa kvinnor har förmodligen snarare narcissistiska drag än borderline.

Eller du kanske tror att det bara är män som har narcissism och bara kvinnor som har borderline? Så är det givetvis inte.

Sedan, som jag har skrivit. Kan det givetvis vara sjukt jobbigt för närstående till en person med borderline. Som växlar oreglerat i känsloläget och är en bergodalbana i känslor och relationer. kanske rentav skadar sig själv etc. Riktigt jobbigt för de närmaste. Men svårast är det givetvis för den som har borderline. Den lider otroligt svårt.

Ja, jag har känt en person med borderline. Denna tog sitt liv. Hon var en mycket fin människa och vän och partner (till de hon hade förhållanden med). Empatisk, kärleksfull, snäll, ödmjuk. Men hade otroligt svårt med sitt känsloliv och skadade sig själv svårt upprepade gånger. Dålig självkänsla, dåligt självförtroende. Ätstörning. Givetvis var det jobbigt för oss i omgivningen att hon mådde så dåligt. I perioder kunde hon vara "klängig" för att hon var rädd att bli övergiven och för att hon mådde skit.

Och jag har även mött på kvinnor och män med misstänkta narcissistiska drag. Dessa har misshandlat sina partners psykiskt (ibland tom. fysiskt), ställt till det för sina vänner, manipulerat folk på löpande band, utnyttjat andra för egen vinning. Spelad empati, som man till slut genomskådar är ett spel. Dessa personer med misstänkta narcissistiska drag, har verkligen sugit musten ur sina offer/partners. Fått sina partners att må dåligt både fysiskt och psykiskt.

Skillnaden mellan personer som har borderline och personer som är narcissister är glasklar för min del. Skillnaden är stor.

Vi pratar om Borderline som beter sig dåligt och som misshandlar sina partners psykiskt med sina beteende...

Du håller med oss ?
Citera
2025-03-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du försöker att få det att låta som att narcissisten gör allt helt medvetet och planerat inför framtiden. Så är det inte. Du försöker bara få det till att bordisen skulle vara mer ädel en en simpel narcissist. Det stämmer inte. Båda har lika svårt att hjälpa hur de beter sig.

Du intalar antagligen denna separation tydligt i din hjärna därför att du själv är borderline och vill så gärna se dig som bättre än narcissisten. 100% typiskt borderline-beteende att försöka påvisa att andra än en själv är ännu sämre/värre för att höja sig själv!

Jag skriver så för att vissa i tråden ska förstå skillnaden mellan borderline och narcissism och för att det är vad jag har lärt mig om dessa två diagnoser utifrån vad jag läst och hört kunniga beskriva om diagnoserna.

Du som verkar mer insatt än många i tråden, vet ju likaväl som jag, att även narcissisten har det svårt. Det uppblåsta egot är hos narcissisten ett skydd denna har fått bygga upp under sin uppväxt, en uppväxt som i regel har varit mycket svår. Ett skydd som för vissa rämnar när de blir medelålders. Och då kan de komma i svår kris och depression.

Nej. Jag har ingen av dessa diagnoser. Har en trygg anknytning och mår bra. Stabilt känsloliv. Rikt inre liv. Stabila och stadiga relationer, där vi ger och får.
Citera
2025-03-28, 20:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Ett exempel på en kvinna med borderline tror jag är Gunilla Persson.
Citera
2025-03-28, 20:45
Medlem
Citat:

För personer som levt med en borderline och som levt med en narcissist så säger många att det blir ännu mer psykisk misshandel med en borderline...

Då skriver du att det är ännu mer synd om Borderline än sitt offer...För dom lider ännu värre !?

Så det var mer synd om Martin Jonsson som slog ihjäl Lotta Rudholm för han hade Borderline?
Citera
2025-03-28, 20:47
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du försöker att få det att låta som att narcissisten gör allt helt medvetet och planerat inför framtiden. Så är det inte. Du försöker bara få det till att bordisen skulle vara mer ädel en en simpel narcissist. Det stämmer inte. Båda har lika svårt att hjälpa hur de beter sig.

Du intalar antagligen denna separation tydligt i din hjärna därför att du själv är borderline och vill så gärna se dig som bättre än narcissisten. 100% typiskt borderline-beteende att försöka påvisa att andra än en själv är ännu sämre/värre för att höja sig själv!

Nja, att förklara ett beteende är ju inte att ursäkta det. Båda dessa typer är sinnessjuka och man bör hålla dom så långt borta ifrån sig som möjligt.
Citera
2025-03-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau

Ja kvinnor med BPD är utan tvivel psykopater.

Kan nämna att det finns en dokumentär om Sam Vaknin då han är en psykopat själv. Dokumentärfilmaren bryter ihop vid ett tillfälle.

Nej, kvinnor med BPD är inte psykopater, de är snarare "misslyckade" narcissister.
Nej, Sam Vaknin är inte psykopat, han är narcissist.
Narcissist och psykopat är helt olika personligheter.
Man födds som psykopat.
Narcissistisk och borderline personlighet uppkommer i tidiga barndomen på grund av brister i omvårdnaden.
Citera
2025-03-28, 20:48
Medlem
Citat:
Jag skriver så för att vissa i tråden ska förstå skillnaden mellan borderline och narcissism och för att det är vad jag har lärt mig om dessa två diagnoser utifrån vad jag läst och hört kunniga beskriva om diagnoserna.

Du som verkar mer insatt än många i tråden, vet ju likaväl som jag, att även narcissisten har det svårt. Det uppblåsta egot är hos narcissisten ett skydd denna har fått bygga upp under sin uppväxt, en uppväxt som i regel har varit mycket svår. Ett skydd som för vissa rämnar när de blir medelålders. Och då kan de komma i svår kris och depression.

Nej. Jag har ingen av dessa diagnoser. Har en trygg anknytning och mår bra. Stabilt känsloliv. Rikt inre liv. Stabila och stadiga relationer, där vi ger och får.

Du skriver att det är stor skillnad på Borderline och Narcissister...!

Menar du för offret eller personen med diagnosen...?

För personer som varit ihop med borderline kvinnor kanske hellre velat vara ihop med en narcissist kvinna...!

Funderat på det ?
Citera
2025-03-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Vi pratar om Borderline som beter sig dåligt och som misshandlar sina partners psykiskt med sina beteende...

Du håller med oss ?

Psykisk misshandel är något personen gör för att uppnå något med den psykiska misshandeln.

De med borderline menar inte att göra sina närmaste illa och har inte för avsikt att skada.

Förstår du skillnaden?

Sedan kan man bli skadad psykiskt av att leva med någon som har borderline och som är en bergodalbana känslomässigt och relationellt. Men det är inte samma sak som att den med borderline utövar psykisk misshandel över sin partner.

Precis som man kan bli skadad psykiskt av att leva med någon som är deprimerad (och inte kan ge eller visa kärlek). Eller svårt autistisk (och slåss när de inte klarar av förändringar). Men vare sig dessa eller den med renodlad borderline, menar att göra sina närmaste illa.

Den psykiska misshandlaren däremot... Denna har ett syfte med sin misshandel.

Blev det tydligare så?
Citera
2025-03-28, 20:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Ja ok!

Jag skrev ju tydligt att varken narcissisten eller bordisen kan hjälpa hur de är. Så håller med om att du har helt rätt om det att det är en störning som finns där som de båda fått som ett psykologiskt skydd. De kan inte hjälpa det. De är också offer.

MEN det betyder inte att den kaos och de förstörda liv de lämnar efter sig är OK. Om de tvingas att inte nära sig av andra människors känsloliv så ökar faktiskt chansen att de botas något. Så ju fler som förstår att man ska springa ifrån såna desto bättre är det också för narcissisterna och bordisarna!
Citera
2025-03-28, 20:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Nja, att förklara ett beteende är ju inte att ursäkta det. Båda dessa typer är sinnessjuka och man bör hålla dom så långt borta ifrån sig som möjligt.

Ursäktar inte. Bara en förklaring. Se mitt inlägg ovan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in