Citat:
Ursprungligen postat av
Du-Hast
Det är så lätt att skapa trådar där män misshandlar kvinnor i relationer...
Men när män beskriver kvinnor som misshandlar psykiskt så kommer ofta kvinnor som avskyr misshandel i relation till försvar...
Jag fick genast den känslan om dig...
Lite ville märka ord och påstå att renodlade borderline minsann inte är rovdjur osv osv...
Sen läste jag några trådar du startat och vad läser jag ?
Jo män som gör kvinnor illa i relationer...
Man blir illamående
Du är alltså totalt emot misshandel i relationer men kommer in i denna tråd och försvarar borderline trots att män beskriver sina upplevelser med kvinnor som blivit diagnoserade borderline ( EIPS)
Känner du någon med denna diagnos ?
Men kära du. Hur läser du det jag har skrivit?
Jag skriver om
personer med borderline. Och
personer med narcissism.
Finns både män och kvinnor som har dessa diagnoser.
De män som beskriver gaslightande kvinnor, kvinnor som psykar sina män, misshandlar sina män psykiskt, manipulerar sina män, utnyttjar sina män och använder sina män. Dessa kvinnor har förmodligen snarare narcissistiska drag än borderline.
Eller du kanske tror att det bara är män som har narcissism och bara kvinnor som har borderline? Så är det givetvis inte.
Finns både manliga och kvinnliga narcissister.
Sedan, som jag har skrivit. Kan det givetvis vara sjukt jobbigt för närstående till en person med borderline. Som växlar oreglerat i känsloläget och är en bergodalbana i känslor och relationer. kanske rentav skadar sig själv etc. Riktigt jobbigt för de närmaste. Men svårast är det givetvis för den som har borderline. Den lider otroligt svårt.
Ja, jag har känt en person med borderline. Denna tog sitt liv. Hon var en mycket fin människa och vän och partner (till de hon hade förhållanden med). Empatisk, kärleksfull, snäll, ödmjuk. Men hade otroligt svårt med sitt känsloliv och skadade sig själv svårt upprepade gånger. Dålig självkänsla, dåligt självförtroende. Ätstörning.
Givetvis var det jobbigt för oss i omgivningen att hon mådde så dåligt. I perioder kunde hon vara "klängig" för att hon var rädd att bli övergiven och för att hon mådde skit.
Och jag har även mött på kvinnor och män med misstänkta narcissistiska drag. Dessa har misshandlat sina partners psykiskt (ibland tom. fysiskt), ställt till det för sina vänner, manipulerat folk på löpande band, utnyttjat andra för egen vinning. Spelad empati, som man till slut genomskådar är ett spel. Dessa personer med misstänkta narcissistiska drag, har verkligen sugit musten ur sina offer/partners. Fått sina partners att må dåligt både fysiskt och psykiskt.
Skillnaden mellan personer som har borderline och personer som är narcissister är glasklar för min del. Skillnaden är stor.