2025-03-29, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Eller så är det så ni tolkar deras beteenden.

Man kan även tolka en person med autism som icke empatisk. Fast denna kan ha hur mycket empati som helst. Men kanske inte beter sig så att man förstår detta.

En person med borderline kan mycket väl bete sig på ett sätt som får dig att tolka det som att hon hämnas när hon tex. skär sig/"hotar" att ta livet av sig/är otrogen. Medans hon gör detta för att hon har stora svårigheter att reglera sina känslor och agerar på dem istället, desperat. Inte för att hämnas på dig, utan för att hon inte vet vad hon ska ta sig till...

En narcissist däremot kan mycket väl manipulera och hämnas. Med vilje.

Försök förstå skillnaden.

Exakt alla diagnoser inom kluster b är en eller annan form av narcissism.

Citat:
Och ja: de med borderline kan ha andra diagnoser också. Och det behöver absolut inte vara narcissism. Utan kan vara olika ångesttillstånd, depression, ADHD osv.

Men de två kvinnor du har träffat på som har haft diagnos borderline. Har med förmodligen även haft narcissistiska drag. Alternativt har du tolkat in sådana drag hos dem.

Själv var jag polare med en kvinna som hade borderline. Hon hade två längre förhållanden. Båda hennes partners mådde mycket bra i relationen med henne och det var inte pga. henens borderline det tog slut, utan de växte helt enkelt ifrån varandra, blev mer vänner än älskande par.

Hon var en empatisk, omtänksam, kärleksfull kvinna. Men visst förstod jag att hon fått diagnosen: ätstörning, själskadade, svår ångest och tomhetskänsla, snabba växlingar i humöret. Hon mådde skit. Men hon lyckades ändå vårda sina relationer, även om hon i perioder blev klängig (även på mig och kunde ibland ringa 25 gånger på en dag, men sa jag bara vänligt men bestämt ifrån, så förstod hon "det där behöver du ta med din psykolog, jag är bara din vän och vill bara vara din vän. Jag träffar dig gärna på en fika imorgon, men nu behöver jag lugn och ro från att höra telefonen ringa. Och du behöver skriva ner det du sagt till mig och ta det med din psykolog".). Det accepterades. Hon tog senare sitt eget liv. För hon stod inte ut med att må så dåligt. Då hade hon bytt psykolog flera gånger.

Och visst kunde jag och andra må dåligt ibland. Inte för hur hon var mot oss. För mot oss var hon hur fin vän som helst. Utan över att se henne må så dåligt, se hennes sönderskurna armar, där nya skärsår och ärr prydde armarna om vart annat.

Båda hennes partners som hon haft längre förhållanden saknade henne länge efter hennes död.... Hon var älskvärd.

Jag tror nog att det där är det absolut bästa ödet för kvinnor med BPD. Att de tar sina liv. Jag vet att det låter hårt men med tanke på att de tar med sig män ned i helvetet (alltså godhjärtade män som bara vill kvinnan väl) så tycker jag de förtjänar det ödet. De besparar även samhället mycket pengar genom att ta sina liv.
Citera
2025-03-29, 00:23
Medlem
Citat:
Jag tror på att ni varit med om det ni skriver.

Det jag ifrågasätter är att ni säger att era flickvänner haft borderline. när det snarare låter som narcissister eller personer med narcissistiska drag.

Det otroliga isåfall är att 90% enligt dig då måste fått fel diagnos eller så får du acceptera att Borderline gör massa väldigt elaka saker medvetet...

Minns inte men har för mig att många massmördare i USA fick just Borderline..

Dahlmer bland annat...Kan ha fel om honom
Citera
2025-03-29, 00:24
Medlem
Citat:
En med borderline, kan vara en hur fin partner som helst. om den har rätt egenskaper för i övrigt (omtänksam, empatisk osv.) och har gått i terapi för de svårigheter som deras borderline ger dem.

En person som har narcissism, skulle iaf. jag dra mig undan.

De kvinnor som personer i tråden varit tillsammans med, verkar snarast ha narcissistiska drag.

Men om de inte har gått i terapi hur tror du dessa kvinnor är mot män som de är i ett förhållande med? De saknar dessutom all typ av sjukdomsinsikt. De själva är det inget fel på utan det är världen som är ond och elakt mot dem. Män är svin (misandri). Männen har bara lämnat dem gång på gång och självfallet har kvinnorna inte gjort något fel alls. Ty de är små krakar i en värld som bara vill dem ont. Kanske någon äntligen kan komma att rädda dem från den onda världen och dem själva........
Citera
2025-03-29, 00:27
Medlem
Har varit ihop med tre av dem men det blev inte långvarigt med någon eftersom jag är fullständigt immun mot deras manipuleringsförsök. Två av dem hade ganska mycket ärr på armarna så det är en sak man kan titta efter vid första dejten. Väldigt få killar blir lyckliga och får ett fungerande förhållanden med dessa damer. Man måste veta med sig att man besitter stor mental styrka om man ska ge sig in i det och verkligen vill ha ett seriöst förhållande. Å andra sidan är det som så mycket annat en skala, allt från från skogstokig till "lätt excenterisk".

Tillägg: Tycker för övrigt emotionellt instabil personlighetssyndrom (EIPS) är rätt missvisande för det handlar definitivt om mer än bristande känsloreglering. Det finns som sagt manipulativa drag och anknytningsproblem med i bilden också. Tycker borderline faktiskt är en mycket mer träffande (genial rentav) beteckning. För det handlar väldigt mycket om gränsöverträdelser och ibland gränspsykotiska tillstånd.
Senast redigerad av Tillfkonto12 2025-03-29 kl. 00:36.
Citera
2025-03-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Men dom gör det inte medvetet ...

Men om dom gör det medvetet så blir dom per automatik narcissister....

Allt för att borderline aldrig ska göra något fel

Väljer du att missförstå det jag skriver? Eller missförstår du det jag skriver på riktigt?

Jag får försöka återigen:

Borderline:
Din älskade fru har varit otrogen med din bror. Din första impuls är ilska, du vet inte vad du ska ta dig till. Du river ner böcker i bokhyllan så att en vas som har affektionsvärde för din fru går sönder och skriker ohämmat. Rasande. Efteråt blir du ledsen. Du menade ju inte att ha sönder vasen... Du kunde bara inte härbärgera och reglera dina känslor av ilska... Men fortsatt är du givetvis ansvarig för handlingarna du utfört av ilska. Du blir förtvivlad. Och känner dig som en hemsk människa. och vill bara dö.

Narcissisten:
Så har vi narcissisten Erik. Som själv är notoriskt otrogen och mer har sin fru för att det är praktiskt och bra. En dag får han reda på att hon varit otrogen med hans bror. Han blir arg. och börjar smida planer på hur han ska bryta ner henne och få henne att må lika jävla dåligt som han gör när hon har sparkat så hårt på hans ego. Han ska fan krossa henne. Det första han gör är att med vilje göra sönder hennes vas, som har affektionsvärde för henne. Men hämnden kommer knappast stanna där... Det är bara början.

Båda har sönder frugans vas. Båda skadar frugan. Båda gör henne ledsen. Men intentionerna hos dem skiljer sig rejält åt. Men även om intentionerna skiljer sig rejält åt, så är de fortsatt ansvariga för sina egna handlingar, båda två.

Blev det tydligare nu?
Citera
2025-03-29, 00:32
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Jag har varit i exakt ett enda förhållande med en kvinna med BPD. Om jag nu överdrev, hittade på eller rakt upp och ned ljög så skulle väl många användare på Flashback säga att jag har fel, eller hur? Nu är det istället tvärtom att flera känner igen sig i det jag har beskrivit.

Ja, det är du som envetet tjatar om kvinnor med borderline och drar varenda en över en kam trots att du här erkänner att du har varit med en enda bpd-tjej.

Många känner igen sig i det du skriver, men ser du också att det är väldigt många som skriver att de INTE känner igen beskrivningarna du försöker pådyvla folk.
Alla med bpd är inte elaka manipulativa häxor, du ökar stigmat och gör det värre för kvinnor med bpd!
Citera
2025-03-29, 00:34
Medlem
area50s avatar
Sjukt mkt tatueringar är en stark signal
Citera
2025-03-29, 00:35
Medlem
Citat:
Exakt alla diagnoser inom kluster b är en eller annan form av narcissism.

Jag tror nog att det där är det absolut bästa ödet för kvinnor med BPD. Att de tar sina liv. Jag vet att det låter hårt men med tanke på att de tar med sig män ned i helvetet (alltså godhjärtade män som bara vill kvinnan väl) så tycker jag de förtjänar det ödet. De besparar även samhället mycket pengar genom att ta sina liv.

Nej, det stämmer inte. Läs diagnoskriterierna, så ser du det klart och tydligt.

Bättre de går i terapi eller annan behandling. Jag önskar att min vän hade levt än idag. Det gör hennes ex också. Hon var som sagt en fin person och fin partner.
Citera
2025-03-29, 00:41
Medlem
Citat:
Väljer du att missförstå det jag skriver? Eller missförstår du det jag skriver på riktigt?

Jag får försöka återigen:

Borderline:
Din älskade fru har varit otrogen med din bror. Din första impuls är ilska, du vet inte vad du ska ta dig till. Du river ner böcker i bokhyllan så att en vas som har affektionsvärde för din fru går sönder och skriker ohämmat. Rasande. Efteråt blir du ledsen. Du menade ju inte att ha sönder vasen... Du kunde bara inte härbärgera och reglera dina känslor av ilska... Men fortsatt är du givetvis ansvarig för handlingarna du utfört av ilska. Du blir förtvivlad. Och känner dig som en hemsk människa. och vill bara dö.

Narcissisten:
Så har vi narcissisten Erik. Som själv är notoriskt otrogen och mer har sin fru för att det är praktiskt och bra. En dag får han reda på att hon varit otrogen med hans bror. Han blir arg. och börjar smida planer på hur han ska bryta ner henne och få henne att må lika jävla dåligt som han gör när hon har sparkat så hårt på hans ego. Han ska fan krossa henne. Det första han gör är att med vilje göra sönder hennes vas, som har affektionsvärde för henne. Men hämnden kommer knappast stanna där... Det är bara början.

Båda har sönder frugans vas. Båda skadar frugan. Båda gör henne ledsen. Men intentionerna hos dem skiljer sig rejält åt. Men även om intentionerna skiljer sig rejält åt, så är de fortsatt ansvariga för sina egna handlingar, båda två.

Blev det tydligare nu?

Okej..

Kan du ta ett mkt tydligare exempel som vi alla känner igen..

Att våra flickvänner skulle ha sönder en vas när vi varit otrogna var sinnessjukt...

Ta ett exempel där Borderline plötsligt får för sig att vi är otrogna och hämnas för vi är svin...

Detta är en väldigt vanlig sak Borderline gör så kom inte och säg att detta inte kan vara en renodlad Borderline...
Citera
2025-03-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Ja, det är du som envetet tjatar om kvinnor med borderline och drar varenda en över en kam trots att du här erkänner att du har varit med en enda bpd-tjej.

Det är korrekt. Jag var tillsammans med en kvinna i hela 4 år och hon hade BPD. Att jag envetet "tjatar" om kvinnor med BPD är för att jag skriver i trådar som handlar om BPD och att jag inte önskar någon svensk man samma öde som jag varit med om för det var ett mentalt helvete som är väldigt svårbeskrivligt.

Citat:
Många känner igen sig i det du skriver, men ser du också att det är väldigt många som skriver att de INTE känner igen beskrivningarna du försöker pådyvla folk.
Alla med bpd är inte elaka manipulativa häxor, du ökar stigmat och gör det värre för kvinnor med bpd!

Vad jag kan utröna från tråden så är det fler som känner igen sig än vad det är som inte känner igen sig i mina beskrivningar.

Jag tycker kvinnor med BPD är monster och det är det inget jag sticker under stolen med. Om man tror att jag överdriver är det bara att läsa valfri tråd på Flashback om BPD, eller läsa på Quora, eller Reddit eller se någon film på Youtube där män berättar hur det är att vara i ett förhållande med en kvinna med BDP. Det är liksom inga positiva scener som utspelar sig i någons berättelse. Tvärtom så förklara man efter man hur de blivit själsligt misshandlade av kvinnor som de älskat. Vissa män leder BDP-kvinnan ner i döden. Nästa månad knullar hon någon ny som om inget hade hänt.

Nu vet ju jag att du har diagnosen sedan jag pratat med dig i en annan tråd och hoppas du får den hjälpen du behöver. Men jag hoppas även att män som läser i den här tråden aldrig någonsin blir tillsammans med en BPD-häxa för att det är förenat med livsfara.
Citera
2025-03-29, 00:43
Medlem
Citat:
Men om de inte har gått i terapi hur tror du dessa kvinnor är mot män som de är i ett förhållande med? De saknar dessutom all typ av sjukdomsinsikt. De själva är det inget fel på utan det är världen som är ond och elakt mot dem. Män är svin (misandri). Männen har bara lämnat dem gång på gång och självfallet har kvinnorna inte gjort något fel alls. Ty de är små krakar i en värld som bara vill dem ont. Kanske någon äntligen kan komma att rädda dem från den onda världen och dem själva........

Det är väl ändå olika. Beroende på svårighetsgrad, vad mer för diagnoser de eventuellt har, vilka personlighetsdrag som inte rör diagnosen de har etc.

Och givetvis också hur mannen är! Om han i sig själv är både gränssättande och stabil men också kärleksfull och givande. Och hon inte har den svåraste graden av borderline. Så kan det givetvis fungera bra. han ger henne stabilitet och kärlek som hon så väl behöver, men är samtidigt bra på att sätta gränser så att han inte dräneras.
Citera
2025-03-29, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Det otroliga isåfall är att 90% enligt dig då måste fått fel diagnos eller så får du acceptera att Borderline gör massa väldigt elaka saker medvetet...

Minns inte men har för mig att många massmördare i USA fick just Borderline..

Dahlmer bland annat...Kan ha fel om honom

Beror väl på när de fått diagnosen. Vad jag har förstått så var inte de diagnostiska utredningarna lika välarbetade förr och vissa fick diagnos utan utredning alls. Numera är det mycket noga. så jag kan mycket väl tänka mig att man tidigare mer satte borderlinediagnos, även om där fanns annat också. Och kanske rentav mer av annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in