Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Psykisk misshandel är något personen gör för att uppnå något med den psykiska misshandeln.
De med borderline menar inte att göra sina närmaste illa och har inte för avsikt att skada.
Förstår du skillnaden?
Sedan kan man bli skadad psykiskt av att leva med någon som har borderline och som är en bergodalbana känslomässigt och relationellt. Men det är inte samma sak som att den med borderline utövar psykisk misshandel över sin partner.
Precis som man kan bli skadad psykiskt av att leva med någon som är deprimerad (och inte kan ge eller visa kärlek). Eller svårt autistisk (och slåss när de inte klarar av förändringar). Men vare sig dessa eller den med renodlad borderline, menar att göra sina närmaste illa.
Den psykiska misshandlaren däremot... Denna har ett syfte med sin misshandel.
Blev det tydligare så?
Det där är som skillnaden mellan dråp och mord. I slutändan leder de till att man dödat någon. BPDare vill inledningsvis inte skada andra men jag har så otroligt svårt att tro att fallet är så i senare skeden.
De gör slut. De kommer tillbaka. De ljuger. Kan berätta om andra män för att triangulera och medvetet göra dig svartsjuk eller om man ska resa iväg med vänner/jobbresa så kan hon berätta "jag vet inte vad jag kan tänkas hitta på när du reser iväg" självmord? otrohet? Har man inte varit med om det här att känna sig tvingad att gå på äggskal för att inte rubba hennes mående i negativ riktning så vet man inte hur det är att leva i ett panopticon.
Den mentala misshandeln, oron, osäkerheten, tvivlet och i viss mån ångesten är svår att beskriva men är väldigt påtaglig när man befinner sig mitt i den med borderlinaren.
Jag har aldrig sett ett sådant mörker komma från en människa som mitt ex med BPD. Hon var verkligen Satan i slutskedet. BPD-häxor är troligtvis det värsta som en man kan stöta på.