2025-03-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Psykisk misshandel är något personen gör för att uppnå något med den psykiska misshandeln.

De med borderline menar inte att göra sina närmaste illa och har inte för avsikt att skada.

Förstår du skillnaden?

Sedan kan man bli skadad psykiskt av att leva med någon som har borderline och som är en bergodalbana känslomässigt och relationellt. Men det är inte samma sak som att den med borderline utövar psykisk misshandel över sin partner.

Precis som man kan bli skadad psykiskt av att leva med någon som är deprimerad (och inte kan ge eller visa kärlek). Eller svårt autistisk (och slåss när de inte klarar av förändringar). Men vare sig dessa eller den med renodlad borderline, menar att göra sina närmaste illa.

Den psykiska misshandlaren däremot... Denna har ett syfte med sin misshandel.

Blev det tydligare så?

Menar du att Borderline inte skadar sin partner medvetet ??

Herregud....Vad naiv du är !!

Flera borderline som gått i terapi och fått stark insikt om sin diagnos har berättat vad dom gjort i sina tidigare relationer osv...

Hur har du missat detta ?
Citera
2025-03-28, 21:00
Medlem
RAtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Tack och jag hoppas det gick bra för dig i slutändan och att hon inte skadade dig för mycket.

Jag mår 10 gånger bättre psykiskt och är överlag bara gladare. Längesen jag mådde såhär. Så verkar gå helt okej än sålänge.

Dock har jag dragit på mig någon jobbig paranoia för att jag ska göra något fel vilket påverkar mig mestadels på arbetet, och jag tror hon kan vara en stor orsak till detta.
Citera
2025-03-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja ok!

Jag skrev ju tydligt att varken narcissisten eller bordisen kan hjälpa hur de är. Så håller med om att du har helt rätt om det att det är en störning som finns där som de båda fått som ett psykologiskt skydd. De kan inte hjälpa det. De är också offer.

MEN det betyder inte att den kaos och de förstörda liv de lämnar efter sig är OK. Om de tvingas att inte nära sig av andra människors känsloliv så ökar faktiskt chansen att de botas något. Så ju fler som förstår att man ska springa ifrån såna desto bättre är det också för narcissisterna och bordisarna!

Det bästa för en del med borderline är terapi. Tex. dialektisk beteendeterapi.
Även för narcissister kan terapi vara till godo.

Nja, de är ju människor. Och människor vill interagera med andra människor. Terapin kan hjälpa dem att kunna ha relationer där de inte gör skada.
Citera
2025-03-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av comirnaty
Nej, kvinnor med BPD är inte psykopater, de är snarare "misslyckade" narcissister.

Citat:
Thus, one interpretation is that BPD may be a female-specific manifestation of psychopathy—at least the secondary variant—among women who oscillate between extremes of emotional dysregulation and manipulative callousness. This potential female variant of psychopathy is similar to the one recognized in a recent cluster analysis of high psychopathy female offenders

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3323706/

Citat:
In other words, borderline and histrionic women may actually be psychopaths.

A growing body of recent studies supports this extremely startling conclusion.

https://vaknin-talks.com/transcripts/Borderline_Woman_as_Dissociative_Secondary_Psychop ath/

Citat:
Nej, Sam Vaknin är inte psykopat, han är narcissist.

Sam Vaknin är huvudpersonen i dokumentären "I, Psychopath" som handlar om honom själv...

Citat:
In 2009, he was the subject of an Australian documentary film, I, Psychopath, directed by Ian Walker. In the movie, Vaknin underwent a psychological evaluation in which he met the criteria for psychopathy according to the Hare Psychopathy Checklist, but did not meet the criteria for narcissism

Citat:
Narcissist och psykopat är helt olika personligheter.

Båda två kan "gå över lik" för att få det de vill ha. Och det spelar ingen roll att den ena har oscillerande känslor och den andra inga, eller få, alls.

Citat:
Man födds som psykopat.
Narcissistisk och borderline personlighet uppkommer i tidiga barndomen på grund av brister i omvårdnaden.

Om det tvistar de lärde.

Citat:
Genetics. Some studies of twins and families suggest that personality disorders may be inherited or strongly related to other mental health conditions among family members.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/borderline-personality-disorder/symptoms-causes/syc-20370237
Citera
2025-03-28, 21:04
Medlem
Citat:

Nja, de är ju människor. Och människor vill interagera med andra människor. Terapin kan hjälpa dem att kunna ha relationer där de inte gör skada.

Många borderline har efter flera års terapi berättat hur elaka dom varit mot sina partners...

Hämnas, gaslightat osv osv...

Tro mig dom är inte alls omedvetna om vad dom gör !

Hitta en helt ärlig borderline och fråga rakt ut om dom varit medvetet dåliga mot personer dom älskat för hämnas eller annat.....Dom kommer ge dig svar så det ger dig kalla kårar

Sen går du in i denna tråd och bara skriver förlåt jag hade fel !
Citera
2025-03-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAtz
Jag mår 10 gånger bättre psykiskt och är överlag bara gladare. Längesen jag mådde såhär. Så verkar gå helt okej än sålänge.

Dock har jag dragit på mig någon jobbig paranoia för att jag ska göra något fel vilket påverkar mig mestadels på arbetet, och jag tror hon kan vara en stor orsak till detta.

Tycker ändå det är kul att höra att du mår bättre. Den där paranoian kanske kommer från hennes kritik tro? Att trycka ned andra för att de ska må bättre själva tillhör vanligheterna.

Jag tror du är duktig på det jobb du utför och hoppas de där tankarna överger dig en dag.
Citera
2025-03-28, 21:05
Avstängd
Alla dessa jävla diagnoser!
Citera
2025-03-28, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Alla dessa jävla diagnoser!
Hur många har du fått?
Citera
2025-03-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast

Då skriver du att det är ännu mer synd om Borderline än sitt offer...För dom lider ännu värre !?

Ja. Tänk dig själv.

Vad är värst: att gå iväg och din partner är ledsen och tror att du ska överge henne, men du vet att så inte är fallet. Du säger det lugnt till henne och pussar henne. Sedan går du, lite stressad över situationen, men släpper det snabbt, eftersom du har så mycket att göra. Kanske skickar du ett litet sms med ett hjärta till din partner och tänker att det ska göra henne på gott humör. Men du släpper det hela (glatt ovetandes om hur svårt dåligt hon mår).

Eller att du (har borderline) och är övertygad om att din partner ska överge dig när hon går och när hon har gått, så vill du bara dö och måste göra allt för att inte följa impulsen av att vilja dö. Göra allt i din makt för att inte ta ditt eget liv. Livet är nattsvart och du vill helst bara skära upp dig själv och dö. Känner dig som en värdelös person och ångesten river hål i dig.
Citera
2025-03-28, 21:11
Medlem
Citat:
Psykisk misshandel är något personen gör för att uppnå något med den psykiska misshandeln.

De med borderline menar inte att göra sina närmaste illa och har inte för avsikt att skada.

Förstår du skillnaden?

Sedan kan man bli skadad psykiskt av att leva med någon som har borderline och som är en bergodalbana känslomässigt och relationellt. Men det är inte samma sak som att den med borderline utövar psykisk misshandel över sin partner.

Precis som man kan bli skadad psykiskt av att leva med någon som är deprimerad (och inte kan ge eller visa kärlek). Eller svårt autistisk (och slåss när de inte klarar av förändringar). Men vare sig dessa eller den med renodlad borderline, menar att göra sina närmaste illa.

Den psykiska misshandlaren däremot... Denna har ett syfte med sin misshandel.

Blev det tydligare så?

Det där är som skillnaden mellan dråp och mord. I slutändan leder de till att man dödat någon. BPDare vill inledningsvis inte skada andra men jag har så otroligt svårt att tro att fallet är så i senare skeden.

De gör slut. De kommer tillbaka. De ljuger. Kan berätta om andra män för att triangulera och medvetet göra dig svartsjuk eller om man ska resa iväg med vänner/jobbresa så kan hon berätta "jag vet inte vad jag kan tänkas hitta på när du reser iväg" självmord? otrohet? Har man inte varit med om det här att känna sig tvingad att gå på äggskal för att inte rubba hennes mående i negativ riktning så vet man inte hur det är att leva i ett panopticon.

Den mentala misshandeln, oron, osäkerheten, tvivlet och i viss mån ångesten är svår att beskriva men är väldigt påtaglig när man befinner sig mitt i den med borderlinaren.

Jag har aldrig sett ett sådant mörker komma från en människa som mitt ex med BPD. Hon var verkligen Satan i slutskedet. BPD-häxor är troligtvis det värsta som en man kan stöta på.
Citera
2025-03-28, 21:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Jag är övertygad om att den bästa terapin är att leva ensam och utan relationer i tio år! Efter det kanske de inser att universum inte utgår från DEM. Men det har ju aldrig testats för alla lyckas söka upp nån ny direkt efter den förra...
Citera
2025-03-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ja. Tänk dig själv.

Vad är värst: att gå iväg och din partner är ledsen och tror att du ska överge henne, men du vet att så inte är fallet. Du säger det lugnt till henne och pussar henne. Sedan går du, lite stressad över situationen, men släpper det snabbt, eftersom du har så mycket att göra. Kanske skickar du ett litet sms med ett hjärta till din partner och tänker att det ska göra henne på gott humör. Men du släpper det hela (glatt ovetandes om hur svårt dåligt hon mår).

Eller att du (har borderline) och är övertygad om att din partner ska överge dig när hon går och när hon har gått, så vill du bara dö och måste göra allt för att inte följa impulsen av att vilja dö. Göra allt i din makt för att inte ta ditt eget liv. Livet är nattsvart och du vill helst bara skära upp dig själv och dö. Känner dig som en värdelös person och ångesten river hål i dig.

Japp och när man själv håller på att dö så kan man gå över lik..

Tro mig många med borderline har erkänt vad dom tyvärr medvetet gjort mot sina partners..

Du får Tro mig..

Är det så farligt att puddla om att Borderline varit elaka medvetet mot personer dom påstår sig älska ?

Tar det emot ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in