Citat:
Ursprungligen postat av
bortmedfifittor
Just det om att vara otrygg emotionellt är bl.a borderline. Det TS skrev om att vilja manipulera och skada andra, eller att ha ett stort ego, är det inte. Det ingår inte i symptomatiken av diagnosen. Det är endast en biprodukt av det beteende som personen utagerat pga sin emotionella otrygghet.
Jo, det kännetecknar en pwBPD. Jag har upplevt detta och lika så andra. Det är inget jag hittar på för att jag tycker det är kul. En pwBPD är manipulativ. De har ett stort hämndbegär. De är självcentrerade.
Citat:
Och ja, problemet med bpd (och många andra kvinnor), är att man tror sig kunna lindra sitt emotionella lidande medelst en relation. Men otryggheten kommer ju inifrån, så det spelar ingen roll hur många män man byter. Det som krävs är idogt arbete med att känna igen, förstå, hantera och reglera sina egna känslor.
Det är dock närmst omöjligt utan terapi, ålder, insikt och vilja att förändras.
Problemet med kvinnor med BPD är att de inte kan älska. De har inte den förmågan i sin kropp. De ser förhållandet rent "transaktionellt" - "Jag ger dig av min tid, du ska ge mig något tillbaka, du får knulla mig, du ska ge mig något tillbaka, jag åt av maten som DU lagade till mig, du ska ge mig något tillbaka". Är det kärlek?
Samtidigt så finns deras känsla av tomhet alltid kvar. Det spelar ingen roll hur vänlig och omtänksam man är som man utan hålet, tomheten, mörkret finns alltid inom dem. Det är sedan en tidsfråga innan de visar sitt riktiga innehållslösa
jag för en pwBPD kan bara inte spela teater hur lång tid som helst alltså de kommer inte orka
spegla sin partner i all evighet. Då kommer Satan fram.