2025-03-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longest-covid
Det finns redan en tråd om bpd-brudar..
din lista är.. väldigt kategorisk.

Du kan sammanfatta bpd så här:
Hon har extrem rädsla att bli övergiven.
Hon har svårt att reglera självkänsla och sina känslor.

Bpd är ett personlighetssyndrom som utvecklas hos personer med trauma under uppväxten (ofta barn med en nedärvd sårbarhet och är redan extra känslig).
Vissa menar att borderline kan ses som ett neuropsykiatriskt tillstånd. En typ av ADHD fast med tvära känslolöst som främsta kännetecken.

Lovebombing är inte något som används av personer med EIPS för att de har eips. Det är en myt att borderline-patienter är manipulativa.

Myt att dom är manipulativa? Dom är kanske inte medvetet manipulativa.

Men just på grund av rädslan att bli övergiven, svårt att mentalisera, brist på insikt, alexitymi och reglera sina känslor, så blir manipulation tyvärr oftast deras modus operandi.

Vi kan argumentera om att vi alla manipulerar till viss grad, när vi har svårt att kommunicera kring något. Men i deras fall så finns det inget alternativ utan rätt behandling.
Citera
2025-03-28, 15:11
Medlem
uffepuffes avatar
Haha så spot on!

Skulle dock inte säga att sexet är så bra som någon uttryckte det, jag har varit med hundratals kvinnor och även om de med grav psykisk ohälsa är gränslösa så innebär ju inte det att det är bra knull för det.
Det krävs djup emotionell kontakt för ett bra knull och det är svårt att få med dessa psykfall.

Annars stämde väl det mesta!

Viktigt att skilja ifrån narcissism och sociopati, då dessa störningar i regel handlar om bristen på empati medans BPD handlar om för mycket känslor, snarare än för lite.
Citera
2025-03-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legendarypinkdot
Finns det borderlinebrudar utan ärr på armarna?

Ja det finns det. De kan skada sig själva på andra sätt än att snitta sig själva. Att sluta äta. Att bränna sig. Att slå sig själva.
Citera
2025-03-28, 15:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Då kanske du inte ska uttala dig så självsäkert om saken?

Typiskt att ni som är institutionsskadade och som shoppar diagnoser är experter på vad saker ska kallas för just idag.
Citera
2025-03-28, 15:30
Medlem
Citat:
Just det om att vara otrygg emotionellt är bl.a borderline. Det TS skrev om att vilja manipulera och skada andra, eller att ha ett stort ego, är det inte. Det ingår inte i symptomatiken av diagnosen. Det är endast en biprodukt av det beteende som personen utagerat pga sin emotionella otrygghet.

Jo, det kännetecknar en pwBPD. Jag har upplevt detta och lika så andra. Det är inget jag hittar på för att jag tycker det är kul. En pwBPD är manipulativ. De har ett stort hämndbegär. De är självcentrerade.

Citat:
Och ja, problemet med bpd (och många andra kvinnor), är att man tror sig kunna lindra sitt emotionella lidande medelst en relation. Men otryggheten kommer ju inifrån, så det spelar ingen roll hur många män man byter. Det som krävs är idogt arbete med att känna igen, förstå, hantera och reglera sina egna känslor.

Det är dock närmst omöjligt utan terapi, ålder, insikt och vilja att förändras.

Problemet med kvinnor med BPD är att de inte kan älska. De har inte den förmågan i sin kropp. De ser förhållandet rent "transaktionellt" - "Jag ger dig av min tid, du ska ge mig något tillbaka, du får knulla mig, du ska ge mig något tillbaka, jag åt av maten som DU lagade till mig, du ska ge mig något tillbaka". Är det kärlek?

Samtidigt så finns deras känsla av tomhet alltid kvar. Det spelar ingen roll hur vänlig och omtänksam man är som man utan hålet, tomheten, mörkret finns alltid inom dem. Det är sedan en tidsfråga innan de visar sitt riktiga innehållslösa jag för en pwBPD kan bara inte spela teater hur lång tid som helst alltså de kommer inte orka spegla sin partner i all evighet. Då kommer Satan fram.
Citera
2025-03-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
En detalj som kännetecknar "bordisar".

Hon är det vildaste och gränslösaste knull du någonsin träffat på, och hon gör allt som du drömt om eller önskat att andra kvinnor skulle göra, och det gör hon helt av sig själv utan att du ens nämner eller frågar om det.

Sex är en valuta för kvinnor med BPD och det är tyvärr deras bästa egenskap.

Citat:
Sen vänder det och hon är kallare än innehållet i frysen.
Det händer samtidigt som hon vänder allt annat emot dig.
Hon kan också försöka driva dig till självmord, och ofta så lyckas det varpå hon kommer lägga skulden på dig när hon "gråter ut" inför dina vänner och lägger hela skulden på dig.
"Hur kunde han lämna mig på det här hemska sättet, jag som gjort allt för honom?"
Allt för många "oförklarliga" självmord bland män orsakas av relationer med kvinnor med BPD.

Instämmer och det är ett riktigt djävulskt beteende.

Citat:
En kvinna jag träffat som jag sade till: Du har helt klart borderline!
Hon svarade: Jag har flera problem i bagaget, men INTE borderline.
Hon var väl bevandrad inom psykiatri och visste helt klart vad det var när jag sade det, och hon förnekade det trots att det var klart att jag visste att hon mycket väl visste om och förstod sin diagnos BPD.
Hela hennes beteende var exakt som TS beskrivit.

Självinsikt, eller sjukdomsinsikt, är ibland noll då det krävs att man har förmågan att kritisera sig själv. En BPD-tjej gör allt för att skydda sig själv och då ligger minnesförlust i verktygslådan för dem. De kan inte handskas med all den smärtan och hemskheter de har åsamkat andra. De kan i bästa fall säga att de har någon annan diagnos typ CPTSD där de kan lägga över skulden på någon annan.

Citat:
Det bästa rådet till män som träffar på Bordisar är: Lämna dom och glöm dom helt.
Om hon försöker kontakta dig: Svara inte, varken på telefon eller mail.
Klipp av helt!
Det kan rädda ditt liv!

Kan bara hålla med, men det är extremt svårt men det är det absolut bästa en man kan göra.

Citat:
En intressant grej att notera är psykologen Sam Vaknin som håller en konferens med sin kollega, och berätttar helt öppet inför publiken att båda är psykopater!

Ja kvinnor med BPD är utan tvivel psykopater.

Kan nämna att det finns en dokumentär om Sam Vaknin då han är en psykopat själv. Dokumentärfilmaren bryter ihop vid ett tillfälle.
Citera
2025-03-28, 15:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Får lite borderlinevibbar av den där kändisskilsmässan som pågår nu faktiskt.
Citera
2025-03-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskskelett
Kära nån. Vet inte exakt vad du gått igenom, men du behöver inte dra alla kvinnor med borderline över samma kam. Du beskriver folk med borderline som om de vore onda haha Jag känner två kvinnor med borderline, båda är otroligt fina människor och otroligt varma flickvänner till deras respektive

Om du läser svaren i tråden så har flera användare sagt att jag beskrivit exakt vad de upplevt. Jag låter det tala för sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Det finns sådana tjejer som du beskriver men det finns också personer med EIPS som inte alls är så här. Exempelvis de med tyst EIPS som mer lider av egna trauman utan att skapa problem för andra.

Det är väldigt möjligt. Ingen med BPD är den andra lik men i stora drag så delar de många egenskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av Patchoulioud
Du beskriver ju en narcissist, kärleksbombande, manipulerande, pendla från kärleksfull till kall. Det har inget med borderline att göra.
Visst finns det säkert såna kombinationer men felaktigt att påstå att alla är det.

Jag känner flera med borderline/eips och ingen har vart som du beskriver förutom enstaka grejer som ett nästintill konstant behov av trygghet och bekräftelse, vilket ställer till det i dom flesta relationer.

Ingen har haft behovet av att manipulera män och vara elaka. Däremot kväver dom ofta relationer eftersom dom lätt känner sig avvisade och livrädda för att bli lämnade. Och blir ännu mer krävande i kombination med ett svajigt känsloliv. Både vänskapliga och kärleksmässiga.

Återigen, läs tråden och du kommer se att flera skrivit att jag även har beskrivit hur de upplevt en pwBPD.
Citera
2025-03-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ok, ja det där säger väl mer om dig än det gör om psykologin. Du är helt enkelt obildad i frågan.

Så trevliga ord som far åt mitt håll! Ovanligt för Flashback, så det tackar jag verkligen för.

Ja, jag vill nyansera tråden eftersom jag själv har diagnosen ifråga. Jag förstår varför man avskyr och vill varna andra för kvinnor med BPD, då dessa kvinnor är normalt fruktansvärt skadade personer som även skadar andra så länge de skadar sig själva.

Men några narcissister är det generellt sett inte, och inte heller sociopater. Det säger emot sig självt, då bpd ger ett oerhört labilt emotionellt liv, medan sociopater normalt sett inte känner några starka känslor.

Alltså BPD är ju en diagnos som ingår i Kluster B, sen har många samsjuklighet med andra diagnoser, plus att alla diagnoser spelar ut i olika styrka och med olika symptomatik, beroende på individen.

Jag har till exempel självskadat typ 3 ggr i mitt liv, och mest för att göra ett statement inför dåvarande. Och detta har närmre 15 år sen när jag var runt 20, din, ung och onykter helt enkelt. Samt hade ingen sjukdomsinsikt. Medan andra med BPD skär upp hela kroppen dagligen.

Det är så oerhört olika, och svårt att säga exakt antal osv. Men jag har en hyffsad inblick i diagnosen då jag dels är psykolog, dels har diagnosen själv och också träffat många kvinnor med diagnosen. Det är väldigt trasiga människor för det mest innan terapi och viljan att tillfriskna och SEN även göra det arbetet på regelbunden basis.

Då kanske du inte ska uttala dig så självsäkert om saken?

Vilka "kända psykologer" har uttalat sig om saken? Jag är insatt i frågan för att jag arbetar med det. Läs på om kriterier för båda diagnoserna så ska du se att det absolut inte är samma sak. Jag har dessutom stor erfarenhet av både narcissister och BPD, och dessa agerar helt olika. Jag förstår att en bpd person kan UPPFATTAS som egocentrisk, vilket de flesta med grav psykisk ohälsa gör. Men dess motiv är annorlunda.

Ja, jag skrev ju flera ggr att jag själv har diagnosen ifråga.

Men nu säger jag för sista gången..

Pågrund att borderline är en slaskhink diagnos så hamnar många narcissister i denna diagnos felaktigt..

Tycker du på allvar att borderline ska ligga i Kluster B...

Svara ärligt nu...
Citera
2025-03-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Det är allmänt känt att Borderline är en diagnos man kastar in Kluster B kvinnor...

Men det TS försöker säga att dessa kvinnor ska man akta sig för och får ofta diagnosen Borderline...

Men man ska också veta att just för att kvinnor får denna diagnos så nämns Lovebombing, Discard , spliting, osv även av psykologer...

Men psykologer gjorde en sak som inte kvinnorna fattade...Dom gav dom en diagnos som kallas Borderline men la den ändå i den otroligt giftiga Kluset B kategorin...

Inser inte vanligt folk vad denna kategori innebär ?

Mer eller mindre psykopater med mkt svag Empati och manipulativt beteende...

Skulle 4 av 5 diagnoser inom Kluster B vara rena ormar och så skulle snälla kaninen "Borderline " råka hamna där ?

Det är nästan komiskt

Deras förmåga att inte vara empatiska har jag glömt att nämna.

Apropå när du skriver om "snälla kaninen" - har fler upptäckt hur pwBPD på sätt och vis identifierar sig med något gulligt och ömkligt på sociala medier typ en kanin, fjäril, en liten fågel? Mer relaterat till zoomers med BPD kan jag tänka mig.
Citera
2025-03-28, 15:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Men nu säger jag för sista gången..

Pågrund att borderline är en slaskhink diagnos så hamnar många narcissister i denna diagnos felaktigt..

Tycker du på allvar att borderline ska ligga i Kluster B...

Svara ärligt nu...

Hon bråkar om ORDVAL. Det har ingenting med verkligheten att göra. Den skiter i vad man kallar det.
Citera
2025-03-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Man kan även känna igen dem på att de har många kukar i sig samtidigt.

Mycket i TS är skrämmande likt mina erfarenheter med borderlinetjejer. Bästa liggen men henska att leva med.

Spriiiing!

Tyvärr är de väldigt promiskuösa och de har alltid en backup supply (supply menas helt enkelt någon som kan validera dem och ge dem uppmärksmahet. Skulle en kille lämna dem så har de garanterat minst en de kan snappa upp direkt.

Det är inte ovanligt att de är otrogna samtidigt som de är i ett förhållande. Dels genom att få mer validering men även för att straffa sin kille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in