2025-03-28, 10:26
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendarypinkdot
"Ubuntu 25.10 plans to swap GNU coreutils for Rust"

Häpp
Är det google vänligt?
Citera
2025-03-28, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Är det google vänligt?

Ubuntu är rätt bra när man googlar hur man gör
Citera
2025-03-28, 10:30
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendarypinkdot
Ubuntu är rätt bra när man googlar hur man gör
Länge sedan jag körde med kommando.
Citera
2025-03-28, 10:34
Medlem
nonameds avatar
Är det lätt bootning och formaterings program? Blev prob med partitionering av hårddisk.
Citera
2025-03-28, 11:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Kan du utveckla?

Linus har sagt att Linux ska vara C/C++ för att det är lättläst kod. Jag är inte superinsatt men som jag fattar det har han satt ner foten om det och kommer inte byta åsikt och eftersom Ubuntu numera är ett kommersiellt projekt så är det inte speciellt troligt att de kommer vara Linux om de går över till Rust.
Citera
2025-03-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Linus har sagt att Linux ska vara C/C++ för att det är lättläst kod. Jag är inte superinsatt men som jag fattar det har han satt ner foten om det och kommer inte byta åsikt och eftersom Ubuntu numera är ett kommersiellt projekt så är det inte speciellt troligt att de kommer vara Linux om de går över till Rust.

Fast jag hittar inget om att Ubuntu skulle gå över till Rust i linuxkärnan.

Coreutils är utvecklat av GNU och inte av de som utvecklar Linuxkärnan (Linus Torvalds m.fl.), Om Ubuntu ersätter coreutils med ett annan mjukvara utvecklad i rust som är kompatibel så kommer det inte påverka Linuxkärnan som Linus styr över.
Citera
2025-03-28, 11:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast jag hittar inget om att Ubuntu skulle gå över till Rust i linuxkärnan.

Coreutils är utvecklat av GNU och inte av de som utvecklar Linuxkärnan (Linus Torvalds m.fl.), Om Ubuntu ersätter coreutils med ett annan mjukvara utvecklad i rust som är kompatibel så kommer det inte påverka Linuxkärnan som Linus styr över.

OK, jag är som sagt inte speciellt insatt.
Citera
2025-03-28, 12:54
Medlem
nonameds avatar
Klar. Linux Mint. Dominerad dirket!
Citera
2025-03-28, 13:13
Avslutad
Om det är första gången så är det antigen Ubuntu eller Mint.
Nästa är Arch, Gentoo, Slackware, Qubes OS.
Citera
2025-03-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Bara provat Linux Lite. Hur dåligt är det?
Linux Lite? Ingen aning om vad det är faktiskt.

Jag kör Linux Unbuntu är mycket nöjd. Spelar en massa. Många gamla och nya spel funkar galant, det är väldigt få spel som inte fungerar. (Det mesta på steam funkar, EA fiungerar inte eller Epicgames. lättast är ju steam, kör själv genom massa älldre spel nu, förta och andra DOOM, QUAKE, HALFLIFE.) Allt webbaserat funkar helt utan problem och firefox installeras direkt så det är bara att tuta och köra.

Jag tycker mig märka att Linux är så väldigt mycket bättre än vad det var för bara ett par år sen. Jag har flera datorer med Windows och Linux. och har en MAC Book pro laptopp (bra skäm på MAC är det ju)...

men jag kommer köra Linux så mycket jag kan efter all skit Micosoft sysslat med och värre blir det ju.
Senast redigerad av Brodrude 2025-03-28 kl. 14:19.
Citera
2025-03-28, 14:16
Medlem
Citat:

Då är det väl inte svårare än att man går över till annan dist eller? jag kommer inte bry mig förns man inte kan surfa på nätet eller spela spelen jag spelar.

Eller så får man kolla på någon av alla tiotusen distar som finns som bara förstör allt, menar så många är inte en fördel. Det gör bara nytt folk förvirrade.
Citera
2025-03-28, 14:40
Medlem
Citat:

Ubuntu är en linuxdistribution, det har aldrig varit Linux. Linux är en kernel, det är den Linus pratar om. Vad Ubuntu väljer att köra i userland har Linus ingenting att säga till om, och det är nog det som svider lite. Linus är inte direkt känd för att gilla att man byter ut GPL mot friare licensvarianter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in