Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Intressant att Linux Mint nämns frekvent. Kanske själv ska gå över? Är en van Linuxanvändare som tölpat runt i många olika distros genom åren men sedan några år stannat vid Ubuntu. "Minst krångel". Osäker på vad jag tycker om senare releaser dock. Ni som är bevandrade i både Ubuntu och Mint, och har tid och lust att svara, vad tycker ni gör den senare trevligare?
Ubuntu har blivit sämre senaste 5-10 åren och börjar bli Linux motsvarigheten till Windows. Den kontrolleras av ett stort företag som heter Canonical som driver den disten mot mer kommersiellt och mindre frihet/användarvänligt. Har fått mycket kritik för att de pushar egna paketformatet snaps rätt så aggressivt senaste åren, snaps är generellt illa omtyckta av Linux communityn(proprietär backend bla). Mint baseras på Ubuntu men lägger till en del egna tweaks så som stöd för flatpaks direkt, har inte stöd för snaps t.ex från början. De har en egen DE som heter Cinnamon(men du kan även välja på xfce och MATE officiellt) som påminner om äldre Windows eller tidigare Gnome som jag tycker är rätt trevlig. Man behöver knappt inte använda terminalen alls i Mint om man inte vill vilket passar nya användare från Windows och användare som vill lägga mer tid på att använda datorn än att konfigurera den. Drivrutiner har en egen GUI ifall du har Nvidia t.ex.
Med Mint kan du även välja LMDE så fimpar du Ubuntu LTS som bas och kör ren Debian istället(Ubuntu baseras på Debian Unstable). Många inklusive mig som tycker de borde dumpa Ubuntu helt och köra på Debian men vi har iaf valmöjligheten idag. Fortsätter Canonical försämra Ubuntu blir det nog oundvikligt att LMDE är enda Linux Mint versionen. Brytpunkten spår jag blir när de droppar debs helt för snaps men där är vi inte än. Enda fördelen jag ser med Ubuntu är ifall du vill köra KDE Plasma, den stöds inte officiellt av Linux Mint, på Ubuntu kan du ju gå på Kubuntu t.ex som är KDE Plasma varianten av Ubuntu.
Med det sagt är du nöjd med Ubuntu och har ett välfungerande system kanske du gör bäst i att stanna, det är ju Linux ändå(Linux är ju egentligen endast kärnan). Skillnaderna mellan distar ska inte överdrivas i synnerhet inte för den genomsnittliga användaren men själv hade jag aldrig valt Ubuntu är nöjd med Mint.
tldr Mint är Ubuntu utan en massa corporate bullshit, det är en användarvänlig, polerad dist som är väl omtyckt av typ alla i Linux communityn förutom kanske Matt från The Linux Cast på youtube(han blev mordhotad också för den videon när han sågade Mint haha). Flatpaks är bättre än snaps, och Cinnamon gör sig bäst på Mint.