2025-03-28, 14:40
Moderator
Amirons avatar
Rubrik ändrad.

Snabb fråga! Användar vänligst linux systemet! -->> Snabb fråga! Mest användarvänliga Linux systemet?

//Mod
Citera
2025-03-28, 15:34
Medlem
nonameds avatar
Allt funkar som det ska. för utom att det är konflikt hur tar jag bort pipewire-pulse och installerar om pulseaudio? Tack för hjälpen på förhand.
Citera
2025-03-28, 15:51
Medlem
kilmister45s avatar
Ubuntu, mer drivrutiner integrerat från start, lättare att komma igång.

Fedora, bättre pakethantering, superstabilt.
Citera
2025-03-28, 15:54
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleKrok
Arch Linux utan Manjaro, googla på hur du kompilerar din egen kärna. IT är ett område där uttrycket "ska det bli rätt får man göra det själv" stämmer väldigt bra.
Här har vi ett lysande exempel på Poes lag. Det är omöjligt att avgöra om detta är menat som ironi eller är ett seriöst menat men vansinnigt förslag.
Citera
2025-03-28, 15:58
Medlem
kilmister45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Allt funkar som det ska. för utom att det är konflikt hur tar jag bort pipewire-pulse och installerar om pulseaudio? Tack för hjälpen på förhand.

Lättast att installera 22.04, pipewire är en enda röra, särskilt om man vill använda 5.1 Dolby Digital.
Citera
2025-03-28, 15:58
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilmister45
Ubuntu, mer drivrutiner integrerat från start, lättare att komma igång.

Fedora, bättre pakethantering, superstabilt.
Fungerade bra med Linux Mint. Bara ljudet!
Citera
2025-03-28, 15:59
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilmister45
Lättast att installera 22.04, pipewire är en enda röra, särskilt om man vill använda 5.1 Dolby Digital.
Kör heller pulseaudio. Gammal laptop! ;-)
Citera
2025-03-28, 15:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Här har vi ett lysande exempel på Poes lag. Det är omöjligt att avgöra om detta är menat som ironi eller är ett seriöst menat men vansinnigt förslag.
Det måste vara ironiskt.
Citera
2025-03-28, 16:04
Medlem
kilmister45s avatar
Mint är ju baserat på Ubuntu så om du orkar installera om så är en en äldre LTS-version av Mint perfekt, har för mig att Pulse Audio är standard i 22.04.

Pulse Audio är det som fortfarande fungerar bäst.

https://www.linuxmint.com/rel_wilma.php#:~:text=Linux%20Mint%20moved%20to%20 a%20new%20sound%20server%20called%20Pipewire.&text =If%20you're%20unable%20to,older%20sound%20server% 20called%20PulseAudio

Sound issues
Linux Mint moved to a new sound server called Pipewire.

To check which sound server is running, use the following command:

inxi -A

If you're unable to get the sound working, you can try to go back to the older sound server called PulseAudio.

apt purge pipewire pipewire-bin
systemctl enable --user pulseaudio
sudo reboot
Senast redigerad av kilmister45 2025-03-28 kl. 16:09.
Citera
2025-03-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Klar. Linux Mint. Dominerad dirket!
Grattis! Vad tycker du om operativet? Jag har själv satt upp en dator med Ubuntu idag som jag ska pyssla lite med ikväll.
Citera
2025-03-28, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Intressant att Linux Mint nämns frekvent. Kanske själv ska gå över? Är en van Linuxanvändare som tölpat runt i många olika distros genom åren men sedan några år stannat vid Ubuntu. "Minst krångel". Osäker på vad jag tycker om senare releaser dock. Ni som är bevandrade i både Ubuntu och Mint, och har tid och lust att svara, vad tycker ni gör den senare trevligare?

Ubuntu har blivit sämre senaste 5-10 åren och börjar bli Linux motsvarigheten till Windows. Den kontrolleras av ett stort företag som heter Canonical som driver den disten mot mer kommersiellt och mindre frihet/användarvänligt. Har fått mycket kritik för att de pushar egna paketformatet snaps rätt så aggressivt senaste åren, snaps är generellt illa omtyckta av Linux communityn(proprietär backend bla). Mint baseras på Ubuntu men lägger till en del egna tweaks så som stöd för flatpaks direkt, har inte stöd för snaps t.ex från början. De har en egen DE som heter Cinnamon(men du kan även välja på xfce och MATE officiellt) som påminner om äldre Windows eller tidigare Gnome som jag tycker är rätt trevlig. Man behöver knappt inte använda terminalen alls i Mint om man inte vill vilket passar nya användare från Windows och användare som vill lägga mer tid på att använda datorn än att konfigurera den. Drivrutiner har en egen GUI ifall du har Nvidia t.ex.

Med Mint kan du även välja LMDE så fimpar du Ubuntu LTS som bas och kör ren Debian istället(Ubuntu baseras på Debian Unstable). Många inklusive mig som tycker de borde dumpa Ubuntu helt och köra på Debian men vi har iaf valmöjligheten idag. Fortsätter Canonical försämra Ubuntu blir det nog oundvikligt att LMDE är enda Linux Mint versionen. Brytpunkten spår jag blir när de droppar debs helt för snaps men där är vi inte än. Enda fördelen jag ser med Ubuntu är ifall du vill köra KDE Plasma, den stöds inte officiellt av Linux Mint, på Ubuntu kan du ju gå på Kubuntu t.ex som är KDE Plasma varianten av Ubuntu.

Med det sagt är du nöjd med Ubuntu och har ett välfungerande system kanske du gör bäst i att stanna, det är ju Linux ändå(Linux är ju egentligen endast kärnan). Skillnaderna mellan distar ska inte överdrivas i synnerhet inte för den genomsnittliga användaren men själv hade jag aldrig valt Ubuntu är nöjd med Mint.

tldr Mint är Ubuntu utan en massa corporate bullshit, det är en användarvänlig, polerad dist som är väl omtyckt av typ alla i Linux communityn förutom kanske Matt från The Linux Cast på youtube(han blev mordhotad också för den videon när han sågade Mint haha). Flatpaks är bättre än snaps, och Cinnamon gör sig bäst på Mint.
Senast redigerad av Materialisten10 2025-03-28 kl. 18:42.
Citera
2025-03-28, 19:05
Medlem
Mest användarvänligt är nog Android.
Rör det sig om desktopmiljö skulle jag rekommendera Mint istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in