2025-03-28, 08:15
Medlem
nonameds avatar
Användar vänsligaste Linux operativsystem. Någon med erfarenhet. Tack på förhand! Förkunskaper har jag från äldre versioner.
Citera
2025-03-28, 08:21
Medlem
sommarlovs avatar
Ubuntu är väldigt enkelt.
Citera
2025-03-28, 08:23
Medlem
Linux Mint brukar hamna högt upp i jämförelser.
Det som kan förvirra är att det finns tre versioner av grafiken - Cinnamon är den som flest väljer. Funkar utmärkt.
Citera
2025-03-28, 08:26
Medlem
Sqrbankens avatar
Svaret har redan givits men se det som en betoning: Ubuntu.
Citera
2025-03-28, 08:35
Medlem
Arch Linux utan Manjaro, googla på hur du kompilerar din egen kärna. IT är ett område där uttrycket "ska det bli rätt får man göra det själv" stämmer väldigt bra.
Citera
2025-03-28, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Användar vänsligaste Linux operativsystem. Någon med erfarenhet. Tack på förhand! Förkunskaper har jag från äldre versioner.
Jag har endast testat Linux Mint (Cinnamon edition) som jag installerade på en äldre dator för skojs skull. Hade i princip aldrig använt Linux tidigare men jag tyckte det var väldigt smidigt och lätt att jobba med. Lyckades till och med installera drivrutiner till det trådlösa nätverkskortet som först inte ville fungera.
Citera
2025-03-28, 08:42
Avslutad
För dem som inte förstår trådskaparens invalidsvenska: Användar vänligst = Användarvänligast(e)

OnT: Linux Mint är användarvänligt.
Senast redigerad av fittelkjell 2025-03-28 kl. 08:46.
Citera
2025-03-28, 08:50
Medlem
Melange5738s avatar
Just nu verkar Mint vara det rimligaste alternativet, Ubuntu verkar dessutom ha bestämt att frångå Linux-standarden iochmed Rust.
Citera
2025-03-28, 08:50
Medlem
Sqrbankens avatar
Intressant att Linux Mint nämns frekvent. Kanske själv ska gå över? Är en van Linuxanvändare som tölpat runt i många olika distros genom åren men sedan några år stannat vid Ubuntu. "Minst krångel". Osäker på vad jag tycker om senare releaser dock. Ni som är bevandrade i både Ubuntu och Mint, och har tid och lust att svara, vad tycker ni gör den senare trevligare?
Citera
2025-03-28, 08:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleKrok
Arch Linux utan Manjaro, googla på hur du kompilerar din egen kärna. IT är ett område där uttrycket "ska det bli rätt får man göra det själv" stämmer väldigt bra.

Det här är typ som motsvarigheten till Gym Bro-humorn på det lokala gymmet när gymägaren har satt upp en lapp med "endast lätta vikter" på ett rack och någon lägger upp den tyngsta vikten i gymmet på racket.
Citera
2025-03-28, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Just nu verkar Mint vara det rimligaste alternativet, Ubuntu verkar dessutom ha bestämt att frångå Linux-standarden iochmed Rust.

På kort sikt Linux Mint, men sedan om några år Ubuntu som då lär fått ordning på sin plattform om de satsar på Rust, vilket ger framförallt stabilitet och att de moderniserat viktiga delar av sin kod.
Citera
2025-03-28, 08:54
Medlem
nonameds avatar
Bara provat Linux Lite. Hur dåligt är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in