2025-03-27, 18:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är grundantagande i det kollektiva svenska medvetandet, att brottslighet är resultatet av dålig uppväxt, och att brottslingar kan "rehabiliteras".
Om du påpekar att så inte är fallet, så blir det hemskt dålig stämning. Framför allt om det är kvinnor i rummet.

Jag diskuterade det här med en kvinnlig bekant, och tog upp just Amirs studier. Hon tillstod att jag hade rätt, men ifrågasatte meningen med att säga det. "Vad är det för mening med tänka så?".
Citera
2025-03-27, 18:46
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomalieMed70IQ
Det finns studier som påvisar att människor med låg IQ har sämre kontroll gällande känslor och lägre empati, jo.

Möjligt att både du och undersökningarna har rätt.
Det finns också undersökningar som visar att barn äger större empatisk förmåga innan deras IQ "hinner ifatt" och de börjar mäta sin omvärld enligt helt andra kriterier. Det tyder då på motsatsen i ditt resonemang.

Nej! Du kommer inte få någon källhänvisning. Är du intresserad så finner du...
Citera
2025-03-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Hahaha, tror du att du kan extrapolera detta till allt? Är du idiot?

Ja, det är du.

Ja, ADHD har en starkt ärftlig komponent men impulsproblemen är enbart en grej vid låg IQ, som är ännu mer ärftligt.

M a o är den primära orsaken defekt genetik.

Här har du en till källa. Denna gången angående intelligens.
Man tror att mellan 40 och 60 procent av intelligensen är ärftlig. Resten beror på omgivningen. För att bli smartare behöver man utmanas, även om man ärvt ett högt IQ

https://halsoliv.expressen.se/manskl...som-din-mamma/

Dvs: precis som jag skrev, ca 50/50. Det innebär att det finns gott om utrymmet för barn och ungdomar med dålig uppväxt och i taskigt sällskap att hamna snett utan att man behöver förklara detta med endast deras DNA.

Härmed inte sagt att DNA inte påverkar. Det påverkar till ca 50%. Men ditt DNA dikterar inte exakt vem du blir. Det går att påverka väldigt mycket.
Citera
2025-03-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Någon genetisk-etnicitetskoppling finns dock inte. Det finna inga etniska grupper som föds till brottslingar. Det har en stor på verkan var man växer upp och vilken eventuell hopplöshet man känner när man bestämmer sig för att börja utföra kriminella tjänster. Jag kan tänka mig att det blåser j-t hårt uppe på toppen av dessa och blir du utmanad måste du nog skrida till verket så snart det är möjligt med mord och hot.

En förklaring till invandrares överrepresentation i brottslighet är även att länderna de kommer ifrån ofta är klansamhällen, där det är väldigt vanligt med kusingiften. Att få barn med sin kusin en gång är inte hela världen. Men när det sker i generation efter generation uppstår det problem. Det är därför man ser dessa starka band mellan kusiner i vissa folkgrupper. Svenskar kan ha kusiner de inte känner. I vissa invandrarfamiljer går man i döden för varandra, för när det här pågått länge så är man mer som syskon rent genetiskt än kusiner.

Det är ingen slump att maffian i Italien är starkast i de södra delarna, för där har det varit vanligt med kusingiften. Det är bara kriminella klanfamiljer, precis som det finns här i Sverige men med andra etniciteter. Så visst är det en genetisk komponent. Inte specifikt deras etnicitet. Men de kommer från länder med en kultur där det är accepterat att bilda familj med sina släktingar.
Citera
2025-03-27, 18:59
Medlem
BananaYoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hur många av de 30000 har invandrarbakgrund tro.
Jag tror verkligen inte du förstår mycket alls är jag rädd. Om vi leker med tanken att det finns 30000 (XY) gängkriminella i Sverige och det enligt polisen är X av dom som dom vet är gängkriminella p.g.a. till exempel domar i gängkriminalitetens tecken så har vi Y kvar. Alltså den troliga uppskattningen av gängkriminella i Sverige utifrån deras arbetssätt.

Alla vet att X är invandrare och eftersom Y är luddigt så vet vi helt enkelt att hela Y består av tillsynes vanliga heterosexuella etniska svennebananer från medelklassen tills motsatsen är bevisad. Ifrågasätter du detta så ligger bevisbördan hos dig, knappast någon annan.

Med vänliga hälsningar
Brå
Citera
2025-03-27, 19:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
...
Ägnar sig inte bortbytingen Thomas Hübinette på Expo åt rasforskning? Han har ju hotat barn och mordhotet svenskar om nu inte det ska betraktas som terrorism så det är väl dags att skicka honom på båten hem igen.
Hotat?

Gökungen Hübinette har misshandlat flera svenskar och erkännt rasistiska motiv.

Invandraren har varit misstänkt för mordet på Anders Gustafsson.

Invandraren är dömd till fängelse för skadegörelse, sabotage och uppvigling.

Jag började helt enkelt attackera och mer eller mindre misshandla personer som betedde sig direkt rasistiskt i min närhet. Det kunde röra sig om allt från fullfjädrade skinheads, till barn i skolåldern eller äldre herrar och damer
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...den-21_h10972/

Kan man misstänka att orsaken till bortadoption av ungen var att föräldrarna var kriminella, satt i fängelse, hade dålig impulskontroll, olämpliga som föräldrar, och att Hübinette ärvt dessa egenskaper genetiskt?

För inte fan kan han skylla på "socioekonomiska faktorer" uppväxt i Sverige med svenska adoptivföräldrar.
Citera
2025-03-27, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Så är det.
Därav det omöjliga i att blanda kulturer och folk utan att det uppstår gigantiska problem.

Ja, i alla fall med objektivt sämre kulturer och människor.

Om man tar in östasiater så hade Sverige inte haft några av de problem vi har idag, men Sverige valde att ta in de absolut sämsta människorna i världen.
Citera
2025-03-27, 19:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Som jag förstår det så menar han att gemene man inte behöver oroa sig. Organiserad brottslighet kan bara växa till en viss storlek och de som är inblandade slåss sinsemellan. Folk som går till och från jobbet, fostrar familj på ett hyfsat sätt, glor på skval-tv och tar en ordentlig sommarsemester när det finns tid och råd kommer aldrig se röken av det.

Undantag finns klart och jag är ingen expert men jag har trots allt bott långt söderöver i vårt avlånga land när "juggemaffian" etablerade sig ordentligt och sedermera hamnade i krig med "arabmaffian". Trots det har jag aldrig känt mig direkt otrygg.
Personligen tror jag de stora problemen med gängkriminalitet och organiserad brottlihet är mycket allvarligt för Sverige, väl i nivå med krigshot eller egentligen till och med värre. Jag är ganska övertygad om att det får kompetent folk att dra sig för att flytta hit och att många duktiga lämnar landet. Att företagare hotas och utpressas gör också att företagandet sjunker. Allt detta ger lägre tillväxt, högre arbetslöshet och detta genererar ännu mer kriminalitet. Det blir en ond cirkel. Det kanske inte sänker landet totalt, men det är mycket dåligt och oroväckande.
Citera
2025-03-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomalieMed70IQ
Ja, i alla fall med objektivt sämre kulturer och människor.

Om man tar in östasiater så hade Sverige inte haft några av de problem vi har idag, men Sverige valde att ta in de absolut sämsta människorna i världen.
Ja precis. Civiliserade kulturer fungerar givetvis alldeles utmärkt med att leva sida vid sida.
Citera
2025-03-27, 19:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Genetik: Självklart. Ser du bland överklassen har du folk som kan gå över lik
för affärer och så har du privatskolorna med sin "inskolning". Förmodligen är det ganska jämnt fördelat över klasser. Överklassen fattar dock att man inte vill sitta i finkan.
Etnicitet: Självklart håller en del etniska grupper samman för att de vet vilka de kan lita på. Även i rekryteringen funkar detta.

Någon genetisk-etnicitetskoppling finns dock inte. Det finna inga etniska grupper som föds till brottslingar. Det har en stor på verkan var man växer upp och vilken eventuell hopplöshet man känner när man bestämmer sig för att börja utföra kriminella tjänster. Jag kan tänka mig att det blåser j-t hårt uppe på toppen av dessa och blir du utmanad måste du nog skrida till verket så snart det är möjligt med mord och hot.

Den största kopplingen till kriminalitet är och förblir kopplingen till droger.

Precis som GW säger behöver man samarbeta med skolan och se vilka som inte kommer till skolan när de ska.
Jo så klart finns det en genetisk koppling. De gener man föds med styr mycket mer än man tror hur det går i livet. Så klart gäller det även kriminalitet.
Citera
2025-03-27, 19:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BananaYoo
Jag tror verkligen inte du förstår mycket alls är jag rädd. Om vi leker med tanken att det finns 30000 (XY) gängkriminella i Sverige och det enligt polisen är X av dom som dom vet är gängkriminella p.g.a. till exempel domar i gängkriminalitetens tecken så har vi Y kvar. Alltså den troliga uppskattningen av gängkriminella i Sverige utifrån deras arbetssätt.

Alla vet att X är invandrare och eftersom Y är luddigt så vet vi helt enkelt att hela Y består av tillsynes vanliga heterosexuella etniska svennebananer från medelklassen tills motsatsen är bevisad. Ifrågasätter du detta så ligger bevisbördan hos dig, knappast någon annan.

Med vänliga hälsningar
Brå
Om du kan förklara vad det beror på att mer än 95% av de som är dömda för överfallsvåldtäkt är invandrare, kan du kanske förklara varför den siffran skulle vara lägre för andelen gängkriminella som är invandrare?
Citera
2025-03-27, 20:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
PÅ 70-talet var det finnar och juggar som hade dåligt genetiskt underlag. Det borde alltså ärvts i rakt nedstigande led. Då borde det finnas massor med kriminella finnar och juggar i dagens Sverige. Är det så?
Ja, det stämmer. Ser man till Jugge-länderna så är deras IQ-nivå sämst i hela Europa. Dock inte lika dåliga som i Afrika.

https://jakubmarian.com/average-iq-i...y-country-map/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in