2025-03-27, 04:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej!

Jag har inga problem? Det är du som har problem. Ditt "nuhuu"-svar signalerar som en nödraket inne på herrtoaletten på Café Opera att du har brallorna nere på vid knäna och vill ut? Ett sakligt och genomtänkt svar hade såklart signalerat något helt annat.

Här är problemet! Du verkar tro att det här är en känslodebatt? När det i själva verket handlar om vad som faktiskt står i den bok du påstår dig tro på! Det är inte jag som hittar på kriterierna. Det är gud själv!

Det är det inte jag som står i konflikt med bibeln, eftersom för mig är det bara sagor? Utan det är du som står i konflikt med bibeln! Och det problemet förvinner inte hur många ""nuhuu" du än skriver.
är

Slå upp boken och läs? Jesus uppfyller noll av de messianska kriterierna:
- Han blev aldrig krönt till kung och styrde över israel.
- Han återupprättade inte templet i Jerusalem.
- Han skapade inte fred i Israel.
- Han samlade inte heller Israels folk.

Och inga av Jesus profetior som beskrivs i NT slog in?

Men han uppfyller å andra sidan däremot alla kännetecken på vad en falsk profet är enligt samma texter. Det är bara... att läsa i bibeln....

Och jag vet att det är kanske det mest förbjudna man kan göra som kristen. Att faktiskt läsa Bibeln och ta den på allvar.
Jag är glad att Gud sände sin son och inte en krigarkonung av Davids släkt.

Medan han så talade, kom en sky och överskyggde dem; och de blevo förskräckta, när de trädde in i skyn. Och ur skyn kom en röst som sade: »Denne är min Son, den utvalde; hören honom.» — Lukas 9:34-35

Andra sade: »Han är Messias.» Andra åter sade: »Icke kommer väl Messias från Galileen? Säger icke skriften att Messias skall komma av Davids säd och från den lilla staden Betlehem, där David bodde? Så uppstodo för hans skull stridiga meningar bland folket, — Johannes 7:41-43

Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids son? — Markus 12:35
Citera
2025-03-27, 04:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så bara för att vara tydlignu? När du säger att vissa budskap i Bibeln är goda, och andra inte? Vad utgår du utgår då? Din känsla? Dina moderna subjektiva värderingar?

För om det inte är Guds ord du följer kompis? Då följer du ju bara dig själv!

Och det är inte tro! Det ärbara subjektiv värderelativism med ett religiöst språkfilter. Du väljer det som passar din egen påhittade moral, ignorerar resten, och kallar det och motiverar det med "Guds vilja". Inget annat!

Bibeln säger själv att Guds ord består för evigt (Jes 40:8), att inget får läggas till eller tas bort (5 Mos 4:2), och att lagen gäller i alla tider (Ps 119:89–91).

Så du har ett val att göra? Antingen tror du att Gud har talat genom skriften, men då får du också stå för det han faktiskt sägs ha sagt däri. Eller så tror du på en gud som du själv skapat i ditt eget huvud utifrån din egna personliga moral? Vilket är det?

Det sistnämnda är såklart helt okej! Men kalla det då för fasen inte för kristen tro. För det är det inte!
Jag följer Jesus lära. Den traderades muntligen i några decennier innan den började tecknas ner och jag tror att nedteckningen gör Jesus mer rättvisa än nedteckningen av Moses efter hundratals år av muntlig tradering.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen. — Johannes 12:48
Citera
2025-03-27, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är så det låter när konstruktiv kritik möter kognitiv dissonans.
Du förstår inte vad som skrevs för du har inte läst helheten, likt Leon Festinger var inte Kristen, bara ena halvan han förstås, andra halvan han hoppas förgås
Citera
2025-03-27, 06:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du förstår inte vad som skrevs för du har inte läst helheten, likt Leon Festinger var inte Kristen, bara ena halvan han förstås, andra halvan han hoppas förgås

Jaså? Och med vilken allvetande arrogans kan du påstå att jag inte har följt hela debatten?

Det är du som helt tydligt inte förstod varför jag skrev som jag skrev i och med att du helt tydligt fortsätter längs samma spår och, också helt tydligt, inte förstår vad som menas med "kognitiv dissonans" och hur det får en person att agera.

Okej, jag ska förklara lite så du kanske börjar att förstå.

Kognitiv dissonans är en svag känsla av obehag som uppstår när man har en egen föreställning och den ställs emot en avvikande verklighet, alltså att verkligheten avviker från den egna uppfattningen och man då alltså blir sittande med olika motsägelsefulla uppfattningar samtidigt. Det ger då vad man kallar en "kognitiv dissonans" i och med att det man tror sig veta och det man ser skiljer sig mellan varandra.

Vidare har människan en drift att minska denna dissonans genom att ändra sin attityd eller göra något för att försöka stärka den egna befintliga åsikten. Dissonansen minskas då till exempel genom att personen börjar att klandra, förnedra eller förneka det faktiska påståendet i ett desperat försök att bibehålla sin verklighetsavvikande åsikt.

Därav kommer en hätsk ton, nedsättande kommentarer och falska påståenden om att personen själv har rätt och de andra fel.

Ytterligare följer en massa "rättfärdiganden" och ett peppande av den egna åsikten så att dissonansen kan dämpas och det känns rätt igen att ha den avvikande åsikten.

Det är exakt den typen av beteende som du uppvisar här, i stället för att faktiskt bemöta de argument som presenteras och bryta ner dem med logiska motargument.

Kan du inte ge faktiska logiska motargument så är det ju snarare högst sannolikt att det är din åsikt som är den felaktiga.
Citera
2025-03-27, 07:11
Medlem
Citat:
Jaså? Och med vilken allvetande arrogans kan du påstå att jag inte har följt hela debatten?

Det är du som helt tydligt inte förstod varför jag skrev som jag skrev i och med att du helt tydligt fortsätter längs samma spår och, också helt tydligt, inte förstår vad som menas med "kognitiv dissonans" och hur det får en person att agera.

Kognitiv dissonans är en svag känsla av obehag som uppstår när man har en egen föreställning och den ställs emot en avvikande verklighet, alltså att verkligheten avviker från den egna uppfattningen och man då alltså blir sittande med olika motsägelsefulla uppfattningar samtidigt. Det ger då vad man kallar en "kognitiv dissonans" i och med att det man tror sig veta och det man ser skiljer sig mellan varandra.

Vidare har människan en drift att minska denna dissonans genom att ändra sin attityd eller göra något för att försöka stärka den egna befintliga åsikten. Dissonansen minskas då till exempel genom att personen börjar att klandra, förnedra eller förneka det faktiska påståendet i ett desperat försök att bibehålla sin verklighetsavvikande åsikt.

Därav kommer en hätsk ton, nedsättande kommentarer och falska påståenden om att personen själv har rätt och de andra fel.

Ytterligare följer en massa "rättfärdiganden" och ett peppande av den egna åsikten så att dissonansen kan dämpas och det känns rätt igen att ha den avvikande åsikten.

Det är exakt den typen av beteende som du uppvisar här, i stället för att faktiskt bemöta de argument som presenteras och bryta ner dem med logiska motargument.

Kan du inte ge faktiska logiska motargument så är det ju snarare högst sannolikt att det är din åsikt som är den felaktiga.
Det var natt och tidig morgon i Sverige när du kommentar mina inlägg som kommenterar någon annans, om du är i Sverige förstår jag du skriver i mörker, och att vara under mörkrets influens är aldrig bra, du svamlar oförståeligt
Citera
2025-03-27, 07:12
Medlem
Citat:

Det var natt och tidig morgon i Sverige när du kommentar mina inlägg som kommenterar någon annans, om du är i Sverige förstår jag du skriver i mörker, och att vara under mörkrets influens är aldrig bra, du tappar ditt förstånd och svamlar oförståeligt
Citera
2025-03-27, 08:55
Medlem
Citat:

Det var natt och tidig morgon i Sverige när du kommentar mina inlägg som kommenterar någon annans, om du är i Sverige förstår jag du skriver i mörker, och att vara under mörkrets influens är aldrig bra, du svamlar oförståeligt
Citera
2025-03-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag är glad att Gud sände sin son och inte en krigarkonung av Davids släkt.

Kul, men GT säger faktiskt att Messias ska vara en krigarkonung av Davids ätt som regerar i Israel (Jeremia 23:5–6, Jesaja 9:6–7). Att du sedan föredrar en annan typ av Messias än den som din gud beskriver, betyder att du inte tror på någon annan påhittad Messias än den som Gud faktiskt lovar i GT. Du har alltså redan lämnat gud och hans ord utan att erkänna det.

Citat:
Medan han så talade, kom en sky och överskyggde dem; och de blevo förskräckta, när de trädde in i skyn. Och ur skyn kom en röst som sade: »Denne är min Son, den utvalde; hören honom.» — Lukas 9:34-35

Nämen ååhå? Så nu när det passar din modell? Ja, då är bibeln plötsligt guds oförvanskade ord igen?
Men det som inte passar in, ja det är bara symbolik, misstolkning eller "inte viktigt"?

Du hör väl själv hur svajigt det blir när du från ett inlägg till ett annat måste ägna dig åt den typen av teologisk akrobatik för att få ihop en världsbild som inte ens håller ihop på papper?

Citat:
Andra sade: »Han är Messias.» Andra åter sade: »Icke kommer väl Messias från Galileen? Säger icke skriften att Messias skall komma av Davids säd och från den lilla staden Betlehem, där David bodde? Så uppstodo för hans skull stridiga meningar bland folket, — Johannes 7:41-43

Du har uppenbarligen inte läst din Bibel ordentligt. Aja baja!
Men det är såklart både ironiskt och rätt underhållande att du väljer att citera Johannes 7:41–43 i just det här sammanhanget.

För om du verkligen hade läst texten, så hade du sett att det är ett direkt motargument mot ditt eget påstående. Versen handlar ju om hur folket tvivlar på Jesus just därför att han inte uppfyller kravet på att komma från Betlehem och vara av Davids ätt (vilket är ett messianskt kriterium enligt GT ex. Mika 5:2, Jeremia 23:5).

Så du citerar alltså en text där folk ifrågasätter Jesu legitimitet som Messias och tror att det hjälper din poäng? Det är ungefär som att citera ett uppsägingbrev och kalla det en "referens".

Citat:
Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids son? — Markus 12:35

Sluta! Du gör det bara än värre med att citera Mark 12:35 där Jesus ifrågasätter att Messias ska vara Davids son, eftersom det är ett av de bättre bevisen i NT för att Jesus bara är en bluff.

Här är varför: Gud säger nämligen uttryckligen, flera gånger, att Messias ska komma från Davids ätt (t.ex. Jeremia 23:5, Jesaja 11:1, 2 Sam 7:12–16). Det är inte symboliskt. Det är ett konkret och identifierbart krav.

Och vet du vad som är ännu värre för din poäng? Jo! Att gud dessutom i 5 Mos 18:21-22 exakt beskriver hur man avslöjar just en falsk profet: Hoppsan!??

"Kanske tänker du: Hur skall vi veta att ett budskap inte kommer från Herren? När profeten har talat i Herrens namn men hans ord inte slår in och går i uppfyllelse, då kommer det budskapet inte från Herren. Det är profeten som i sin förmätenhet har förkunnat det. Låt dig inte skrämmas av honom." (5 Mos 18:21-22 )

Så om en person påstår sig vara från Gud, men samtidigt förnekar det gud själv redan fastslagit i lagen och profeterna. Då är han, enligt Bibelns och guds egen definition, en falsk profet. Det står klart i 5 Mos 18:22. Det krävs faktiskt inte så många hjärnceller för att se det.

Och vad säger Jesus i Mark 12:35? Jo, exakt det man givetvis förväntar sig att en bluff ska säga:
Han ifrågasätter kriterierna. Flyttar målstolparna och insinuerar att Skriften kanske inte riktigt menar det den faktiskt säger. Trots att det står tydligt att Messias ska vara av Davids ätt.

Med andra ord: Jesus säger exakt det en bedragare skulle säga när han inte uppfyller kraven.

Så grattis! Du lyckades alltså precis citera en vers där Jesus själv bekräftar att han inte lever upp till Guds egna kriterier och trodde att det var ett argument för honom?
Citera
2025-03-27, 09:44
Medlem
Citat:
Kul, men GT säger faktiskt att Messias ska vara en krigarkonung av Davids ätt som regerar i Israel (Jeremia 23:5–6, Jesaja 9:6–7). Att du sedan föredrar en annan typ av Messias än den som din gud beskriver, betyder att du inte tror på någon annan påhittad Messias än den som Gud faktiskt lovar i GT. Du har alltså redan lämnat gud och hans ord utan att erkänna det.

Nämen ååhå? Så nu när det passar din modell? Ja, då är bibeln plötsligt guds oförvanskade ord igen?
Men det som inte passar in, ja det är bara symbolik, misstolkning eller "inte viktigt"?

Du hör väl själv hur svajigt det blir när du från ett inlägg till ett annat måste ägna dig åt den typen av teologisk akrobatik för att få ihop en världsbild som inte ens håller ihop på papper?

Du har uppenbarligen inte läst din Bibel ordentligt. Aja baja!
Men det är såklart både ironiskt och rätt underhållande att du väljer att citera Johannes 7:41–43 i just det här sammanhanget.

För om du verkligen hade läst texten, så hade du sett att det är ett direkt motargument mot ditt eget påstående. Versen handlar ju om hur folket tvivlar på Jesus just därför att han inte uppfyller kravet på att komma från Betlehem och vara av Davids ätt (vilket är ett messianskt kriterium enligt GT ex. Mika 5:2, Jeremia 23:5).

Så du citerar alltså en text där folk ifrågasätter Jesu legitimitet som Messias och tror att det hjälper din poäng? Det är ungefär som att citera ett uppsägingbrev och kalla det en "referens".

Sluta! Du gör det bara än värre med att citera Mark 12:35 där Jesus ifrågasätter att Messias ska vara Davids son, eftersom det är ett av de bättre bevisen i NT för att Jesus bara är en bluff.

Här är varför: Gud säger nämligen uttryckligen, flera gånger, att Messias ska komma från Davids ätt (t.ex. Jeremia 23:5, Jesaja 11:1, 2 Sam 7:12–16). Det är inte symboliskt. Det är ett konkret och identifierbart krav.

Och vet du vad som är ännu värre för din poäng? Jo! Att gud dessutom i 5 Mos 18:21-22 exakt beskriver hur man avslöjar just en falsk profet: Hoppsan!??

"Kanske tänker du: Hur skall vi veta att ett budskap inte kommer från Herren? När profeten har talat i Herrens namn men hans ord inte slår in och går i uppfyllelse, då kommer det budskapet inte från Herren. Det är profeten som i sin förmätenhet har förkunnat det. Låt dig inte skrämmas av honom." (5 Mos 18:21-22 )

Så om en person påstår sig vara från Gud, men samtidigt förnekar det gud själv redan fastslagit i lagen och profeterna. Då är han, enligt Bibelns och guds egen definition, en falsk profet. Det står klart i 5 Mos 18:22. Det krävs faktiskt inte så många hjärnceller för att se det.

Och vad säger Jesus i Mark 12:35? Jo, exakt det man givetvis förväntar sig att en bluff ska säga:
Han ifrågasätter kriterierna. Flyttar målstolparna och insinuerar att Skriften kanske inte riktigt menar det den faktiskt säger. Trots att det står tydligt att Messias ska vara av Davids ätt.

Med andra ord: Jesus säger exakt det en bedragare skulle säga när han inte uppfyller kraven.

Så grattis! Du lyckades alltså precis citera en vers där Jesus själv bekräftar att han inte lever upp till Guds egna kriterier och trodde att det var ett argument för honom?

Enligt vad jag förstår så väntar judarna fortfarande på sin messias, men att han ska vara av davids släkt, finns det överhuvudtaget möjlighet att påvisa den kopplingen? Finns det överhuvudtaget någon som kan bevisa sig vara av davids släkt. Betänk att jesus ska själv varit jude, man kan ju då anta att de flesta judarna på något sätt var släkt med varandra. Det här med släktskapet är givetvis ett kapitel för sig.
Citera
2025-03-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du satans avskrädes tjänare med hin håles tunga nitpicks, Bibeln är hel, du väljer halv.

“Gå, och synda inte mer!”

Så du spottar alltså och fräser för att jag läser direkt ur den heliga skriften? Du bör nog ladda upp med med extra bra solskyddsfaktor inför efterlivet. För du vet väl vad gud säger om det va?

Dessa ord som jag i dag ger dig skall du lägga på hjärtat. Du skall inpränta dem i dina barn och tala om dem när du sitter i ditt hus och när du är ute och går, när du lägger dig och när du stiger upp. Du skall binda dem som ett tecken kring din arm, och de skall vara ett kännemärke på din panna. Du skall skriva dem på dina dörrposter och i dina stadsportar. (5 Mos 6:6-9)

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar." (Tim 3:16-17
Citera
2025-03-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Enligt vad jag förstår så väntar judarna fortfarande på sin messias, men att han ska vara av davids släkt, finns det överhuvudtaget möjlighet att påvisa den kopplingen? Finns det överhuvudtaget någon som kan bevisa sig vara av davids släkt. Betänk att jesus ska själv varit jude, man kan ju då anta att de flesta judarna på något sätt var släkt med varandra. Det här med släktskapet är givetvis ett kapitel för sig.

Det framgår glasklart i GT vad som gäller (se Jeremia 23:5 och Jesaja 9:7):
Messias måste:

- Messias vara en verklig kung och härska från Jerusalem.
- Samla de förskingrade judarna tillbaka till landet.
- Återuppbygga templet i Jerusalem.
- Införa fred och rättfärdigheter över hela jorden.

Jesus uppfyllde noll av dessa enligt det Nya Testamentet så bevisligen är han inte messias.
Citera
2025-03-27, 09:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Enligt vad jag förstår så väntar judarna fortfarande på sin messias, men att han ska vara av davids släkt, finns det överhuvudtaget möjlighet att påvisa den kopplingen? Finns det överhuvudtaget någon som kan bevisa sig vara av davids släkt.
Finns det någon möjlighet att påvisa att någon *inte* är av Davids släkt? Är det någon man anser är Messias är bara hävda att han är det och ingen kan säga emot. Eller också gör man som i Bibeln och hittar på en släkttavla. (Att den är påhittad framgår av att evangelierna motsäger varandra).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in