2025-03-26, 13:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Problemet bara, som uppstår när du säger att du tror på Jesus och samtidigt avfärdar delar av gamla testamentet, är att du då begår ett grovt teologiskt självmål. För du raserar samtidigt också hela grunden för uppenbarelse, sanning och Jesu auktoritet.

För om du inte längre erkänner GT som Guds ord? På vilka grunder avgör du då att NT är det?

Om Jesus själv gång på gång hänvisar till GT som auktoritativt, hur kan du då både erkänna honom som guds son, och samtidigt avfärda de texter som han själv bekräftade?

Här blir det tydligt att det du skriver bara bygger på är ett cirkelresonemang.

Du tror på Jesus för att NT säger det! Men du avfärdar samtidigt GT eftersom det inte passar med bilden av Jesus. Men bortser samtidigt ifrån att det just är i GT som förutsäger och ger Jesus hans legitimitet. Du sågar alltså av den gren du sitter på!

I praktiken så innebär det att din tro inte vilar på någon gudomlig uppenbarelse alls, utan bara på en redan förutfattad idé om hur du vill att Jesus ska vara!

Din tro formas alltså inte av texterna! Utan du formar bara texterna efter din tro.

Som du vet så var jag var själv kristen i många år och förstår varför många kristna vill distansera sig från GT. Det finns texter där som är moraliskt svårsmälta och med direkt motbjudande. Och det skaver och gnager. Jag vet det!

Men att hantera den kognitiva dissonansen genom att själv börja avgöra vad som är Guds ord och vad som inte är det, skapar bara en ologiskt teologisk röra.

Men om det är någon form av sanig man är ute efter så är det långt mer ärligt (och intellektuellt hederligt) att faktiskt läsa Bibeln så som den är skriven, än att försöka pussla ihop en version som känns bekväm men inte håller ihop vare sig teologiskt eller logiskt.
Vilka problem du konstruerar! Jag har inga teologiska problem och befattar mig inte med dina påhittade problem.
Citera
2025-03-26, 14:33
Medlem
Citat:
Det är alla guds ord.
Men du säger alltså att de verser som du gillar i bibeln, dom förstår du? Men de som du inte gillar, dom är obegripliga?
Du fortsätter att vara obegriplig.

Citat:
Jaha? Så bibeln är alltså inte skriven för människor i denna tid, utan bara för arabiska bönder på bronsåldern? Ok? Så vi kan alltså skita i följande verser?

Så du menar att du alltså du alltså har rätten och makten att sätta orden i herrens mun? Rätta och säga till honom att han har fel? Aja baja! Du lär behöva kräm med minst solkyddsfaktor 8 miljoner efter jordelivet du!

Dina verser stå inte i den heliga boken, du din antikrist tjänare talar med satans tunga som anser sig vara den enda sanna Gud, du är fallen som din herre fäktar i blindo.
Citera
2025-03-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du fortsätter att vara obegriplig.

Jag förstår att du "tycker lite olika". Men faktum kvarstår: Du, precis som många andra väljer helt enkelt bort de delar av Bibeln som du inte klarar av att hantera.

Det handlar inte om tolkning. Utan bara om kognitiv överlevnad. För det självklart inte lätt att få ihop en tro på en god och kärleksfull gud och samtidigt accepter att den guden i samma bok förespråkar massmord på barn, våldtäkter, pedofili och slaveri.

Så vad gör man? Jo, man ignorerar, förhadlar, förnekar eller bortförklarar.

Varför? Jo, för att du som nästan alla andra som säger sig tro på denna Gud, tack och lov är friskare i huvudet och mer moraliska än den gud som du säger att du tror på.

Du tror alltså på en gud som du själv aldrig skulle respektera om han vore en faktisk person. Och därför blir du tvungen att skapa en annan mer rumsren version av honom en mer bekväm som passar bättre i din egna moraliska verklighet.
Problemet är bara att det inte är den guden som faktiskt står beskriven i Bibeln.

Citat:
Dina verser stå inte i den heliga boken, du din antikrist tjänare talar med satans tunga som anser sig vara den enda sanna Gud, du är fallen som din herre fäktar i blindo.

Jag är rätt säker på att om du faktiskt slår upp din bibel och läser 5 Mosebok 22:13–21, så kommer du se att din Gud absolut säger att det är helt i sin ordning att döda en kvinna om hennes make inte är nöjd med hennes blödning på bröllopsnatten? Inget utrymme för nåd där inte. Bara blod, våld och stening till döds. Det kallas för Guds rättvisa.

Om du gillar de tio budorden (de brukar ju vara populära), såå då kan du ju direkt därefter även läsa i 2 Mosebok 21:2–6 om när din gud förklarar att det är helt okej att äga andra människor som slavar. Äga människor? Allt jag behöver göra är att spika fast ditt öra i en dörrpost så är det klart och du är min slav. For life!

Om du har några frågor på det så kan du bläddra vidare till 3 Mosebok 25:44–46 där din gud gör det helt kristallklart.
Citera
2025-03-26, 17:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag förstår att du "tycker lite olika". Men faktum kvarstår: Du, precis som många andra väljer helt enkelt bort de delar av Bibeln som du inte klarar av att hantera.

Det handlar inte om tolkning. Utan bara om kognitiv överlevnad. För det självklart inte lätt att få ihop en tro på en god och kärleksfull gud och samtidigt accepter att den guden i samma bok förespråkar massmord på barn, våldtäkter, pedofili och slaveri.

Varför? Jo, för att du som nästan alla andra som säger sig tro på denna Gud, tack och lov är friskare i huvudet och mer moraliska än den gud som du säger att du tror på.

Du tror alltså på en gud som du själv aldrig skulle respektera om han vore en faktisk person. Och därför blir du tvungen att skapa en annan mer rumsren version av honom en mer bekväm som passar bättre i din egna moraliska verklighet.
Problemet är bara att det inte är den guden som faktiskt står beskriven i Bibeln.

Jag är rätt säker på att om du faktiskt slår upp din bibel och läser 5 Mosebok 22:13–21, så kommer du se att din Gud absolut säger att det är helt i sin ordning att döda en kvinna om hennes make inte är nöjd med hennes blödning på bröllopsnatten? Inget utrymme för nåd där inte. Bara blod, våld och stening till döds. Det kallas för Guds rättvisa.

Om du gillar de tio budorden (de brukar ju vara populära), såå då kan du ju direkt därefter även läsa i 2 Mosebok 21:2–6 om när din gud förklarar att det är helt okej att äga andra människor som slavar. Äga människor? Allt jag behöver göra är att spika fast ditt öra i en dörrpost så är det klart och du är min slav. For life!

Om du har några frågor på det så kan du bläddra vidare till 3 Mosebok 25:44–46 där din gud gör det helt kristallklart.
Det är med Bibeln som med andra texter. Du kanske en gång var bokstavstroende men för mig vore det som att vara bokstavstroende på vilken text som helst, t.ex DN. Har man ett förstånd då läser man budskap och agenda. Det är avgrundsstor skillnad på rättfärdiga lagar i Moseböckerna och på chauvinistisk törst efter hämnd och våld, en sorts "budskap" som finns i många religiösa texter t.ex Eddan.

Antingen tror man på ett budskap eller så gör man det inte. Man hittar inte på teorier om att alla budskap är dåliga.
Citera
2025-03-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är med Bibeln som med andra texter. Du kanske en gång var bokstavstroende men för mig vore det som att vara bokstavstroende på vilken text som helst, t.ex DN. Har man ett förstånd då läser man budskap och agenda. Det är avgrundsstor skillnad på rättfärdiga lagar i Moseböckerna och på chauvinistisk törst efter hämnd och våld, en sorts "budskap" som finns i många religiösa texter t.ex Eddan.

Antingen tror man på ett budskap eller så gör man det inte. Man hittar inte på teorier om att alla budskap är dåliga.

Men om mitt budskap är att man ska vara glad och slår en pinne i huvudet på dig varje minut.

Då är det väl ett ikke budskap ?
Ni hittar på sånt som passar för månaden eller erat eget men det håller aldrig en hel dag ens.

Tragiskt hela historien.
Men alla religiösa drömmer alltid för länge så har det nog varit länge.
Citera
2025-03-26, 19:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Men om mitt budskap är att man ska vara glad och slår en pinne i huvudet på dig varje minut.

Då är det väl ett ikke budskap ?
Ni hittar på sånt som passar för månaden eller erat eget men det håller aldrig en hel dag ens.

Tragiskt hela historien.
Men alla religiösa drömmer alltid för länge så har det nog varit länge.
Det finns väl bra budord, tycker du inte det?
Citera
2025-03-26, 21:35
Medlem
Citat:

Så bara för att vara tydlignu? När du säger att vissa budskap i Bibeln är goda, och andra inte? Vad utgår du utgår då? Din känsla? Dina moderna subjektiva värderingar?

För om det inte är Guds ord du följer kompis? Då följer du ju bara dig själv!

Och det är inte tro! Det ärbara subjektiv värderelativism med ett religiöst språkfilter. Du väljer det som passar din egen påhittade moral, ignorerar resten, och kallar det och motiverar det med "Guds vilja". Inget annat!

Bibeln säger själv att Guds ord består för evigt (Jes 40:8), att inget får läggas till eller tas bort (5 Mos 4:2), och att lagen gäller i alla tider (Ps 119:89–91).

Så du har ett val att göra? Antingen tror du att Gud har talat genom skriften, men då får du också stå för det han faktiskt sägs ha sagt däri. Eller så tror du på en gud som du själv skapat i ditt eget huvud utifrån din egna personliga moral? Vilket är det?

Det sistnämnda är såklart helt okej! Men kalla det då för fasen inte för kristen tro. För det är det inte!
Citera
2025-03-26, 22:02
Medlem
Citat:
Vilka problem du konstruerar! Jag har inga teologiska problem och befattar mig inte med dina påhittade problem.

Nej!

Jag har inga problem? Det är du som har problem. Ditt "nuhuu"-svar signalerar som en nödraket inne på herrtoaletten på Café Opera att du har brallorna nere på vid knäna och vill ut? Ett sakligt och genomtänkt svar hade såklart signalerat något helt annat.

Här är problemet! Du verkar tro att det här är en känslodebatt? När det i själva verket handlar om vad som faktiskt står i den bok du påstår dig tro på! Det är inte jag som hittar på kriterierna. Det är gud själv!

Det är det inte jag som står i konflikt med bibeln, eftersom för mig är det bara sagor? Utan det är du som står i konflikt med bibeln! Och det problemet förvinner inte hur många ""nuhuu" du än skriver.
är

Slå upp boken och läs? Jesus uppfyller noll av de messianska kriterierna:
- Han blev aldrig krönt till kung och styrde över israel.
- Han återupprättade inte templet i Jerusalem.
- Han skapade inte fred i Israel.
- Han samlade inte heller Israels folk.

Och inga av Jesus profetior som beskrivs i NT slog in?

Men han uppfyller å andra sidan däremot alla kännetecken på vad en falsk profet är enligt samma texter. Det är bara... att läsa i bibeln....

Och jag vet att det är kanske det mest förbjudna man kan göra som kristen. Att faktiskt läsa Bibeln och ta den på allvar.
Citera
2025-03-26, 22:15
Medlem
Skall vi ta Buddha nästa gång? Har han verkligen existerat? Är det sant att han föddes av en vit elefant, och omedelbart då han utsteg ur densamma som nyfödd yttrade:

"Jag är den mest upphöjde. Detta är min sista tillvaro."

(Jag saknar säker källa till detta; men har för mig att det stod i vår lärobok i religionskunskap någon gång på -70 eller möjligen tidigt -80-tal!)
Citera
2025-03-26, 23:07
Medlem
Citat:
Det finns väl bra budord, tycker du inte det?

Om jag säger att hej jag vill leva för er alla, och sen sticker nålar i huden på dig tills du är 90.

Hur fan är det ett budord ?
Det är väll ett skämt endå?

De är som luft men endå mikrovågsugnar som stampar ner där man sitter.
Vem är det som är en nitlott eller ?
Citera
2025-03-27, 01:01
Medlem
Citat:

Du satans avskrädes tjänare med hin håles tunga nitpicks, Bibeln är hel, du väljer halv.

“Gå, och synda inte mer!”
Citera
2025-03-27, 01:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du satans avskrädes tjänare med hin håles tunga nitpicks, Bibeln är hel, du väljer halv.

“Gå, och synda inte mer!”

Det är så det låter när konstruktiv kritik möter kognitiv dissonans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in