2025-03-26, 12:53
Medlem
Lurigfaxs avatar
Söker poddar om Allsvenskan.

Lyssnar på Fans Corner men skulle vilja ha nåt mer, nån som har en rekommendation?
Lyssnade för några år sen på Studio Allsvenskan (tror jag den hette) men tröttnade på Birro och han krönikören utan känsla och humor.

Ang. FC har den fått sig ett lyft sedan Jarelind kom in som erfaren moderator mellan gnällbälte-Axén och torre Pär Hansson.
Citera
2025-03-26, 12:53
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Ett väldigt stort frågetecken gällande att skapa sig en edge genom hårdare träning och samtidigt nästan uteslutande värva äldre spelare och/ eller skadebenägna spelare - det blir svårt då över tid att få ut fördelen med träningsdosen. Vad tänker du kring detta?
Jag tycker inte vi värvat äldre spelare? Spelare som Ellingsen och Benkovic tillhör en egen kategori av värvningar som är värvade på prestationsbaserade kontrakt på grund av deras skadehistorik. Tanken är väl att om dom kommer tillrätta med sin kropp så kommer utdelningen vara enorm samtidigt som man garderar sig genom kontrakten.

Tittar vi på detta fönstret är dom spelare som vi faktiskt betalat övergångssumma för knappast gamla; Kakoullis (23), Hove (24), Karlsson (19), Csongvai (24), och Wilson (18). Skulle knappast kalla det för att "värva äldre spelare". Annars är det spelare som kommit in gratis, ofta kört någon provträning och visat framfötter som inneburit ett kontrakt á Uronen, eller lån ofta med möjlighet till köp. Men även här är det knappast 30+ spelare vi pratar om. Danilo är 26, Uddenäs 22, Jimi Niko som var på lån var väl 19 när han kom. Eller är detta en sån Bajen grej där alla över 14 är äldre?

Men visst, Berntsen han väl uttalat sig några gånger om att han tycker att det är för mycket åldershets i fotboll och att en äldre spelare som sköter sin träning inte längre är slut vid 30 utan klarar av att spela bra mycket längre än så, och att Ronaldo är ett bra exempel på longevity som ett resultat av rätt träning och återhämtning.

Personligen tror jag Berntsen är inne på rätt spår, att träningen absolut är något som vi kan skaffa oss en edge genom. Jag tror även att satsningen på staben och faciliteterna kommer ge resultat. Samtidigt är det en process som kommer ta tid, men jag känner mig trygg i planen och ser inte den som varesig orealistisk eller dum. Svenska klubbar kan inte tävla om spelare med pengar eller scouting. Däremot kan vi dra nytta av det faktum att vi inte anställer ett gäng miljonärer/miljardärer och använda deras hunger bättre.
Senast redigerad av Teu 2025-03-26 kl. 12:56.
Citera
2025-03-26, 14:04
Medlem
bananjuices avatar
Fan om det inte sticker ut mer med BK Röv som tredje minst sannolika lag att vinna SM-guld, än Mjällby som näst mest sannolika? Enligt den helt objektiva datamaskinen alltså

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/allsvenskan-simulerad-en-miljon-ganger-mff-tar-nytt-sm-guld/
Citera
2025-03-26, 14:22
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Fan om det inte sticker ut mer med BK Röv som tredje minst sannolika lag att vinna SM-guld, än Mjällby som näst mest sannolika? Enligt den helt objektiva datamaskinen alltså

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/allsvenskan-simulerad-en-miljon-ganger-mff-tar-nytt-sm-guld/
Undrar vad det är för "underliggande siffror" de matat in i det systemet för att komma fram till att det är troligare att Värnamo vinner guld än Häcken.
Citera
2025-03-26, 15:05
Medlem
trazkeis avatar
Citat:

hahahaha Lidmarks modell är uppenbarligen efterbliven.

Han kan dock ursäktas lite med att han själv sagt att Häckens miserabla fjolår ställer till det lite. Men att hamna såhär fel kan man inte skylla på det.
Citera
2025-03-26, 15:47
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag tycker inte vi värvat äldre spelare? Spelare som Ellingsen och Benkovic tillhör en egen kategori av värvningar som är värvade på prestationsbaserade kontrakt på grund av deras skadehistorik. Tanken är väl att om dom kommer tillrätta med sin kropp så kommer utdelningen vara enorm samtidigt som man garderar sig genom kontrakten.

Tittar vi på detta fönstret är dom spelare som vi faktiskt betalat övergångssumma för knappast gamla; Kakoullis (23), Hove (24), Karlsson (19), Csongvai (24), och Wilson (18). Skulle knappast kalla det för att "värva äldre spelare". Annars är det spelare som kommit in gratis, ofta kört någon provträning och visat framfötter som inneburit ett kontrakt á Uronen, eller lån ofta med möjlighet till köp. Men även här är det knappast 30+ spelare vi pratar om. Danilo är 26, Uddenäs 22, Jimi Niko som var på lån var väl 19 när han kom. Eller är detta en sån Bajen grej där alla över 14 är äldre?

Men visst, Berntsen han väl uttalat sig några gånger om att han tycker att det är för mycket åldershets i fotboll och att en äldre spelare som sköter sin träning inte längre är slut vid 30 utan klarar av att spela bra mycket längre än så, och att Ronaldo är ett bra exempel på longevity som ett resultat av rätt träning och återhämtning.

Personligen tror jag Berntsen är inne på rätt spår, att träningen absolut är något som vi kan skaffa oss en edge genom. Jag tror även att satsningen på staben och faciliteterna kommer ge resultat. Samtidigt är det en process som kommer ta tid, men jag känner mig trygg i planen och ser inte den som varesig orealistisk eller dum. Svenska klubbar kan inte tävla om spelare med pengar eller scouting. Däremot kan vi dra nytta av det faktum att vi inte anställer ett gäng miljonärer/miljardärer och använda deras hunger bättre.
Om man värvar Benkovic måste man Tenkovic på skaderisken.
Citera
2025-03-26, 16:31
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Jag tycker inte det känns som nånting är det minsta konstigt i den prognosen.
Citera
2025-03-26, 16:36
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurigfax

Lyssnar på Fans Corner men skulle vilja ha nåt mer, nån som har en rekommendation?
Lyssnade för några år sen på Studio Allsvenskan (tror jag den hette) men tröttnade på Birro och han krönikören utan känsla och humor.

Ang. FC har den fått sig ett lyft sedan Jarelind kom in som erfaren moderator mellan gnällbälte-Axén och torre Pär Hansson.
Letar också efter någon bra podd, aftonbladets allsvenska podd är helt okej men den ges bara ut varje vecka ungefär
Citera
2025-03-26, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Aa, det var väl det man körde med Berg. Eftersom det gick bra sportsligt fick Berntsen skjuta sina ideal åt sidan. Det har ju dessvärre varit extremt mycket brandsläckning i AIK på senare år med bra perioder med drömmar av guld följt av urusla sådana där man vill tvångsdeportera hela truppen till fronten i Ukraina. 6-1 mot Elfsborg är liksom ett sånt oförglömligt ögonblick där all vaselin i världen inte skulle förmå att spara anus från att svida i flera år framåt. Under såna omständigheter får man helt enkelt anpassa sig efter det läget som råder och då blir det ganska mycket autonomi till tränare som sköter det kortsiktiga arbetet och ser till vad som är realistiskt genomförbart. Vi har nu en ex. huvudtränare och en assisterande som båda vill köra 4-3-3 men kanske inte känner att dom besitter den truppen som skulle krävas för att få modellen att fungera till 100% givet alla skador vi drabbats av.

Med detta sagt har den långsiktiga planen alltid varit att träna mer och bättre än övriga lagen. Det är den dimensionen som Berntsen identifierat som något där man kan skaffa sig en edge mot övriga konkurrenter och få bra utdelning mot liten investering. Det ska dock påpekas att allt naturligtvis inte bara är träningskultur, och att det finns långsiktiga strategier från ex. styrelsen också där man vill få in så många spelare från akademin så möjligt vilket också är något som knuffats åt sidan på grund av situationen som rått i klubben.

Helt enig.

Hur mäter man det rent konkret? Genuin fråga då jag hör det väldigt ofta i intervjuer när det kommer till olika lag.
Citera
2025-03-26, 17:34
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurigfax

TuttoSvenskan.
Citera
2025-03-26, 18:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Hur mäter man det rent konkret? Genuin fråga då jag hör det väldigt ofta i intervjuer när det kommer till olika lag.
Man får väl på något sätt titta på de objektiva faktorerna och samtidigt ha förståelse för att dom kan vara missvisande. Mer träning behöver inte nödvändigtvis innebära bättre träning eller översättas till bättre resultat, men när det är ganska markant ökad träningstid i kombination med att vi har utökat vår stab och vårt fysteam ordentligt och gjort investeringar redan nu för att kunna få mer ut av våra nuvarande faciliteter känner jag mig ändå ganska trygg i att Berntsen infört träningskultur på ett bra sätt.

Sen håller jag med om att det är typiskt skitsnack som alla kör om hur man ökat intensiteten på träningen och därför tränar man bättre, men vi har i AIK ganska mycket mer förändringar som rimligen borde översättas till att någon satt sig ner och lagt väldigt mycket tid och energi på att utvecklat en plan för hur vi kan träna bättre.
Senast redigerad av Teu 2025-03-26 kl. 18:10.
Citera
2025-03-26, 18:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Om man värvar Benkovic måste man Tenkovic på skaderisken.

Tänk vilket superlag alla dessa stackars spelare skulle kunna bilda, om deras kroppar inte fick bakslag hela tiden. Tinner, Vecchia, Lewicki, Benkovic, o.s.v. FC Skadehelvete vore sannolikt en contender för silver, tillsammans med Häcken ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in