Citat:
Ursprungligen postat av
Fred Friendly
Ett väldigt stort frågetecken gällande att skapa sig en edge genom hårdare träning och samtidigt nästan uteslutande värva äldre spelare och/ eller skadebenägna spelare - det blir svårt då över tid att få ut fördelen med träningsdosen. Vad tänker du kring detta?
Jag tycker inte vi värvat äldre spelare? Spelare som Ellingsen och Benkovic tillhör en egen kategori av värvningar som är värvade på prestationsbaserade kontrakt på grund av deras skadehistorik. Tanken är väl att om dom kommer tillrätta med sin kropp så kommer utdelningen vara enorm samtidigt som man garderar sig genom kontrakten.
Tittar vi på detta fönstret är dom spelare som vi faktiskt betalat övergångssumma för knappast gamla; Kakoullis (23), Hove (24), Karlsson (19), Csongvai (24), och Wilson (18). Skulle knappast kalla det för att "värva äldre spelare". Annars är det spelare som kommit in gratis, ofta kört någon provträning och visat framfötter som inneburit ett kontrakt á Uronen, eller lån ofta med möjlighet till köp. Men även här är det knappast 30+ spelare vi pratar om. Danilo är 26, Uddenäs 22, Jimi Niko som var på lån var väl 19 när han kom. Eller är detta en sån Bajen grej där alla över 14 är äldre?
Men visst, Berntsen han väl uttalat sig några gånger om att han tycker att det är för mycket åldershets i fotboll och att en äldre spelare som sköter sin träning inte längre är slut vid 30 utan klarar av att spela bra mycket längre än så, och att Ronaldo är ett bra exempel på longevity som ett resultat av rätt träning och återhämtning.
Personligen tror jag Berntsen är inne på rätt spår, att träningen absolut är något som vi kan skaffa oss en edge genom. Jag tror även att satsningen på staben och faciliteterna kommer ge resultat. Samtidigt är det en process som kommer ta tid, men jag känner mig trygg i planen och ser inte den som varesig orealistisk eller dum. Svenska klubbar kan inte tävla om spelare med pengar eller scouting. Däremot kan vi dra nytta av det faktum att vi inte anställer ett gäng miljonärer/miljardärer och använda deras hunger bättre.