Citat:
Ursprungligen postat av
Fred Friendly
Om Kim börjar spela Michelsen-fotboll så kommer han nog få gå, oavsett resultat. Jag är inte helt inläst i vad som sagts på senare tid men jag läste en lång intervju med Berndtsen på Fotboll Sthlm där han talar om den hårda träningskulturen (intervjun gjordes när Henning var ny) och det föll ju inte i god jord under dåvarande ledning. Som jag minns det skulle ni vara framåtlutande och lira 4-3-3 men i ärlighetens namn kanske det är dumt att göra nu? Jag är inne på Mishima och AIP:s linje; ni kommer vara svåra att göra mål på, många 1-0 segrar.
Exakt, klubben ska bestämma vilken fotboll man vill stå för, inte en tränare.
Han är väl inne på Bodö/Glimt-spåret. Men man ska ju tänka på statusen när han kom, en dålig trupp med många skadade/fotbollsinvalida. Sen bommade han anställningen av Berg som inte ville träna hårt, var väl den kombinationen som gjorde att det inte blev av 2023. Klar förbättring på den fronten 2024.
Jag tror absolut att det finns en framtid där AIK spelar framåtlutad 4-3-3 och skördar resultat, men övergången kan/kommer bli kostsam. Det är väl jävligt finkänsligt att balansera resultat den här säsongen med den utvecklingsprocessen. Anställningen av Morten skulle väl brygga den övergången men det tar väl sin tid. Sen kan man diskutera huruvida det ens funkar att anställa två tränare och försöka mixa deras upplägg framgångsrikt.