2025-03-25, 17:50
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag begriper inte riktigt varför tyskland,England och Ungerns kök är internationellt större än svenska köket.tycker iaf svensk mat är betydligt fräschare o bättre än det engelska köket.
Det är mer vida känt, att turista här är inte så stort som på kontinenten såklart.

Vi är lite halvdåliga på turism här även om det förekommer.
Citera
2025-03-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Svensk husmanskost på Tore Wretman-nivå snackas alltid ner av luffare som ska spela världsvana. I själva verket håller den hög internationell klass.

Så sant, så sant.
Citera
2025-03-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Det är mer vida känt, att turista här är inte så stort som på kontinenten såklart.

Vi är lite halvdåliga på turism här även om det förekommer.
Jag tycker vi svenskar har en moralisk skyldighet att sprida vårat kök internationellt.
Citera
2025-03-25, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Råvarorna ÄR bättre än svenska, det går inte att komma ifrån. Det har förmodligen med vädret att göra. Köttet är mycket godare. Mer smak i princip all kött du köper där nere. Varför det är så har jag ingen aning, men det har även flera svenskar sagt som besökt länderna. Dessutom ju mer söderut du kommer desto godare råvaror är det.

Jag vet inte men kan gissa att det beror på att vi har en mer industriell kötthantering. Riktigt hängmörat kött som fått i alla fall 60 dygnsgrader förekommer ju i princip inte i butiker i Sverige.

Hemma äter vi i princip bara hängmörat viltkött & det är något helt annat än butikskött. Ett långkok på sådant behöver inte många kryddor. Mustigt är ordet vi letar efter.
Citera
2025-03-25, 18:27
Medlem
Ingen har nämnt Island i denna tråd
Citera
2025-03-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongstaaarn
Jag vet inte men kan gissa att det beror på att vi har en mer industriell kötthantering. Riktigt hängmörat kött som fått i alla fall 60 dygnsgrader förekommer ju i princip inte i butiker i Sverige.

Hemma äter vi i princip bara hängmörat viltkött & det är något helt annat än butikskött. Ett långkok på sådant behöver inte många kryddor. Mustigt är ordet vi letar efter.
Men i södra europa och balkan har dom inte ren och älgkött som vi har.så skulle inte säga att deras kött är bättre.
Citera
2025-03-25, 18:38
Medlem
Citat:
Jag tycker vi svenskar har en moralisk skyldighet att sprida vårat kök internationellt.
Bara inte sylt med maten pleaseeeee 😀
Citera
2025-03-25, 18:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Jag begriper inte riktigt varför tyskland,England och Ungerns kök är internationellt större än svenska köket.tycker iaf svensk mat är betydligt fräschare o bättre än det engelska köket.

Jag förstår inte och så.. Typiskt dem som jobbar på samhall och lagar enkel husmanskost. Utmaning ter sig dem för jobbigt, annars utbrott de luxe.
Citera
2025-03-25, 18:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Ingen har nämnt Island i denna tråd

Har du ens varit i island?
Citera
2025-03-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Har du ens varit i island?

DU vet inte om det är Norden?
Citera
2025-03-25, 18:47
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
DU vet inte om det är Norden?

Har jag sagt det? Läs om, Island hör till norden!
Citera
2025-03-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag förstår inte och så.. Typiskt dem som jobbar på samhall och lagar enkel husmanskost. Utmaning ter sig dem för jobbigt, annars utbrott de luxe.
Husmanskost är generellt inte enkelt..för övrigt är jsg sjukpensionär..och du är bara en obildad finländare med mindervärdighetskomplex mot den unika svenska matkulturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in