2025-03-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
din bitterhet lyser igenom vartenda inlägg. fortsätt fantisera och leka duktig. verkligheten hinner ifatt oss alla till slut.

Kunde inte sagt det bättre själv! Självinsikt, har du prövat det?
Citera
2025-03-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor

Visar inte observatörernas klockor samma tid vid testets slut så har tiden gått olika snabbt. Klockor är ju till för att visa hur snabbt tiden förflyter.

klockor är ett instrument för att mäta det vi kallar för tid. det betyder inte att klockorna kontrollerar tiden i sig.

ibland kan ju klockarna hamna efter, som du kanske märkt. det betyder inte att tiden gått långsammare, utan det är klockan som behöver justeras, genom att dras upp eller bytas batterier på etc.

Citat:
Hur vet du att etern existerar? För att Simon och Dingle trodde det?

jag har inte påstått att etern existerar. det var du som påstod att den inte existerar, och jag undrade hur du visste det?
Citera
2025-03-22, 20:17
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
du kallar det för relativistiska effekter för att du är anhängare av relavititetsteorin. att klockornas gång kan ändras betyder inte att relativitetsteorin är den enda teori som kan förklara det.

Jag äger ingen t-shirt med formeln på om du tror det. 😃

Det finns nog ingen som skulle gråta om någon skapade en mer exakt teori på samma sätt som när relativitetsteorin ersatte Newtons lagar för att fungera i de fall när hastigheterna börjar närma sig ljusets.

Kan det möjligen vara din hemsnickrade teori som kommer att utgöra detta paradigmskifte?
Det lär vi aldrig få veta eftersom du aldrig kommer att publicera dina rön.
Citera
2025-03-22, 20:20
Medlem
Citat:
klockor är ett instrument för att mäta det vi kallar för tid. det betyder inte att klockorna kontrollerar tiden i sig.

ibland kan ju klockarna hamna efter, som du kanske märkt. det betyder inte att tiden gått långsammare, utan det är klockan som behöver justeras, genom att dras upp eller bytas batterier på etc.

Nu drar man ju som bekant inte upp ett atomur på samma sätt som ett mekaniskt urverk.

Jag slänger in den tämligen nya definitionen av en sekund:

Citat:
Sekund är grundenheten för tid. 1 s definieras som varaktigheten av 9192631770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomen Cesium 133.

Du menar alltså att klockor inte kan mäta tiden fast du samtidigt säger att de är till för det?

Relativistiska fenomen som uppstår vid höga hastigheter och skillnader i gravitation styr tidens flöde, du har rätt i att morfars gamla fickrova inte har ett dyft med saken att göra.

Citat:
jag har inte påstått att etern existerar. det var du som påstod att den inte existerar, och jag undrade hur du visste det?

Fint att du kommit fram till att frågan om den mytiska etern är ointressant och ot! 👍
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2025-03-22 kl. 20:31.
Citera
2025-03-22, 20:32
Medlem
Citat:
Nu drar man ju som bekant inte upp ett atomur på samma sätt som ett mekaniskt urverk.

Du menar alltså att klockor inte kan mäta tiden fast du samtidigt säger att de är till för det?

lilla vän, jag förklarade bara att klockor endast ar ett instrument för att mäta det fenomen vi människor kallar för tid. instrumenten är naturligtvis inte felfria, och man kan inte gärna tolka instrumentens eventuella föränderliga beteenden som att själva fenomenet tid förändras. ganska enkelt om man tänker lite.

Citat:
Fint att du kommit fram till att frågan om den mytiska etern är ointressant och ot! 👍

det har jag verkligen inte. men du har gjort det klart att du kan inte förklara hur du vet att etern inte finns. men du kan avfärda Georges Sagnac och hans experiment och den s.k Sagnac-effekten på basis att 'etern inte finns'. så vetenskaplig du framstår.
Citera
2025-03-22, 20:39
Medlem
Citat:
lilla vän, jag förklarade bara att klockor endast ar ett instrument för att mäta det fenomen vi människor kallar för tid. instrumenten är naturligtvis inte felfria, och man kan inte gärna tolka instrumentens eventuella föränderliga beteenden som att själva fenomenet tid förändras. ganska enkelt om man tänker lite.

Atomur är i stort sett felfria till skillnad mot din morfars gamla fickrova som drar sig märkbart.

Ett atomur för industribruk har typiskt en felmarginal på 1 sekund på 100 000 år, men i forskningssammanhang och i mer krävande tillämpningar förekommer atomur med en felmarginal på 1 sekund per tiotals miljoner år.

Du har haft otaliga fel i vad du påstått under den korta tid vi diskuterat, är du säker på att du verkligen tänker klart?

Citat:
det har jag verkligen inte. men du har gjort det klart att du kan inte förklara hur du vet att etern inte finns. men du kan avfärda Georges Sagnac och hans experiment och den s.k Sagnac-effekten på basis att 'etern inte finns'. så vetenskaplig du framstår.

Sagnac kunde aldrig bevisa att etern finns, så vem är jag att ifrågasätta vad han kom fram till?
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2025-03-22 kl. 20:42.
Citera
2025-03-22, 22:18
Medlem
Citat:
om du inte vore så usel på att stava vore jag säker på att du är AI.

eftersom det inte finns någon studie där man faktiskt bevisar att viruspartikeln finns, finns det all anledning att tvivla på att virus existerar.

men du är inte den som tänker själv, det är uppenbart. om det är någon som är en nobody så är det du. läs Dingles bok innan du uttalar dig.

Det var mycket lågt av dig att påstå att jag har problem med stavning. Det beror väl på att du har svårt att bemöta mig i sak? För övrigt råkar jag vara bra på att stava men det blir ofta fel när ag skriver på mobilen p.g.a. liten text och feta fingrar 😅

Det jag hela tiden kommer tillbaka till när jag funderar över er syn på virus är hur det kommer sig att de få studier som motsätter sig virus existens har ett större värde än all de andra studier som visat att virus existerar och sprider smitta? Dessutom erkänner alla i RCB att ni saknar kunskap i egentlig mening men ni är ändå tvärsäkra på vad som är rätt och fel.

Du som förnekar virus, raketfart, satelliter osv...vad vill du uppnå egentligen? Du kan inte förvänta dig att bli tagen på allvar utan att först rätta in dig i ledet och sedan med myrsteg försöka visa på eventuella brister. Jag har redan skrivit det många gånger men utan samarbete och respekt för etablerade forskare har du noll chans att ens bli hörd.
Citera
2025-03-23, 14:06
Medlem
Citat:
Atomur är i stort sett felfria till skillnad mot din morfars gamla fickrova som drar sig märkbart.

Ett atomur för industribruk har typiskt en felmarginal på 1 sekund på 100 000 år, men i forskningssammanhang och i mer krävande tillämpningar förekommer atomur med en felmarginal på 1 sekund per tiotals miljoner år.

Du har haft otaliga fel i vad du påstått under den korta tid vi diskuterat, är du säker på att du verkligen tänker klart?

Sagnac kunde aldrig bevisa att etern finns, så vem är jag att ifrågasätta vad han kom fram till?

det spelar ingen roll hur välfungerande ditt instrument är. bara en naiv förvirrad människa skulle dra slutsatsen att det är själva tiden i sig som förändras bara för att en klockas tickande förändras.

Sagnacs experiment visar ju att två ljusstrålar som färdas samma sträcka rör sig i olika hastigheter. vilket falsifierar relativitetsteorin som säger att ljusets hastighet alltid är densamma. (i vakuum, och perfekt vakuum går inte heller att hitta, vilket kvantmekaniken visat).

Sagnacs förklaring till de två olika ljushastigheterna är att de beror på etern. men du har någon bättre?
Citera
2025-03-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Det var mycket lågt av dig att påstå att jag har problem med stavning. Det beror väl på att du har svårt att bemöta mig i sak? För övrigt råkar jag vara bra på att stava men det blir ofta fel när ag skriver på mobilen p.g.a. liten text och feta fingrar 😅

Det jag hela tiden kommer tillbaka till när jag funderar över er syn på virus är hur det kommer sig att de få studier som motsätter sig virus existens har ett större värde än all de andra studier som visat att virus existerar och sprider smitta? Dessutom erkänner alla i RCB att ni saknar kunskap i egentlig mening men ni är ändå tvärsäkra på vad som är rätt och fel.

Du som förnekar virus, raketfart, satelliter osv...vad vill du uppnå egentligen? Du kan inte förvänta dig att bli tagen på allvar utan att först rätta in dig i ledet och sedan med myrsteg försöka visa på eventuella brister. Jag har redan skrivit det många gånger men utan samarbete och respekt för etablerade forskare har du noll chans att ens bli hörd.

det finns ingen studie som vetenskapligt bevisar vare sig smitta eller virus. vill du bestrida detta vänligen presentera en sådan studie.

du verkar ha svårt att förstå att det räcker med en studie som falsifierar grundhypotesen som virologin vilar på, för att man på allvar ska dra öronen åt sig. flera sådana studier har nu gjorts. virologin har alltså aldrig kunnat bevisa sin grundläggande hypotes (att sönderfallen cellkultur beror på virus).

jag kan eventuellt gå med på att jag har 'förnekat' virus av det du räknar upp. resten är din förvirring.

vad jag vill uppnå? vad sägs om lite vetenskaplighet?
Citera
2025-03-23, 17:31
Medlem
Citat:
det finns ingen studie som vetenskapligt bevisar vare sig smitta eller virus. vill du bestrida detta vänligen presentera en sådan studie.

du verkar ha svårt att förstå att det räcker med en studie som falsifierar grundhypotesen som virologin vilar på, för att man på allvar ska dra öronen åt sig. flera sådana studier har nu gjorts. virologin har alltså aldrig kunnat bevisa sin grundläggande hypotes (att sönderfallen cellkultur beror på virus).

jag kan eventuellt gå med på att jag har 'förnekat' virus av det du räknar upp. resten är din förvirring.

vad jag vill uppnå? vad sägs om lite vetenskaplighet?

Det handlar verkligen inte om att det saknas studier som visar virus existens osv. Det handlar endast om att dessa inte acceperas av er "sanningssökare". Ni har ju en egen definition på virusisolation och då skiter det sig redan från start.

Sedan finns det vad jag vet inte en enda seriös studie som falsifierar virusteorin och smitta. Lanka och liknande tomtar räknas inte som seriösa. Jag kan lova dig att om det skulle dyka upp en sådan studie skulle det bli en världssensation och öppna upp för en helt ny syn på detta område. Det skulle inte vara möjligt att tysta ner. Det skulle börja forskas hårt för att försöka förstå det nya och totalt oväntade.

Som sagt, ni är för dåliga för att ens kunna försöka falsifiera det ni vägrar ta till er. Om det vore så som ni anser, varför uiblicerar ingen något endaste nytt om det i en erkänd tidskrift?
Citera
2025-03-23, 17:37
Medlem
Citat:
det spelar ingen roll hur välfungerande ditt instrument är. bara en naiv förvirrad människa skulle dra slutsatsen att det är själva tiden i sig som förändras bara för att en klockas tickande förändras.

Atomur tickar inte och är heller inte beroende av någon störningskänslig mekanik för att fungera.
Även biologiska klockor påverkas av tidsdilatation.

Du påstår i din obildade förvirring att tiden är omöjlig att mäta utan att kunna bevisa det.

Inser du inte att du även förkastar Dingles teori när du framför din förvirrade och naivt pseudovetenskapliga ståndpunkt eftersom du medgett att klockor oavsett konstruktion visar olika tid beroende på om de färdats i olika hastigheter och utsatts för olika mängd gravitation helt enligt Einsteins teorier?

Du slåss nu med näbbar och klor för uppfattningen att tiden inte kan mätas, vilket är en närmast efterbliven synpunkt när jag nyligen påpekat atomurens exakthet.

Citat:
Sagnacs experiment visar ju att två ljusstrålar som färdas samma sträcka rör sig i olika hastigheter. vilket falsifierar relativitetsteorin som säger att ljusets hastighet alltid är densamma. (i vakuum, och perfekt vakuum går inte heller att hitta, vilket kvantmekaniken visat).

Sagnacs förklaring till de två olika ljushastigheterna är att de beror på etern. men du har någon bättre?

Sagnacs experiment bekräftar Einsteins teori eftersom det visar att tiden inte är absolut utan relativ och att roterande referenssystem samt gravitation kan påverka tid och rum.

Citat:
More than a century ago, George Sagnac —an ardent advocate of the concept of “absolute space”—challenged Einstein’s theory of special relativity, employing data from his meticulously crafted loop interferometer to scrutinize and question Einstein’s ideas. Einstein remained silent in response, and ironically, as subsequent events unfolded, Sagnac’s interferometer itself eventually proved a testament to the validity of Einstein’s theories.

https://www.optica-opn.org/home/articles/volume_35/april_2024/features/the_sagnac_effect/

Etern är empiriskt motbevisad genom de kombinerade slutsatserna av Michelson-Morley och Michelson och Gales experiment, varför relativitetsteorin är den enda återstående förklaringen till utfallet.

Citat:
Since the Sagnac effect is compatible either with relativity or the ether hypothesis, the conclusion is that the phenomenon cannot discriminate between the two theories.

However, the famous 1887 Michelson-Morley experiment can be explained only if the ether is fully dragged with the earth's motion. On the other hand, in 1925, Michelson and Gale confirmed the Sagnac effect using the earth as a rotating platform. This experiment can only be explained if the ether is not dragged with the earth's rotation.

Thus, neither the Michelson-Morley nor the Michelson-Gale experiments, taken separately, are evidence against the ether. However, when considered jointly, they are incompatible with the existence of the luminiferous ether since it cannot be consistently assumed the ether is fully dragged with the earth translation and, at the same time, remains unperturbed by its rotation. Nonetheless, both experiments can be explained by relativity.

https://www.qeios.com/read/UL1ZWZ

Släpp onkel kånkel-Dingles oärliga låsning vid att samtidiga observationer är möjliga för observatörer som färdas i olika hastigheter eller utsätts för olika mycket gravitation så framstår du lite mer intelligent och ärlig. Nu visar du bara upp faktaresistens precis som Dingle gjorde.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2025-03-23 kl. 17:41.
Citera
2025-03-23, 20:38
Medlem
Citat:
Det handlar verkligen inte om att det saknas studier som visar virus existens osv. Det handlar endast om att dessa inte acceperas av er "sanningssökare". Ni har ju en egen definition på virusisolation och då skiter det sig redan från start.

har vi en egen definition på virusisolation? kan du snälla förklara den för det har jag missat.

Citat:
Sedan finns det vad jag vet inte en enda seriös studie som falsifierar virusteorin och smitta. Lanka och liknande tomtar räknas inte som seriösa. Jag kan lova dig att om det skulle dyka upp en sådan studie skulle det bli en världssensation och öppna upp för en helt ny syn på detta område. Det skulle inte vara möjligt att tysta ner. Det skulle börja forskas hårt för att försöka förstå det nya och totalt oväntade.

jag kan lova dig att du har en väldigt naiv bild av hur världen fungerar.

Citat:
Som sagt, ni är för dåliga för att ens kunna försöka falsifiera det ni vägrar ta till er. Om det vore så som ni anser, varför uiblicerar ingen något endaste nytt om det i en erkänd tidskrift?

som sagt, naiv, och ointresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in