2025-03-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, det är magstarkt. Åtminstone Ölvebro måste ju sett bilden. Men han är gammal. Hans hjärna har rimligtvis sovrat bort väldigt mycket MOP-info genom åren.

Varken exempelvis Lindström eller Björk..eller Jan Olsson eller någon annan verkar ha sett den.
Jag tror inte heller att Ölvebro sett den.Det hade han kommit ihåg..särskilt som han påstår att Christer Andersson varit den mest sannolike gärningsmannen,och i sällskap med de andra så såg han den aldrig.
Den låg begravd i materialet.
Senast redigerad av Lookalike 2025-03-20 kl. 17:50.
Citera
2025-03-20, 17:53
Medlem
Jordås,Arvidson och dylika personer äger den yrkesmässiga cred som krävs för att rulla hypotes Christer Andersson vidare.

Jag väntar in uppgifterna i de två återstående avsnitten,och hoppas att "gubarna" försökt bottna första träningstillfället för APKs medlemmar år 1986.

Skulle det vara möjligt,och det skulle visa sig att detta var den 1 Mars 1986 så cementerar den "Palmestoppern" i Christer As lägenhet på kvällen den 28 Februari 1986 på ett sätt som ingen annan fakta kan.
Citera
2025-03-20, 20:51
Medlem
Angående fantombilden som de säger att "Mårten gjorde" , men som det som jag uppfattade det var det den tyska "maskinen" som gjorde den med hans utsagor som grund efter vissa principer.

Att den sedan inte tycktes följas upp i polisutredningen någon gång senare verkar ytterst märkligt...

Varför kunde inte poddarna, även om det hade gått nära 40 år, ha tagit fram ytterligare bilder ? - dvs lite likt en vittneskonfrontation, som var så väl-designade (dvs m a p tidstypen s a s) att det kunde uppfattas som en påminnande om en verklig konfrontation, så kunde det kanske tolkas som ett lite starkare värde/indicium om kvinnan med finskt ursprung som såg grandmannen tittandes/stirrandes in i lokalen där hon och hennes väninna befann sig, också valde en bild på CA bland andra...

Givetvis måste de i så fall först ha försäkrat sig om att hon inte hade sett bilder på CA tidigare, vilket tyvärr kanske var fallet ? Och visst det har gått länge, men OM hon faktiskt valde EN bild av säg 20 vilken just var CAs så hade det tillfört lite nytt...

Rent allmänt har dock denna tråds "privatutredare" med Roerlig, omiga, kato85, Lookalike i spetsen naturligtvis bjudit på mer intressant, mycket mycket mer, än SvD-poddens första avsnitt som jag lyssnade på, även om podden kan vara en intresseskapande inledning för helt oinsatta och på några timmars lyssnande "bara".

Jag började själv "läsa på" i denna tråd i somras efter att den senaste boken i ämnet berördes i en SvD-artikel 2024.

Det mest spännande första halvan av denna tråd tyckte jag, var det Roerligs (och omigas), analyser av ammunitions-isotoper. Kul med lite tillämpad enkel matte :-)

Det mest irriterande var/är de trångsynta som inte verkar ha fattat att det i nuläget gäller främst att försöka bedöma SANNOLIKHETEN att det var CA som var mördaren, INTE att försöka binda honom vid mordet naturligtvis åtminstone inte enbart i denna tråd, och även den RELATIVA sannolikheten bland alla kandidater vore också intressant att försöka objektivt komma fram till.
Citera
2025-03-20, 21:57
Medlem
Finns det kvar någon invånare i Sverige som Mårten Palme inte pekat ut som Grandmannen?
Citera
2025-03-20, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologiker

Det mest irriterande var/är de trångsynta som inte verkar ha fattat att det i nuläget gäller främst att försöka bedöma SANNOLIKHETEN att det var CA som var mördaren, INTE att försöka binda honom vid mordet naturligtvis åtminstone inte enbart i denna tråd, och även den RELATIVA sannolikheten bland alla kandidater vore också intressant att försöka objektivt komma fram till.

Den sannolikheten måste ju vara minimal. Han litade inte på polisen så han vägrade låta dom kolla puffran.
So what?

Jag hadde inte heller leverat in ett vapen, i ett mordfall, till någon jag inte litade på.

Nu litar jag på polisen, men hadde jag inte gjort det.. no puffra from me.

Det är logik.
Citera
2025-03-21, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Det här känns som en av de mest pinsamma trådarna på FB genom tiderna , bara gissningar och fantasier , den ena värre än den andra ... helt utan verklighetsförankring det är säkert såhär som "jorden är platt" teorier uppstår , den ena triggar den andra som håller med och så rullar det på ...

De som håller på med CA-spåret är som en sekt. Nåde den som poängterar brister och logiska luckor, den personen kommer att få en rad nedsättande epitet klistrade på sig.
Citera
2025-03-21, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Finns det kvar någon invånare i Sverige som Mårten Palme inte pekat ut som Grandmannen?

Alla.
Mårten Palme har aldrig med säkerhet pekat ut någon som varandes den man han de facto observerade vid bokhandeln endast minuter före dådets genomförande.
Citera
2025-03-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja så kan det ha varit. Jag hållet allt öppet. CA är ett bra spår exempelvis (och en annan tråd här på FB).

ett mycket bra spår, så sent som idag fredag 21 mars kom DN med detta om just CA:

https://www.svd.se/a/gwx5m9/palmemor...nbara-likheter
Citera
2025-03-21, 09:54
Medlem
svensk polis är så jävla dålig: Detta om CA

"SvD:s nya poddserie ”Mannen med revolvern” handlar om det så kallade Christer A-spåret i Palmeutredningen. Den misstänkte Christer A – en ensamvarg och en erkänt skicklig skytt – var vid tiden för mordet 33 år och bodde i Vasastan, på gångavstånd från mordplatsen.

Han ägde en revolver av den typ som tros ha använts vid mordet, men hörsammade inte polisens kallelser om att komma in med vapnet för provskjutning. När han 1994, åtta år efter mordet, togs in till förhör uppgav han att han hade sålt vapnet till en okänd man.

Christer A-spåret har blivit uppmärksammat genom ”Den sista boken om mordet på Olof Palme” som kom ut förra året. Där går journalisten Jon Jordås genom de omständigheter som talar för Christer A som gärningsman.

I SvD:s poddserie framträder nu flera tidigare Palmeutredare och lyfter fram Christer A som det mest intressanta spåret i hela utredningen. Ändå finns det något i utredningsmaterialet som ingen av dem har känt till: en fantombild som Olof Palmes son Mårten Palme gjorde hos polisen dagarna efter mordet.

Bilden föreställer den man som Mårten Palme såg stå och titta efter föräldrarna utanför biografen Grand minuterna innan mordet. Mårten Palme tror själv att det var gärningsmannen han såg. Men istället valde polisen att gå ut offentligt med en helt annan fantombild, och den Mårten hade gjort glömdes bort.

Tommy Lindström, tidigare rikskriminalchef, tillhörde Palmeutredningens innersta kärna, men har aldrig hört talas om bilden.

– Det är i sådana fall en ny uppgift, jag har inte vetat om att det finns någon sådan bild.

Inte heller kriminaltekniker Sonny Björk känner till att Mårten Palme gjorde en fantombild kort efter mordet.

– Jag trodde jag hade hört det mesta i den här förundersökningen, men det har jag tydligen inte.
När han får se bilden, tillsammans med ett foto av Christer A, säger han:

– Den bilden är ju lik fantombilden, definitivt. Om man tittar på ögonbrynen, ögonen, nivån på ögonlocken. Näsan och munnen stämmer hyfsat.

Vad tänker du när du ser dem bredvid varandra?

– Det finns ju likheter som gör att man inte kan bortse ifrån att Mårten Palme har sett Christer A utanför biografen.
När Mårten Palme får se bilder på Christer A bredvid fantombilden ser han likhet med den man som han såg utanför Grand några minuter före mordet.

– Det är bestickande, glasögonen och alla de här grejerna. Det är uppenbara likheter, absolut, säger Mårten Palme."

Citera
2025-03-21, 09:55
Medlem
svensk polis är så jävla dålig: Detta om CA

"SvD:s nya poddserie ”Mannen med revolvern” handlar om det så kallade Christer A-spåret i Palmeutredningen. Den misstänkte Christer A – en ensamvarg och en erkänt skicklig skytt – var vid tiden för mordet 33 år och bodde i Vasastan, på gångavstånd från mordplatsen.

Han ägde en revolver av den typ som tros ha använts vid mordet, men hörsammade inte polisens kallelser om att komma in med vapnet för provskjutning. När han 1994, åtta år efter mordet, togs in till förhör uppgav han att han hade sålt vapnet till en okänd man.

Christer A-spåret har blivit uppmärksammat genom ”Den sista boken om mordet på Olof Palme” som kom ut förra året. Där går journalisten Jon Jordås genom de omständigheter som talar för Christer A som gärningsman.

I SvD:s poddserie framträder nu flera tidigare Palmeutredare och lyfter fram Christer A som det mest intressanta spåret i hela utredningen. Ändå finns det något i utredningsmaterialet som ingen av dem har känt till: en fantombild som Olof Palmes son Mårten Palme gjorde hos polisen dagarna efter mordet.

Bilden föreställer den man som Mårten Palme såg stå och titta efter föräldrarna utanför biografen Grand minuterna innan mordet. Mårten Palme tror själv att det var gärningsmannen han såg. Men istället valde polisen att gå ut offentligt med en helt annan fantombild, och den Mårten hade gjort glömdes bort.

Tommy Lindström, tidigare rikskriminalchef, tillhörde Palmeutredningens innersta kärna, men har aldrig hört talas om bilden.

– Det är i sådana fall en ny uppgift, jag har inte vetat om att det finns någon sådan bild.

Inte heller kriminaltekniker Sonny Björk känner till att Mårten Palme gjorde en fantombild kort efter mordet.

– Jag trodde jag hade hört det mesta i den här förundersökningen, men det har jag tydligen inte.
När han får se bilden, tillsammans med ett foto av Christer A, säger han:

– Den bilden är ju lik fantombilden, definitivt. Om man tittar på ögonbrynen, ögonen, nivån på ögonlocken. Näsan och munnen stämmer hyfsat.

Vad tänker du när du ser dem bredvid varandra?

– Det finns ju likheter som gör att man inte kan bortse ifrån att Mårten Palme har sett Christer A utanför biografen.
När Mårten Palme får se bilder på Christer A bredvid fantombilden ser han likhet med den man som han såg utanför Grand några minuter före mordet.

– Det är bestickande, glasögonen och alla de här grejerna. Det är uppenbara likheter, absolut, säger Mårten Palme."

Citera
2025-03-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Den sannolikheten måste ju vara minimal. Han litade inte på polisen så han vägrade låta dom kolla puffran.
So what?

Jag hadde inte heller leverat in ett vapen, i ett mordfall, till någon jag inte litade på.

Nu litar jag på polisen, men hadde jag inte gjort det.. no puffra from me.

Det är logik.

du känner inte det känns som en risk att säga du sålt din revolver till en knarklangare i kugnsträdgården? Det borde varit enklare att lämna in revolvern för en översyn. Undrar var denna revolver är idag
Citera
2025-03-21, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
du känner inte det känns som en risk att säga du sålt din revolver till en knarklangare i kugnsträdgården? Det borde varit enklare att lämna in revolvern för en översyn. Undrar var denna revolver är idag

Det finns risker med allt såklart, men om CA hadde paranoia för att polisen skulle sätta dit honom för mordet blir det omöjligt för honom att lämna över revolvern till dom.
Han KAN ha haft en reell skräck för att göras till syndabock.

Om jag ska följa den här logiken hela vägen ut tror jag aldrig revolvern blev såld.

Han slängde den troligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in