svensk polis är så jävla dålig: Detta om CA
"SvD:s nya poddserie ”Mannen med revolvern” handlar om det så kallade Christer A-spåret i Palmeutredningen. Den misstänkte Christer A – en ensamvarg och en erkänt skicklig skytt – var vid tiden för mordet 33 år och bodde i Vasastan, på gångavstånd från mordplatsen.
Han ägde en revolver av den typ som tros ha använts vid mordet, men hörsammade inte polisens kallelser om att komma in med vapnet för provskjutning. När han 1994, åtta år efter mordet, togs in till förhör uppgav han att han hade sålt vapnet till en okänd man.
Christer A-spåret har blivit uppmärksammat genom ”Den sista boken om mordet på Olof Palme” som kom ut förra året. Där går journalisten Jon Jordås genom de omständigheter som talar för Christer A som gärningsman.
I SvD:s poddserie framträder nu flera tidigare Palmeutredare och lyfter fram Christer A som det mest intressanta spåret i hela utredningen. Ändå finns det något i utredningsmaterialet som ingen av dem har känt till: en fantombild som Olof Palmes son Mårten Palme gjorde hos polisen dagarna efter mordet.
Bilden föreställer den man som Mårten Palme såg stå och titta efter föräldrarna utanför biografen Grand minuterna innan mordet. Mårten Palme tror själv att det var gärningsmannen han såg. Men istället valde polisen att gå ut offentligt med en helt annan fantombild, och den Mårten hade gjort glömdes bort.
Tommy Lindström, tidigare rikskriminalchef, tillhörde Palmeutredningens innersta kärna, men har aldrig hört talas om bilden.
– Det är i sådana fall en ny uppgift, jag har inte vetat om att det finns någon sådan bild.
Inte heller kriminaltekniker Sonny Björk känner till att Mårten Palme gjorde en fantombild kort efter mordet.
– Jag trodde jag hade hört det mesta i den här förundersökningen, men det har jag tydligen inte.
När han får se bilden, tillsammans med ett foto av Christer A, säger han:
– Den bilden är ju lik fantombilden, definitivt. Om man tittar på ögonbrynen, ögonen, nivån på ögonlocken. Näsan och munnen stämmer hyfsat.
Vad tänker du när du ser dem bredvid varandra?
– Det finns ju likheter som gör att man inte kan bortse ifrån att Mårten Palme har sett Christer A utanför biografen.
När Mårten Palme får se bilder på Christer A bredvid fantombilden ser han likhet med den man som han såg utanför Grand några minuter före mordet.
– Det är bestickande, glasögonen och alla de här grejerna. Det är uppenbara likheter, absolut, säger Mårten Palme."
https://www.svd.se/a/gwx5m9/palmemor...nbara-likheter