2025-03-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Norge är iaf oomtvistat sist.
Kvikklunsj kan vara en höjdpunkt.
Jag tror sverige kommer före finland iaf.trots att dom har bättre korv och brödkultur än Sverige?
Citera
2025-03-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Norge är iaf oomtvistat sist.
Kvikklunsj kan vara en höjdpunkt.

Svensk husmanskost på Tore Wretman-nivå snackas alltid ner av luffare som ska spela världsvana. I själva verket håller den hög internationell klass.

Äcklig enahanda thaimat måste vara sämre än norsk mat, kan inte tänks mig annat.
Genuin svensk husmanskost är väldigt underskattad..men sanningen är att vi har väldigt fräsch och god mat.
Citera
2025-03-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Alltid detta bullshit om ”fina råvaror” och ”vi svenskar behöver inte dölja skämt kött med starka kryddor”. Det där är bara en copingmekanism. Faktum är att det skandinaviska köket med få undantag är väldigt smaklöst. Det är skälet till varför svenskarna har varit så snabba med att ta till sig invandrarnas influencer med pizza och kebab och tacos och thaimat. Svensk husmanskost är stabbig, tar tid att laga och smakar väldigt mediokert. Klart som fan att en pad thai smakar bättre är falukorv och potatismos. Man måste vara 82 år för att tycka annorlunda.
Du har negativa och felaktiga fördomar om svensk husmanskost samt vilken målgrupp som gillar den..det finns många relativt unga vuxna födda på 80-talet och 90-talet som älskar svenska klassiska rätter.
Citera
2025-03-20, 18:33
Medlem
Hygrotorks avatar
Svårt, både Sverige och Danmark har många goda rätter, jag skulle dock (något generaliserat) säga att Sverige har lite större utbud, inte minst då vi är ett större land geografiskt.

Finlands kök känns lite som det är fast i 70-talet, men då ska jag samtidigt erkänna att jag nog aldrig ätit "riktig" finsk mat.

Norge är absolut sist, där tänker jag bara lax (förvisso gott) och kass fryspizza.

Hade jag varit tvungen att bara få äta ett kök i resten av livet hade jag dock valt det svenska.
Citera
2025-03-20, 18:38
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Du har negativa och felaktiga fördomar om svensk husmanskost samt vilken målgrupp som gillar den..det finns många relativt unga vuxna födda på 80-talet och 90-talet som älskar svenska klassiska rätter.
Det tror jag inte. Det skulle förvåna mig oerhört om nittiotalister med förtjusning äter rotmos med fläsk eller isterband eller norrlandspölsa eller kokt torsk med senapssås. För det är klassisk svensk husmanskost. Spagetti med köttfärssås och korv stroganoff är det inte. Det är sentida rätter som kommit in utifrån genom influenser från andra kök.
Citera
2025-03-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Svårt, både Sverige och Danmark har många goda rätter, jag skulle dock (något generaliserat) säga att Sverige har lite större utbud, inte minst då vi är ett större land geografiskt.

Finlands kök känns lite som det är fast i 70-talet, men då ska jag samtidigt erkänna att jag nog aldrig ätit "riktig" finsk mat.

Norge är absolut sist, där tänker jag bara lax (förvisso gott) och kass fryspizza.

Hade jag varit tvungen att bara få äta ett kök i resten av livet hade jag dock valt det svenska.
Danska köket kanske har lite bättre utbud på festmat..men som vardagsmat tror jag sverige vinner.
Citera
2025-03-20, 18:42
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Det skulle förvåna mig oerhört om nittiotalister med förtjusning äter rotmos med fläsk eller isterband eller norrlandspölsa eller kokt torsk med senapssås. För det är klassisk svensk husmanskost. Spagetti med köttfärssås och korv stroganoff är det inte. Det är sentida rätter som kommit in utifrån genom influenser från andra kök.
Som du märker här att i stort sett ingen i denna tråd delar din åsikt om svensk och skandinavisk mat.men jag respekterar din egen subjektiva åsikt om svensk matkultur.
Citera
2025-03-20, 18:45
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Man brukar se finskt knäckebröd eller kex eller vad det är, Ryvita, i vissa butiker. Wasa är dock vanligare.

Annars är det kanske mest vodka som gäller.
Trodde Wasa var svenskt? Men jo, finskt rågbröd i olika format.

Koskenkorva är väl Finlands bidrag, en sak jag dock är fascinerad över är hur stort Absolut är ute i världen.
Citera
2025-03-20, 18:50
Medlem
Diamondgrits avatar
Vaddå "kök"? Det finns inget speciellt kök i något av de nordiska länderna, inte om du jämför med Frankrike eller Kina eller så. Som svensk vet man ju t.ex. att norrmän är dumma i huvudet som kokar sina köttbullar osv. men ingen annan skulle märka någon skillnad på vanlig mat i dessa länder. Det finns svenska maträtter typ surströmming och kaviar (tubkaviar typ Kalles alltså) som har fått memestatus internationellt för att utlänningar tycker att vi är konstiga som äter äckliga saker.

Absolut vodka anses som finsprit i många länder men annars har vi inget bidrag på den internationella menyn. Möjligen köttbullar.
Citera
2025-03-20, 18:50
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Som du märker här att i stort sett ingen i denna tråd delar din åsikt om svensk och skandinavisk mat.men jag respekterar din egen subjektiva åsikt om svensk matkultur.
Det förvånar mig inte. Tvärtom. Svenne Svensk är en aningslös lämmel som aldrig tänkt en unik tanke i hela sitt erbarmliga liv. Svenne tycker om mat som inte smakar något. Mild ost. Vanilj. Kranvatten. Ett saltkorn i en liter vatten gör att Svenne grimaserar illa och instinktivt söker sig till prinskorven och Skogaholmslimpan. Att denne lokalpatriotiske pajas skulle erkänna att svensk mat är både tråkig och grå vore som att få honom att erkänna att Jas 39 Gripen är en flygande epatraktor byggd av amerikanska reservdelar. Dumsvenne hyllar husmanskosten men äter den aldrig. Svensk ”festmat” är bara olika varianter av sill och potatis. Så inte undra på att jag är tämligen ensam om att säga sanningen här i tråden. Det brukar jag vara även i andra sammanhang.
Citera
2025-03-20, 18:54
Medlem
Citat:
Det förvånar mig inte. Tvärtom. Svenne Svensk är en aningslös lämmel som aldrig tänkt en unik tanke i hela sitt erbarmliga liv. Svenne tycker om mat som inte smakar något. Mild ost. Vanilj. Kranvatten. Ett saltkorn i en liter vatten gör att Svenne grimaserar illa och instinktivt söker sig till prinskorven och Skogaholmslimpan. Att denne lokalpatriotiske pajas skulle erkänna att svensk mat är både tråkig och grå vore som att få honom att erkänna att Jas 39 Gripen är en flygande epatraktor byggd av amerikanska reservdelar. Dumsvenne hyllar husmanskosten men äter den aldrig. Svensk ”festmat” är bara olika varianter av sill och potatis. Så inte undra på att jag är tämligen ensam om att säga sanningen här i tråden. Det brukar jag vara även i andra sammanhang.
Okej får jag fråga vilket land du kommer ifrån?spontant skulle jah gissa Mellanöstern eller ngt arabland..för du verkar hata svenskar och svensk kultur.
Citera
2025-03-20, 18:58
Medlem
Norge kommer ju sist, fiskbullar å smörgås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in