2025-03-17, 19:37
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jo-digger
Har bytt till Blodtrycksdoktorn nu men de verkar bara skriva ut 5mg pennan? Det blir dyrare i längden då 15mg pennan kostar runt 5 tusen. Har du också bara 5mg pennan då? Eller var det bara nu i början de inte ville skriva ut recept på den större pennan?
Du börjar på 2.5 mg. Jag har 5.0 nu och kommer inte ha högre.
Citera
2025-03-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Du börjar på 2.5 mg. Jag har 5.0 nu och kommer inte ha högre.
5mg kör jag också. Ser ingen som helst anledning att gå högre i dagsläget då den fungerar hur bra som helst för mig. Vissa kan behöva större doser, men jag blir aldrig hungrig under den vecka som dosen ska räcka så varför öka dosen?

Det är individuellt, men jag gissar att de flesta klarar sig vid 5mg
Citera
2025-03-18, 01:29
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
5mg kör jag också. Ser ingen som helst anledning att gå högre i dagsläget då den fungerar hur bra som helst för mig. Vissa kan behöva större doser, men jag blir aldrig hungrig under den vecka som dosen ska räcka så varför öka dosen?

Det är individuellt, men jag gissar att de flesta klarar sig vid 5mg
Tror samma som du. Jag hade bra effekt redan på 2.5, önskar att jag visste då att man kunde fortsätta med den, för att dra ut på tiden ifall det är så att man med tiden bygger upp en tolerans.
Citera
2025-03-18, 17:23
Medlem
MrCheeZes avatar
Uppdaterar tråden nu eftersom det var ett tag sedan jag skrev. Jag har nu gått ner 11 kilo och gått ifrån 115kg till 104kg på 7 veckor. Är först nu när jag skriver det som jag inser hur fort tiden har gått och hur fort vikten har minskat.

Jag valde att stanna på 5mg då 7,5mg kändes för dyrt och med tanke på att 5mg ger okej effekt ser jag ingen anledning att gå till 7,5mg.

De bieffekterna jag har haft är trötthet, förstoppning (skiter varannan dag) och illamående som kommer i vågor från ingenstans några gånger per vecka. Jag har även spytt efter att jag drack ett par öl och ett glas vin med polaren. Efter den incidenten så lade jag alkoholen på hyllan tillsvidare.

Det största problemet jag har haft är nog min totalt frånkopplade attityd till min viktnedgång, tidigare jag har varit otroligt glad av att gå ner i vikt. Minns hur det gjorde hela min dag när jag såg att vågen visade ett kilo mindre. Nu med Mounjaro får jag inte alls samma glädje av att gå ner i vikt, trots att jag vet hur positivt det är för min hälsa och rygg att äntligen gå ner i vikt. Är det bara jag som känner så här? Känns nästan som att jag inte förtjänar att gå ner i vikt så här ”enkelt”.
Citera
2025-03-19, 21:25
Medlem
Var kan jag få mounjaro utskrivet som överviktig?
Citera
2025-03-19, 22:24
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeZe
Uppdaterar tråden nu eftersom det var ett tag sedan jag skrev. Jag har nu gått ner 11 kilo och gått ifrån 115kg till 104kg på 7 veckor. Är först nu när jag skriver det som jag inser hur fort tiden har gått och hur fort vikten har minskat.

Jag valde att stanna på 5mg då 7,5mg kändes för dyrt och med tanke på att 5mg ger okej effekt ser jag ingen anledning att gå till 7,5mg.

De bieffekterna jag har haft är trötthet, förstoppning (skiter varannan dag) och illamående som kommer i vågor från ingenstans några gånger per vecka. Jag har även spytt efter att jag drack ett par öl och ett glas vin med polaren. Efter den incidenten så lade jag alkoholen på hyllan tillsvidare.

Det största problemet jag har haft är nog min totalt frånkopplade attityd till min viktnedgång, tidigare jag har varit otroligt glad av att gå ner i vikt. Minns hur det gjorde hela min dag när jag såg att vågen visade ett kilo mindre. Nu med Mounjaro får jag inte alls samma glädje av att gå ner i vikt, trots att jag vet hur positivt det är för min hälsa och rygg att äntligen gå ner i vikt. Är det bara jag som känner så här? Känns nästan som att jag inte förtjänar att gå ner i vikt så här ”enkelt”.

Just det där med vikt-motivation känner jag igen mig i. Skönt! Det är ju ändå inte en quick-fix utan en långtidsbehandling.
Citera
2025-03-20, 14:00
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamr94
Var kan jag få mounjaro utskrivet som överviktig?

Genom din läkare....
Citera
2025-03-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMemberNewName
Genom din läkare....
Om det var så enkelt! Försökt få utskrivet men du måste ha fetma....
Citera
2025-03-20, 20:09
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamr94
Om det var så enkelt! Försökt få utskrivet men du måste ha fetma....
Har du inte fetma så behöver du ju inte medicinen.
Citera
2025-03-21, 12:30
Medlem
Men så finns dom inte ändå.
15 mg finns nu på samtliga apotek för beställning.Mounjaro, inj-vätska, lösning 15 mg Abacus Medicine A/S - 4 styck.

Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Märkligt. Jag klickar på recept. Loggar in. Letar upp Mounjaro och klickar på den.

Då får jag "Välj läkemedel"... (Som du ser nedan så finns det hos dem. Finns i lager...

På receptet
Mounjaro KwikPen inj-vätska lösning förfylld inj-penna 5 mg/dos Eli Lilly
Förfylld injektionspenna, 1 x 4 doser
Verksamt ämne: Tirzepatid.
Varunummer: 478513.

Läs bipacksedel

Råd om ditt läkemedel

Komplettera din behandling
Finns i lager online
Citera
2025-03-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Ohara
Men så finns dom inte ändå.
15 mg finns nu på samtliga apotek för beställning.Mounjaro, inj-vätska, lösning 15 mg Abacus Medicine A/S - 4 styck.
Förstår ingenting. Kan beställa 5mg idag.
Citera
2025-03-24, 12:01
Medlem
Nu så har jag precis lagt en beställning online på 2,5 mg kwikpen! Levereras under veckan till ett av de lokala apoteken som finns nära mig!

Är taggad till tusen!

Hur käkar ni som går på Mounjaro? Kcal underskott fattar jag, men för att få i sig tillräckligt med protein?

Berätta gärna hur er ”matdag” ser ut som!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in