2025-03-20, 10:08
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Frågan är då varför det alltid är kineserna som pushar dessa 10C+ batteriladdningshastigheter, och inte motsvarande väst-tillverkare. Vi har tillgång till samma teknologi, så varför laddar väst-elektronik långsammare?

Det är en bra fråga, våra biltillverkare gillar kanske inte att gå i bräschen? Eller så tycker man att det är bättre att tjäna några tusenlappar extra per såld bil. Eller så är kineserna gladare i att bygga högeffektsladdinfrastruktur.
Citera
2025-03-20, 10:18
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Tror att en del av svaret såklart ligger i kinersernas otroligt snabba förmåga att expandera, smälla upp ny elinfrastruktur utan att behöva fråga lokalbefolkningen om de är okej med ett nytt vindkraftverk.

Är man en diktatur så kan man smacka upp 10 kolkraftverk på ett kvartal och så är saken biff lol

Men sen är det nog en viss maximalistisk inställning till att försöka maxa specen på pappret till varje pris, för att framstå som bättre. Personligen tycker jag 1MW låter som en gimmick ,vad gör det för skillnad om bilen laddar på 20 min eller 8 min?
Citera
2025-03-20, 10:19
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ladd kabeln torde vara lika tjock som Ebbas falukorv. Nu, fick jag dock lite andra tankar av bara farten….

Elnätet kan iofs vara samma, men man kan ha batteripackar som buffrar 1MW.

Beror väl iofs på vilken spänning de kör
Citera
2025-03-20, 10:45
Medlem
tnems avatar
Citat:
Frågan är då varför det alltid är kineserna som pushar dessa 10C+ batteriladdningshastigheter, och inte motsvarande väst-tillverkare. Vi har tillgång till samma teknologi, så varför laddar väst-elektronik långsammare?

Snabbare laddning ger mer värme i batteriet, verkningsgraden på laddningen sjunker. Sen behövs bättre kylning på batteriet.
Vi i väst har nog tanken på att ladda bilen hem 99% av tiden, där kan du inte kan snabbladda.
Då har man helt enkelt inte valt att lägga pengarna på snabbladdning eftersom efterfrågan varit låg.
Citera
2025-03-20, 13:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Verkar vara kinersernas favorittrick, de gör samma med smarphones som laddas med 65W.

Tror inte de sitter på någon otrolig teknologi, misstänker att detta är fruktansvärt för batterierna...
Precis så är det. Dom trycker in extrema mängder ström i batteriet med fart och hävdar att dom kan laddas på 5 minuter. Att batteriet förstörs av det bryr dom sig inte om.
Citera
2025-03-20, 13:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ladd kabeln torde vara lika tjock som Ebbas falukorv. Nu, fick jag dock lite andra tankar av bara farten….

Elnätet kan iofs vara samma, men man kan ha batteripackar som buffrar 1MW.

Ju högre spänning desto lägre ström ger tunnare kablar för samma effekt.

Ohms lag:
P = U * I

Citat:
Beror väl iofs på vilken spänning de kör

1000 Volt

https://electrek.co/2025/03/17/byd-confirms-1000v-super-e-platform-fast-charging-400km-5-minutes/
Citera
2025-03-20, 13:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Precis så är det. Dom trycker in extrema mängder ström i batteriet med fart och hävdar att dom kan laddas på 5 minuter. Att batteriet förstörs av det bryr dom sig inte om.

Värmen kyler man bort. Om det sen skulle vara solid state batteri så finns det ingen elektrolyt som kan koka. Bara fasta material.

Det finns redan solid state batterier men de kräver hög temperatur för att överhuvudtaget funka.

Citat:
Between 1831 and 1834, Michael Faraday discovered the solid electrolytes silver sulfide and lead(II) fluoride, which laid the foundation for solid-state ionics.

https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_battery
Citera
2025-03-20, 13:37
Medlem
Jag håller mig skeptisk tills fler har fått utvärdera batteriet. Dock skulle jag inte bli helt förvånad om det är sant. Dom säger inte att det blir fullt, men att man kan köra ca 40 mil extra på 5 minuter laddning. Det kan betyda att dom har hittat någon optimal kapacitet att ladda batteriet på. Det är nog inte från tomt batteri.

Men sen ska man komma ihåg att BYD startade som ett batteriföretag 1991. Dom har utvecklat battetier i 34 år. Det är inte helt konstigt att dom är bäst på marknaden på batterier. Kina har också högutbildad billig arbetskraft, som jobbar fler timmar än vi i väst. Jag säger inte att det är bra, men det är en förklaring till varför Kina är världsledande i flera sektorer.
Citera
2025-03-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
BYD lanserar personbilar som kan laddas med 1 MW.

Är argumentet att det tar för lång tid att ladda borta nu?

https://www.youtube.com/watch?v=-f2_ofZ6FJg

Gäller väl att det finns laddare som matchar?
Citera
2025-03-20, 14:59
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Snabbare laddning ger mer värme i batteriet, verkningsgraden på laddningen sjunker. Sen behövs bättre kylning på batteriet.
Vi i väst har nog tanken på att ladda bilen hem 99% av tiden, där kan du inte kan snabbladda.
Då har man helt enkelt inte valt att lägga pengarna på snabbladdning eftersom efterfrågan varit låg.

Fast vi har snabbladdning, bara inte lika snabb som kineserna. Många nya elbilar laddar med 200+ kW
Smartphones laddar på 45 min
Citera
2025-03-20, 15:01
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ju högre spänning desto lägre ström ger tunnare kablar för samma effekt.

Blir i och för sig störigt om spänningen bli allt för hög, för det ställer höga krav på kablagets isolering, avstånd mellan ledare i kontakter samt reläer/kontaktorer.
Citera
2025-03-20, 16:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Både nya Audi A6 och Mercedes CLA, laddar 30 mil resp 32 mil på 10 minuter redan idag, och har en räckvidd på 72 resp 79 mil wltp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in