Citat:
Det är inte att spekulera som är problemet. Det som stör mig är att du bara ser SPEKULATIONER kring vad som är TEKNISKT MÖJLIGT och inte tar till dig ANDRA faktorer, som t ex socioekonomiska, åsiktsbaserade eller rent praktiska i största allmänhet.Som exempel din idé om att frakta Europas batteripack fram och tillbaka till Sahara för sol-laddning...

Vi kan ta ett praktiskt exempel på området socioekonomi / åsikter. I tråden om BAB7's famösa Renault Zoe så är vi just nu inne på fenomenet med hyrbatterierna. EGENTLIGEN en ganska intressant idé från Renaults sida som var tänkt både som att ge köparna trygghet på batteriet i en tid när hållbarheten sågs som en osäkerhetsfaktor OCH att sänka tröskeln på inköpspriset rejält! MEN, marknaden gillade inte idén och det är borttaget sedan några år tillbaka. I vår del av världen... Jag läste det här: https://evjoints-com.translate.goog/...x_tr_hist=true
och det verkar som om MG tänker införa systemet i INDIEN! Apropå det jag tjatat om i tidigare konversationer att det inte alls behöver vara gemensamma standarder och fungera på samma sätt i hela världen!
Citat:
Timmar, minuter och sekunder har nog slagit igenom överallt, ja. Men det finns flera kalendrar som inte alls jobbar med det västerländska systemet med 365 dagar och ett skottår... Den muslimska har t ex ett år med 354 dagar! 
Citat:
För typ trehundrafemtitolfte gången då...: Behovet av standarder "worldwide" är en smula överdrivet. "Marknaden" kan mycket väl skapa olika premisser mellan olika geografiska områden. Det finns HUR många exempel som helst på olika eluttag, spårvidd på järnväg, regelverk kring alkohol och narkotika, kodning av DVD:er osv osv osv i all oändlighet... Och ändå går världen och livet vidare, varje dag faktiskt, på något mystiskt sätt. Så ja: att få till en enhetligt standard är nog den största utmaningen här. Ibland kan det fungera så att flera system släpps parallellt och sen får marknaden bestämma; tänk VHS/BetaMax/2000. I en sån här pass stor fråga där olika system innebär enorma initiala kostnader vore det dock bättre om enighet råder redan i begynnelsen.

Folk tycker olika, helt enkelt. Och vi kan ju se det i t ex videosystems-kriget du nämnde ovan eller i mitt exempel med hyrbatterier. Hyrbatterier kan mycket väl bli en succé i Indien. Och kanske också utbytesbatterier enligt ditt system, vem vet. Det får någon som har mer koll på Indien sia om. Men här i Europa finns inte efterfrågan. Folk är inte intresserade av någon av myndigheterna lanserad standardmodell på batteri a' la Trabant...
Citat:
Här är ytterligare ett exempel på att du vägrar öppna ögonen och inse fakta. Det finns ingen chans för företag som ska tillhandahålla batteribyten att komma under vad det kostar för dig som privatperson att bara stoppa i kabeln i uttaget hemma! I princip exakt vad du än tittar på så kostar det mer att ANLITA någon att göra saken åt dig än att göra det själv! Det är mer eller mindre en ekonomisk grundlag! SÄRSKILT i ett modernt samhälle med moms och skatter och arbetsgivaravgifter och lönelägen osv.Och hur kan du påstå att priserna på ett färdigladdat batteripack inte kommer att kunna vara mer ekonomiskt lönsamt än hemmaladdning? Sånt här kan staten styra via skatter och subventioner och om det visar sig effektivare och betydligt bättre ur ett miljö- och infrastrukturellt perspektiv kommer man att vinkla modellen så. Inget konstigt. Staten prioriterar förbrukningen av producerad el på ett helt annat sätt och att Svensson (också) kan ladda hemma till ett fördelaktigt pris ligger väldigt långt ner på skalan. Men jag läser att även du ser fördelar med utbytbara batterier i vissa sammanhang så det kanske finns hopp ändå...
EN av orsakerna till att det är dyrt att ladda ute är t ex att exakt samma mängd el kostar olika utifrån storleken på säkringen!
Så det som skulle kunna komma emellan är då lagar och regelverk kring det hela. Och där finns det liksom ingen politisk vilja eller praktisk orsak till att styra det till speciella utbytesstationer. Det funkar som sagt tämligen bra som det gör just nu och typ Direktör Kvarnelid i Danderyd är inte ett dugg intresserad av att bli tvingad att åka till en batteribytes-station när han som sagt enkelt kan stoppa i sladden i boxen hemma på garageväggen när han kommer hem från jobbet.
Och apropå politisk vilja så HAR vi ju mer eller mindre valt väg nu. Det BLIR laddare lite överallt i gatubilden! Det går inte riktigt att backa nu och införa batteribytes-stationer istället. Som med videosystemen, efter ett tag hade Betamax ingen chans... Det BLEV VHS, tycka vad man ville om det...

Citat:
De stora problemen med vätgas är både att det är en omständlig OMVÄG till elektriciteten och lagringen i sig. Om nu batterier förvisso kan börja brinna så kan vätgas EXPLODERA på ett direkt bombliknande sätt...Bästa lösningen? Ja den har vi nog inte sett ännu. Men för att spekulera ännu längre fram så tror jag att man kommer att hitta ett sätta att lokalt producera (spjälka) vätgas direkt i en bränslecell som då direkt får driva en elmotor och att det blir framtidens drivkälla. Rent och effektivt. Men den dagen lär nog varken du eller jag att få uppleva...
Dessutom känns det som ett steg tillbaka att behöva producera ett drivmedel på ett ställe, DISTRIBUERA det till "mackar" och behöva åka dit för att "tanka". Något av det riktigt revolutionerande med elbilar, ivf i våra länder häromkring Europa, är just att "distributionskanalerna" redan finns överallt i form av elkablar och dessutom tjänar dubbelt syfte på så vis att vi ändå "måste" ha elektricitet i våra hem och samhällen.
M a o det jag tjatat om jag vet inte hur många gånger vid det här laget..., enkelheten i att ladda! När vi snackar effektivare batterier med längre räckvidd och snabbare laddning kommer det inte ens att finnas någon praktisk anledning att använda något annat drivmedel på vanliga personbilar.