Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Jag läste bara de första två raderna av din rant, jag vet sedan tidigare vad du går för.
Alltså, även om Ukraina har fått exempellöst mycket stöd i vapen,. pengar, sanktioner m m från USA; NATO och EU, så har man inte varit i närheten av att faktiskt vända och vinna det här kriget. Och 90% av det stöd i militär hårdvara man har fått har primärt varit
defensivt inriktat: man kan inte driva en tung offensiv "enbart" på javelins och Patriot-system men utan flyg, stabil tillgång på tanks och ingenjörstrupper osv, utan man behöver tyngre framåtriktad kapacitet också, och den har mer eller mindre konstant varit svagare för Ukraina.
Min bedölmning har länge varit att det ENDA som skule kunna hjälpa Ukrqaina att verkligen vända det här kriget vore just en tung intervention med egna, öppna boots opn the ground, egna arméer och eget flyg under egna befäl, av NATO-länderna. Men något sådant har NATO inte velat ställa upp med, inte med den bredd som räknas,. Och Trump har absolut ingen önskan att dra igång något sådant.
Därmed har Ukraina ingen chans att vända eller vinna det här kriget. NATO sysslar i praktiken bara med att förlänga plågan, Ukraina kommer ändå att få betala det mesta av slutnotan.
Finns ett antal punkter som du glömmer bort i din torftiga analys.
Enligt experter, har ingen part förmågan att få till ett avgörande på slagfältet.
Ryssland har inte tillräckligt med soldater, för att annektera hela Ukraina. D v s hålla alla människor under kontroll.
Pengar och stöd har Ukraina fått och får.
Du glömmer att det finns stora krig i Europa som, som fått avslutas av den ena parten, p g a ekonomi.
Du glömmer också att det finns andra krig som supermakterna har fått avsluta, utan att ha lyckats på marken.
Ukraina behöver inte slut ut Ryssland. De behöver bara gör detta ryska krig så kostsamt, att Ryssland väljer att dra sig tillbaka. Det har hänt flera gånger förut. Bland annat har Ryssland/Sovjetunionen fått smaka på den medicinen.
Nej, man har inte satsat på offensiver i stor skala sedan 2023.
Ukraina är nu på god väg med att rusta sig på de två områden som är viktiga i dagens krig. Drönare och långdistansmissiler.
Drönarna slår ut de ryska anfallen.
Missilerna slår ut den ryska ekonomin. Olja och gas.
Ukraina utnyttjar nu sin rörlighet och tvingar Ryssland att omgruppera.
Ryssland har inte logistiken för att kunna göra några djupare genombrott. De har inte heller manskapet eller övrig utrustning.
Detta blir allt tydligare med längre försörjningslinjer för ryssarna.
Ryssland, världens 2:a arme, har inte lyckats besegra "skitlandet" Ukraina ännu.
Detta krig liknas ibland med David mot Goliat.
Jag ser numera en annan liknelse som passar bättre. Den mindre boxaren som duckar och dansar och tröttar ut den stora tunga boxaren.
Du har uppenbarligen fel.