Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-18, 12:42
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den absoluta majoriteten av ryss-kill kommer från Ukrainas egen drönarproduktion som dödar 85% i dag. Lägg där till att Europa förser med massiv majoritet av Vapen till Ukrkaina. detta har USA ingenting med att göra.

Bra, då förstår jag inte vad Trump och Putin ska diskutera.
Då klarar sig Ukraina fint ändå!
Citera
2025-03-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det där med att "Trump erkänner" det ena eller det andra landområdet kommer bli en stor stötesten. För det kommer inte att räcka för Putin, han behöver få det internationellt erkänt. Och det tror jag inte sker. Där ser man också svagheten med Trump`s plan.., nämligen att han mera på eget bevåg kört igång denna "fredsplan"..ensam.

Han har som jag ser det, valt att hålla tex Europa utanför. Det är ett stort misstag.
Om Kiev senare i år skriver på ett fredavtall där man avträder typ Krim, Donbass ochstörre delen av Zaporizhzha- och Kherson-regionerna till Ryssland, lovar att inte söka sig till NATO osv, med USA som garant, så är det i praktiken internationelt erkänt. EU/NATO har ingen egen input, det är inte så att de skulle "ratificera" freden..

Utan fortsatt och helst utökat stöd från USA existerar inte alternativet att Ukraina skulle slåss vidare på egen hand utan några närmare förbindelser med USA, enbart med stöd från EU och GB. De västliga ledarna vet ju själva att de inte kan göra någit speciellt på marken i Ukraina utan backning från USA.

Tror du att t ex FN sitter och diskuterar om ett visst fredsavtal ska godkännas av dem? FN accepterar helt enkelt de fredsavtal och vapenvilor som undertecknas av parterna i en konflikt, game over.
Citera
2025-03-18, 12:44
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är USA och Ryssland som förhandlar villkoren.
Ukraina är bonden på schackbrädet.

Citat:
Det är den klassiska Kreml-propagandan. Samtidigt strider Ukraina på helt utan att vara styrd av USA.

Kremltrogna måste nu korrigera sina argument när Trum är på Rysslands sida.

Tror inte det kommer några avgöranden idag. Inga öppna tillkännagivande.
Efter dagens samtal måste man lyssna med Ukraina och Europa.

Den stora frågan blir säkerhet.
Ukraina måste kunna få leva i fred. Hur?

Ryssland har lyft upp detta med sin säkerhet också som en fråga.
Misstänker att det handlar om Nato och utländska trupper.
Upprepas talet från 12 december 2021 som ett krav, har vi ingen fred.

Hur ska Ukraina få leva i fred?
Jag har funderat många gånger på detta.
Citera
2025-03-18, 12:45
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Det är USA och Ryssland som förhandlar villkoren.
Ukraina är bonden på schackbrädet.
Kan du schack, då vet du vad bonden kan bli?
Citera
2025-03-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Bondeoffer brukar man tala om.
Citera
2025-03-18, 12:48
Medlem
Citat:
Trump fortsätter pumpa ut lögner om att USA stöttat med 350Miljarder USD när dom i verkligheten har stöttat med 60miljarder.

https://www.kyivpost.com/post/49106

Japp. Du kanske redan har sett den men i gårdagens inlägg på Cornucopia vid uppdateringen klockan 17.20 (man får scrolla ner en bit) finns en liten tabell som sammanställer stödet Ukraina har fått. Sammanfattningsvis kan man ju säga att stödet från USA inte ens är i närheten av det från EU.

Sedan har det så klart kommit stöd från annat håll. Till exempel Australien.

Trollen klänger desperat fast vid alla halmstrån de hittar och ivrigt bräkande som de får de är så sprider de alla lögner de kommer över.

https://cornucopia.se/2025/03/uppdateras-en-vecka-utan-att-ryssland-vill-ha-fred-logistiken-pga-fpv-dronare-och-inte-usa-orsakade- retratten-i-kursk/
Citera
2025-03-18, 12:53
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Snygg passning!

Min erfarenhet är att det sällan sker förutom när 2 nybörjare spelar, tror aldrig Putin låter en bonde ta sig hela vägen.
Citera
2025-03-18, 12:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om Kiev senare i år skriver på ett fredavtall där man avträder typ Krim, Donbass ochstörre delen av Zaporizhzha- och Kherson-regionerna till Ryssland, lovar att..

Jag kortade ner det du skrev, men fick nog med det..

När det är sagt, och samtalet Trump/Putin idag..

..så tills nu..har ju Trump kommit med den ena, som den andra eftergiften till Putin, t.o.m ett kortvarigt vapenstopp till Ukraina.

Så borde inte det logiska vara, att Trump förväntar sig att få något bra tillbaka ?

Men, man får se..
Citera
2025-03-18, 12:58
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Utan fortsatt och helst utökat stöd från USA existerar inte alternativet att Ukraina skulle slåss vidare på egen hand utan några närmare förbindelser med USA, enbart med stöd från EU och GB. De västliga ledarna vet ju själva att de inte kan göra någit speciellt på marken i Ukraina utan backning från USA.

Men nu har USA inga fötter på marken. Så vad skulle man sakna från Ukraina?
Vapen kan man förse Ukraina med. Utan tvekan.
Egna och de man köper in. Pengar finns.
Informationsutbytet kan man lösa också .
Det är möjligt att stödet inte blir lika omfattande. Olika vapenslag eller ammunition.

Något som du utelämnar i din analys, är att detta sker på Europas mark/område.
Europa har mångt större intresse av att Ryssland inte går segrande ur detta. Bra mycket större intresse än USA.

Ska man vara lite cynisk, har Europa inget val än att stötta Ukraina.
Ukraina har den utbildade och stridsklara armen i Europa, bortsett från Ryssland.
Därefter kommer Polen och Finland.

I omvärlden ser vi också omsvängningar. Serbien och Ungern verkar att få nya styren snart.

Sanktionerna som USA kan lätta på, på egen hand, är inte så många.

Jag tror du har fel.
Citera
2025-03-18, 12:59
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Snygg passning!

Min erfarenhet är att det sällan sker förutom när 2 nybörjare spelar, tror aldrig Putin låter en bonde ta sig hela vägen.
Händer sällan/aldrig när proffs spelar, brukar inse långt innan att det är över.
Putin kan säkert lura den orutinerade trump, men frågan är om Zelenskyj struntar i båda idioterna och ber Europa om snabb hjälp istället?
Citera
2025-03-18, 13:10
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Händer sällan/aldrig när proffs spelar, brukar inse långt innan att det är över.
Putin kan säkert lura den orutinerade trump, men frågan är om Zelenskyj struntar i båda idioterna och ber Europa om snabb hjälp istället?

Zelensky har upprepade gånger bett om "snabb hjälp" från europa.
Han har väl fått allt han pekat på som han kan använda. Artilleri ammunition kommer det ta många år innan han kommer få i tillräcklig mängd.
Citera
2025-03-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Men nu har USA inga fötter på marken. Så vad skulle man sakna från Ukraina?
Vapen kan man förse Ukraina med. Utan tvekan.
Egna och de man köper in. Pengar finns.
Informationsutbytet kan man lösa också .
Det är möjligt att stödet inte blir lika omfattande. Olika vapenslag eller ammunition.

Något som du utelämnar i din analys, är att detta sker på Europas mark/område.
Europa har mångt större intresse av att Ryssland inte går segrande ur detta. Bra mycket större intresse än USA.

Ska man vara lite cynisk, har Europa inget val än att stötta Ukraina.
Ukraina har den utbildade och stridsklara armen i Europa, bortsett från Ryssland.
Därefter kommer Polen och Finland.

I omvärlden ser vi också omsvängningar. Serbien och Ungern verkar att få nya styren snart.

Sanktionerna som USA kan lätta på, på egen hand, är inte så många.

Jag tror du har fel.
Jag läste bara de första två raderna av din rant, jag vet sedan tidigare vad du går för.

Alltså, även om Ukraina har fått exempellöst mycket stöd i vapen,. pengar, sanktioner m m från USA; NATO och EU, så har man inte varit i närheten av att faktiskt vända och vinna det här kriget. Och 90% av det stöd i militär hårdvara man har fått har primärt varit defensivt inriktat: man kan inte driva en tung offensiv "enbart" på javelins och Patriot-system men utan flyg, stabil tillgång på tanks och ingenjörstrupper osv, utan man behöver tyngre framåtriktad kapacitet också, och den har mer eller mindre konstant varit svagare för Ukraina.

Min bedölmning har länge varit att det ENDA som skule kunna hjälpa Ukrqaina att verkligen vända det här kriget vore just en tung intervention med egna, öppna boots opn the ground, egna arméer och eget flyg under egna befäl, av NATO-länderna. Men något sådant har NATO inte velat ställa upp med, inte med den bredd som räknas,. Och Trump har absolut ingen önskan att dra igång något sådant.

Därmed har Ukraina ingen chans att vända eller vinna det här kriget. NATO sysslar i praktiken bara med att förlänga plågan, Ukraina kommer ändå att få betala det mesta av slutnotan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in