Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Har du frågat vad Ukraina vill?
Som vän av Ukraina.
Ukraina har aldrig velat gå med i NATO förutom en liten majoritet i de västraste delarna. I de östra och södra delarna var efter Maidan bara 10-13% för en NATO-anslutning.
https://archive.org/details/BBGUkraineOpinion/page/n30/mode/1up
Zelenskyj gick till val på att ena landet och få slut på inbördeskriget. Han hade inget mandat för att efter 2020 helt ställa sig på ultranationalisternas sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Vad tror du att Ryssland skulle göra, om inte Ukraina kunde försvara sig?
Finland lämnades utan säkerhetsgarantier efter kriget. Enligt Paris-avtalet begränsades deras militära styrka. De valde att skriva på VSB-avtalet med Ryssland och arbeta med förtroendeskapande åtgärder. De behöll för övrigt full suveränitet.
Det gick bra för Finland så varför kan inte Ukraina göra samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Du kan fortfarande jobba för att få Ryssland och deras anhängare, att förstå att de gör fel. Du behöver inte leva i Ryssland. Lika lite du som lever i USA och försöker få de att inte leverera vapen.
Jag tycker många med mig fördömer Rysslands invasion. Tyvärr verkar Putin inte läsa Flashback men jag tror svenska politiker gör det. De behöver förstå andra sidan bättre och inse att Sveriges militära hjälp bara lett till mer död och förstörelse. Om Ukraina godtagit att Krim lämnade Ukraina och de fortsatt vara neutrala och fortsatt låta ryska vara officiellt språk vid sidan av ukrainska skulle det varken blivit krig eller inbördeskrig.