2025-03-18, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den hårfina gränsen mellan att försöka få en förklaring, försöka förstå orsakasamband; varför det hände, till att "skylla" morden på omständighetr i någons liv.

Det är väl den där gränsen, den där gränsen som man försöker få fatt på?

Går det ens?

Kanske är det omöjliga med det som gör att man helst vill lägga sig lite bekvämt i en fålla, antingen över eller under?

Nu är denna krönika nedan skriven av en politiker, själv indirekt drabbad. Att vara involverad i attentatet, gör att hon naturligtvis blir påverkad, och inte opartisk. Man reagerar starkare på ett behov av trygghet och vad som kan skapa det. Nu.

Därav de önskemål hon har runt säkerhet på skolor, kan man väl tänka. Inte ett dugg konstigt.

Men samtidigt är det ju (väl) viktigt att försöka förstå, reda ut det svåra; vad ledde till att en människa till sist ändå gjorde det?

Jag kan inte låta bli att koppla ihop olika dåd, och se vissa likartade mönster. Som t ex den 14- åring som gjorde en hemsk attack på en kvinna. "no lives matter" rörelsen hade en påverkan. Varför? Stora problem redan tidigt i hans liv kan man se.

Krönika i Na idag, Karolina Wallström, oppositionsråd i Örebro (L):

"Det man inte ska göra är att försöka skylla morden på omständigheter i livet för förövaren. Oavsett vad man utsatts för eller saknat i livet gör det en inte till en mördare. Att brutalt skjuta ihjäl människor går inte att försvara och heller inte för mig att förstå. Det har gått riktigt fel med mycket för att man ska göra det som förövaren gjorde den fjärde februari. Kanske är det så att allt heller inte går att förstå eller alltid förhindra."

https://www.na.se/2025-03-14/skyll-inte-morden-pa-saker-som-hant-i-mordarens-liv/

Naturligtvis kommer vi aldrig att kunna förebygga alla dåd av männskor som är i utkanten av samhället. Men man kan inte heller "bygga bort" alla risker med mer övervakning, låsning, vakter...

Vilket svammel från hennes sida.. omständigheterna i våra liv är det som formar oss alla till det sätt vi agerar och lever våra liv. Alla beslut vi tar är formade av omständigheterna i våra liv, på ett eller annat sätt. Oavsett om det är bra eller dåliga beslut, det är bara så vi människor fungerar.
Citera
2025-03-18, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0Glorianna0
Jag kämpar för att förstå de foton och videor som media får av Rickard, de har inte hittat något av intresse som hänför sig till ett rasistiskt motiv

De vill inte ens berätta varifrån videorna kommer? Polisen? Hans familj?

1. Vad menar du med ”hänför sig”. Finns inget som heter så.
Hänförd betyder att en person är exalterad över något, tycker något är fascinerande och häftigt.

Media har väl hittat bevis på att han besökt en högerextrem/ rasistisk webbsida innan dådet?

2. Media bryter ju källskyddet om de skulle berätta varifrån videorna kommer.
Citera
2025-03-18, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Vilket svammel från hennes sida.. omständigheterna i våra liv är det som formar oss alla till det sätt vi agerar och lever våra liv. Alla beslut vi tar är formade av omständigheterna i våra liv, på ett eller annat sätt. Oavsett om det är bra eller dåliga beslut, det är bara så vi människor fungerar.

Ja, alltså jag tycker att hela den där krönikan kändes... platt?
Jag förstår att hon måste själv ha haft några riktigt hemska timmar den dagen eftersom hennes son råkade befinnas sig på plats. Men det kändes ändå som att hon framför allt ville kamma hem lite politiska poäng. Det lyser "vad var det vi Liberalerna sa" om hennes text.

Det blir i vanlig ordning helt fel fokus på vilka åtgärder som behöver tillsättas för att skapa ett tryggare samhälle för alla medborgare.
På sikt kommer varken vapenförbud eller invisteringar i dyra låsmekaniker göra någon särskild stor skillnad. T.ex. lyfte man ganska tidigt att Risbergska hade ett inpasseringssystem som inte användes. Om man tänker sig ett scenario där det faktiskt var i bruk, så skulle det fortfarande inte vara ett bekymmer för en försövare att smita in under rusningstid när alla är påväg till sina lektioner på morgonen.

Vad kan risken vara att ett liknande dåd kommer ske igen inom de närmaste tio åren? En på miljoner? Det känns rimligare (för mig i alla fall) att lägga dessa pengarna på bättre vård och utbildning och stärka skyddsnätet för de som riskerar att hamna mellan stolarna. Alla dessa årliga nedskärningar och besparingar gör mer skada än nytta, sen kliar man sig i huvudet och undrar varför människor ballar ur. Man skulle nästan kunna tro att alla dessa beslutsfattare som sitter på fina positioner aldrig befunnit sig på botten och drivits till en bristningsgräns.
Men visst Karolina, omständigheterna formar väl inte oss människor.
Citera
2025-03-18, 12:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Man kan väl fråga sig vem som åsyftas "skyller på". Är det gm, några som försöker ta upp hans svåra bakgrund eller är det hennes eget sätt att "underlätta" sitt eget ställningstagande? Att det är svårt att integrer de båda spekterna?

Orden "skylla på", understryker ansvarslöshet. Men är det någon som lägger en hel skuld, helt och hållet en ansvarslöshet på dådet?

Människan är så oerhört komplex, och på det livet. Det finns helt enkelt ingen formel, tryck x, y, z så får du fram ett dåd. Men med z, y, z kommer det finnas en större risk kanske, och lägg till några parametrar till ökar risken.

Det finns ju också en anledning till att polisen och samhället vill har ett svar, ett motiv om det går. Att det finns forskning inom ämnet är ju också ett sätt att kunna förstå bättre, men också för att lättare identifiera risker.

Man kan helt enkelt inte förenkla på det vis hon gör, bara se det ur ensynvinkel, och att responsen på åtgärderna blir lika ensidiga.

Men jag kan också förstå varför hon kan ha denna vinkling. Det kan bli så när man känt sig hotad, och man är ursinnig på gm, rädd och vill aldrig att det ska hända på nytt i ens liv.

Varför RA inte lämnade någon förklaring, kanske beror på det komplexa? Många, många faktorer som han kanske själv inte kunde/orkade förklara?
Citera
2025-03-18, 12:41
Medlem
Det är sorgligt att det inte gick för polisen att säkra den första delen utav "hallen" så att de som låg skjutna hade kunnat blivit utdragna/ utburna ; ut till ambulanserna .

Men det verkade ju helt omöjligt .
Heder till den man som gick vårdbiträdeslinjen ; som först tog sig ut -och sedan gick in igen för att rädda någon av de skjutna .
Med livet som insats .
Han blev själv skjuten då, och dog .

Fruktansvärt .

RA gick ju på helt fel personer . Människor som utbildade sig för att rädda liv.
Varför sköt han dem ?

Jag blir så besviken .Så feltänkt och så ondskefullt .

RA måste ha slutat bry sig totalt omkring mänskligheten - men det är så fel att ta människors liv ,så det är omöjligt att förlåta !
Senast redigerad av evaveva 2025-03-18 kl. 12:48.
Citera
2025-03-18, 12:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Glorianna0
Jag kämpar för att förstå de foton och videor som media får av Rickard, de har inte hittat något av intresse som hänför sig till ett rasistiskt motiv

De vill inte ens berätta varifrån videorna kommer? Polisen? Hans familj?

Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
1. Vad menar du med ”hänför sig”. Finns inget som heter så.
Hänförd betyder att en person är exalterad över något, tycker något är fascinerande och häftigt.

Media har väl hittat bevis på att han besökt en högerextrem/ rasistisk webbsida innan dådet?

2. Media bryter ju källskyddet om de skulle berätta varifrån videorna kommer.

Polisen har ju sagt att de lägger locket på ett tag, de behöver utreda mer innan nästa presskonferens (el liknande).

Polisen utreder säkerligen, kanske vet vem som lagt upp filmer mm.
Och källskyddet är ju lagstadgat, som du påpekar. Vi får hålla tillgodo med mindre smulor, om ens det.

Wikipedia:

Citera
2025-03-18, 13:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Ja, alltså jag tycker att hela den där krönikan kändes... platt?
Jag förstår att hon måste själv ha haft några riktigt hemska timmar den dagen eftersom hennes son råkade befinnas sig på plats. Men det kändes ändå som att hon framför allt ville kamma hem lite politiska poäng. Det lyser "vad var det vi Liberalerna sa" om hennes text.

Det blir i vanlig ordning helt fel fokus på vilka åtgärder som behöver tillsättas för att skapa ett tryggare samhälle för alla medborgare.
På sikt kommer varken vapenförbud eller invisteringar i dyra låsmekaniker göra någon särskild stor skillnad. T.ex. lyfte man ganska tidigt att Risbergska hade ett inpasseringssystem som inte användes. Om man tänker sig ett scenario där det faktiskt var i bruk, så skulle det fortfarande inte vara ett bekymmer för en försövare att smita in under rusningstid när alla är påväg till sina lektioner på morgonen.

Vad kan risken vara att ett liknande dåd kommer ske igen inom de närmaste tio åren? En på miljoner? Det känns rimligare (för mig i alla fall) att lägga dessa pengarna på bättre vård och utbildning och stärka skyddsnätet för de som riskerar att hamna mellan stolarna. Alla dessa årliga nedskärningar och besparingar gör mer skada än nytta, sen kliar man sig i huvudet och undrar varför människor ballar ur. Man skulle nästan kunna tro att alla dessa beslutsfattare som sitter på fina positioner aldrig befunnit sig på botten och drivits till en bristningsgräns.
Men visst Karolina, omständigheterna formar väl inte oss människor.

Ja, platt är en bra beskriving.
Och också som du påpekar, en ihopblandning av hennes politiska agenda, med ett nyligen skett trauma.

Och visst, aldrig fel att titta på säkerheten också, men vi behöver satsa på de unga som är vår framtid. Skolan är en stor del av ungas tillvaro, där mycket sker. Många unga hamnar utanför systemet, precis som RA, redan tidigt.

Minns när mina bran gick på låg- mellanstadiet, höll rektorn ett tal om att de hade besparting på flera miljoner. Det innebar att de beslutade att barn med diagnoser, extra stora stödåtgärder skulle bli hjälpta av resurspersoner på skolan istället för att kommunen skull slussa ut dom till specialskolor. Jag funderade nog inte så mycket på det då.

Vet inte hur det var när RA var liten, men jag utgår från att det inte var lika välkänt med de neuropsykiatriska diagnoserna, och hjälpen blev kanske därefter?

Folkhälsomyndigheten:

"Varför har psykisk ohälsa bland unga ökat?
Skolrelaterade faktorer som påverkar den psykiska hälsan är skolprestationer, förekomst av mobbning och tillgången till stöd vid behov. Även fritiden och möjligheten till fritidsaktiviteter har betydelse. Olika former av psykisk ohälsa uppstår ofta tidigt, även om det upptäcks och behandlas senare.
"

Nu kan man kanske inte kalla RA ung direkt? Men även för tio år sedan var det väl likadant med en ökning av ungas psykiska ohälsoproblem.
Citera
2025-03-18, 14:13
Medlem
Citat:

Inget svammel tycker jag.

Det finns människor som har det betydligt besvärligare och trassligare bakgrunder än vad RA hade som inte mördar folk.
Citera
2025-03-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Folkhälsomyndigheten:

"Varför har psykisk ohälsa bland unga ökat?
Skolrelaterade faktorer som påverkar den psykiska hälsan är skolprestationer, förekomst av mobbning och tillgången till stöd vid behov. Även fritiden och möjligheten till fritidsaktiviteter har betydelse. Olika former av psykisk ohälsa uppstår ofta tidigt, även om det upptäcks och behandlas senare.
"

Nu kan man kanske inte kalla RA ung direkt? Men även för tio år sedan var det väl likadant med en ökning av ungas psykiska ohälsoproblem.

Har den ökat egentligen kan man undra, eller är kids mer curlade, är det mer accepterat att ha psykiska problem idag än förr etc etc... jag vet inte

Föräldrar trycker i sina barn sömnmedicin så att dom ska somna och skyller på adhd, skäller på skolans lärare om ungen blivit mulad, går med dom till BUP för minsta lilla...
Senast redigerad av anteanti 2025-03-18 kl. 14:29.
Citera
2025-03-18, 14:39
Medlem
Varför vilja bli ihågkommen för en skolskjutning ?

Vad vann han på detta ?

Avsky, endast !

Man vinner ju ingenting alls om man tar livet av sig ; men han kunde väl strunta i att skjuta andra människor .

Där gick han för långt .

Så gör man INTE om man är en bra människa.

Hur dåligt man än mår - så skall man inte låta andra människor lida.

Speciellt inte ta livet av dem .

Han skulle bett sina föräldrar om hjälp att FÅ hjälp med sitt inre mående .
Det var faktiskt ett ansvar ifrån honom .

Att gå in på en skola och döda människor visar på en omognad och oförstående om att människor har rätt att få leva .
Senast redigerad av evaveva 2025-03-18 kl. 14:44.
Citera
2025-03-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Varför vilja bli ihågkommen för en skolskjutning ?

Vad vann han på detta ?

Avsky, endast !

Man vinner ju ingenting alls om man tar livet av sig ; men han kunde väl strunta i att skjuta andra människor .

Där gick han för långt .

Så gör man INTE om man är en bra människa.

Hur dåligt man än mår - så skall man inte låta andra människor lida.

Speciellt inte ta livet av dem .

Han skulle bett sina föräldrar om hjälp att FÅ hjälp med sitt inre mående .
Det var faktiskt ett ansvar ifrån honom .

Att gå in på en skola och döda människor visar på en omognad och oförstående om att människor har rätt att få leva .

Håller med 100%

Personligen tror jag inte att RA varit helt ärlig gentemot läkare och föräldrar mm med sitt mående pga sin vapenlicens bl a.
Citera
2025-03-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Håller med 100%

Personligen tror jag inte att RA varit helt ärlig gentemot läkare och föräldrar mm med sitt mående pga sin vapenlicens bl a.

Antagligen .

Och det gick ju som det gick då .

Så sorgligt.

Känslan är att han faktiskt VILLE döda människor och det gör mig rädd .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in