2025-02-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Känner att du är sund som människa med sättet du resonerar
AS personlighetsstörning och något mer.. ångesten kan bero på tomheten han har inom sig och möjligen någon riktigt tung "ryggsäck".

Men snälla, det räcker att se honom stå, röra sig och framförallt prata för att förstå att han är autistisk.
Citera
2025-02-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Instämmer. Det är ett mysterium oxå för mej och säkerligen många där ute. Varför i helvete ge sej ut på en slags kollektiv bestraffning av folk man typ inte nånsin hade att göra med egentligen? Det måste ju bero på att man känslomässigt fungerar annorlunda på en fundamental nivå. I nästan alla konflikter i mitt eget liv (såväl myndighetspersoner som vänner/ovänner etc) så vet jag ju exakt vem/vilka som bär skulden till en viss händelse - inte fan går jag å tex skäller ut deras typ närstående för deras misstag eller snubben som jag råkar träffa på vägen till en viss person - dom är ju oskyldiga i sammanhanget.

EDIT: Såg en doku om en seriemördare i typ Mexico tror jag. hans resonemang eller förklaring till varför han gjorde av med folk han inte kände var att "kan jag inte må bra i detta livet så ska fan ingen annan göra det heller". så... något fundamentalt skiljer sej i deras inre jämfört med de flesta av oss andra.

Ja att ta ut sin vrede och sitt hat på helt oskyldiga är väl det många psykopater gör. Läste att han såg ut att njuta av att mörda, och jakt är faktiskt ett slags lustmördande, inte helt olikt det han nu utsatte människor för. Nu hade han äntligen makt över om.inte sitt eget liv så åtminstone över andras för en stund. Makt över liv och död.
Citera
2025-02-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Nej det gör det inte. Som minimum behöver du hantera arbetskamrater. Och även kunna hålla tider osv och faktiskt uttrycka dig från gång till annan. Jag anser att Rickard inte klarar något av detta.

Sanningen är att ingen arbetsgivare skulle vilja ha med Rickard att göra. Möjligtvis hade han kunnat få någon praktik med hjälp av stödinsatser med jag garanterar att detta inte skulle pågå länge innan Rickard slutar dyka upp.

En person som dessutom var mycket svår att läsa. Det sociala på en arbetsplats är väldigt viktigt för arbetsgivaren. Rickard skulle sållats bort först var han än söker sig.
Citera
2025-02-13, 14:20
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vem är videon till kan man ju undra.. .verkar ju vara en webcam med tanke på den korniga bilden.

Definitivt en billig webcam som han troligen köpt några år tidigare i samband med påbörjan av studierna (många utbildningar kräver det som standard). Gissningsvis är videon till antingen hans föräldrar eller en släkting.
Citera
2025-02-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Oavsett religion är det absolut synd om honom innan dådet. Det har inget med att någon skulle försvara hans handling, vilket jag inte heller har sett i tråden.
Läs med förståelse och skilj på saker och ting så slipper du bli aggresiv!

Tyckte du synd om Akilov också då innan dådet? han blev väl nekad uppehällestillstånd?.. han mådde nog jätteådligt därför han gjorde som han gjorde. eller Brevik ... han mådde säkert superdåligt han med.
Hur mycket du än försöker övertala att det är synd om GM.. han betyder inte ett skit och han gjorde ett val att döda oskyldiga människor.
Citera
2025-02-13, 14:21
Medlem
Ps. För att kunna se det behöver man nog själv vara "normalfungerande", dvs inte på spektrat. Ds.
Citera
2025-02-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Definitivt en billig webcam som han troligen köpt några år tidigare i samband med påbörjan av studierna (många utbildningar kräver det som standard). Gissningsvis är videon till antingen hans föräldrar eller en släkting.

Eller samarbeta han med andra likasinnade? delar det i deras community där dom höll till..
Citera
2025-02-13, 14:23
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vem är videon till kan man ju undra.. .verkar ju vara en webcam med tanke på den korniga bilden.

Ja, det har du iof nog rätt i. Webcam, låter högst troligt. Skickade han den till någon, var det till någon svensk dessutom. Jag förstår om han inte har haft vanliga sociala medier - men någonting måste han ha varit social på. Eller har han verkligen bara suttit hela orörlig och tyst hemma under åren, och inte gjort någonting alls i sin lägenhet, ens via datorn. Han reste ju - det krävs ändå en vis socialitet för att resa.
Citera
2025-02-13, 14:24
Medlem
Med tanke på hans beteende i klassrummet skulle jag inte bli förvånad om han har dödat förut och kommit undan med det. Detta verkar inte vara första gången. Han lär ju gått under radarn.
Citera
2025-02-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja att ta ut sin vrede och sitt hat på helt oskyldiga är väl det många psykopater gör. Läste att han såg ut att njuta av att mörda, och jakt är faktiskt ett slags lustmördande, inte helt olikt det han nu utsatte människor för. Nu hade han äntligen makt över om.inte sitt eget liv så åtminstone över andras för en stund. Makt över liv och död.
Jag tippar att han inte njöt av dödandet i sig, utan av att han hade makt för första och sista gången efter ett helt liv av paralyserande maktlöshet av en sort som de flesta inte kan föreställa sig.
Citera
2025-02-13, 14:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Jag håller med dig om allting, men människor utan kunskap om NPF och psykisk ohälsa har svårt att se samhällets ansvar för att förhindra såna här händelser.

Det kan handla om okunskap om olika diagnoser, men även bristande vilja till att försöka förstå, oförmåga att sätta sig in i andra personers svårigheter, empatibrist eller en kombination av olika inställningar hos en del.

Jag ser det dock som ett systemfel, att personer med dessa diagnoser i stort själva måste söka hjälp, när det varit uppenbart sedan de tidiga åren att det är en person som uppenbarligen inte kommer att ta hand om sig och se om sitt hus.

Problemt kanske inte ligger fullt ut på enskilda som arbetar på olika tjänset, utan det handlar mer om politiska beslut; hur ska samhället kunna följa en Rickard Andersson längs hela vägen, inte släppa taget innan man ser att det går.

Det är ju inte så att man inte har sett att Rickard Andersson har haft mycket stora utmaningar. Det vittnar ju hans lärare om.

Förutom det absurda kravet på Rickard Andersson, att han ska söka x antal jobb för att få försörjningssöd, är det ju lika absurt att han ska gå upprepade gånger i Komvux, utan särskilt stöd. Visserligen kan personer utvecklas och i vuxen ålder sedan klara av studier på ett annat sätt än när man är yngre, men när man ser en skymt av de oförmågor han har, begriper man att hans behov av stöd skulle finnas på annat plan.

Självklart har även samhället ansvar för personer som själva inte kan föra sin talan.
Citera
2025-02-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Men visst fanns det bilder på när hunden evakueras ur Rickards lägenhet av polisen?
Har den bott där i ca 2 månader eller mer i så fall?

Enda bilden jag sett på en hund i detta fall är denna. Enligt bildbeskrivningen och en enkel googling så märks det dock att bilden är tagen vid Risbergska, länkar ändå utifall det är bilden som menas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in