2025-03-06, 15:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Finns klippet i artikeln? Vore bra att veta vilket klipp detta avser.

"[...]publicerade TV4 en ljudanalys av ett videoklipp, där kanalen påstod att någon ropade ”ni ska bort från Europa” under den pågående massakern."

Samma artikel, men ljudklippet finns inte i SvD.
Citera
2025-03-06, 15:38
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Exakt!! Men som vanligt i det här skitsamhället så kommer ingen av dem ta ansvar, de är som teflon - allt bara rinner av dem.

Offrens och RA:s anhöriga får handskas med realiteterna medan makten i form av framförallt riksdagen och alla vidriga politiker fortsätter klia varandras rygg och smörja kråset på skattebetalarnas bekostnad utan att varken se eller höra, samtidigt som de delegerar ner omänskliga riktlinjer utan samordning på Försäkringskassan, socialtjänsten, Arbetsförmedlingen, m.fl. Ingen handläggare tar eller kan ta ett helhetsansvar. Vad fan har vi ett skyddsnät till när människor ändå inte fångas upp utan slår i betonggolvet, hårt??

Nu är det så, att jag faktiskt har varit i RA's sits, där kommunen fråntog min försörjningsstöd. Jag kan inte komma ind på de närmare detaljerna, jag var tvungen att flytta.från kommunen. Nedlägg kommunerna, det är en psykopat magnet.
Citera
2025-03-06, 15:52
Medlem
Det står i Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dokument-rickard-anderssons-tankar-om-sina-diagnoser/

I Arbetsförmedlingens dokumentation från 2018 skriver handläggaren i sina anteckningar att Rickard Anderssons förmåga att jobba heltid, med tanke på att han inte haft ett avlönat jobb sedan gymnasiet, måste utredas.

I samtalen framgår också varför han inte klarade av att gå klart skolan.

”Han berättar att han själv tror att det är för att han har svårt med koncentrationen och att skolan sedan inte kunde anpassa efter hans behov när han fick en diagnos”, skriver handläggaren.

Under gymnasiet gick han i en specialklass för personer med Aspergers syndrom och högfungerande autism.

Tror varje instans och myndighet inte kunde anpassa efter hans behov. Han måste ha kännt sig extremt låst i sin livssituation.
Citera
2025-03-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Det står i Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dokument-rickard-anderssons-tankar-om-sina-diagnoser/

I Arbetsförmedlingens dokumentation från 2018 skriver handläggaren i sina anteckningar att Rickard Anderssons förmåga att jobba heltid, med tanke på att han inte haft ett avlönat jobb sedan gymnasiet, måste utredas.

I samtalen framgår också varför han inte klarade av att gå klart skolan.

”Han berättar att han själv tror att det är för att han har svårt med koncentrationen och att skolan sedan inte kunde anpassa efter hans behov när han fick en diagnos”, skriver handläggaren.

Under gymnasiet gick han i en specialklass för personer med Aspergers syndrom och högfungerande autism.

Tror varje instans och myndighet inte kunde anpassa efter hans behov. Han måste ha kännt sig extremt låst i sin livssituation.

Det är så beklagligt att det var tal om att han skulle sjukskrivas på del eller heltid, han borde redan där fått blivit sjukskriven på heltid. Uppenbarligen fungerade inte komvux då heller, det är så frustrerande att läsa
Citera
2025-03-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Det är så beklagligt att det var tal om att han skulle sjukskrivas på del eller heltid, han borde redan där fått blivit sjukskriven på heltid. Uppenbarligen fungerade inte komvux då heller, det är så frustrerande att läsa

Lätt å vara efterklok också.
Citera
2025-03-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"[...]publicerade TV4 en ljudanalys av ett videoklipp, där kanalen påstod att någon ropade ”ni ska bort från Europa” under den pågående massakern."

Samma artikel, men ljudklippet finns inte i SvD.

Ok. Det är inte samma som jag efterfrågade i mitt inlägg, bara så att dessa två inte blandas ihop.
Citera
2025-03-06, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Ok. Det är inte samma som jag efterfrågade i mitt inlägg, bara så att dessa två inte blandas ihop.

Ok, missuppfattade då.

Vad mer var du intresserad av vad han sa?
Citera
2025-03-06, 16:58
Medlem
En modern hårddisk är stor som en tumnagel och väger några gram.
En sådan är inte varken svår att bära med sig eller göra sig av med. Spola ner exempelvis.
Och även om det var en 10 år gammal hårddisk väger den inte mycket eller är speciellt skrymmande, vare sig extern eller ej. Något svårare att göra sig av med dock.

Alternativet till att han är en överjävlig hacker och suddat alla spår på nätet är att han faktisk inte tillbringade mycket tid så. Och det i sig kan ha många orsaker.

Vad som rörde sig i hans tankar är omöjligt att spekulera sig fram till. Oavsett vilka diagnoser han hade eller olika Flashbackare vill att han hade för att det passar in i deras resonemang.
Citera
2025-03-06, 17:04
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Ah, vad skönt att vi står på samma sida! Jag tyckte från början att det hade tagit polisen en jäkla tid att hitta åt Rickard, men när jag såg planlösningen av skolan så förstod jag snabbt varför det tagit sån tid. I övrigt kan jag inte säga att jag haft så mycket kritik alls mot polisens arbete.

Det jag däremot har svårt att förstå, som amatör, är varför man inte kunde få in sjukvårdare mycket snabbare. Självklart kan de inte springa rakt in, vind för våg. Men borde man inte kunnat skicka in insatsstyrkan först att säkra av en korridor och strax efter det skicka in sjukvårdare tillsammans med en grupp poliser? Alternativt att poliserna gått in själva med en bår och bara lastat och kört ut de skadade ur byggnaden, en efter en, korridor för korridor?

Det känns otroligt ineffektivt att behöva säkra hela skolan innan man kan påbörja livräddning. Man undrar hur många som levde när polisen stormade skolan men var döda innan de fick vård..
Har skrivit det tidigare att det borde ingå sjukvårdare i insatsstyrkan. Alltså medlemmar som har som första uppgift att behandla och evakuera skadade. Det blir också en trygghet för de andra i styrkan att de kan få proffesionell hjälp direkt om de blir skadade. Då kommer man runt att annan sjukvårdspersonal ska ta risker de inte har betalt för att ta.
Citera
2025-03-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Lätt å vara efterklok också.

Visserligen. Men man vet såklart att vissa beslut har konsekvenser. Även om man inte tror att alla som blir felbehandlade ska begå massmord.
Det begås, som skrivits, väldigt många självmord. Undrar hur många av dem som föregåtts och/eller har direkt koppling till ett eller en rad beslut av läkare/handläggare/m.fl.? Och alla som lider i det tysta.
Citera
2025-03-06, 17:09
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet inte om någon citerade ur SvD igår om detta (min fetning):

"Publiceringen har fått kritik från ljudtekniker såväl som före detta poliser. Sekvensen ska även ha diskuterats flitigt i kretsen av poliser som varit inkopplade i ärendet.

Videoklippet har analyserats av myndighetens egna it-forensiker som inte bedömt att det innehåller någon tillförlitlig bevisning, enligt källor till SvD.
"

https://www.svd.se/a/nyPlkJ/svd-avslojar-darfor-skot-inte-polisen-mot-rickard-andersson

Observera att detta inte är ett officiellt utlåtande från polisen, utan enligt "källa" till SvD.

Eftersom vi inget hört hittills om motiv, vilket ju är högt prioriterat för utredningen, kan man nog lita på uppgiften.
Kan ju vara AI-röstigenkänning som var tränad på nazist propaganda ?
Varenda person visste ju att RA inte sa 'Ut ur Europa'

Jag iofs tycker mig höra något som en 'polisradio' i bakgrunden medan han fortfarande sköt.
Kanske ville han ha mer inlevelseförmåga som på spel eller att han VoiceIP chatta med någon ?

Man hör det jag pratar om innan brandlarmet går.
mp3 ljud från videon endast (15:43m)
Länk: https://easyupload.io/eillia
Citera
2025-03-06, 17:26
Medlem
Här diskuteras tv4s analys med en ljudtekniker.

https://www.sverigesradio.se/artikel/flera-ljudtekniker-kritiserar-tv4s-analys-av-ropet-inifran-skoldadet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in