2025-03-16, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Rickard Andersson riktade sitt vapen mot Layla: ”Fattade inte att jag var nära döden”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/rickard-andersson-riktade-sitt-vapen-mot-layla-fattade-inte-att-jag-var-nara-doden

Det där måste vara hon som först ville vara anonym i en intervju med TV4.

Hoppas hon får ordentlig hjälp med sin trauma. Ingen ska behöva känna att de borde ha dött där och då. Usch, så tragiskt.
Citera
2025-03-16, 20:11
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Rickard Andersson riktade sitt vapen mot Layla: ”Fattade inte att jag var nära döden”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/rickard-andersson-riktade-sitt-vapen-mot-layla-fattade-inte-att-jag-var-nara-doden

Ingen av dom skottskadade i intervju än?

Inte en endaste bild inifrån skolan släppt av polis än?
Citera
2025-03-16, 20:33
Medlem
Det beror ju på vad för andra sidor man tittar på. Är detta en av få nyhetssidor så är det en annan sak än om det är en i mängden av olika historik.

Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Så om man kollar på Nya Dagbladet, är ett rasistiskt motiv redan fastställt? Herregud, Flashback har verkligen tappat det. Snacka om klickbete… Tror ni inte Aftonbladet också fanns i hans sökhistorik? Men det har förstås inget nyhetsvärde. Hade han automatiskt varit socialdemokrat då?

Grattis till Nya Dagbladet för den förmodade trafikökningen.
Citera
2025-03-16, 20:41
Medlem
0Glorianna0s avatar
Om Rickard är oskuld, tror du att han brydde sig?
Citera
2025-03-16, 20:46
Medlem
0Glorianna0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Någon sådan majoritet som står bakom ett rasistiskt motiv i tråden finns väl ändå inte?

Man kan lika gärna som att "fastställa ett rasistiskt motiv" säga att avskriva ett sådant helt genom att kalla det "klickbete".

Om Aftonbladets uppgift stämmer, kan man inte heller bortse från vissa delar i hans historik, utan det behöver tas in i sitt sammanhang, om det nu går. Det måsta beaktas också.

Jag är inte säker på att varje människa i Sverige känner till, läser Nya Dagbladet eller använder Rumble.

Var det en engångshändelse, var det något som skedde någon gång, var det dagligen, den enda kanalen. Kan vara stora skillnader.

Inget kan tas ur sitt sammanhang när man ska bedöma något. Det lilla vi vet här kan inte stå för att helt avfärda ett rasistiskt eller delvis rasistiskt motiv helt och hållet, lika lite som att man kan fastställa det.

Vi får lita på polisen, som ändå sitter på så mycker mer uppgifter, då även från anhöriga.

Märkligt hur deras källor visste att han sökte och tittade på datorgrejer ofta men inte Nya Dagbladet
Citera
2025-03-17, 11:56
Medlem
notknapparens avatar
Aftonbladet:

"För att ett brott ska ses som terrorbrott behövs två saker: samhällspåverkan och ett uttalat syfte.

I Örebro satt över 10 000 personer inlåsta under masskjutningen på Campus Risbergska.

Men Rickard Anderssons motiv är fortfarande en gåta för polisen.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BK9qV/10000-invanare-i-orebro-paverkades-av-skotten-pa-risbergska
Citera
2025-03-17, 12:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Glorianna0
Märkligt hur deras källor visste att han sökte och tittade på datorgrejer ofta men inte Nya Dagbladet

Polisen vet väldigt mycket som vi, allmänheten inte kan ta del av.

Media har inte sällan sina egna upparbetade kontakter inom olika myndigheter. De omfattas av det sk "meddelarfrihet". Men en anonym källa kan ju vara lite vem som helst när det står "enligt aftonbladets uppgifter".

"Meddelarfrihet innebär en rätt att meddela uppgifter i vilket ämne som helst för offentliggörande till grundlagsskyddad media."

https://www.sjf.se/yrkesfragor/yttrandefrihet/meddelarfrihet

Säg nu att du har insyn i utredningen, eller på annat sätt fått vetskap om något. Du kanske inte vill att utredningen ska ta skada, eller att det förvärrar situationen på ett eller annat sätt, t ex genom ryktesspridning.Då kanske man bara avsöjar mindre detaljer, som i det här fallet.

Källor kan vara mer eller mindre säkra också. Jag vet något fall där det som "läckte" inte stämde. I andra fall har det stämt. Så man får ta saker med en stor nypa salt, när det kommer till de sk anonyma källorna.

Bäst är det ju när uppgifterna kommer direkt från polisen, åklagaren eller liknande.
Citera
2025-03-17, 12:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Det där måste vara hon som först ville vara anonym i en intervju med TV4.

Hoppas hon får ordentlig hjälp med sin trauma. Ingen ska behöva känna att de borde ha dött där och då. Usch, så tragiskt.

Ja, berättelsen överensstämmer ju med den tidigare berättelsen. Jag tror att ingen, ingen som inte varit med om liknande kan förstå skräcken och traumat det skapar efteråt. Man har ju hört liknande upplevelser om hur offer kan vid minsta lilla ljud reagera starkt då det triggar igång känslor.

Att berätta och få sina upplevelser bekräftade kan hjälpa till att bearbeta kanske, lika väl som att misstro kan förvärra.

Minns att det var fler i tråden som ifrågasatte berättelsen, som gjorde sig roliga över hennes uttal och menade att det visade att hon inte visste vad hon snackade om.

Fruktansvärt dåligt omdöme att på det viset strö salt i såren på människor som undkom med bara förskräckelsen.

Hon säger i intervjun:

"– Jag trodde att det var ett prank. Jag sprang till mitt klassrum för att hämta mobilen för att filma gärningsmannen. Jag fattade inte att jag var nära döden."

Jag har hört tidigare offer berätta i andra situtioner som liknar det här, att man först tror att det är ett skämt. Man tror inte att det är allvar.

Människor på Risbergska hörde det som var skott, men trodde att det var någon dörr som slog i, att det var möbler som ramlade, att det var någon plåtgrej som föll, att det var tumult...

Vi är inte vana vid våldsdåd liknande det här.

Lätt att sitta trygg bakom sitt tangentbord och hävda att de ljuger, att de vill tjäna pengar, vill vara i media.
Citera
2025-03-17, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Fast nu var det uppenbarligen det enda de hittade. Inte allt det andra.

Ja? Man hittar spår av att nån besökt en sida? Sen när det kommer mera fram som t.ex kommunikation med andra extremister, aktivism, diskussioner/planer, resor osv. så är det en annan femma som kan vara värt att kolla djupare.
Citera
2025-03-17, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, berättelsen överensstämmer ju med den tidigare berättelsen. Jag tror att ingen, ingen som inte varit med om liknande kan förstå skräcken och traumat det skapar efteråt. Man har ju hört liknande upplevelser om hur offer kan vid minsta lilla ljud reagera starkt då det triggar igång känslor.

Att berätta och få sina upplevelser bekräftade kan hjälpa till att bearbeta kanske, lika väl som att misstro kan förvärra.

Minns att det var fler i tråden som ifrågasatte berättelsen, som gjorde sig roliga över hennes uttal och menade att det visade att hon inte visste vad hon snackade om.

Fruktansvärt dåligt omdöme att på det viset strö salt i såren på människor som undkom med bara förskräckelsen.

Hon säger i intervjun:

"– Jag trodde att det var ett prank. Jag sprang till mitt klassrum för att hämta mobilen för att filma gärningsmannen. Jag fattade inte att jag var nära döden."

Jag har hört tidigare offer berätta i andra situtioner som liknar det här, att man först tror att det är ett skämt. Man tror inte att det är allvar.

Människor på Risbergska hörde det som var skott, men trodde att det var någon dörr som slog i, att det var möbler som ramlade, att det var någon plåtgrej som föll, att det var tumult...

Vi är inte vana vid våldsdåd liknande det här.

Lätt att sitta trygg bakom sitt tangentbord och hävda att de ljuger, att de vill tjäna pengar, vill vara i media.

Håller med, det är verkligen svårt att förstå hela vidden av händelsen om man inte varit där själv.
Att hon kommer ut nu mer öppet kan ju vara ett sätt för henne att bearbeta sin trauma och att folk också får mer förståelse för vad hon har genomlevt.

Jag hade troligtvis också haft svårt att förstå att det var en riktig skjutning som pågick om jag befann mig i samma sits. Det är helt surrealistiskt och ingenting man förväntar sig hända en vanlig tisdag på komvux. Och då bor jag ändå där det jagas en hel del, så skott från jaktvapen är jag van vid att höra.

Ja, rätt ledsamt att det var några som gjorde narr av henne. Hon var med om något riktigt traumatiskt som kommer sätta spår för livet. Inte alla som ställer upp på intervjuer efter en sådan incident. Vad jag vet har t.ex. Hashem, som filmade inifrån toaletten, inte ställt upp på en enda intervju. Han bearbetar väl det på sitt sätt och inget av det är mer rätt eller fel.
Citera
2025-03-18, 08:50
Medlem
0Glorianna0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colldestruct
Ja? Man hittar spår av att nån besökt en sida? Sen när det kommer mera fram som t.ex kommunikation med andra extremister, aktivism, diskussioner/planer, resor osv. så är det en annan femma som kan vara värt att kolla djupare.

Jag kämpar för att förstå de foton och videor som media får av Rickard, de har inte hittat något av intresse som hänför sig till ett rasistiskt motiv

De vill inte ens berätta varifrån videorna kommer? Polisen? Hans familj?
Citera
2025-03-18, 10:03
Medlem
notknapparens avatar
Den hårfina gränsen mellan att försöka få en förklaring, försöka förstå orsakasamband; varför det hände, till att "skylla" morden på omständighetr i någons liv.

Det är väl den där gränsen, den där gränsen som man försöker få fatt på?

Går det ens?

Kanske är det omöjliga med det som gör att man helst vill lägga sig lite bekvämt i en fålla, antingen över eller under?

Nu är denna krönika nedan skriven av en politiker, själv indirekt drabbad. Att vara involverad i attentatet, gör att hon naturligtvis blir påverkad, och inte opartisk. Man reagerar starkare på ett behov av trygghet och vad som kan skapa det. Nu.

Därav de önskemål hon har runt säkerhet på skolor, kan man väl tänka. Inte ett dugg konstigt.

Men samtidigt är det ju (väl) viktigt att försöka förstå, reda ut det svåra; vad ledde till att en människa till sist ändå gjorde det?

Jag kan inte låta bli att koppla ihop olika dåd, och se vissa likartade mönster. Som t ex den 14- åring som gjorde en hemsk attack på en kvinna. "no lives matter" rörelsen hade en påverkan. Varför? Stora problem redan tidigt i hans liv kan man se.

Krönika i Na idag, Karolina Wallström, oppositionsråd i Örebro (L):

"Det man inte ska göra är att försöka skylla morden på omständigheter i livet för förövaren. Oavsett vad man utsatts för eller saknat i livet gör det en inte till en mördare. Att brutalt skjuta ihjäl människor går inte att försvara och heller inte för mig att förstå. Det har gått riktigt fel med mycket för att man ska göra det som förövaren gjorde den fjärde februari. Kanske är det så att allt heller inte går att förstå eller alltid förhindra."

https://www.na.se/2025-03-14/skyll-inte-morden-pa-saker-som-hant-i-mordarens-liv/

Naturligtvis kommer vi aldrig att kunna förebygga alla dåd av männskor som är i utkanten av samhället. Men man kan inte heller "bygga bort" alla risker med mer övervakning, låsning, vakter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in