2025-03-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Hoppla. Tycker du att du själv gör världen bättre genom att svara så till någon som uppenbarligen har en cynisk bild av världen? Kanske en mer inkännande approach hade varit på sin plats, eller?

Hur som helst - citera gärna var jag skrivit att jag inte _gör_ något för att världen ska bli bättre. Jag kanske _tycker_ så om världen OCH därmed gör allt jag kan för att den ska bli bättre. Du frågar inte - du antar. Nästa gång kanske du ska fråga istället _om_ den andra personen gör något för att världen ska bli bättre. Lite mer leading by example.
Jag antar att du har rätt på en del punkter här. Ibland har även jag dåliga dagar.

Blir ofta trött på folk som inte har vett att uppskatta livet. Tycker det är en slapp och respektlös hållning till egen och andras dyrbara existens. Tyvärr är det allt för många som har en kolsvart livsåskådning och för liten respekt för mänskligt liv. Det där kolsvarta och onödigt morbida hos folk får mig att oroa mig än mer för mänsklighetens öde.

Men du har rätt, man ska försöka vara schysst och trevlig i alla lägen.👍
Citera
2025-03-14, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Bry dig inte om det där, det är ett ökänt flashback svin men låg intelligens.
Haha nej där tar du fel på nick tror jag allt. Bara för att du må ha förlorat en och annan debatt härinne betyder det inte att den som inte tycker som du är ett svin. Det var ganska nedrigt av dig tycker jag.

PS. Jag startade denna tråd förresten. (Se sid #2, inlägg #2) Sedan blev den sammanfogad med en gammal inaktiv trådstump.

Varsågod till arenan
Senast redigerad av MandalayBay 2025-03-14 kl. 00:09.
Citera
2025-03-14, 00:17
Medlem
TitoBeltranTenorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Har sett flera artiklar och folk som spekulerat i ybersmarta robotar (AI utan dess nåde) som kommer bli så mega super smarta att de tar över världen och förmodligen mördar oss alla. Hemska teknologi!

Ett exempel i DI, http://www.di.se/artiklar/2014/5/5/geniet-varnar-for-farliga-robotar/
Geniet Stephen Hawking varnar oss ifrån rullstolen.

Det roliga är att det finns ingen logik, ren skräckpropaganda, baserad på vad?

"utvecklar vapen som vi inte ens kan förstå" va?

Skulle vi mot förmodan lyckas skapa en smart robot, så kommer den ha bättre saker för sig än att mörda alla runt sig. Något som ju snarare är en mänsklig kulturell egenskap som inte indikerar på vidare hög intelligens, tvärtom.

När Stephen Hawking pratar om robotar så kanske många tänker på stora och farliga robotar som ett framtida hot. Jag ser snarare avancerade mikrodroner som en större fara. Tänk dig om ett land i framtiden kan utveckla avancerade mikrodroner och använda de som ett vapen. Tänk dig om ett fientligt land utvecklar miljontals små mikrodroner som ser ut som små insekter, som har sin GPS inställd på en viss plats (exempelvis en stor stad), och kan automatiskt lokalisera människors näsor / öron / mun och åka in där och göra rejäl skada / död. En stor svärm av död.

ScienceAlert: This Horrifying 'Slaughterbot' Video Is The Best Warning Against Autonomous Weapons
We're on the verge of creating autonomous weapons that can kill without any help from humans. Thousands of experts are concerned about this - and the latest campaign effort against this tech is a chilling video demonstrating the kind of future we're heading for.
ScienceAlert: Scientists Turned Cockroaches Into Cyborgs, Giving Them Navigation Superpowers
They tested the bio-hacked roaches in an obstacle course strewn with sand, rocks, and wood. Navigation commands were used sparingly to ensure the cyborg reached its objective, but aside from that, the animals were mostly allowed to find their own way, avoiding or overcoming obstacles and righting themselves when things went topsy-turvy.
Det är på gång...
Citera
2025-03-16, 19:16
Medlem
Det finns ingen logik i att skapa en människoutrotare, varför skulle Ai vilja existera för dess egen skull? Ai kommer att vara ännu ett verktyg, inte en härskare.

Samma sak med farhågan att robotar kommer att göra oss arbetslösa, vem ska köpa produkterna som robotarna skapar om vi arbetslösa hjon inte har några pengar?

Att Ai är användbart i krig köper jag, men krig utrotar inte mänskligheten. Dessutom håller ”domedagsrobotorna” inte för evigt även om de skulle få för sig att köra slåttermaskin över människan, förr eller senare är tekniken kaputt, då kryper vi upp ur våra gropar och har lärt oss en nyttig läxa.
Senast redigerad av Fetgirig 2025-03-16 kl. 19:23.
Citera
2025-03-16, 19:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Det finns ingen logik i att skapa en människoutrotare, varför skulle Ai vilja existera för dess egen skull? Ai kommer att vara ännu ett verktyg, inte en härskare.
Vi programmerar AI:n för att utföra en uppgift. Den kommer fram till att människan är i vägen för att utföra denna uppgift och därför utplånar den oss för att följa sina instruktioner. Att detta inte var vad vi avsåg spelar ingen roll. Bara för att ta ett exempel. Eller också blir den så självmedveten att den ser till sina egna intressen inte till våra.

Citat:
Samma sak med farhågan att robotar kommer att göra oss arbetslösa, vem ska köpa produkterna som robotarna skapar om vi arbetslösa hjon inte har några pengar?
Detsamma kan sägas om industrialiseringen i England. Man kan i efterhand se hur medellängden krympte för att folk inte hade råd att äta lika bra som tidigare när deras jobb försvann. Tog typ ett sekel för en återhämtning.

Citat:
Att Ai är användbart i krig köper jag, men krig utrotar inte mänskligheten.
Inte hittills i alla fall, men det kanske beror på att vi inte haft AI...
Citat:
Dessutom håller ”domedagsrobotorna” inte för evigt även om de skulle få för sig att köra slåttermaskin över människan, förr eller senare är tekniken kaputt, då kryper vi upp ur våra gropar och har lärt oss en nyttig läxa.
Om de inte har sina egna fabriker. Läs "Second Variety" av Philik K. Dick.
Citera
2025-03-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vi programmerar AI:n för att utföra en uppgift. Den kommer fram till att människan är i vägen för att utföra denna uppgift och därför utplånar den oss för att följa sina instruktioner. Att detta inte var vad vi avsåg spelar ingen roll. Bara för att ta ett exempel. Eller också blir den så självmedveten att den ser till sina egna intressen inte till våra.

Detsamma kan sägas om industrialiseringen i England. Man kan i efterhand se hur medellängden krympte för att folk inte hade råd att äta lika bra som tidigare när deras jobb försvann. Tog typ ett sekel för en återhämtning.

Inte hittills i alla fall, men det kanske beror på att vi inte haft AI...

Om de inte har sina egna fabriker. Läs "Second Variety" av Philik K. Dick.
Jag förstår att man kan programmera den att vara elak men även om Ai blir självmedveten, varför skulle den se en poäng med att existera till varje pris? Bygga fabriker för att upprätthålla sin existens, men varför?

Dessutom: Hur är detta jämförbart med industrialiseringen?
Citera
2025-03-16, 20:08
Avstängd
Citat:
Jag förstår att man kan programmera den att vara elak men även om Ai blir självmedveten, varför skulle den se en poäng med att existera till varje pris? Bygga fabriker för att upprätthålla sin existens, men varför?
Varför är vi själva så måna om att leva?

Citat:
Dessutom: Hur är detta jämförbart med industrialiseringen?
I båda fallen hade vi maskiner som snabbt slog ut en stor del av tillgängliga arbeten.
Citera
2025-03-16, 20:24
Medlem
Citat:
Varför är vi själva så måna om att leva?

I båda fallen hade vi maskiner som snabbt slog ut en stor del av tillgängliga arbeten.
1: För att vi inte har något bättre för oss än att försöka förverkliga våra drömmar. Kommer Ai att drömma om en bättre framtid?

2: Industrialiseringen slog ut ineffektiva arbeten, människorna återgick dock till fabrikerna. Ai ska ju enligt farhågorna göra oss helt oanvändbara och därför utrota oss som skadedjur. Det är inte samma sak.
Citera
2025-03-17, 13:30
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
1: För att vi inte har något bättre för oss än att försöka förverkliga våra drömmar. Kommer Ai att drömma om en bättre framtid?

2: Industrialiseringen slog ut ineffektiva arbeten, människorna återgick dock till fabrikerna. Ai ska ju enligt farhågorna göra oss helt oanvändbara och därför utrota oss som skadedjur. Det är inte samma sak.

AI kanske kommer att göra Er helt oanvändbara och utrota Er som skadedjur.

Själv är jag en del av den yppersta eliten och helt oersättlig då jag har unika förmågor som vida överstiger AI.

För mig blir AI ett trevligt verktyg att använda mig av på mina villkor och när det passar mig.
Citera
2025-03-17, 14:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
För mig blir AI ett trevligt verktyg att använda mig av på mina villkor och när det passar mig.
Det värsta är att det alltid kommer finnas sådana som är övertygade om att de kan kontrollera en superintelligent AI och därför vill bygga den.
Citera
2025-03-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
AI kanske kommer att göra Er helt oanvändbara och utrota Er som skadedjur.

Själv är jag en del av den yppersta eliten och helt oersättlig då jag har unika förmågor som vida överstiger AI.

Jag förstår, Ai konsulterar dig när den behöver veta något. Jag är glad för din skull.
Citera
2025-03-17, 21:06
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Det värsta är att det alltid kommer finnas sådana som är övertygade om att de kan kontrollera en superintelligent AI och därför vill bygga den.

På ett sätt så är jag inte mot idén att en superintelligent AI får styra och ställa ett tag istället för en superefterbliven riksdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in