Citat:
Det kan självklart vara så att omogen teknik används i fel sammanhang men jag vet inte om man ska beskylla AI för att vara orsaken till dessa potentiella katastrofer i så fall.
Citat:
Ja jag har en känsla av att den här tråden kommer vara komedi att läsa om 5-6 år oavsett hur utvecklingen går.
Det är dock självklart att AI precis som alla andra forskningsområden kommer göra framsteg.
Hela problemet är dock att allt blir så överhypat så fort något händer inom ett område så är det det "nya svarta", man hade experter redan på 50 talet som var helt övertygade om att perceptronen (som är föregångaren till dagens ANNs) skulle ta över allt också, det blåstes upp till orimliga proportioner och sen stagnerade utvecklingen och ingen ville höra talas om AI på nästan ett år tionde.
Samma sak hände mot slutet av 70 talet då expertsystemen ansågs vara framtiden, de skulle ersätta allt och man var inte längre beroende av mänskliga experter när väl systemen hade matats med data.
Också överhypade och förväntningarna var skyhöga som såklart totalt krossades när väl systemen levererades.
Och så i nutid, sedan slutet av 2010 talet när man uppfann transformer tekniken som tes fantastisk vid en första anblick, men man har ju bara några få problem med dom som att det inte går lita alls på vad de skriver osv vilket inte är det minsta konstigt om man inser hur tekniken fungerar.
Och sedan det som stör mig mest är all denna desinformation om hur det fungerar det kommer påståenden som "modellerade efter en mänsklig hjärna" osv vilket inte alls är sant annat än på den absolut grumligaste vy man kan tänka sig, det är lika mycket sant som att påstå att mekaniken i bandvagn är modellerad utifrån en fjärillslarv, det kan te sig så om man kisar rejält men går man bara lite närmar i detaljer så är det omedelbart uppenbart att det inte alls är mycket likheter på ett funktionellt perspektiv.
Så det är betydligt lättare att vara skeptisk än optimistisk i sammanhanget. Resterande av AI framstegen som gjorts är egentligen inget nytt alls utan sådan man haft kunskap om sedan i stort sett "tidernas begynnelse" bara att dagens datorer har blivit kraftiga nog att kunna köra det i realtid.