2025-03-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depressed.world
Tusen tack för all info! 😊

Ja det är inte lätt att ha ett högpresterande arbete samtidigt som man är sugen på en sil hela arbetsdagen.

Finns en del dokumentation som förmodligen kommer bevisa att behovet finns.

Grymt! Ingen orsak, Suben tar hand om suget bra för dem flesta. Har du en hög motivation så kommer du klara det. Dokumentation är absolut inte allt, utan vad man ger för intryck/information. Men du kommer inte kunna gå varje dag elr?
Citera
2025-03-07, 09:19
Medlem
FortuneTellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspulin
Jag tar återfall efter återfall med denna buvidal, vill så hemskt testa metadon och se om det är tillräckligt för mig att ha ett drägligt liv, nån som varit i samma stits som jag och fick metadon?
Jag funderar på att ta upp att jag använder nitaziner för att slå igenom buvidalen och att jag behöver något som faktiskt tar hand om mina drog sug. Vilket är en sanning med modifikation.

Hjälp mig, jag känner mig lite lost och ensam i detta.

Jag var precis i din sits. Haft Suboxone i 6 år sammanlagt och Buvidal de senaste 2 åren (månadsdos, 32mg)

Jag gick över till Metadon nu i Januari, och även ifall Buvidalen fortfarande är kvar i kroppen och ger utslag på proverna, så fungerar Metadonet bättre. Dock är jag inte fullt inställd på rätt dos och hade en extremt stressig period nyligen där jag tog ett kraftigt återfall under 48h. Jag var drogsugen HELA tiden på Buvidal. Det är viktigt att du nämner det för din ssk/läkare. LARO är ju menat för att stilla drogsug. Har du det hela tiden så fungerar uppenbarligen inte din medicin.

Står just nu på 100mg Metadon, men mina plasmaprover visar på ganska låg koncentration (Ligger på 180, 600 räknas som högt, så jag antar att man ska ligga mellan 300-500 kanske) Så jag kommer behöva ännu mer höjning. Men det dröjer ett tag innan jag är där. Men som sagt, tycker fortfarande Metadonet fungerar bättre än Buvidal. Tog återfall på återfall hela tiden där. Och sedan jag börja Metadon har jag som nämnt endast tagit ett återfall på 48h.

Det suger att alltid ha varit extremt toleranslagd. Inget mättar en och man är ständigt på jakt efter något att bedöva sig med. Men ja, Metadon fungerar bättre för mig.
Senast redigerad av FortuneTeller 2025-03-07 kl. 09:22.
Citera
2025-03-09, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortuneTeller
Jag var precis i din sits. Haft Suboxone i 6 år sammanlagt och Buvidal de senaste 2 åren (månadsdos, 32mg)

Jag gick över till Metadon nu i Januari, och även ifall Buvidalen fortfarande är kvar i kroppen och ger utslag på proverna, så fungerar Metadonet bättre. Dock är jag inte fullt inställd på rätt dos och hade en extremt stressig period nyligen där jag tog ett kraftigt återfall under 48h. Jag var drogsugen HELA tiden på Buvidal. Det är viktigt att du nämner det för din ssk/läkare. LARO är ju menat för att stilla drogsug. Har du det hela tiden så fungerar uppenbarligen inte din medicin.

Står just nu på 100mg Metadon, men mina plasmaprover visar på ganska låg koncentration (Ligger på 180, 600 räknas som högt, så jag antar att man ska ligga mellan 300-500 kanske) Så jag kommer behöva ännu mer höjning. Men det dröjer ett tag innan jag är där. Men som sagt, tycker fortfarande Metadonet fungerar bättre än Buvidal. Tog återfall på återfall hela tiden där. Och sedan jag börja Metadon har jag som nämnt endast tagit ett återfall på 48h.

Det suger att alltid ha varit extremt toleranslagd. Inget mättar en och man är ständigt på jakt efter något att bedöva sig med. Men ja, Metadon fungerar bättre för mig.

Metadon fungerar mycket bättre på det sättet men klarar man sig på bup så byt ALDRIG till metadon! Man blir tjock, svettas dom en gris, tappar all sexlust, deprimerad osv. Det ska verkligen vara en sista utvägen och man borde verkligen inte ge 20 åringar metadon.
Citera
2025-03-09, 09:37
Medlem
Känner man fortfarande sug på suben och då menar jag sug efter opiater så borde man ju ge metadon en chans om man återfaller på varorna konstant. Men jag pushar mycket för sub, står själv på det och har klarat det minst lika bra som jag skulle gjort på meta. Men det är pga. hög motivation och sånt. Det jag har funderat länge på är om man inte klarar sig på sub...har det bara med viljan att göra. Jag menar har sett folk som fått metadon och fuckat upp lika mycket som dem nu gör på sub. Klart det har med andra saker oxå att göra..men rent generellt? För jag var ju övertygad om att jag inte skulle klara det på sub, men har ändå gjort det. Jävligt intressant fråga, oxå eftersom sub är en partiell agonist och antagonist medans meta är full agonist.
Citera
2025-03-10, 00:55
Medlem
FortuneTellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Metadon fungerar mycket bättre på det sättet men klarar man sig på bup så byt ALDRIG till metadon! Man blir tjock, svettas dom en gris, tappar all sexlust, deprimerad osv. Det ska verkligen vara en sista utvägen och man borde verkligen inte ge 20 åringar metadon.

Fast de bieffekterna drabbar ju inte alla, men risken är stor absolut.
Jag förespråkar inte, men kommer man till den punkt att man funderar på att ta sitt liv för att det är så obehagligt att ens existera utan opioider/opiater, då kan man ge metadon en chans.
Förutsatt att man testat andra alternativ först. (Ärlig drogfrihet, Buprenorfin och sist Metadon).
Citera
2025-03-10, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortuneTeller
Fast de bieffekterna drabbar ju inte alla, men risken är stor absolut.
Jag förespråkar inte, men kommer man till den punkt att man funderar på att ta sitt liv för att det är så obehagligt att ens existera utan opioider/opiater, då kan man ge metadon en chans.
Förutsatt att man testat andra alternativ först. (Ärlig drogfrihet, Buprenorfin och sist Metadon).

Precis det drabbar inte alla men 98% får minst någon av biverkningarna. Hade hellre gått på rent medicinskt heroin istället för meta.
Citera
2025-03-10, 10:33
Medlem
Hej, jag började på laro programmet för 1 månad sen efter 1 års drogfrihet och behandling som de krävde.
Eftersom jag var drogfri och utan tolerans ick jag börja extremt lågt och efter två veckor när jag tagit 4 mg i 5 dagar så fick jag börja med buvidal 8 mg. Fick 2 st 8 mg med 3 dagars mellanrum. Men vart dålig i magen stora pupiller orkeslös och ångest.
Höjde till 16 och det vart lite bättre i 2 dagar redan dag tre kände jag hur motivationen var borta pupiller stora dålig i magen. Fick den andra 16 i fredags 4 dagars mellanrum å mins pupiller har intr ens blivit mindre jag är trött och sover ingen lust med något och får svett attacker med yrsel inslag när jag är aktiv. Typ handlar i affären.

Alltså hur är det möjligt att inte ens pupillerna blir små om 16 mg motsvarar 6-10 mg ? Och vara lös i lagen samt må lika dåligt som innan jag började laro? För nu ska jag ha 5 dagar mellan då de säger att den bör räcka 5 dagar men den räcker ju inte ens 1 dag med effelt.

Någon som haft liknande problem? Vet att det kan vara svajigt men man ska väl endå känna opiat effekt och har aldrig i mitt liv varit lös i magen på opiater eller haft stora vanliga pupiller.

Går det att sätta sprutorna fel på nå vis? Ska ha telefon kontakt med sjuk syster idag men känns liksom som att de inte tror mig för att jag borde känna då jag saknar tolerans
Citera
2025-03-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dealle
Hej, jag började på laro programmet för 1 månad sen efter 1 års drogfrihet och behandling som de krävde.
Eftersom jag var drogfri och utan tolerans ick jag börja extremt lågt och efter två veckor när jag tagit 4 mg i 5 dagar så fick jag börja med buvidal 8 mg. Fick 2 st 8 mg med 3 dagars mellanrum. Men vart dålig i magen stora pupiller orkeslös och ångest.
Höjde till 16 och det vart lite bättre i 2 dagar redan dag tre kände jag hur motivationen var borta pupiller stora dålig i magen. Fick den andra 16 i fredags 4 dagars mellanrum å mins pupiller har intr ens blivit mindre jag är trött och sover ingen lust med något och får svett attacker med yrsel inslag när jag är aktiv. Typ handlar i affären.

Alltså hur är det möjligt att inte ens pupillerna blir små om 16 mg motsvarar 6-10 mg ? Och vara lös i lagen samt må lika dåligt som innan jag började laro? För nu ska jag ha 5 dagar mellan då de säger att den bör räcka 5 dagar men den räcker ju inte ens 1 dag med effelt.

Någon som haft liknande problem? Vet att det kan vara svajigt men man ska väl endå känna opiat effekt och har aldrig i mitt liv varit lös i magen på opiater eller haft stora vanliga pupiller.

Går det att sätta sprutorna fel på nå vis? Ska ha telefon kontakt med sjuk syster idag men känns liksom som att de inte tror mig för att jag borde känna då jag saknar tolerans

Kan inte Buvidal allt för bra, men det kan säkert ta ett tag o bygga upp i systemet tills man når stabilitet. Vet folk som hoppade på det och var väldigt ostabila nån/några månader innan det vände. Du ska be om o få prata med läkaren så han följer dig nära nu i början. Jag mådde inte bra på ens 10 mg sublingualt bup. Det var när jag fick 12 mg det började vända...men speciellt på 16 mg. 6-10 mg är inte lite, men det är inte mkt heller. Mina pupiller har aldrig påverkats sedan jag började LARO. Vet inte om det är nån "effekt" du e ute efter. Sprutan är mer en rak linje vad jag hört...vill du "känna av" så skulle jag välja sublingualt iaf före sprutan. Fortsätt klaga och be om läkarbesök alternativt byt bort injektionen till tablett/film.
Citera
2025-03-15, 00:33
Medlem
KringExs avatar
Nu får jag inte bara substutitionsbehandling mot opioider via Laro utan även mot alkohol eftersom att jag blivit beviljad Baklofen mot mitt alkoholsug 😇
Tänk om man även kunde få behandling mot sin övervikt 🤣 Lisdexamfetamin.
Citera
2025-03-15, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Nu får jag inte bara substutitionsbehandling mot opioider via Laro utan även mot alkohol eftersom att jag blivit beviljad Baklofen mot mitt alkoholsug 😇
Tänk om man även kunde få behandling mot sin övervikt 🤣 Lisdexamfetamin.

Bara be om Ozempic på din lokala VC, vet flera som inte ens varit särskilt överviktiga som har fått det annars går det att köpa på svarta marknaden. Men får du det utskrivet så får man nog betala själv då det inte ingår i högkostnadsskyddet, men man tar väl det bara ett par månader max så det kostar väl några tusenlappar.
Citera
2025-03-16, 21:30
Medlem
depressed.worlds avatar
Någon som vet vad som händer om man flyttar från staden som man har behandling hos?

Antar att dom sköter det så smidigt som möjligt. Men antar att småstäder inte har mottagning för detta, får man då ta bussen till närmsta tror ni?

Jag är inte inskriven ännu utan mest nyfiken på hur saker och ting fungerar när man väl får behandling.
Citera
2025-03-19, 16:34
Medlem
Tog ca 3.5 vecka från att jag gjorde egenremiss (på plats) tills att jag kom in och kunde börja behandlas. Är väldigt tacksam att jag inte behövde vänta så länge då jobb och privatliv höll på rasa sönder. Nu känner jag mig jävligt hoppfull inför framtiden!

Citat:
Ursprungligen postat av Kasst
Hej undrar bara hur länge jag måste vänta på att få komma in. Träffade en läkare på Laro för en vecka sen och vill verkligen att detta ska gå igenom så fort som möjligt. Någon som kommit in riktigt snabbt eller väntat väldigt länge?

Läste första inlägget och sett 8 dagar. Men sån tur förväntar jag mig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in