2026-05-10, 11:02
Medlem
Haft metadon i 2 år nu, i början av veckan när jag skulle hämta så fick jag veta att jag kan börja med apotekshämtning, självklart sa jag. Läkaren har satt recept, men när jag går in på Apoteket-Recept så står det att jag. måste betala drygt 300kr med högkostnadsskyddet.

Hur funkar det? Visst inte måste jag börja betala för metadonet?
Citera
2026-05-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderino
Haft metadon i 2 år nu, i början av veckan när jag skulle hämta så fick jag veta att jag kan börja med apotekshämtning, självklart sa jag. Läkaren har satt recept, men när jag går in på Apoteket-Recept så står det att jag. måste betala drygt 300kr med högkostnadsskyddet.

Hur funkar det? Visst inte måste jag börja betala för metadonet?

Det är nog klart du måste betala för Metadonet. Det gör jag med subben ända upp till 3850 kr. Men går du på soc så kanske dem kan hjälpa till. Det är lite av grejen med att bli receptare man får bekosta sig medicin upp till högkostnadsskyddet. Men har du inte jobb o pengar? När du uppnått högkostnadsskyddet så blir det gratis 1 år från när du började betala på högkostnadsskyddet. Hur kan du vara chockad trodde du mediciner är helt gratis elr? Alternativet är ju att gå på mottagningen och få det gratis. Men jag tycker det är bra mycket skönare att betala själv o slippa mottagningen.
Citera
2026-05-10, 14:29
Medlem
Jag har precis fått nytt jobb, kändes bara tungt att betala 1650kr i månaden för något som jag aldrig betalat för tidigare.

Självklart är det ju bättre att hämta på Apoteket. Men blir ju faktiskt rätt dyrt, för mig nu då jag har andra kostnader - precis fått barn och sånt. Tack för svar

Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Det är nog klart du måste betala för Metadonet. Det gör jag med subben ända upp till 3850 kr. Men går du på soc så kanske dem kan hjälpa till. Det är lite av grejen med att bli receptare man får bekosta sig medicin upp till högkostnadsskyddet. Men har du inte jobb o pengar? När du uppnått högkostnadsskyddet så blir det gratis 1 år från när du började betala på högkostnadsskyddet. Hur kan du vara chockad trodde du mediciner är helt gratis elr? Alternativet är ju att gå på mottagningen och få det gratis. Men jag tycker det är bra mycket skönare att betala själv o slippa mottagningen.
Citera
2026-05-10, 15:21
Medlem
Citat:
Jag har precis fått nytt jobb, kändes bara tungt att betala 1650kr i månaden för något som jag aldrig betalat för tidigare.

Självklart är det ju bättre att hämta på Apoteket. Men blir ju faktiskt rätt dyrt, för mig nu då jag har andra kostnader - precis fått barn och sånt. Tack för svar

OK! Då förstår jag! Men du kommer snabbt upp i högkostnadsskyddet sen äre gratis typ ett år fram . + Att det blir mer rabatt för varje köp. Får du vanlig meta elr levo? Vet inte om det är nån skillnad i priset. Jag kom upp i högkostnadsskyddet på typ 1 månad...hämtar ut Elvanse oxå som e rätt dyr så det gick fort. Dem flesta jag känt som haft meta har aldrig blivit receptare, så du måste ha skött dig rätt bra elr?
Citera
2026-05-10, 16:48
Medlem
Citat:
OK! Då förstår jag! Men du kommer snabbt upp i högkostnadsskyddet sen äre gratis typ ett år fram . + Att det blir mer rabatt för varje köp. Får du vanlig meta elr levo? Vet inte om det är nån skillnad i priset. Jag kom upp i högkostnadsskyddet på typ 1 månad...hämtar ut Elvanse oxå som e rätt dyr så det gick fort. Dem flesta jag känt som haft meta har aldrig blivit receptare, så du måste ha skött dig rätt bra elr?

Min period slutar vid 9e Oktober 26, och kommer få 100% högkostnadsskydd om drygt 5 veckor.

Känns drygt, men bara gilla läget.

Alltså jag har skött mig någorlunda bra sedan jag började för 3 år sen, fick metadon nästan direkt, i samband med min fängelsedom i mitten av 2024 så tog jag ett återfall, men sen dess har jag hållit mig på banan.

Har också inte behövt ta prover på flera månader på LARO senaste tiden, vet inte om det kanske har att göra med att jag tagit prover på körkortsmottagningen.

Är iaf på en riktigt bra mottagning och sjuksköterskorna är fantastiska, min läkare likaså.
Citera
2026-05-10, 20:34
Medlem
Citat:
Min period slutar vid 9e Oktober 26, och kommer få 100% högkostnadsskydd om drygt 5 veckor.

Känns drygt, men bara gilla läget.

Alltså jag har skött mig någorlunda bra sedan jag började för 3 år sen, fick metadon nästan direkt, i samband med min fängelsedom i mitten av 2024 så tog jag ett återfall, men sen dess har jag hållit mig på banan.

Har också inte behövt ta prover på flera månader på LARO senaste tiden, vet inte om det kanske har att göra med att jag tagit prover på körkortsmottagningen.

Är iaf på en riktigt bra mottagning och sjuksköterskorna är fantastiska, min läkare likaså.

Härligt! Samma här lämnar aldrig "för LARO" enbart körkorts prover. Det suger att din period börjar om i Oktober...men se det som jävligt nice att du är receptare..det är inte alla som blir det! Men vad är din upplevelse av Metadon? Är du nöjd fungerar det och håller dosen 24h? Det är viktigt att man har bra SSK's och läkare..kan tyvärr inte säga detsamma...men vad gör det när man ändå slipper se dem xD
Citera
2026-05-10, 23:58
Medlem
Citat:
Det där är högst beroende på mottagning men framförallt läkaren. Det borde inte vara några problem att få tabletter om man vill ha det. Sen kan ju läkaren se det som att det finns risker för patienten att få piller. Det är helt klart lättare att få piller om man inte sidomissbrukar skulle jag säga. Metadon sänker testot i mycket högre grad än bup. Faktiskt aldrig hört om nån på bup som fått testo...Däremot med metat så har många jag vet fått det. Metadon har rent generellt sett mycket mer biverkningar därav är bup förstahandsval. Samt att det finns andra risker med metadon speciellt vid återfall etc.

Tack för svar då är meta ute ur bilden direkt. Jo har märkt att bup inte sänker testot totalt iaf, speciellt tabletterna.

Ska på möte imorgon med läkaren för bytt region så blir första mötet hoppas fan han är bra!
Citera
2026-05-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolutswe
Tack för svar då är meta ute ur bilden direkt. Jo har märkt att bup inte sänker testot totalt iaf, speciellt tabletterna.

Ska på möte imorgon med läkaren för bytt region så blir första mötet hoppas fan han är bra!

NP! Jag har haft 0 problem med testo o gått på bup flera flera år nu. Men biverkningarna på meta är ofta betydligt grövre. Speciellt testo/svettningar etc. Det har väll med att det är en full agonist elr att det bara är sånna biverkningar man får. Behöver man meta ska man givetvis ha det, och då får man väll testo på sidan. Bup är snällare med biverkningarna men dämpar inte suget helt för en del. För min del har bup varit perfekt. Klarat mig minst lika bra som jag skulle gjort på metat. Bup är otroligt underskattad, för att dem flesta bara ser allt ur ett "rus perspektiv"...det är totalt oviktigt! Det handlar om att hålla sig fri från annat...vill man isf bli påverkad kan man lika bra skita i allt vad vård är och gå ut o köpa riktiga grejer xD
Citera
2026-05-17, 09:20
Medlem
Citat:
Härligt! Samma här lämnar aldrig "för LARO" enbart körkorts prover. Det suger att din period börjar om i Oktober...men se det som jävligt nice att du är receptare..det är inte alla som blir det! Men vad är din upplevelse av Metadon? Är du nöjd fungerar det och håller dosen 24h? Det är viktigt att man har bra SSK's och läkare..kan tyvärr inte säga detsamma...men vad gör det när man ändå slipper se dem xD

Aa du har rätt, ska ta vara på apotekshämtning - verkar inte vara nästan någon på min mottagning som fått för metadonet. Och då har jag ändå haft 2 positiva prover, ganska längesedan dock.

Ligger på 110mg och gjort det ett år drygt, håller dock inte hela dygnet så delar upp dosen. Tar jag hela dosen vid 07:00 innan jobbet så känner jag av frossa och får extremt stora pupiller, har alltid med alla droger haft samma sak pga hög ämnesomsättning.

Ska träffa läkare nu i veckan för körkortet, hoppas det ordnar sig
Citera
2026-05-17, 13:13
Medlem
Citat:
Aa du har rätt, ska ta vara på apotekshämtning - verkar inte vara nästan någon på min mottagning som fått för metadonet. Och då har jag ändå haft 2 positiva prover, ganska längesedan dock.

Ligger på 110mg och gjort det ett år drygt, håller dock inte hela dygnet så delar upp dosen. Tar jag hela dosen vid 07:00 innan jobbet så känner jag av frossa och får extremt stora pupiller, har alltid med alla droger haft samma sak pga hög ämnesomsättning.

Ska träffa läkare nu i veckan för körkortet, hoppas det ordnar sig

Nice! Måste bara fråga..Hur fungerar det med att dela metadonet. Skulle inte typ säg att man skulle ta 50 morgon och 60 em. Har för mig att dem gör lite så i Norge, här i Sverige vill man att folk ska ta en singel dos. Jag gör typ aldrig det, utan jag brukar dela mina sub i typ 2-3 doser. Gillar inte att ta hela på morgonen, det är något psykologiskt med det. Att när man väl har tagit sin medicin då är det 24h till nästa dos..det där kan skapa lite psykologiska symptom. Men säg att jag brukar ta typ 1/3 del på morgonen på vardagarna sen typ en 8a på EM och sen en sista typ 2 mg på kvällen..Det fungerar bäst för mig iaf. Men alla är olika, för mig var det viktigt första åren i LARO att ta hela dosen direkt på morgonen. Nu är det inte lika viktigt kan vänta ända till lunch innan jag tar oxå. Man ska göra det som fungerar bäst för en. Men jag tror iaf att det är mer vanligt att folk på bup delar upp sina doser än dem som tar metadon. Men det borde funka minst lika bra kan man tycka. För när jag tar hela på morgonen så blir det att man börjar känna efter o så...Det är inte kul då äre bättre o spacea doserna. Och menar inte att man blir dålig utan man inbillar sig det. Sen i vissa fall kan ju folk vara på för låg dos...Men jag tror att i majoriteten av fallen så sitter det i psyket!
Citera
2026-05-17, 22:43
Medlem
Bara undrar hur där är, lätt att komma in ?
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Något specifikt du behöver veta?
Det går inte att skicka PM till dig.
Citera
2026-05-18, 03:06
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlandsbo77
Bara undrar hur där är, lätt att komma in ?

Det är inte speciellt svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in