2025-03-14, 19:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2025-03-14, 19:22
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Anledningen är att ca 100 miljarder av skattebetalarnas pengar var för lite. Om vi pumpar in det dubbla så har vi ingen konkurs och alla är nöjda!
Så är det, mer måste in för att rädda miljön, Norrland och Northvolt!
Citera
2025-03-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Anledningen är att ca 100 miljarder av skattebetalarnas pengar var för lite. Om vi pumpar in det dubbla så har vi ingen konkurs och alla är nöjda!
Tio år till, nu kör vi.
Citera
2025-03-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ja, och och en välbyggd batterifabrik kan också stå kvar om 50 år. Det är ju inte så att vi kommer behöva mindre batterier i framtiden. Det är en nobrainer att det är lönsamt för Sverige att tillverka batterier i stor skala speciellt nu när man har hittat massor med sällsynta jordartsmetaller i Kiruna. Men det är kanske inte så lätt att man får return on investment efter ett par år, det kan ta 10-20 år och därför är det lämpligt att staten är med och finansierar detta mycket mer.

Men nu går inte det - pga en högerliberal ideologisk tjurskallighet.
Ideologin och partiboken går först, pragmatism finns inte.
Man kan ju bara bli förbannad på eländet.
De förstör pengar och och en hel regions möjlighet till en positiv utveckling i framtiden.

https://lkab.com/press/europas-stors...inns-i-kiruna/

Ok det är din åsikt, jag anser att du har väldigt liten koll och det på väldigt mycket. Så jag ser inte poängen i att föra en diskussion med dig tyvärr.

Trevlig helg!
Citera
2025-03-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muggo
Det är väl vettigt att inte bara lägga sig ner för att "kineserna är de enda som vet hur man bygger batterier". Att försöka stå fri från deras dominans är ju bra för alla. Men skalan man försökte i, innan man testat om man kunde, var ju alldeles för stor. För många saker som kunde gå åt skogen samtidigt, var och en med för stora konsekvenser.
Jag tror inte Carlsson planerat det här som en stor scam utan gjort det i bästa välvilja. Men det räcker ju inte att vilja mycket. Man måste leverera också.

Hur fan ska vi konkurrera med Kina som är en diktatur som helt plötsligt kan säga "nu ska vi bli störst på litiumbatterier inom fem år kosta vad det kosta vill" ????

Northvolt behövde ett material (glömt bort vilket) där Kina är helt dominerande. Så Kina kan när som helst göra Northvolt olönsamt eller hindra deras produktion...

Sen var Northvolt skött av inompetenta människor utan erfarenhet.
Citera
2025-03-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Ok det är din åsikt, jag anser att du har väldigt liten koll och det på väldigt mycket. Så jag ser inte poängen i att föra en diskussion med dig tyvärr.

Trevlig helg!
Den klassiska "nu är det färdigpratat", som högern alltid använder när ni inte har några argument kvar
Citera
2025-03-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Sossarna håller på med historieförfalskning. Skyller konkursen i Northvolt på Kristersson:

Sossestidningen Morgontidningen.se skriver;

"Kristerssons prestigeprojekt ansöker om konkurs"

Här ser vi den som i verkligheten ligger bakom skattebetalarnas och pensionärernas gigantiska miljardförluster i de rödgrönas prestigeprojekt Northvolt;

https://www.youtube.com/shorts/-a4t2UCUe8k

Detta är ett bevis på att (S) och (MP) är ansvariga för miljardförlusterna i Northvolt. Bolund (MP) såg till att reglerna för AP-fonderna ändrades så att fonderna skulle kunna investera i riskprojekt som Northvolt.
Bolund hotade även att byta ut styrelserna i AP-fonderna om dom inte satsade pensionärernas pengar i Northvolt.

Ja det är helt sjukt hur sossarna historieförfalskar. Magda själv stod i Riksdagen och hånskrattade åt alla som viftade minsta tvivel kring Northvolts affärsmodell.
Citera
2025-03-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Bra inlägg och info 😊

Kanske konkursförvaltarens strategi är att låta lönerna betalas av staten genom lönegarantin, då kan han använda pengarna som skulle gått till löner att köpa material i stället.
Det skulle vara en bra strategi för att låta Northvolt rulla på tills en ny ägare tar över 👍

Ingen ny ägare kommer ta över. Ingen vill ha skiten. Inte ens gratis.

Konkursförvaltaren får sälja ut inkråmet till högst bjudande.
Citera
2025-03-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv

I övrigt tror jag att Skellefteå bör göra om industihallarna till padelhallar. Det tror jag är en framtidsindustri.

Peter Carlsson ser ut som själva sinnebilden av en sådan där man som spelar Paddel, faktiskt
Nyrik, som tror att han är Jesus.
Citera
2025-03-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Den klassiska "nu är det färdigpratat", som högern alltid använder när ni inte har några argument kvar

Ja i detta fall är jag glad att vara "höger" om jag nu är det. Sossarna och VPK anammade detta projekt till fullo, de slog sig för bröstet och förklarade att Northvolt minsann var framtiden och det hade inte kunnat ske utan milljöpartiet och sossarna? Maggan stod tårögd och förklarade hur bra detta skulle bli för Sverige. De sade alla att detta skulle bli en framgång för Sverige.

Tji fick vi skattebetalare...

Har jag fel? Jag gissar du drar den "klassiska" vänstermanövern och pratar och är tyst eller försöker vrida diskussionen till attdet handlar om rasism, svältande barn i Kongo eller liknande.
Senast redigerad av Trumputin 2025-03-14 kl. 20:50.
Citera
2025-03-14, 20:49
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...till-northvolt

Ekonomen: De kan vara potentiella köpare till Northvolt
Citera
2025-03-14, 20:56
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, så fort något är grönt så blir det upphajpat till tusen och kan få alla bidrag som bara är möjligt.
Vi har sett satsningar på E85 tidigare som gick helt åt helvete. Sen var det diesel som var det bästa innan man kom fram till att VW fuskade med resultaten så föll det och nu ska allt vara el.
Redan på 70-talet så installerade man mängder med hus med just direktel som värmekälla och dessa ratas nu på marknaden just pga det. Jag letade hus under många år och det var verkligen ett no no om det värmdes upp med direktel.

Miljörörelsen har verkligen misslyckats med det mesta men får ändå igenom allt bara de kan sätta dit sitt gröna klistermärke på det.
Tänk vad mycket nytta man hade kunnat göra för dom pengarna i den befintliga och fungerande värden för att få en bättre och stabilare energi mm. som inte är en grön dröm.
snart konkar väl grönt stål med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in