Citat:
Ursprungligen postat av
Ogunquit
Northvolts tillverkning av energilagringssystem håller verkligen världsklass och passar sömlöst in i Lytens strategi när vi nu inleder ett spännande nytt kapitel för vårt företag.
Lyten lyfter fram verksamhetens placering i Europa som en stor fördel.
– Budskapet vi hör klart och tydligt från europeiska kunder är att de vill ha energilagringssystem tillverkade i Europa med lokalt baserade leveranskedjor som är fria från geopolitiska risker.
Kul för polackerna. Vet inget om Lyten men hoppas det går bra. Energilagring är något jag tror på. Jag tror också på lokalt baserade leveranskedjor så långt som möjligt
Enligt AI:
Lyten är ett företag som utvecklar litium-svavelbatterier, en nästa generations batteriteknik med högre energitäthet och lägre kostnad än traditionella litiumjonbatterier. De använder sig av en egenutvecklad materialplattform kallad Lyten 3D Graphene för att förbättra batteriernas prestanda och minska miljöpåverkan. Lyten har nyligen förvärvat Northvolts batteritillverkningsanläggning i San Leandro, Kalifornien, för att skala upp produktionen av sina amerikanska batterier.
Så det är den andra Northvoltfabriken de köper först i Kalifornien och sen i Polen. Kan de vara intresserade av Sverige också?
Fast det behövs väl en helt annan teknik att tillverka litiumsvavelbatterier jämfört med litiumjonbatteri. Så då kanske de inte har någon nytta av de maskiner och den kunskap som finns i Sverige?
Stellantis hade tydligen investerat i Lyten så då måste väl tanken vara bilbatterier också och inte bara energillagringsystem?
Tydligen skulle en av fördelarna med litiumsvavelbatterier vara mer lokala leveranskedjor.
LKAB ska ju ha en fabrik i Norge för förädling av jordartsmetaller om jag inte minns fel. Så då är det bara att dra igång den smutsiga gruvdriften då och det kan vi i alla fall i Norra Sverige.