2025-03-13, 21:54
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Lite som att 'flyga TV-spel', tänker du?

Har du några uppgifter som i så fall bekräftar det?
Flygsimulatorerna jag nämnde är inga TV-spel.

De är väldigt bra verktyg för att lära sig. Jag har hållit på mycket med simulatorer, både flyg och bil-racing.

Om de använde flygsimulatorer kan jag inte svara på, men en av kaparna hade en dator med flygsimulator på och det troliga är de tränade på den. Det skulle jag göra om jag hade uppdraget som de hade. Jag kan inte se nån anledning till att de inte skulle gjort det.
Citera
2025-03-13, 23:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nja, det är snarare så att när förklaringarna är helt oförenliga med vad som är känt/inte är känt, som alternativa förklaringar måste till.

Här handlar det om hur vittnesmålen från i princip samtlig expertis som on record interagerade med 'piloten' av det kapade planet (Hanjour) och dennes i princip obefintliga kompetens att flyga ens ett litet Cessna, inte går att förena med de manövrer som samma kapade plan ska ha genomfört innan det träffade målet.

Visst, Hanjour kan i så fall ha haft en 'sagolik tur' den dagen, men givet kontexten, hur troligt är det?
Vilka ”manövrar” tänker du på då? Att på 2 minuter svänga 330 grader är förvisso en ”manöver” men knappast något avancerat eller svårt. Att flyga rakt fram är inte heller särskilt avancerat ens om det går fort..
Citera
2025-03-13, 23:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt

De är väldigt bra verktyg för att lära sig. Jag har hållit på mycket med simulatorer, både flyg och bil-racing.

Om de använde flygsimulatorer kan jag inte svara på, men en av kaparna hade en dator med flygsimulator på och det troliga är de tränade på den. Det skulle jag göra om jag hade uppdraget som de hade. Jag kan inte se nån anledning till att de inte skulle gjort det.

Hani tränade i flygsimulator för passagerarflyg på minst 2 olika flygskolor under flera månaders tid. Det var avancerade simulatorer med riktig cockpitmiljö.
Citera
2025-03-13, 23:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Precis, har läst någonstans att man hade reagerat på att dessa piloter på utbildningen inte visade något större intresse för själva landningen. Vet dock inte om det stämmer, är kanske en skröna.

Ja det var nog många som saltade berättelserna efteråt. Kanske inte så konstigt eftersom flygskolor etc knappast vill bli förknippade med terroristerna och ihågkomna som dem som möjliggjorde attackerna. Om man förväntade sig att flyginstruktörerna skulle vittna om att de ”lärt dem allt de kunde - särskilt lågflygning i hög hastighet” så bör man kanske tänka om..
Citera
2025-03-13, 23:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hani tränade i flygsimulator för passagerarflyg på minst 2 olika flygskolor under flera månaders tid. Det var avancerade simulatorer med riktig cockpitmiljö.
Källa på det.
Citera
2025-03-13, 23:54
Avstängd
Citat:

Igen. Hade Hanjour tillgång till "dator med flygsimulator" och som han "tränade på"?

Vet du det?
Citera
2025-03-14, 06:09
Bannlyst
Finns det nånting som tyder på att det var en false flag?

Enligt mig: JA

Den märkliga och extremt svåra rutten som flögs innan Pentagon träffades, t ex.

Och det är bara EN anledning att fundera på om det var en false flag, det finns hundratals fler.

Vad finns det som tyder på att det INTE var en false flag?
Citera
2025-03-14, 08:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Källa på det.
Här är i alla fall en del att börja med:
På Sawyer Sim Club var Hanjour medlem från 23 juni 2001 till 29 juli. Där övade han i en AST 300 flight simulator vilket är en simulator i fysisk cockpitmiljö: https://www.simulatorbroker.com/ast-300
https://vault.fbi.gov/9-11%20Commission%20Report/9-11-investigation-2004-01-jan

På samma skola (Sawyer) ska Hani även ha tränat i simulatorunder sommaren 200 och sommaren 2001;
https://www.washingtonpost.com/archive/politics/2001/09/30/alleged-hijacker-instructor-eyed/8db245fd-6c0f-46e3-9726-e8da11caf9ae/

8 februari + 16 mars 2001 tränade han 737-flygning i simulator på Pan Am International Flight Academy i Mesa.
https://govinfo.library.unt.edu/911/report/911Report_Ch7.htm
Citera
2025-03-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
1:04:20 förklarar några erfarna piloter och man gör även några försök i en avancerad simulator:
https://m.youtube.com/watch?v=B1CgZtLv_HQ

På låg höjd kommer passagerarplanet vibrera så mycket att det är nästan omöjligt att kontrollera flyghöjden så noga som det krävs.
???????
Ingenstans förklarar varken du eller nån länk det du skriver:
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
förstår skillnaden på ett stridsflygplan och ett stort passagerarplan
Förklara nu den aerodynamiska skillnaden vid markeffekt för de två planen.
Citera
2025-03-14, 10:04
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Men då hade han fått tillräckligt med träning för att lyckas med manövern.
Citera
2025-03-14, 10:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Men då hade han fått tillräckligt med träning för att lyckas med manövern.

skulle nog tro det - särskilt med tanke på att "manövern" endast var att svänga runt i 2 minuter medan ha samtidigt lät planet sjunka.
Citera
2025-03-14, 11:11
Medlem
Citat:
skulle nog tro det - särskilt med tanke på att "manövern" endast var att svänga runt i 2 minuter medan ha samtidigt lät planet sjunka.
330-graderssvängen tog i själva verket ca 3 min och farten var omkring 280 knop.
Det ger svänghastighet ca 1,8° per sekund. Normal svänghastighet över 250 knop är 1,5° per sekund.
Alltså snävare sväng än normalt och larmet "bank angle" lär ha tjutit men ändå inom marginalerna för vad planet klarar

Den stora hastighetsökningen till slutliga 460 knop skedde efter svängen under de sista 30 sekunderna när motorpådraget ökade till max samtidigt som planet dök mot Pentagon.

Från 1:19:45
https://m.youtube.com/watch?v=Ku3CU6dEMdY&pp=ygUYRmxpZ2h0IDc3IGZkciBzaW1 1bGF0aW9u0gcJCVEJAYcqIYzv
Senast redigerad av Prudent 2025-03-14 kl. 11:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in