Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-13, 13:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han påstod i samma intervju att utstämplingstiden 23:19 är bekräftad.man han kunde inte på något sätt backa upp påståendet. Varken genom att hänvisa till dokument eller beskriva på vilket sätt den var bekräftad. Han har inte återkommit i frågan.

Skrämmande att man kan döma ut en person som mördare inför hela svenska folket utan att besitta basala kunskaper.

Han har helt enkelt fått för sig att 23:20 justerat till 23:19 är bevisat. Vilket det inte är

Några bondeoffer måste väl till för att hypoteserna i Trivselträsket ska gå ihop?

Kanske tyckte KP att det inte var nödvändigt att backa upp stämpeltiden? Lite liknande resonemang som "att SE hade ett vapen utgår jaq [KP] ifrån, med tanke på vad som hände"?

Vi får se vad mockrättegången mynnar ut i och vad KP har att säga om resultatet.
Citera
2025-03-13, 13:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Gunnar försöker vara kritisk och ställa frågor om ditten och datten, men resultatet är egentligen bara att KP och Co:s arbete framstår som ännu mer gediget och genomarbetat.

Gunnar har väl investerat lite tid på andra hypoteser än SE om den sanningen inte ska mörkläggas? Därför ligger det väl i farans riktning att frågorna var ställda lite för att få läsaren att associera till andra ord än "gediget" och "genomarbetat"?

Det är möjligt att du har en poäng här, men det är ändå lite märkligt att KP inte minns vissa detaljer från sin egen utredning kan jag tycka.

KP har alla möjligheter att räta ut frågetecknen om han känner för det efter mockrättegången, om det rent hypotetiskt skulle framkomma något som talar emot SEs skuld.

Blir SE fälld bortom rimlig tvivel i mockrättegången kan KP förtjänstfullt bara suga åt sig äran att vara den som löste MOP. Jag ser framför mig att det blir svårt att välja någon annan än KP till "årets svensk" om det skulle visa sig att han hade rätt.
Citera
2025-03-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Blir SE fälld bortom rimlig tvivel i mockrättegången kan KP förtjänstfullt bara suga åt sig äran att vara den som löste MOP. Jag ser framför mig att det blir svårt att välja någon annan än KP till "årets svensk" om det skulle visa sig att han hade rätt.

SE blir helt säkert inte fälld i mock-rättegången, om inte en Magnum som matchar kulorna från Sveavägen dyker upp i en av hans kvarlämnade lådor (om de nu existerar) inom de närmaste månaderna.
Citera
2025-03-13, 15:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
SE blir helt säkert inte fälld i mock-rättegången, om inte en Magnum som matchar kulorna från Sveavägen dyker upp i en av hans kvarlämnade lådor (om de nu existerar) inom de närmaste månaderna.

Kan den där Lundensiska professorn hittat på mockrättegången bara för att peka på ungefär samma svagheter han framförde i en pod tidigare? Om jag inte fick det hela om bakfoten så var han aldrig speciellt imponerad av KPs utpekande av SE?

Kan det vara så att han bara bjudit in skeptiker mot SE som GM?

Då kommer det, om revolvern inte dyker upp, rimligen bli det resultat du beskriver.

Om man redan "vet" att SE mördade OP kan man då lätt avfärda resultatet och bara kalla det hela ett "spektakel".
Citera
2025-03-13, 16:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Senare under konferensen passade Christian Dahlman också på att berätta om projekt som kommer att genomföras på Lunds universitet i maj och som har direkt koppling till Palmeutredningen, en så kallad mockrättegång mot Stig Engström.

Med mockrättegång (den engelska termen är ”mock trial”) menas en sorts rättegångsspel som bygger på verkliga eller fiktiva fall. Metoden används i juristutbildningar internationellt men offentligt presenterade mockrättegångar har också genomförts som ett svar på allmänhetens intresse kring rättsfall som inte fått någon allmänt accepterad lösning – till exempel mordet på president John F Kennedy.

Den här gången handlar det om anklagelserna mot Stig Engström om att ha mördat Olof Palme. Mockrättegången kommer att äga rum den 5 maj på juridiska fakulteten i Lund och pågå en dag.

Fem utländska domare på nivå hovrättsråd (från Danmark, Finland, Nederländerna, Italien och Schweiz) kommer att pröva det bevismaterial som läggs fram av åklagar- respektive försvararsidan. Förhandlingarna kommer att föras på engelska. Det officiella namnet på eventet är The Mock Trial against Stig Engström for the Murder of Prime Minister Olof Palme."

https://gunnarwall.wordpress.com/2025/03/03/tredje-palmemordskonferensen-en-spackad-dag-med-kanda-gaster-och-mangder-av-ny-information/#comment-52898

Ja, det kan säkert bli lite intressant, men med tanke på att inte ens KP trodde "det han hade" skulle ha räckt till åtal så är det nog rätt klart vilket resultatet blir här, tänker jag.

Efter 1:30 h in i presskonferensen:
"Jag är inte så dum så att jag säger att det här materialet i sig ensamt räcker till att eh vi skulle kunna ha …kan påstå det är styrkt *mummel*som en domstol måste göra."
Citera
2025-03-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det kan säkert bli lite intressant, men med tanke på att inte ens KP trodde "det han hade" skulle ha räckt till åtal så är det nog rätt klart vilket resultatet blir här, tänker jag.

"Jag är inte så dum så att jag säger att det här materialet i sig ensamt räcker till att eh vi skulle kunna ha …kan påstå det är styrkt *mummel*som en domstol måste göra."

Undrar varför han valde att peka ut SE om han själv tyckte att bevisningen var svag?
Han kunde ju lagt ner utredningen ändå utan att peka ut någon gm..
Citera
2025-03-13, 17:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Tänkte samma sak. Tillställningen framstår som lite meningslös. Med möjligt undantag för några skribenter i den här tråden, så är det knappat någon som menar att Stig Engström skulle kunna fällas till ansvar för mord givet den "bevisning" som presenterades 2020 med tillägg av andra kända omständigheter.

För att pröva substansen i rådande "bevisning" eller för Stig Engström besvärande omständigheter på ett mer relevant sätt vore en utvidgad häktningsförhandling eller liknande nog att föredra.
Citera
2025-03-13, 17:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Undrar varför han valde att peka ut SE om han själv tyckte att bevisningen var svag?

Det låter sig inte riktigt förklaras.

För att lägga ned en utredning med hänvisning till att misstänkt GM är avliden skall saken vara, som jag förstått det, tämligen uppenbar. I Örebrofallet, exempelvis, är det vad som kommer att ske. Eller om en man skjuter sin fru och sedan sig själv.

Andra förutsättningar som skall vara uppfyllda är att det inte finns tänkbara alternativa gärningsmän och det saknas andra uppslag i ärendet att utreda.

Och det var knappast fallet gällande MOP.

Det var inte heller så att SE var det första uppslag en åklagare menade sig inte "komma runt". Enligt KP-praxis framstår det som att utredningen borde lagts ned ett antal gånger genom åren.
Citera
2025-03-13, 18:47
Medlem
Citat:

Fem utländska domare på nivå hovrättsråd (från Danmark, Finland, Nederländerna, Italien och Schweiz) kommer att pröva det bevismaterial som läggs fram av åklagar- respektive försvararsidan.

Förhandlingarna kommer att föras på engelska. Det officiella namnet på eventet är The Mock Trial against Stig Engström for the Murder of Prime Minister Olof Palme."

https://gunnarwall.wordpress.com/2025/03/03/tredje-palmemordskonferensen-en-spackad-dag-med-kanda-gaster-och-mangder-av-ny-information/#comment-52898

Eftersom domarna är "begränsade" till att pröva det bevismaterial som läggs fram av åklagar- respektive försvararsidan lägger fram kommer en väl riggad förhandling att producera det utfall regissören Christian Dahlman önskar.

Det kan vara upplysande i en "juristutbildning" men har inget med en rättssäker juridisk process att göra och om det görs offentligt vara förtal av avliden.
Citera
2025-03-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Eftersom domarna är "begränsade" till att pröva det bevismaterial som läggs fram av åklagar- respektive försvararsidan lägger fram kommer en väl riggad förhandling att producera det utfall regissören Christian Dahlman önskar.

Det kan vara upplysande i en "juristutbildning" men har inget med en rättssäker juridisk process att göra och om det görs offentligt vara förtal av avliden.

Man kan förmodligen inte dra så stora slutsatser av utfallet, men jag tycker det är en kul grej.
Citera
2025-03-13, 19:02
Medlem
Citat:
Man kan förmodligen inte dra så stora slutsatser av utfallet, men jag tycker det är en kul grej.

Jag ser inte anklagelser utan grund mot en avliden som en "kul grej" men vi har förmodligen inte samma värderingar.
Citera
2025-03-13, 19:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja, det är den stora frågan. Möjligen att KP kanske kommer med någon förklaring i ev. memoarer?
Man ville komma med någonting och inte bara ett tomt avslut?
Man kollade av vilka vindar som blåste i olika forum. o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in