2025-03-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Bara en massa ovetenskapligt trams som du snöat in på alt-högerns och manosfärens skumma sidor. Där förvränger de fakta om paretoprincipen så att de ska passa in i deras sjuka ideologi. Till exempel om att 80 % av kvinnorna vill ha sex med de bästa 20 % av männen. Det fungerar bara i vissa dejtingappar, där ett fåtal män får oproportionerligt många matchningar. Verkligheten fungerar inte så.

I flera superpatriarkala länder som Afghanistan och Iran tar man inte vara på den här lilla andelen kvinnor som faktiskt är högpresterande och kan skapa något av värde. Talibanerna tillåter inte flickor att studera efter årskurs 5 eller 6.

Brukar du läsa sidor som ”The Rational Male” av Rollo Tomassi? Eller fördjupar du dig i den misogyna tönten Andrew Tates ”visdomsord”? Det förklarar varför ni antifeminister uttrycker er på exakt samma sätt, hänvisar till exakt samma källor och använder identiska formuleringar. Har man läst ett inlägg av en misogyn antifeminist, då har man läst alla. Man kan tro att ni alla manosfärens fans är en och samma person.

Plocka nu fram seriösa källor som kan styrka dina barocka påståenden, särskilt det om att det går 100 högpresterande män på varje högpresterande kvinna bland samhällsbyggarna. Både historiskt och idag. Klarar du av det?

Du ”glömde” nämna fler kvinnor än Marie Curie, nämligen exempelvis:
Hypatia av Alexandria, Rosa Parks, Emmeline Pankhurst, Ada Lovelace, Florence Nightingale, Jane Austen, Jeanne d’Arc, Margaret Thatcher, moder Teresa och Katarina den stora. Och de hundra uppfinnarna (Marie Curie inräknad) i länken nedanför har också varit med och bidragit till civilisationens utveckling och framväxt.

https://www.cadcrowd.com/blog/top-100-famous-female-inventors-in-history-modern-women-inventors/

https://obamawhitehouse.archives.gov/node/311241

Tänk om alla dessa högpresterande kvinnor istället hade förtryckts av sina manliga släktingar och varit husslavinna i alla sina yrkesverksamma år för att ta hand om man, barn och hushåll. Då hade de varit dödvikt enligt din modell.

Vänd nu på steken:

Tänk om alla dessa högpresterande män istället hade förtryckts av sina kvinnliga släktingar och varit husslav i alla sina yrkesverksamma år för att ta hand om fru, barn och hushåll. Då hade de varit dödvikt enligt din modell.

Du är en ideolog som inte kan se verkligheten. Synd, för du verkar inte vara dum.
Citera
2025-03-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nej jag har inte fel.

Jo det har du. Människor är inte fattiga i Rumänien och kvinnor i Rumänien är fria att göra vad de vill. Om Rumänien är ett patriarkalt land så är Sverige också ett patriarkalt land.

Jag har redan påstått att kvinnor är bättre på att förneka verkligheten än vad män är, och just nu blir du ett väldigt tydligt case in point.
Citera
2025-03-13, 00:30
Medlem
Citat:
Du har naturligtvis rätt till din egen åsikt, men kvinnor förtrycktes inte pga pragmatism och för samhällets bästa.

Det är inte en åsikt. Att män skulle förtrycka kvinnor pga hat är ett befängt påstående. Självklart är det av pragmatiska skäl män har "förtryckt" kvinnor historiskt. Självklart.

Citat:
Ja?

Ja, och det är naturligtvis fel. Att det inte finns någon mansfientlig världspolitik bevisar inte på något sätt att kvinnor inte hatar män.

Citat:
"Civilisationens överlevnad"?
Utveckla gärna.

Ja, hur hade du tänkt att en civilisation ska kunna överleva om kvinnor ges samma socioekonomiska status som män?

Citat:
Jaså det tror du.

Det är bara att se hur ivriga kvinnor är på att kontrollera mäns sexualitet och sexliv. Sexköpslagen, samtyckeslagen, de vill ha porrförbud, de vill ha förbud mot sexdockor t om. All sexuell konkurrens vill de förbjuda. Kvinnor skambelägger ständigt mäns sexualitet och kallar deras fullt naturliga sexuella drifter för "objektifiering" osv. Kunde dem skulle de givetvis förbjuda det de så föraktfullt refererar till som "den manliga blicken".
Citera
2025-03-13, 07:48
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Numerärt är de det, ja! 95 % män mot 5 % kvinnor bland schackspelare i stora tävlingssammanhang. Efter justering för bl a urvalets storlek, antalet träningstimmar, ålder och tävlingserfarenhet minskar könsskillnaden drastiskt till kanske någon procent.

Vi gör ett experiment. Man tar ut 100 schackspelare med hälften män och hälften kvinnor på elitnivå. Deltagarna väljs så att det inte ska bli någon könsskillnad i bl a antal träningstimmar, ålder och tävlingserfarenhet. Alla tävlar mot alla i en turnering. Rankningens sammansättning efter turneringens slut kommer att vara helt annorlunda än den nuvarande (topp 100: 99-100 män) som du dreglar över. Könsfördelningen blir i stället mycket jämnare. Någonstans mellan 45-55 och 55-45 i rankningslistan kommer det att ligga efter experimentets slut.

Sådana experiment kan naturligtvis appliceras i andra områden (utom där det ställs krav på det rent fysiska som styrka och explosivitet). Exempel: matlagning, allmänbildning, poker, biljard och tårtbakning. Ja, vad som helst bortsett från könsuppdelade sporter (t ex bollsporter och idrott).

Jag tror ditt sätt att se på den här frågan gör att du ofta pratar förbi dina meningsmotståndare.

Det verkar som du tolkar TS som ungefär så här:

"Om man tar en pojke och en flicka och låter dem genomgå exakt likadana liv och genomgå exakt samma utbildning och träning så kommer skillnaden mellan dem vara obefintlig, bortsett från de rent fysiska skillnaderna såsom skillnaden i muskelmassa." Och att vi därifrån kan dra slutsatsen att manliga och kvinnliga schackspelare, biljardspelare etc etc är lika bra.

Jag tror att de flesta kan hålla med dig om detta, men samtidigt är det inte verkligheten vi lever i. Kvinnliga schackspelare lägger uppenbarligen inte ner lika mycket tid på träning som de manliga gör. Alltså blir de inte lika bra schackspelare och det är korrekt att säga att kvinnor är sämre på schack än vad män är.

Det är uppenbarligen en inneboende skillnad i driv och motivation mellan män och kvinnor (pga testosteron kanske?), i alla fall bland de som satsar seriöst på någon tävlingsinriktad aktivitet.
Citera
2025-03-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag tror ditt sätt att se på den här frågan gör att du ofta pratar förbi dina meningsmotståndare.

Det verkar som du tolkar TS som ungefär så här:

"Om man tar en pojke och en flicka och låter dem genomgå exakt likadana liv och genomgå exakt samma utbildning och träning så kommer skillnaden mellan dem vara obefintlig, bortsett från de rent fysiska skillnaderna såsom skillnaden i muskelmassa." Och att vi därifrån kan dra slutsatsen att manliga och kvinnliga schackspelare, biljardspelare etc etc är lika bra.

Jag tror att de flesta kan hålla med dig om detta, men samtidigt är det inte verkligheten vi lever i. Kvinnliga schackspelare lägger uppenbarligen inte ner lika mycket tid på träning som de manliga gör. Alltså blir de inte lika bra schackspelare och det är korrekt att säga att kvinnor är sämre på schack än vad män är.

Det är uppenbarligen en inneboende skillnad i driv och motivation mellan män och kvinnor (pga testosteron kanske?), i alla fall bland de som satsar seriöst på någon tävlingsinriktad aktivitet.

Förstår man hur en normalfördelning fungerar och vet skillnaderna mellan män och kvinnor så inser man snabbt att den yppersta schackeliten enbart kan bestå av män.

Männens normalkurvor för alla mätbara parametrar är bredare och plattare, dvs svansarna är längre. Eller för att säga det på ett annat sätt: I området som ligger flera standardavvikelser ifrån mitten så finns det fler personer. Det finns många fler manliga genier än det finns kvinnliga, men det finns också många fler manliga idioter än det finns kvinnliga.

Och skall man bli bra på schack så bör måste man inom vissa områden vara rejält mycket bättre än kreti å pleti.

Tittar vi på IQ ser vi samma sak: Medel-iq för könen är ungefär densamma, men fördelningen är inte likadan. Männen är utspridda, medans kvinnorna är "ihoptryckta" i mitten.

Detta innebär att i tex IQ-spannet 100 -120 så är kvinnorna i majoritet.
Men ju högre IQ-värde, desto större andel män. Om vi är uppe i nivåer på >160 är den manliga dominansen total. (Och på samma sätt är den manliga dominansen total för nivåer <70..)

För att återgå till schackspel: Som du redan påpekat är män på gruppnivå mer drivna än kvinnor. De jobbar mer och tränar hårdare. Så om man gör ett urval bland schackspelare med ett visst antal träningstimmar, så kommer det missgynna männen, ty urvalet är inte representativt för vad män är.

Gör vi ett slumpmässigt urval av schackspelande barn så kan vi anta att bland de som har en IQ i intervallet 100-120 så är flickorna i liten majoritet och med de med en iq>120 är pojkarna i majoritet och ju högre IQ, desto färre flickor. Nu är inte IQ den enda faktorn som hjälper vid schack. Man kan anta att spatial förmågga också är viktig och där är pojkar betydligt bättre än kvinnor generellt.

Med detta som utgångspunkt kan vi gissa vad resultatet av en sådan turnering skulle bli:

Den övre kvartilen är nästan enbart pojkar, och i de undre 75 procenten är fördelningen av pojkar och flickor ganska jämn.

Därmed är vi återigen tillbaka i den obehagliga och hemska verkligheten, som inte försvinner hur ideologiskt driven man än är: Män är klart överrepresenterade bland de lågpresterande (fast detta kommer inte synas när det gäller schack, ty lågpresterande spelar inet schack öht), bland de som är mediokra till halvbra på något är könsfördelningen jämn, men bland de som är bäst på något är nästan alla män.
Senast redigerad av ankylosaurus 2025-03-13 kl. 09:41.
Citera
2025-03-13, 09:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH

Menar du inom schack och biljard nu eller menar du alla sporter såsom simning, höjdhopp, osv?
Citera
2025-03-13, 09:53
Medlem
Citat:
Menar du inom schack och biljard nu eller menar du alla sporter såsom simning, höjdhopp, osv?

Min kvalificerade gissning är att både kvinnor och män i den absluta toppen tränar lika hårt, men att den absoluta toppen i manlig idrott är mycket bredare (=fler utövare).
Citera
2025-03-13, 10:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Det är inte en åsikt. Att män skulle förtrycka kvinnor pga hat är ett befängt påstående. Självklart är det av pragmatiska skäl män har "förtryckt" kvinnor historiskt. Självklart.

Du har överdoserat de röda pillren. Kvinnor förtrycktes inte pga pragmatiska skäl. Kvinnor förtrycktes pga mäns kontrollbehov, fördomar gentemot kvinnor och massa vanföreställningar om kvinnor och kvinnligheten.

Citat:
Ja, och det är naturligtvis fel. Att det inte finns någon mansfientlig världspolitik bevisar inte på något sätt att kvinnor inte hatar män.

För andra gången, det påstod jag inte heller.

Citat:
Ja, hur hade du tänkt att en civilisation ska kunna överleva om kvinnor ges samma socioekonomiska status som män?

"Ges"? Du menar att kvinnor ska göras ekonomiskt beroende av män?

Citat:
Det är bara att se hur ivriga kvinnor är på att kontrollera mäns sexualitet och sexliv. Sexköpslagen, samtyckeslagen, de vill ha porrförbud, de vill ha förbud mot sexdockor t om. All sexuell konkurrens vill de förbjuda. Kvinnor skambelägger ständigt mäns sexualitet och kallar deras fullt naturliga sexuella drifter för "objektifiering" osv. Kunde dem skulle de givetvis förbjuda det de så föraktfullt refererar till som "den manliga blicken".

Varken sexköpslagen eller samtyckeslagen kom till för att kontrollera mäns sexualitet. Alla länder har lagstiftning gällande prostitution. I många länder är det förbjudet att både sälja och köpa. I andra är det avkriminaliserat men efterhand mer och mer reglerat, osv. Problemet med prostitution är att det handlar inte bara om, oftast två, inblandade. Det påverkar hela samhället.

De som vill ha förbud mot porr och sexdockor kan inte vara så många.

Däremot en ärlig fråga. Varför är inte män mer emot porr med tanke på hur det ser ut idag?
Citera
2025-03-13, 10:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Min kvalificerade gissning är att både kvinnor och män i den absluta toppen tränar lika hårt, men att den absoluta toppen i manlig idrott är mycket bredare (=fler utövare).

Ja det var vad jag hoppades att han menade också.

Japp, elitsatsande kvinnor och män är lika drivna och motiverade. Utöver det har jag ingen aning om antalet utövare.
Citera
2025-03-13, 10:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, inte alls! Män är inte bättre på schack på grund av medfödd talang. Skillnaden beror framför allt på att fler män (urvalets storlek) spelar och får större skicklighet i hårdare motstånd.

Det finns såklart fler faktorer att ta hänsyn till. Sociokulturella skillnader som mindre uppmuntran från föräldrar, sämre självförtroende och underskattning av sin förmåga. Vissa snubbar med låg självkänsla tutar ideligen i unga tjejer att de är biologiskt sämre på att spela schack. Till slut tror tjejerna att de inte har någon chans att vinna mot killar. Det blir en självuppfyllande profetia.

Inte visste jag att nyfödda barn kan spela schack! Om du har den 25 år gamla Baron-Cohens bebisstudie i åtanke, då kan jag informera dig att den har bemötts av mycket hård kritik för bland annat brister i metodik och att den inte har kunnat replikeras.

Jag har inte skrivit att nyfödda kan spela schack.

Är du och jag överens om att det är fler tjejer som är intresserade av hästar/hästsport än killar? Är vi överens om att poolen av tjejer som håller på med hästar är mycket större än poolen av killar?
Kan du då försöka förklara för mig varför det är en så stor övervikt av killar som är toppryttare?
Vi kan ta matlagning som ett annat exempel. Samma sak där, större pool av kvinnor än män som är intresserade av matlagning men tittar du på toppkrögarna/kockarna är jag ganska säker på att du hittar en större andel män än kvinnor. Förklaring till det?
Citera
2025-03-13, 10:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja det var vad jag hoppades att han menade också.

Japp, elitsatsande kvinnor och män är lika drivna och motiverade. Utöver det har jag ingen aning om antalet utövare.

Det är här jag tror att det skiljer sig. Män är mer tävlingsinriktade än kvinnor rent generellt. Därför lägger de ner mer tid och arbete på att bli bäst.
Citera
2025-03-13, 10:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Jo det har du. Människor är inte fattiga i Rumänien och kvinnor i Rumänien är fria att göra vad de vill. Om Rumänien är ett patriarkalt land så är Sverige också ett patriarkalt land.

Jag har redan påstått att kvinnor är bättre på att förneka verkligheten än vad män är, och just nu blir du ett väldigt tydligt case in point.

Den enda som förnekar verkligheten är du.

Vad kostar en tjej i Rumänien, du som vet.
300 sek för ett samlag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in