2025-03-12, 18:35
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Ja, ungefär så. Vad jag menar är att det är en liten minoritet som driver samhället framåt och att den stora massan konsumerar lika mycket resurser som den skapar. Den stora massan är i bästa fall neutral men kan - i ett välorganiserat samhälle - hjälpa till att bevara och förvalta det som skapats av andra.

Den som är nyfiken på vad den stora massan åstadkommer, när den lever i ett samhälle som är så dysfunktionellt att man inte tar vara på den här lilla andelen män som faktiskt skapar något, kan studera valfritt arabland... Värdelösa shithole-countries utan struktur, ty de som skulle behövas för att skapa något ur kaoset har ingen talan, eller så existerar de inte, pga inavel som sänker intelligensen.

Det är en paretodistribution. Exempel på pareto som ofta lyfts fram är tex 80/20-regeln. Den kan tolkas som att folk brukar använda 20% av sina kläder 80% tiden, eller att på en typisk arbetsplats så utför 20% av de anställda 80% av arbetet.

En annan observation man kan göra med utgångspunkt av paretofördelningen är att roten ur antalet anställda i en organisation skapar hälften av värdet. I en organisation på 25 personer är det alltså 25^0.5 = 5 personer som skapar hälften av värdet.

I en organisation med 10000 är det alltså 100 st som skapar hälften av världet.

Ju längre åt höger man kommer i paretodistributionen, desto exceptionellare människor träffar vi på. Och av genetiska fortplantningsskäl är nästan alla av dessa män. De som räknas är samhällsbyggarna, de som utför ett arbete, för samhället framåt eller gör en upptäckt som miljontals kan dra nytta av och bygga vidare på. Exempel kan vara Isac Newton, Charles de Gaulle, Aristoteles, Alfred Nobel, Martin Luther King eller Marie Curie... (Ser du, en kvinna på slutet där. Marie Curie var definitivt en 0.1-procentare.)

Den stora massan är dödvikt, eller bär med nöd och näppe sin egen vikt. De som bidrar med mer än vad de konsumerar är kanske 10% av männen och 0.1% av kvinnorna. Det känns rimligt.

Att det (när det gäller att bygga en civilisation) skulle gå 100 högpresterande män på varje högpresterande kvinna känns rimligt. Kvinnor (som grupp) skapar inte så mycket.

Ja enligt din modell är majoriteten människor (män och kvinnor) dödvikt.
Citera
2025-03-12, 18:49
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Jag är född sent 80-tal och är således minst 10 år yngre än dig. Och det som skedde var att du kom med ett felaktigt påstående, och jag kontrade med rättelse. Om vi nu har diskuterat färdigt så kan man fråga sig varför du fortsätter att spy ur dig påståenden på löpande band.

Skriver du något får du räkna med mothugg.

"Män är överlägsna kvinnor på alla sporter, samtliga tekniska yrken, samtliga fysiska yrken, män har byggt allt och uppfunnit allt du ser omkring dig och använder dagligen, eftersom män är överlägsna kvinnor i precis allt som krävs för att bygga och upprätthålla en avancerad och framgångsrik civilisation. Listan på detta kan göras extremt lång och skulle överskrida godkänt antal tecken."

Jag svarade på ovanstående som är en upprepning och som jag med flera redan har bemött.

Citat:
Men din gamla lista på vad män är bättre på som jag citerade igår är inte manshatisk sörja?

Eller du kanske lever efter devisen "It's ok when we do it"?

Statistiskt sett stämmer min lista. Din lista var bara en massa känslosam sörja.

Citat:
Att Rumänien skulle vara ett patriarkalt land är också ett felaktigt påstående. Kvinnor är fria att göra vad de vill i Rumänien. T om abort.

Sen gör inte alltid kvinnor där särskilt feministiska val. Men det beror inte på tvång och lagar och regler, utan på deras egna val och fria vilja.

Rumänien är mycket mer patriarkalt än de nordiska med flera länderna.

Alltså stämmer mitt påstående: "Kvinnor från patriarkala låginkomstländer är bättre på att "hora ut" sig ja".
Senast redigerad av Jenny9 2025-03-12 kl. 19:15.
Citera
2025-03-12, 18:50
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du har fortfarande fel.

"Fattiga" länder och låginkomstländer är inte samma sak, och Rumänien och Moldavien är inte "patriarkala" länder.

Nej jag har inte fel.
Citera
2025-03-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Japp, har sin grund i kontroll, fördomar, fientlighet, osv. Patriarkala samhällen nedvärderar kvinnor och ser dem som mindre värda än män.

Nej, det har ingenting med något av det att göra. Det är bara dina påhitt.

Citat:
Jag skrev inte att det politiska, ekonomiska, sociala och juridiska förtrycket gentemot kvinnor var bevis för att det inte finns kvinnor som hatar män.

Eh, du skrev att kvinnor inte hatar män i någon nämnvärd utsträckning och att det bevisas av att manshat aldrig varit lagstadgad politik:

Citat:
Kvinnor hatar inte män i någon nämnvärd utsträckning. Vilket bevisas av att något manshat har aldrig varit lagstadgad politik. Män har aldrig blivit förtryckta av kvinnor politiskt, socialt, ekonomiskt eller juridiskt.

Citat:
Precis.

Men män både kunde och ville förtryckta kvinnor. Och gör så fortfarande i många länder runtom världen.

Återigen, det har snarare handlat om pragmatism och civilisationens överlevnad, och inte om vilja, hat, nedvärdering eller annat. Det är bara dina påhitt, som sagt.

Om kvinnor kunde förtrycka män är jag dock helt övertygad om att de skulle göra det i betydligt större utsträckning än vad män någonsin förtryckt kvinnor. Kvinnor har en tendens att vara väldigt auktoritärt lagda. Mer så än män.
Citera
2025-03-12, 19:13
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej, det har ingenting med något av det att göra. Det är bara dina påhitt.

Du har naturligtvis rätt till din egen åsikt, men kvinnor förtrycktes inte pga pragmatism och för samhällets bästa.

Citat:
Eh, du skrev att kvinnor inte hatar män i någon nämnvärd utsträckning och att det bevisas av att manshat aldrig varit lagstadgad politik:

Ja?

Citat:
Återigen, det har snarare handlat om pragmatism och civilisationens överlevnad, och inte om vilja, hat, nedvärdering eller annat. Det är bara dina påhitt, som sagt.

"Civilisationens överlevnad"?
Utveckla gärna.

Citat:
Om kvinnor kunde förtrycka män är jag dock helt övertygad om att de skulle göra det i betydligt större utsträckning än vad män någonsin förtryckt kvinnor. Kvinnor har en tendens att vara väldigt auktoritärt lagda. Mer så än män.

Jaså det tror du.
Citera
2025-03-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ja enligt din modell är majoriteten människor (män och kvinnor) dödvikt.

Exakt. Så är det. Dödvikt i bemärkelsen att de på individplanet inte är nettobidragare till samhällsbygget.

Men det behöver ju vara dåligt att vara en dödvikt. Finns ingen anledning att varken moralisera eller peka finger åt det.
Citera
2025-03-12, 20:02
Medlem
lupacs avatar
Citat:
...

Rättelse:

Män är överlägsna kvinnor på alla sporter, samtliga tekniska yrken, samtliga fysiska yrken, män har byggt allt och uppfunnit allt du ser omkring dig och använder dagligen, eftersom män är överlägsna kvinnor i precis allt som krävs för att bygga och upprätthålla en avancerad och framgångsrik civilisation. Listan på detta kan göras extremt lång och skulle överskrida godkänt antal tecken.

Kvinnor klarar inte av något av detta. Vad kvinnor är bättre på är att föda barn (), skylla sina egna tillkortakommanden på andra (jodå, feminismen är fortfarande en betydligt större rörelse än incel-rörelsen, så försök inte), förneka verkligheten, döda sina spädbarn, vara sexistiska, vara otrogna, gnälla, gråta, och bete sig som barnungar.

Allt annat är vi ungefär lika bra/dåliga på. Kan ha glömt något.
Rättelse:

Du har fel på precis allt. Kan du styrka dina påståenden med källor? Till exempel att män generellt besegrar kvinnor i samtliga av världens 8000 kända sporter och sportspel.

Finns massor av saker i din omgivning som kvinnor uppfunnit, t ex kaffefiltret, diskmaskinen, injektionssprutan, vindrutetorkaren, livräddningsflotten, rollatorn, monopol, signalraketer, det reflexfria glaset, bilvärmaren, brandstegen, engångsblöjan, brödkaveln, renklämman, chocolate chip cookies och ölet för att nämna några exempel.

Och så Merapis några år gamla inlägg: (FB) Är kvinnor bättre än män på något?

Allt annat är vi ungefär lika bra/dåliga på. Kan ha glömt något.

Ja, just det! Kvinnor är ju generellt bättre på att köra bil än män. Även bättre på att skriva rafflande deckare.

Men viktigast är dock de individuella variationerna, som är större än genomsnittsskillnaden mellan män och kvinnor. Det finns enskilda kvinnor som är överlägsna många män i exempelvis tekniska yrken. Enskilda män kan vara vigare eller mer verbala än många kvinnor.

Glöm inte att kvinnor historiskt varit utestängda från högre utbildning, inte fått ärva och äga mark, inte fått sina patent utfärdade i eget namn, haft sina liv begränsade till barnafödande och hushållsarbete i hemmet, inte fått rösta, inte varit tillåtna att engagera sig vare sig politiskt, religiöst eller affärsmässigt i det offentliga rummet. Det är först nu för runt hundra år sedan som kvinnor börjat få fler möjligheter och rättigheter.

Skänk en tacksamhetens tanke till de kvinnor som gjort det möjligt för dig och dina misogyna meningsfränder att äta renklämmor och skölja ner dem med en iskall stor stark och mumsa på chocolate chip cookies till kaffet. När du får sköra ben på gamla dar såvida du inte redan är där, kan du tryggt förlita dig på en stabil rollator under promenaderna med din personliga assistent.

Om Margaret Hamilton inte hade funnits så hade den första månlandningen förmodligen inte blivit av. Tänk på det!
Citera
2025-03-12, 20:02
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Exakt. Så är det. Dödvikt i bemärkelsen att de på individplanet inte är nettobidragare till samhällsbygget.

Men det behöver ju vara dåligt att vara en dödvikt. Finns ingen anledning att varken moralisera eller peka finger åt det.

Håller med och skulle vilja tillägga att allt är ju tämligen artificiellt i hur vi har byggt upp våra samhällen/civilisationer jämfört med de första generationerna människor.

Forskarna och uppfinnarna du nämnde i ditt föregående inlägg har definitivt bidragit till att utveckla och göra livet bekvämare, lättare, friskare osv för den stora massan.

Men i övrigt så anser jag att alla är samhället/civilisationen. Jag menar vilka hade "samhällsbyggarna" varit utan alla andra.
Citera
2025-03-12, 20:09
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ja, så är det ju. Jag tror det beror på att män är mycket bättre på att bilda lag. När en man gör något bra, tar en risk med ett lyckat resultat, eller visar prov på motivation, så sluter andra män upp bakom honom.

Kvinnor, som har en nedärvd "haremmentalitet" och ser andra kvinnor främst som rivaler, sticker dolkar i ryggen på varje kvinna som utmärker sig.
Källa som styrker ditt påstående att män är mycket bättre än kvinnor på att bilda lag? Jag har letat överallt på webben men hittar inte en enda vetenskaplig sida som bekräftar det du påstår. Kan det inte vara något ovetenskapligt skit som du hittat på en av manosfärens olika webbplatser? Det finns vissa kvinnohatande incels som är skickliga på att fantisera ihop en ”studie” om kvinnors underlägsenhet i allt, så att den ser seriös och proffsig ut.

Citat:
Den där holländska (tror jag det var) serien där ett lag män och ett lag kvinnor fick bo på en öde ö visade detta på ett övertydligt sätt. Männen bildade naturliga lag, där var och en bidrog efter förmåga. Kvinnorna, däremot, de svalt och de grät.
Jag har avhandlat detta för ca två år sedan och kan lätt punktera samtliga av dina påståenden om kvinnors tillkortakommanden inom överlevnad. Här länkar jag till två av mina inlägg i delforumet :

(FB) Män vs kvinnor överlevnad
Citera
2025-03-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Källa som styrker ditt påstående att män är mycket bättre än kvinnor på att bilda lag? Jag har letat överallt på webben men hittar inte en enda vetenskaplig sida som bekräftar det du påstår. Kan det inte vara något ovetenskapligt skit som du hittat på en av manosfärens olika webbplatser? Det finns vissa kvinnohatande incels som är skickliga på att fantisera ihop en ”studie” om kvinnors underlägsenhet i allt, så att den ser seriös och proffsig ut.

Det där är baserat på väldigt många iaktagelser i livet och på arbetsplatser. Enbart män på ett jobb kan ge en rå stämning. ...Men är det bara kvinnor så är toxiciteten så tjock att man kan skära den med kniv. Ingen slump att jämställdhetsmyndigheten, som är har en helt ojämnställd könsfördelning, har en sjukskrivningsgrad helt uppåt väggarna.

Hade du vetat mer om evolutionspsykologiså hade det stått klart för sig varför vi (män och kvinnor) på gruppnivå beter oss som vi gör.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag har avhandlat detta för ca två år sedan och kan lätt punktera samtliga av dina påståenden om kvinnors tillkortakommanden inom överlevnad. Här länkar jag till två av mina inlägg i delforumet :

Jag tycker att männen och kvinnorna hade samma fulhetsgrad. Som man vill jag påstå att det var många oattraktiva deltagare i det kvinnliga laget. Visst ville de säkert göra underhållning och visst valde de säkert att överdriva de tendenser de såg: Männen fiskar och tjoar, kvinnorna bölar och surar.

...Men menar du att filmteamet fabricerat scenerna när kvinnor och män blandas efter nån vecka och männen har varm mat och vatten att bjuda på, medans kvinnorna bara väntar på att tyna bort i sina snyftningar?

Varför är det svårt för vissa kvinnor att acceptera att könen är olika och presterar olika, men att vi ändå kompletterar varandra?

För att besvara trådens frågeställning: Männen är bättre på att vara män och kvinnor är bättre på att vara kvinnor. I vår art ingår, sedan vi var på apstadiet, följande arbetsuppgifter för männen: Jaga, fiska, bevaka, skydda, bygga, strida. Därför är män på gruppnivå bättre på detta och alla arbetsuppgifter som är derivat av de här grunduppgifterna.

De flesta kvinnor kan inte kasta en boll och det beror på att bollkastning är ett derivat från historiskt manliga uppgifter som jakt och strid, där man nedlägger byten och dödar fiender geno att kasta en stor jävvla sten i hövvet på dem.

Att detta ens skall behöva tjafsas om är obegripligt. Kvinnor är inte sämre än män bara för att de inte på ett naturligt sätt kan kasta en boll, det är bara det att de, under de senaste årmiljonerna då våra könsroller mejslats ut, inte behövt kunna det.
Citera
2025-03-12, 21:22
Medlem
Citat:
Håller med och skulle vilja tillägga att allt är ju tämligen artificiellt i hur vi har byggt upp våra samhällen/civilisationer jämfört med de första generationerna människor.

Forskarna och uppfinnarna du nämnde i ditt föregående inlägg har definitivt bidragit till att utveckla och göra livet bekvämare, lättare, friskare osv för den stora massan.

Men i övrigt så anser jag att alla är samhället/civilisationen. Jag menar vilka hade "samhällsbyggarna" varit utan alla andra.

Vi är gjorda för att leva i grupper på, säg, 15 till 50 individer. I den lilla gruppen behövdes alla på ett eller annat sätt, men vissa drog ett tyngre lass än andra, vilket ledde till att de fick högre status. Det berodde på att de alltid delade med sig till de som lyckats sämre. Det fanns inget annat val eftersom det inte gick att ackumulera rikedom. Du kan inte äta en hel jävla jätteälg själv, så det är lika bra att dela den med stammen och bli hyllad som hjälte och få tillgång till frodiga och fertila ungmöer.

Men även i en stam gäller paretofördelningen: 20% skapar 80% av överlevnadsfördelarna. Och de flesta av dessa 20% var män. Men kvinnorna var (och är) mer värdefulla, ty de är nyckeln till nästa generation. Om hälften av stammens män dör i en mammutjakt så kan stammen ändå överleva.
Om hälften av kvinnorna dör i matförgiftning, så är stammen rökt.

Återigen ser vi hur könen kompletterar varandra.

Men de som hävdar att kvinnor (på gruppnivå) är lika bra som män på typiskt manliga saker är ute cyklar, de är ideologiskt förblindade.
Citera
2025-03-12, 22:44
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ja, ungefär så. Vad jag menar är att det är en liten minoritet som driver samhället framåt och att den stora massan konsumerar lika mycket resurser som den skapar. Den stora massan är i bästa fall neutral men kan - i ett välorganiserat samhälle - hjälpa till att bevara och förvalta det som skapats av andra.

Den som är nyfiken på vad den stora massan åstadkommer, när den lever i ett samhälle som är så dysfunktionellt att man inte tar vara på den här lilla andelen män som faktiskt skapar något, kan studera valfritt arabland... Värdelösa shithole-countries utan struktur, ty de som skulle behövas för att skapa något ur kaoset har ingen talan, eller så existerar de inte, pga inavel som sänker intelligensen.

Det är en paretodistribution. Exempel på pareto som ofta lyfts fram är tex 80/20-regeln. Den kan tolkas som att folk brukar använda 20% av sina kläder 80% tiden, eller att på en typisk arbetsplats så utför 20% av de anställda 80% av arbetet.

En annan observation man kan göra med utgångspunkt av paretofördelningen är att roten ur antalet anställda i en organisation skapar hälften av värdet. I en organisation på 25 personer är det alltså 25^0.5 = 5 personer som skapar hälften av värdet.

I en organisation med 10000 är det alltså 100 st som skapar hälften av världet.

Ju längre åt höger man kommer i paretodistributionen, desto exceptionellare människor träffar vi på. Och av genetiska fortplantningsskäl är nästan alla av dessa män. De som räknas är samhällsbyggarna, de som utför ett arbete, för samhället framåt eller gör en upptäckt som miljontals kan dra nytta av och bygga vidare på. Exempel kan vara Isac Newton, Charles de Gaulle, Aristoteles, Alfred Nobel, Martin Luther King eller Marie Curie... (Ser du, en kvinna på slutet där. Marie Curie var definitivt en 0.1-procentare.)

Den stora massan är dödvikt, eller bär med nöd och näppe sin egen vikt. De som bidrar med mer än vad de konsumerar är kanske 10% av männen och 0.1% av kvinnorna. Det känns rimligt.

Att det (när det gäller att bygga en civilisation) skulle gå 100 högpresterande män på varje högpresterande kvinna känns rimligt. Kvinnor (som grupp) skapar inte så mycket.
Bara en massa ovetenskapligt trams som du snöat in på alt-högerns och manosfärens skumma sidor. Där förvränger de fakta om paretoprincipen så att de ska passa in i deras sjuka ideologi. Till exempel om att 80 % av kvinnorna vill ha sex med de bästa 20 % av männen. Det fungerar bara i vissa dejtingappar, där ett fåtal män får oproportionerligt många matchningar. Verkligheten fungerar inte så.

I flera superpatriarkala länder som Afghanistan och Iran tar man inte vara på den här lilla andelen kvinnor som faktiskt är högpresterande och kan skapa något av värde. Talibanerna tillåter inte flickor att studera efter årskurs 5 eller 6.

Brukar du läsa sidor som ”The Rational Male” av Rollo Tomassi? Eller fördjupar du dig i den misogyna tönten Andrew Tates ”visdomsord”? Det förklarar varför ni antifeminister uttrycker er på exakt samma sätt, hänvisar till exakt samma källor och använder identiska formuleringar. Har man läst ett inlägg av en misogyn antifeminist, då har man läst alla. Man kan tro att ni alla manosfärens fans är en och samma person.

Plocka nu fram seriösa källor som kan styrka dina barocka påståenden, särskilt det om att det går 100 högpresterande män på varje högpresterande kvinna bland samhällsbyggarna. Både historiskt och idag. Klarar du av det?

Du ”glömde” nämna fler kvinnor än Marie Curie, nämligen exempelvis:
Hypatia av Alexandria, Rosa Parks, Emmeline Pankhurst, Ada Lovelace, Florence Nightingale, Jane Austen, Jeanne d’Arc, Margaret Thatcher, moder Teresa och Katarina den stora. Och de hundra uppfinnarna (Marie Curie inräknad) i länken nedanför har också varit med och bidragit till civilisationens utveckling och framväxt.

https://www.cadcrowd.com/blog/top-100-famous-female-inventors-in-history-modern-women-inventors/

https://obamawhitehouse.archives.gov/node/311241

Tänk om alla dessa högpresterande kvinnor istället hade förtryckts av sina manliga släktingar och varit husslavinna i alla sina yrkesverksamma år för att ta hand om man, barn och hushåll. Då hade de varit dödvikt enligt din modell.

Vänd nu på steken:

Tänk om alla dessa högpresterande män istället hade förtryckts av sina kvinnliga släktingar och varit husslav i alla sina yrkesverksamma år för att ta hand om fru, barn och hushåll. Då hade de varit dödvikt enligt din modell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in