2025-03-12, 15:27
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Nej, din idiot. Det finns inga "fattiga länder" i Europa. Och nej, dessa länder är inte "patriarkala". Jag har till skillnad från dig varit i dessa länder och kan intyga att du har fel. Ta reda på fakta innan du uttalar dig mer, idiot.
Huvudstädernas ”red light”-distrikten har du naturligtvis besökt under dina så kallade studieresor, men inte förorterna och landsbygden. Jag förstår att du tycker det är mer lustfyllt att studera människohonans anatomi än sociologi eller närliggande akademisk disciplin.

Europa består inte bara av EU utan också av före detta östblockets länder, Armenien plus en eller två till från forna Sovjetunionen.

Graden av jämställdhet: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gender_Inequality_Index
Moldavien ligger på plats nr 46 och Rumänien nr 61 i GII. Ganska patriarkala länder med andra ord. Samtliga nordiska länder ligger tio i topp (2, 3, 4, 6 och 9).

Rumänien: https://www.so-rummet.se/kategorier/samhallskunskap/varldens-lander-samhallskunskap/europa-samhallskunskap/fakta-om-rumanien#

Moldavien: https://www.so-rummet.se/kategorier/samhallskunskap/varldens-lander-samhallskunskap/europa-samhallskunskap/fakta-om-moldavien#

Varför tar du själva inte reda på sådana elementära fakta? Är det för att sanningen svider alltför mycket?
Citera
2025-03-12, 15:57
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Stämmer dock inte. Män är även bättre på schack.
Numerärt är de det, ja! 95 % män mot 5 % kvinnor bland schackspelare i stora tävlingssammanhang. Efter justering för bl a urvalets storlek, antalet träningstimmar, ålder och tävlingserfarenhet minskar könsskillnaden drastiskt till kanske någon procent.

Vi gör ett experiment. Man tar ut 100 schackspelare med hälften män och hälften kvinnor på elitnivå. Deltagarna väljs så att det inte ska bli någon könsskillnad i bl a antal träningstimmar, ålder och tävlingserfarenhet. Alla tävlar mot alla i en turnering. Rankningens sammansättning efter turneringens slut kommer att vara helt annorlunda än den nuvarande (topp 100: 99-100 män) som du dreglar över. Könsfördelningen blir i stället mycket jämnare. Någonstans mellan 45-55 och 55-45 i rankningslistan kommer det att ligga efter experimentets slut.

Sådana experiment kan naturligtvis appliceras i andra områden (utom där det ställs krav på det rent fysiska som styrka och explosivitet). Exempel: matlagning, allmänbildning, poker, biljard och tårtbakning. Ja, vad som helst bortsett från könsuppdelade sporter (t ex bollsporter och idrott).
Citera
2025-03-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Detta har vi precis diskuterat. Farbror börjar bli gaggig.

Jag är född sent 80-tal och är således minst 10 år yngre än dig. Och det som skedde var att du kom med ett felaktigt påstående, och jag kontrade med rättelse. Om vi nu har diskuterat färdigt så kan man fråga sig varför du fortsätter att spy ur dig påståenden på löpande band.

Skriver du något får du räkna med mothugg.

Citat:
Kvinnohatisk sörja.

Men din gamla lista på vad män är bättre på som jag citerade igår är inte manshatisk sörja?

Eller du kanske lever efter devisen "It's ok when we do it"?

Citat:
Awfan, varför kommer då majoriteten av Europas prostituerade därifrån?

Se UyCVswHfsnM2z3nH:s inlägg på föregående sida. Det täckte det mesta. Jag kan även lägga till en kulturell aspekt angående syn på sexsäljande (och mycket annat) som skiljer sig ganska markant i dessa länder jämfört med övriga Europa.

Att Rumänien skulle vara ett patriarkalt land är också ett felaktigt påstående. Kvinnor är fria att göra vad de vill i Rumänien. T om abort.

Sen gör inte alltid kvinnor där särskilt feministiska val. Men det beror inte på tvång och lagar och regler, utan på deras egna val och fria vilja.
Citera
2025-03-12, 16:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Numerärt är de det, ja! 95 % män mot 5 % kvinnor bland schackspelare i stora tävlingssammanhang. Efter justering för bl a urvalets storlek, antalet träningstimmar, ålder och tävlingserfarenhet minskar könsskillnaden drastiskt till kanske någon procent.

Vi gör ett experiment. Man tar ut 100 schackspelare med hälften män och hälften kvinnor på elitnivå. Deltagarna väljs så att det inte ska bli någon könsskillnad i bl a antal träningstimmar, ålder och tävlingserfarenhet. Alla tävlar mot alla i en turnering. Rankningens sammansättning efter turneringens slut kommer att vara helt annorlunda än den nuvarande (topp 100: 99-100 män) som du dreglar över. Könsfördelningen blir i stället mycket jämnare. Någonstans mellan 45-55 och 55-45 i rankningslistan kommer det att ligga efter experimentets slut.

Sådana experiment kan naturligtvis appliceras i andra områden (utom där det ställs krav på det rent fysiska som styrka och explosivitet). Exempel: matlagning, allmänbildning, poker, biljard och tårtbakning. Ja, vad som helst bortsett från könsuppdelade sporter (t ex bollsporter och idrott).

Jag tycker att ditt resonemang haltar en aning. Det känns som att de variabler du räknar bort är en del könsspecifika variabler. Som du resonerar kan man ju lika gärna jämföra nyfödda pojkar med nyfödda flickor och då säga att det inte finns någon skillnad mellan könen på hur duktiga de är på Schack t.ex.
Citera
2025-03-12, 17:27
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vi håller oss till statistik och inte spekulationer.
Det är det jag har gjort i flera år i detta forum. Jag håller mig till statistik och vedertagna fakta från forskning. Spekulationer och konspirationsteorier är anti-vaxxares, klimatförnekares och manosfärens hjärndöda incels paradgren.
Citera
2025-03-12, 17:36
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag tycker att ditt resonemang haltar en aning. Det känns som att de variabler du räknar bort är en del könsspecifika variabler. Som du resonerar kan man ju lika gärna jämföra nyfödda pojkar med nyfödda flickor och då säga att det inte finns någon skillnad mellan könen på hur duktiga de är på Schack t.ex.
Nej, inte alls! Män är inte bättre på schack på grund av medfödd talang. Skillnaden beror framför allt på att fler män (urvalets storlek) spelar och får större skicklighet i hårdare motstånd.

Det finns såklart fler faktorer att ta hänsyn till. Sociokulturella skillnader som mindre uppmuntran från föräldrar, sämre självförtroende och underskattning av sin förmåga. Vissa snubbar med låg självkänsla tutar ideligen i unga tjejer att de är biologiskt sämre på att spela schack. Till slut tror tjejerna att de inte har någon chans att vinna mot killar. Det blir en självuppfyllande profetia.

Inte visste jag att nyfödda barn kan spela schack! Om du har den 25 år gamla Baron-Cohens bebisstudie i åtanke, då kan jag informera dig att den har bemötts av mycket hård kritik för bland annat brister i metodik och att den inte har kunnat replikeras.
Citera
2025-03-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det är det jag har gjort i flera år i detta forum. Jag håller mig till statistik och vedertagna fakta från forskning. Spekulationer och konspirationsteorier är anti-vaxxares, klimatförnekares och manosfärens hjärndöda incels paradgren.

Du är en produkt av staten.
Citera
2025-03-12, 18:19
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Av samma anledning som svenskar åker till Norge för att jobba. Lönen är bättre. Om svensken med 20 000 i lön och 20 000 i levnadskostnad kan dra på jobbturne till norge eller veckopendla och få ut 30 000 så blir det ju en fin slant över. Men det betyder ju inte att svenskar i Sverige är fattiga.

Om vår fiktiva kvinna tjänar 500 euro i månaden på att knega på ett vanligt jobb i Moldavien 40 timmar i veckan, samtidigt som levnadskostnaderna ligger på 500 i månaden så går hon bara runt. Samma 500 kan hon tjäna i norra Europa på en dag om hon kan tänka sig att sälja sex.

Det vore som om du kunde åka till ett annat land och få en månadslön för tre knull. Du kanske inte skulle göra det men det är väl inte konstigt om ett stort antal kvinnor nappar på det?

Exakt.

Jag citerar mig själv: "Majoriteten av de prostituerade i Europa kommer från fattiga (låginkomstländer) och patriarkala länder"

Såsom Rumänien, Moldavien, Nigeria, osv.
Senast redigerad av Jenny9 2025-03-12 kl. 18:24.
Citera
2025-03-12, 18:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du tänker helt bakvänt på det. Människor med makt förtrycker andra människor. Män har bara varit bättre på att skaffa makt än kvinnor har varit. I vilket historiskt patriarkalt samhälle du än kan ta som exempel så vågar jag påstå att det funnits kvinnor där som varit mer priviligierade än andra.

Massa bortförklaringar.

Förtrycket gentemot kvinnor var lagstadgat. Lägg därtill en massa religiöst mambojambo som ytterligare tryckte ner och begränsade kvinnor.
Citera
2025-03-12, 18:24
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Värdelösa för utvecklingen? Ja där är väl majoriteten helt värdelösa, inklusive mig själv. Värdelösa för samhället? Nej.

Fair enough.
Citera
2025-03-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Exakt.

Jag citerar mig själv: "Majoriteten av de prostituerade i Europa kommer från fattiga (låginkomstländer) och patriarkala länder"

Såsom Rumänien, Moldavien, Nigeria, osv.

Du har fortfarande fel.

"Fattiga" länder och låginkomstländer är inte samma sak, och Rumänien och Moldavien är inte "patriarkala" länder.
Citera
2025-03-12, 18:32
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Pragmatism. Kontroll. För man anser det vara för samhällets bästa, osv. Hat har ingenting med saken att göra.

Japp, har sin grund i kontroll, fördomar, fientlighet, osv. Patriarkala samhällen nedvärderar kvinnor och ser dem som mindre värda än män.

Citat:
Haha, nej det bevisas inte alls av det. Du har dragit väldigt märkliga slutsatser på sistone. Häromdagen var kvinnors förmåga att föda barn bevis för att kvinnor har högre smärttröskel än män, och nu är tydligen eventuell politiks vara eller icke vara bevis för att det inte finns något manshat från kvinnor.

Jag skrev inte att det politiska, ekonomiska, sociala och juridiska förtrycket gentemot kvinnor var bevis för att det inte finns kvinnor som hatar män.

Citat:
Anledningen att det inte finns någon sådan politik du pratar om är för att kvinnor inte kan förtrycka män hur gärna de än skulle vilja. Inte för att det inte finns manshat. Jösses.

Precis.

Men män både kunde och ville förtryckta kvinnor. Och gör så fortfarande i många länder runtom världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in