2025-03-12, 19:48
Medlem
Det här är riktat mot svenska vita män, när man vill bli av med dem hittar man på lagar därefter, khattuggande negrer har man inga kontroller för
2025-03-12, 20:47
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
Något måste ha missförståtts här. Jag muppar mig inte alls, men ett standardglas vin på cirka 25 cl med cirka 12 procent har då ungefär 3 cl ren alkohol och alkohol vägér 0,8 av vatten, så de blir ungefär 2,4 gram ren alkohol per standadglas. Något är missförstått i din beräkning och jag muppar mig inte, vill bara berätta det.

Tror kanske du misstar mig för den andra som du diskuterar med. Jag länkade bara till systembolagets definition av standardglas eftersom jag blev nyfiken efter att ha läst er diskussion. Inte min egen uträkning med andra ord.
2025-03-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Men med ditt resonemang kan betydligt fler liv räddas om vi höjer åldersgränsen för körkort, eftersom 18–19-åringar alltså är överrepresenterade i dödsolyckor. Inte rattfyllon.

Faktum är att du kontinuerligt kan höja gränsen fram till den säkraste gruppen, 64–75-åringar, med samma resonemang.

Kan man rädda ett enda liv sålunda så är det värt det! Även om hela samhället kvaddar.
Ja, det stämmer att unga män är klart överrepresenterade inom olyckor. Men att den gruppen har körkort ger mest troligen en positiv effekt tillbaka till samhället, då det ger dom förutsättningar att bli vuxna och klara sig själva.

Vad ger fyllekörning för effekt tillbaka till samhället menar du? För mig är det en totalt oacceptabel risk med 40 döda varje år på grund av fyllekörning. Och jag är övertygad att samhället i stort håller med mig.

Varför målar du upp det som att hela samhället kommer kvadda av att vi försöker bekämpa fyllekörning?
2025-03-12, 21:33
Medlem
Snart kommer Transportstyrelsen gå runt på gatorna och se alla personer med ölmage/vinmage och se direkt vilka som ska in på test. Självsanering när det är som bäst.

Kanske får man skicka in sitt BMI varje år för att ha kvar körkortet och för högt BMI = Test hos läkare. Vore riktigt jävla bra!
2025-03-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ja folk är luriga!
1.Lösningen är att inte utfärda körkort överhuvudtaget då det kan finnas risk att folk kan få för höga alkoholmarkörer i framtiden. Undantaget yrkechafförer som måste underkasta sig dagliga provtagningar
2. Stäng systembolaget!
3. Alla alkoholtilstånd för hotell och restauranger dras in.
4. Hindra folk att åka på semester utomlands, Iran och liknande länder undantagna då alkohol är illegalt i såna stater.
5. Viktigaste åtgärden: Inför husförhör igen. Folket ska tuktas och leva under överhetens kontroll och förmaningar.

Ovanstående punkter är väl rimliga och ökar tryggheten i samhället, tycker du inte?

Mycket rimliga.
2025-03-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Tyvärr inte, dricker minimalt då jag har 5 barn. Kan bli nån öl på midsommar och en när grillen tänds på sommaren

Så du super med fem barn kring din mycket heta grill. De kommer nog att även hämta grillen.
2025-03-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Äh. Det är ju bara att köra ändå.

Exakt vad jag också tänkte. Chansen att bli stoppad är minimal och vad ska de göra? Dra in körkortet?

Men de sätter väl upp avläsare för nummerskylten överallt och rycker ut om bilen är ute och kör.
2025-03-12, 22:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Ja, det stämmer att unga män är klart överrepresenterade inom olyckor. Men att den gruppen har körkort ger mest troligen en positiv effekt tillbaka till samhället, då det ger dom förutsättningar att bli vuxna och klara sig själva.

Vad ger fyllekörning för effekt tillbaka till samhället menar du? För mig är det en totalt oacceptabel risk med 40 döda varje år på grund av fyllekörning. Och jag är övertygad att samhället i stort håller med mig.

Varför målar du upp det som att hela samhället kommer kvadda av att vi försöker bekämpa fyllekörning?
PEth-värdet säger absolut ingenting om fyllekörning.
2025-03-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Hur faan ska dom kunna kolla hur mycket man dricker.
SKa dom få info hur mycket man handlar på systemet ???
De sa på programmet med damen & Gw det rörde sig om 48 glas och eller motsvarande med starköl i veckan dvs den mängd som gör att man har en konstant mängd över .2 eller mera alkohol i blodet dvs den mängd då du ej vetenskapligt kan förbränna det det under dygnets alla timmar, man fyller på med ny alkohol hela tiden så att säga.
2025-03-12, 22:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
De sa på programmet med damen & Gw det rörde sig om 48 glas och eller motsvarande med starköl i veckan dvs den mängd som gör att man har en konstant mängd över .2 eller mera alkohol i blodet dvs den mängd då du ej vetenskapligt kan förbränna det det under dygnets alla timmar, man fyller på med ny alkohol hela tiden så att säga.
Jag tror inte att byråkraterna på Transportstyrelsen har förstått det här:

Alkoholmarkören fosfatidyletanol (PEth) – så bedöms testresultatet
Värdet kan indikera men inte slå fast konsumtionsnivåer
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
PEth-värden efter engångsdoser av etanol. I en forskningsstudie, där försökspersoner drack 20 g etanol, eller drygt 1,5 »standardglas« (ett svenskt standardglas motsvarar 12 g etanol, vilket är innehållet i en flaska starköl, ett litet glas vin eller 4 cl starksprit) tre kvällar i rad och blodprov togs nästa dag, var PEth-värdet 0,06 µmol/l som högst efter tredje dagen [24]. I andra studier med en engångsdos på 0,25–0,80 g etanol/kg kroppsvikt, motsvarande 1,5–4,5 standardglas för en person på 70 kg, kunde PEth påvisas i blodet inom en halvtimme, och maximala nivåer, som högst 0,21 µmol/l, nåddes efter ett par timmar [22, 25]. Högre etanoldoser gav generellt högre PEth-värden men med stor individuell variation, trots att intaget anpassats till kroppsvikten. I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blod*etanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l [26], och PEth var mätbart i flera dygn, i ett fall 12 dygn, efteråt.
Det är alltså dels väldigt stora individuella variationer, dels kan ett värde på 0,3 nås snabbt efter en engångsdos och vara mätbart i flera dygn.
2025-03-12, 23:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Det sa han inte alls.
Kontentan av det han sa var att folk fick dricka så mycket dom vill så länge de inte kör bil i samband med alkoholförtäring. När det gällde hälsohinder att köra bil så kunde möjligen sådana som Gunde Svan inte ifrågasättas angående friskintyg för körkort.
Senast redigerad av jonkebonke 2025-03-12 kl. 23:13.
2025-03-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag tror inte att byråkraterna på Transportstyrelsen har förstått det här:

Alkoholmarkören fosfatidyletanol (PEth) – så bedöms testresultatet
Värdet kan indikera men inte slå fast konsumtionsnivåer
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2023/06/alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
PEth-värden efter engångsdoser av etanol. I en forskningsstudie, där försökspersoner drack 20 g etanol, eller drygt 1,5 »standardglas« (ett svenskt standardglas motsvarar 12 g etanol, vilket är innehållet i en flaska starköl, ett litet glas vin eller 4 cl starksprit) tre kvällar i rad och blodprov togs nästa dag, var PEth-värdet 0,06 µmol/l som högst efter tredje dagen [24]. I andra studier med en engångsdos på 0,25–0,80 g etanol/kg kroppsvikt, motsvarande 1,5–4,5 standardglas för en person på 70 kg, kunde PEth påvisas i blodet inom en halvtimme, och maximala nivåer, som högst 0,21 µmol/l, nåddes efter ett par timmar [22, 25]. Högre etanoldoser gav generellt högre PEth-värden men med stor individuell variation, trots att intaget anpassats till kroppsvikten. I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blod*etanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l [26], och PEth var mätbart i flera dygn, i ett fall 12 dygn, efteråt.
Det är alltså dels väldigt stora individuella variationer, dels kan ett värde på 0,3 nås snabbt efter en engångsdos och vara mätbart i flera dygn.

Skrämmande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in