2025-03-08, 10:30
Medlem
Rätt skrämmande att man inte kan säga vad som helst till läkaren och förväntas få hjälp. Men bestraffa verkar de vara bra på.
2025-03-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Varning till alla er som dricker! Berätta aldrig för någon hur mycket ni dricker och ska ni uppsöka vården så ser ni till att inte dricka en droppe tills alla bevis om att ni dricker inte finns kvar i kroppen.

Jävla polisstat detta.

Tig med dig! Begriper du inte att det är just vad som kommer att ske nu!?
Ha Ha Har inte handlat på systemet på 20 år. Åker till Tyskland och handlar vad jag behöver av Öl Vin Sprit.
2025-03-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast hela sanningen framkommer inte heller i av skribenten på aftonbladet,
PEth-testet gör sällan rutinmässigt, i regel isamband med lite längre sjukskrivningar, då isamband med patienter med högt blodtryck, psykisk ohälsa osv, dvs människor som inte riktigt bry sig över sin hälsa, utan fortsätter dricka o vara sjukskriven.

Om man tittar på vad som står i artikeln så är det i princip 3 saker.

”Transportstyrelsens mått på alkoholkonsumtion bygger på Socialstyrelsens riktlinjer, men metoden och gränsvärdena är ifrågasatta av forskare och många svenskar överstiger dessa. Miljontals svenskar riskerar att flaggas som högkonsumenter av alkohol enligt Transportstyrelsens mätnivåer. För en rad körkortsinnehavare har konsekvensen blivit indraget körkort – trots att de inte kört berusade.”

Dels konstateras att ett antal körkortsinnehavare har mist sina körkort via dessa omdiskuterade tester. Visst är det så att man här inte ger någon mer fakta och det kan helt klart vara så att de som mist körkortet är tunga alkoholister bortom all räddning. Men samtidigt sägs ju också att miljontals svenskar skulle flaggs som högkonsumenter om de tog dessa prover. Och det känns väl inte riktigt rätt kan man tycka. Men inget i texten är väl felaktigt vad jag kan se.

”Skånska Dagbladet har granskat systemet. Enligt tidningen kan en persons konsumtion flaggas till Transportstyrelsen genom att en läkare tar ett vanligt blodprov där PEth-värdet mäts. Om det överstiger 0,3 tyder det på överkonsumtion, då ska läkare skicka provsvaret till Transportstyrelsen som kan dra in körkortet. I ett fall som tidningen uppmärksammat smygtog en läkare PEth-testet på en 35-årig man som sökte vård för högt blodtryck. Mannen blev av med körkortet – trots att han hävdade att provet togs när han haft semester, varit på en stor fest och druckit lite mer än vanligt. Transportstyrelsens nivåer bygger på Socialstyrelsens riktlinjer för alkoholkonsumtion – men enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) ligger 41 procent av de som konsumerar alkohol i Sverige över gränsen. Mätmetoden är också ifrågasatt av forskare, något som Skånska Dagbladet redogör för i sin granskning.”

Sedan har detta system granskats och testerna verkar ju minst sagt tvivelaktiga. Att 40% skulle vara i princip missbrukare faller på sin egen orimlighet. Här får vi också en fallbeskrivning och visst, mannen kanske ljuger som en häst travar och han kanske drar i sig 3 flaskor vin varje dag. Det vet vi ju inget om såklart. Men det verkar ju inte som att han testats utifrån den grunder du skriver om, dvs t ex en lång sjukskrivning. För om man är sjukskriven har man ju inte semester.

”Niels Paarup Petersen har ställt krav på att ansvarig minister, Andreas Carlson, agerar och ifrågasätter om detta system är rimligt, då det kan leda till att personer blir av med körkortet trots att de inte kört onyktert. Transportstyrelsen vill nu göra detta till ensamstående bevis, dessutom vill man sänka nivåerna. Flera människor som aldrig har kört rattfulla skulle då bli av med körkortet. Det är inte rimligt. Det är för jävligt att folk kör med alkohol i blodet, men man stärker inte arbetet mot det på det här viset.”

Sedan har vi då en politiker som kritiserar systemet och vill att den ansvariga ministern ska agera. Och detta pga att det nu finns en risk (dvs det behöver inte ha hänt men kan hända) att en person felaktigt stämplas som alkis och blir av med körkortet.

För mig är detta solklart oroväckande. Att hitta alkoholister är väl positivt både för att man kan ge rätt vård ifall de är sjuka, samt att det kan ifrågasättas om de ska ha körkort och vapenlicens. Men att använda ett så osäkert system som grund för att bedöma någons ev alkoholproblem är ju det som är ett problem och som väl både artikeln och Niels Paarup Petersen vill belysa. Och det tycker jag är bra. Sedan oroar jag mig inte själv över att bli av med körkortet även fast jag säkert dricker iaf 3-4 flaskor vin varje vecka och alltså ligger mer än dubbelt över den nivå som Transportstyrelsen verkar se som att man har ett missbruksproblem.
2025-03-08, 10:39
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Jaså du vägrar. Då är du troligen alkoholist och ska inte ha körkort.

Det är så transportstyrelsen vill ha det. Man ska inte komma undan.
Äh. Det är ju bara att köra ändå.
2025-03-08, 10:56
Avstängd
Rybars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.

Sverige är en diktatur och dom här lagarna är till för att terrorisera vissa människor.
2025-03-08, 10:57
Medlem
Vill bara flika in med en grej.
Läkaren kommer reagera om ditt värde är 0.3 eller högre

För att Peth värdet ska bli över 0.3 krävs det på ett ungefär att du är dyngrak minst en vecka i sträck.
Dom som säger annat snackar skit och har troligen alkoholproblem.

Sen finns det människor som har vissa sjukdomar som kan få högt värde men det är ovanligt.

Tycker dock att det transportstyrelsen håller på med är vansinnigt.
2025-03-08, 11:02
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ja folk är luriga!
1.Lösningen är att inte utfärda körkort överhuvudtaget då det kan finnas risk att folk kan få för höga alkoholmarkörer i framtiden. Undantaget yrkechafförer som måste underkasta sig dagliga provtagningar
2. Stäng systembolaget!
3. Alla alkoholtilstånd för hotell och restauranger dras in.
4. Hindra folk att åka på semester utomlands, Iran och liknande länder undantagna då alkohol är illegalt i såna stater.
5. Viktigaste åtgärden: Inför husförhör igen. Folket ska tuktas och leva under överhetens kontroll och förmaningar.

Ovanstående punkter är väl rimliga och ökar tryggheten i samhället, tycker du inte?

Absolut. Så länge det inte gäller kulturberikarna. För då är det väl diskriminering, hets mot folkgrupp, rasism mm. Och ja, det finns muslimer som dricker alkohol.
2025-03-08, 11:05
Medlem
Typ så här blir en konsekvensanalys:

En miljon svenskar blir av med körkortet, 900 000 av dem blir automatiskt av med sina arbeten då körkort krävs av olika anledningar i deras jobb bl a för att kunna ta sig till o från sina arbeten eller i tjänsten. (alla bor inte i Stockholm med dess kollektivtrafik).

1500 av dessa kommer ta självmord då dom förlorat allt.

200 000 av dessa kommer aldrig att börja arbeta igen då dom kommer bli kroniska socialfall och eller långtidsarbetslösa.

8000 kommer fortsätta köra bil till o från utan körkort, av dessa kommer många även köra rattfulla då dom ändå inte har ngt körkort att vara rädda om.

3000 kommer käka piller mot deppression och med det på sikt börja knarka på riktigt och även köra bil naturligtvis.

Polishatet kommer växa så en och annan polis får räkna med att bli mördad.

Politikerhatet likaså, det bästa då som känd politiker är troligen att aldrig gå ut utan livvakter.

Ja, och så typ fortsätter det så, samhällskostnaden kommer bli enorm.
2025-03-08, 11:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Om man tittar på vad som står i artikeln så är det i princip 3 saker.

”Transportstyrelsens mått på alkoholkonsumtion bygger på Socialstyrelsens riktlinjer, men metoden och gränsvärdena är ifrågasatta av forskare och många svenskar överstiger dessa. Miljontals svenskar riskerar att flaggas som högkonsumenter av alkohol enligt Transportstyrelsens mätnivåer. För en rad körkortsinnehavare har konsekvensen blivit indraget körkort – trots att de inte kört berusade.”

Dels konstateras att ett antal körkortsinnehavare har mist sina körkort via dessa omdiskuterade tester. Visst är det så att man här inte ger någon mer fakta och det kan helt klart vara så att de som mist körkortet är tunga alkoholister bortom all räddning. Men samtidigt sägs ju också att miljontals svenskar skulle flaggs som högkonsumenter om de tog dessa prover. Och det känns väl inte riktigt rätt kan man tycka. Men inget i texten är väl felaktigt vad jag kan se.

”Skånska Dagbladet har granskat systemet. Enligt tidningen kan en persons konsumtion flaggas till Transportstyrelsen genom att en läkare tar ett vanligt blodprov där PEth-värdet mäts. Om det överstiger 0,3 tyder det på överkonsumtion, då ska läkare skicka provsvaret till Transportstyrelsen som kan dra in körkortet. I ett fall som tidningen uppmärksammat smygtog en läkare PEth-testet på en 35-årig man som sökte vård för högt blodtryck. Mannen blev av med körkortet – trots att han hävdade att provet togs när han haft semester, varit på en stor fest och druckit lite mer än vanligt. Transportstyrelsens nivåer bygger på Socialstyrelsens riktlinjer för alkoholkonsumtion – men enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) ligger 41 procent av de som konsumerar alkohol i Sverige över gränsen. Mätmetoden är också ifrågasatt av forskare, något som Skånska Dagbladet redogör för i sin granskning.”

Sedan har detta system granskats och testerna verkar ju minst sagt tvivelaktiga. Att 40% skulle vara i princip missbrukare faller på sin egen orimlighet. Här får vi också en fallbeskrivning och visst, mannen kanske ljuger som en häst travar och han kanske drar i sig 3 flaskor vin varje dag. Det vet vi ju inget om såklart. Men det verkar ju inte som att han testats utifrån den grunder du skriver om, dvs t ex en lång sjukskrivning. För om man är sjukskriven har man ju inte semester.

”Niels Paarup Petersen har ställt krav på att ansvarig minister, Andreas Carlson, agerar och ifrågasätter om detta system är rimligt, då det kan leda till att personer blir av med körkortet trots att de inte kört onyktert. Transportstyrelsen vill nu göra detta till ensamstående bevis, dessutom vill man sänka nivåerna. Flera människor som aldrig har kört rattfulla skulle då bli av med körkortet. Det är inte rimligt. Det är för jävligt att folk kör med alkohol i blodet, men man stärker inte arbetet mot det på det här viset.”

Sedan har vi då en politiker som kritiserar systemet och vill att den ansvariga ministern ska agera. Och detta pga att det nu finns en risk (dvs det behöver inte ha hänt men kan hända) att en person felaktigt stämplas som alkis och blir av med körkortet.

För mig är detta solklart oroväckande. Att hitta alkoholister är väl positivt både för att man kan ge rätt vård ifall de är sjuka, samt att det kan ifrågasättas om de ska ha körkort och vapenlicens. Men att använda ett så osäkert system som grund för att bedöma någons ev alkoholproblem är ju det som är ett problem och som väl både artikeln och Niels Paarup Petersen vill belysa. Och det tycker jag är bra. Sedan oroar jag mig inte själv över att bli av med körkortet även fast jag säkert dricker iaf 3-4 flaskor vin varje vecka och alltså ligger mer än dubbelt över den nivå som Transportstyrelsen verkar se som att man har ett missbruksproblem.
Samtidigt måste man titta vilka personer det handlar om, många vanliga personer behöver sällan uppsöka sjukvården, som jag helt plötsligt kom på för 3 veckor sedan, blev själv sjuk, innan i livet har det mest handlat om olyckor, där tar man inga blodprov osv, man behandlar bara skadan, sjukvården har inte tagit blodprov på mig senaste 15-20 åren, tyckte det var skönt på sätt o vis att få en full check, om jag har någon annan sjukdom, cancer eller annat. Däremot fick jag en rehabiliterings plan, denna efterföljs av min egna vilja, men jag behöver inte om jag inte vill följa den.

Det är just här läkare/transportstyrelsen kommer in, det handlar om personer som ofta är sjuka, som ofta uppsöker sjukvården osv. dessa bryr sig inte om sin hälsa, man fortsätter med sin livsstil och tycker bara synd om sig själv, man är ofta sjukskriven, läkare träffar dessa personer ofta.

Ett bra sätt mot ex högt blodtryck är ex motion, vägra man följa vårdens rekommendation, kan det vara bra o tvinga personen till lite motion, plocka bort körkortet som en konsekvens för man vägra ändra sig för att bli bättre.
2025-03-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Typ så här blir en konsekvensanalys:

En miljon svenskar blir av med körkortet, 900 000 av dem blir automatiskt av med sina arbeten då körkort krävs av olika anledningar i deras jobb bl a för att kunna ta sig till o från sina arbeten eller i tjänsten. (alla bor inte i Stockholm med dess kollektivtrafik).

1500 av dessa kommer ta självmord då dom förlorat allt.

200 000 av dessa kommer aldrig att börja arbeta igen då dom kommer bli kroniska socialfall och eller långtidsarbetslösa.

8000 kommer fortsätta köra bil till o från utan körkort, av dessa kommer många även köra rattfulla då dom ändå inte har ngt körkort att vara rädda om.

3000 kommer käka piller mot deppression och med det på sikt börja knarka på riktigt och även köra bil naturligtvis.

Polishatet kommer växa så en och annan polis får räkna med att bli mördad.

Politikerhatet likaså, det bästa då som känd politiker är troligen att aldrig gå ut utan livvakter.

Ja, och så typ fortsätter det så, samhällskostnaden kommer bli enorm.

Bra analys men dessa läkare vi har idag är mer surface acting och klarar inte av att reflektera över sanna konsekvenser.
2025-03-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.

Mycket bra. Vi behöver färre idioter på gatan, inte fler. Dricker man en och en halv flaska vin per vecka så har man fan inget i trafiken o göra.
2025-03-08, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Mycket bra. Vi behöver färre idioter på gatan, inte fler. Dricker man en och en halv flaska vin per vecka så har man fan inget i trafiken o göra.

Och här kan vi därmed konstatera att ditt konsekvenstänk är på en mycket låg nivå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in