2025-03-12, 10:47
Medlem
Visst kan sexism frekomma men min uppfattning r att majoriteten bara tycker det r jvligt kul och tufft med en tjej i yrket och de flesta respekterar det snarare n att ser ner p det. Beror ju givetvis vilka kollegor men det r min uppfattning. Sen r ju just snickare ett ganska slitsamt yrke, mnga tjejer som vill jobba med hantverk sker sig till plattsttning eller mlare men kr fr fan! Det handlar om att hitta rtt firma med bra kollegor i slutndan.
Citera
2025-03-12, 10:49
Medlem
Kvinnliga arbetsledare p byggen r vanligt... P frra bygget hade vi kvinnliga rrlggare, mlare, snickare, samt arbetsledare.
Citera
2025-03-12, 11:02
Medlem
Det kommer g utmrkt.
Sexism och jargong frekommer olika mycket p olika arbetsplatser.

Ibland r jobbet slitigt. Det r nd lnga dagar med mnga lyft runt 10-20kg.

Se till att alltid gra lika mycket som mnnen och jobba lika fort. ven om de grna vill hjlpa dig av vlvilja leder detta till bitterhet efter ngra r och en del kommer prata illa om dig. Fr din egen skull s br du aldrig frstta dig i den situationen.

Som ung r det kul och smickrande med en del killar som r extra snlla och en del tjejer tycker det r kul med uppmrksamheten.
Ska du vara kvar i branschen i mnga r br du inte se p dig sjlv som tjej utan komma osminkad till jobbet och undvika flrtar och intriger med kollegor/chefer.
r du st och gullig kommer ven arbetsledare/chefer ge dig inviter. Fnittra inte utan var tydlig med att du r p arbetsplatsen fr att arbeta och inget annat.

Alla killtokiga tjejer som kommer rssminkade med lsnaglar frsvinner inom ett par r. Dels pgrund av sexism och fr att de sllan pallar jobbet.
Se dig sjlv aldrig som mindre kompetent utan gr jobbet som krvs. D har du en fin karrir framfr dig med en ganska schysst ln (iaf bttre n de traditionella kvinnoyrkena).
Citera
2025-03-12, 11:04
Medlem
Det r ju s, att vara snickare r ofta ett slit, du skall hantera gipsskivor p 270cm utan problem, hjlp fr du aldrig, vldigt mycket brning av material specielt p typ villor mm. lastbilen lastar av tio ton p en yta kanske 30 meter frn bygget, drifrn fr du bra allt.
Citera
2025-03-12, 12:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Jag utgick frn att det r i Stockholm som hon vill arbeta.
D behvs vldigt god kunskap i slaviska sprk.

S funkar det inte i praktiken. Slavernas arbetsledare pratar engelska.

Detta gller ej Uzbeker och andra kaukasiska bergsfolk som man numera hittar p byggen.
D kan ingen Engelska.
Citera
2025-03-12, 12:43
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kvinnliga arbetsledare p byggen r vanligt... P frra bygget hade vi kvinnliga rrlggare, mlare, snickare, samt arbetsledare.

Framfrallt p senare ren tycker jag att vvs-montrer blivit allt fler tjejer.
Jag har inte jobbat med mleri s det vet jag inget om.
Citera
2025-03-12, 12:45
Medlem
Gentss avatar
Du kommer mta sexism, men det r bara ett problem om du vill att det ska vara ett problem. Gr det till ngot roligt istllet. Gr ngon sexuella anspelningar fr du trna p att ge tillbaka med samma mynt, du utvecklar dig verbalt och lr dig att inte grta ut p ett forum fr ngon ville ta p dina tuttar.
Citera
2025-03-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
Vet inte varfr, men jag kom att tnka p detta klippet

Tanig fumlig klantig snickerska
https://youtu.be/lC9emrW0F2o?si=RGkW2eYA7166c4po&t=116

Lol
ja hur man n vrider o vnder p det, s kommer kvinnor i mansbracher alltid att mest vara posrer
"hur sitter mina jeans" tar fokus frn skerhet
Citera
2025-03-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det r ju s, att vara snickare r ofta ett slit, du skall hantera gipsskivor p 270cm utan problem, hjlp fr du aldrig, vldigt mycket brning av material specielt p typ villor mm. lastbilen lastar av tio ton p en yta kanske 30 meter frn bygget, drifrn fr du bra allt.

bra lnga gipsskivor och plank

https://www.youtube.com/watch?v=lC9emrW0F2o&t=116s
Citera
2025-03-12, 13:43
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
55 ring lmagad snickare har nog bland den smsta fysiken inom sin yrkesgrupp.

Finns 55 riga lmagade snickare som ker hela Vasaloppet utan att trna - s man ska nog inte dra fr lngtgende slutsatser p s lite information.

Dremot r det vldigt f 160 cm lnga kvinnor som r srskilt starka. Ens om de trnar 5 ggr i veckan.

Det har liksom med grundlggande frutsttningar att gra.

Din idiot...
Citera
2025-03-12, 13:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Om du fr anstllning p nn strre byggfirma s gr det skert bra. Du behver inte gra ntt, bara dyka upp p morgonen. Kvinnor dr anstlls bara fr imagen nd.
Citera
2025-03-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Du kommer mta sexism, men det r bara ett problem om du vill att det ska vara ett problem. Gr det till ngot roligt istllet. Gr ngon sexuella anspelningar fr du trna p att ge tillbaka med samma mynt, du utvecklar dig verbalt och lr dig att inte grta ut p ett forum fr ngon ville ta p dina tuttar.
Aldrig mrkt ntt snt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in