• 5
  • 6
2025-03-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharha
Jag r en tjej p 23 r som funderar p att brja plugga till snickare. Nr jag nmnt det fr andra har jag ofta ftt hra att branschen r bde tung och mansdominerad, med mycket sexism. Jag vldigt liten och 160 cm lng, men har bra uthllighet och r hyfsat vltrnad. Jag tycker sjlv att jag kan bra ganska tungt, men vet inte riktigt hur tunga lyft som faktiskt ingr i jobbet.

Jag r medveten om att det r ett slitigt yrke, men det avskrcker mig inte, eftersom jag redan har erfarenhet av ett fysiskt krvande jobb. Dremot skulle det vara vrdefullt att hra frn ngon som har erfarenhet

hur tungt r arbetet i praktiken, och hur vanligt r det att mta sexism p arbetsplatsen?

Snickrat i 10-12 r

Bytt yrke nu..
Men Elektriker knns som ett bttre val enligt mig ..
Bara ett tips
Citera
2025-03-12, 19:57
Medlem
Citat:
Jag r en tjej p 23 r som funderar p att brja plugga till snickare. Nr jag nmnt det fr andra har jag ofta ftt hra att branschen r bde tung och mansdominerad, med mycket sexism.

Jag skulle sga vldigt lite sexism, "alla" r mna om att tjejer ska trivas s du kommer f betydligt mer hjlp n en manlig lrling osv.
Citera
2025-03-12, 21:55
Medlem
Jag jobbar inom bygg. Jag skulle sga att det stora problemet r inte vikten. Det r skillnaden p omfnget i armarna nr man br gips o.dylika stora skivor. Killarna har strre axlar och smalare hfter vilket gr att det r enklare fr dem att balansera skivorna. Tjejerna r bredast ver hfterna vilket gr att det r svrare att bra skivor p ett bra stt. Jag knner inga tjejer som r snickare som jobbat mer n ngra r, sedan gr de vidare till annat. Lycka till om du vljer att bli snickare.
Citera
2025-03-12, 22:14
Medlem
Citat:
Jag r en tjej p 23 r som funderar p att brja plugga till snickare. Nr jag nmnt det fr andra har jag ofta ftt hra att branschen r bde tung och mansdominerad, med mycket sexism. Jag vldigt liten och 160 cm lng, men har bra uthllighet och r hyfsat vltrnad. Jag tycker sjlv att jag kan bra ganska tungt, men vet inte riktigt hur tunga lyft som faktiskt ingr i jobbet.

Jag r medveten om att det r ett slitigt yrke, men det avskrcker mig inte, eftersom jag redan har erfarenhet av ett fysiskt krvande jobb. Dremot skulle det vara vrdefullt att hra frn ngon som har erfarenhet

hur tungt r arbetet i praktiken, och hur vanligt r det att mta sexism p arbetsplatsen?

Det jag hrt p flera olika byggen r att kvinnor fredra att jobba p byggen. Enligt dom var det bra mkt vrre p kvinnodominerade stllen.
jag kan inte annat n att hlla med.

Sexism och krnkande behandling finns inte kvar inom byggindustrin i ngon strre skala n andra arbetsplatser om ngt mindre Sexism pga att man vill verkompensera.

Jag lmnade branschen EL pga man sg hur 64-65 ringarna p jobbet sg ut och ett par andra anledningar.
Det r slitsamt spec p akord men finns inget som sger att du inte klarar det
Citera
2025-03-13, 07:55
Medlem
Citat:
Jag vger ganska exakt 50. Just nu jobbar jag med att ibland bra flera paket p 20 kg, det gr men e tungt, 25 gr ocks men nr det gr ver 25 brukar det blir problem.
Jag gillar att jobba med jobb dr man anvnder kroppen och r van med det

Det r vl bara att kra p d.
Citera
2025-03-13, 16:17
Medlem
killawifes avatar
Nr jag jobbade som mlare s hade vi en del tjejer p arbetsplatserna. De lrde sig ganska snabbt att bara jobba ihop med andra tjejer d killarna ALDRIG kunde hlla sina hnder i styr.

Jag kommer personligen aldrig g tillbaka till byggbranschen d jag verkligen inte gillade hur man sktte saker dr. Det var jttemycket personliga phopp, rasism och allmnt skitstvel-beteende. Jag har dock vnner som jobbar i byggbranschen som snickare och ventilationstekniker och de trivs bra s det handlar kanske mest om vart man hamnar. Det r dock slitigt och bda har problem med rygg och axlar.
Citera
2025-03-13, 20:54
Medlem
Kmpendahls avatar
Det r klart som tusan att en tjej klarar av fysiskt att vara byggnadsarbetare. Det var frr som det var en stor frdel att vara en stor och stark man. Idag har man s mycket hjlpmedel och nr ackorden r borta kan byggnadsarbetare st hur lnge som helst och vnta p att kranen eller en teleskoplastare/hjullastare ska bli ledig. Finns det ngon byggnadsarbetare hr som r under 50 och har burit rullar med bruk eller betong med ok uppfr trappor? Finns det ngon nufrtiden som vet vad ett ok r fr ngot?

Flera av de stora bolagen, t.ex. Peab satsar aktivt p att vrva kvinnor. Min erfarenhet r att kvinnor inte r ett dugg smre n mn och det blir roligare att arbeta dr det r blandat med mn och kvinnor. Nr jag brjade i branschen gjorde mn inte ens sina egna matldor. Det gjorde deras fruar. Men idag bestr branschen av yngre medarbetare med en lite mer modern kvinnosyn. Men tyvrr finns det nd en del riktigt lgbegvade mn i branschen (de har inte skosnren utan ngon efterfljare till kardborreband) som ska vara sexistiska och kommentera allt om kvinnor inklusive deras brst. Men detta pack blir allt frre p byggena. Men satsa p ngot av de strre bolagen. De har dessutom frstnd att slnga ut mn med ett apbeteende som har svrt att jobba med kvinnor. De fr sparken helt enkelt och det r bra.
Citera
2025-05-15, 19:14
Medlem
NickeNicknames avatar
Frvisso lite gammal trd,men fr det mesta r tjejer jkligt vlkomna inom bygg och Anlggning,tjejer som jobbar som Snickare, mlare, Anlggare mm har stor respekt fr iallafall mig, men,sger men, KMA har ju blivit ngot som r ett mste (krav) och det r vl ok att tnka p milj ,men kvalitet som "Kt" str fr r vl helt spoiled. kvalitet ska vi vl alla ha i det vi gr, men nr det handlar om KMA s r de ju tydlig inkvotering, 99 av tjejerna inom Bygg/Anlggning r just tjejer ,varfr? r det det enda dom klarar av tycker vissa av dom sjlva,och att de flesta naturligtvis r MP ,och en enda kritik ang KMA till en av dom anstllda d gr det direkt eld och lgor hos dessa "feminister" vilket jag x sett en tydlig trend, morgon mten gr oftast 2 veckors planering av vad som ska ske maskiner gubbar mm, s kommer KMA ,tar ytterligare 45 minuter att g igenom veckans hndelser om ngon ovanlig groda som synts till ,eller artrik vxt som inte finns utan mest hittep,eller ngon som klmt tummen i en drr ;-)
Skakar om och fr se hur ni andra tnker!
Kanske skev syn, men tydlig trend enligt mig som jobbat ver 30 r i Branschen
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här