Citat:
Ursprungligen postat av
Jagharha
Jag r en tjej p 23 r som funderar p att brja plugga till snickare. Nr jag nmnt det fr andra har jag ofta ftt hra att branschen r bde tung och mansdominerad, med mycket sexism. Jag vldigt liten och 160 cm lng, men har bra uthllighet och r hyfsat vltrnad. Jag tycker sjlv att jag kan bra ganska tungt, men vet inte riktigt hur tunga lyft som faktiskt ingr i jobbet.
Jag r medveten om att det r ett slitigt yrke, men det avskrcker mig inte, eftersom jag redan har erfarenhet av ett fysiskt krvande jobb. Dremot skulle det vara vrdefullt att hra frn ngon som har erfarenhet
hur tungt r arbetet i praktiken, och hur vanligt r det att mta sexism p arbetsplatsen?
Det jag hrt p flera olika byggen r att kvinnor fredra att jobba p byggen. Enligt dom var det bra mkt vrre p kvinnodominerade stllen.
jag kan inte annat n att hlla med.
Sexism och krnkande behandling finns inte kvar inom byggindustrin i ngon strre skala n andra arbetsplatser om ngt mindre Sexism pga att man vill verkompensera.
Jag lmnade branschen EL pga man sg hur 64-65 ringarna p jobbet sg ut och ett par andra anledningar.
Det r slitsamt spec p akord men finns inget som sger att du inte klarar det